«جانی بت اوشانا»، شهید آشوری دفاع مقدس:

گواه اتحاد مقدس!

جانی بت اوشانا متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۳. سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در شرق دجله و در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسید.

تاریخ انتشار: 04:15 - شنبه 1402/02/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
گواه اتحاد مقدس!

چند روز پیش انجمن آشوریان ایران پوستری از یک شهید اقلیت منتشر و اعلام کرد که شهید «جانی بت اوشانا» پس از گذشت ۳۸ سال از شهادتش، حالا شناسایی شده است.

اما هیچ نشانی از بستگان او برای تشییع پیکرش در دسترس ندارد. جانی بت اوشانا متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۳. سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در شرق دجله و در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسید.

اواسط اسفند سال گذشته، نیروهای تفحص، پیکر جانی را شناسایی و به سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او را مشخص کردند.

اما فرق جانی با دیگر شهدای مثل خودش در این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبود و جامعه آشوری‌های ایران و نیروهای ارتش با چاپ عکسی از او، تمام تلاش خود را کردند تا نشانی از اقوامش پیدا کنند.

اولین کسی که پس از اطلاعیه انجمن آشوریان تهران، شهید جانی بت را شناسایی کرد، دخترعمه او «شامیران اصلان» است.

کسی که معتقد است جانی بسیار وطن‌دوست و متعصب به ایران بود: «سال ۶۳ وقتی خبر شهادت جانی را به ما دادند، دایی‌ام به همه ارگان‌های مرتبط برای پیداکردن پیکر جانی رفت. تا اینکه به او گفتند که جانی مفقودالاثر است. بعد از چند سال و در همان سال‌های جنگ تحمیلی، پلاک و ساک جانی را به خانه دایی آوردند و گفتند که پسرتان به دلیل شدت جراحات به شهادت رسیده است. این پلاک و این ساک اوست. دایی همیشه به شهادت جانی افتخار می‌کرد و می‌گفت که خون پسرم از خون جوانان دیگر رنگین‌تر نیست. باید خدمت سربازی را بگذراند. پس از شهادت هم می‌گفت که من پسرم را در راه وطن دادم. مادر و پدر جانی پس از سال‌ها چشم‌انتظاری از دنیا رفتند.»

او قصه پیداشدن گمشده‌شان را هم این‌گونه تعریف می‌کند: «در گروه‌های آشوریان یکباره عکس جانی را دیدم. قبل از خواندن متن زیر عکس گفتم: عکس پسردایی‌ام اینجا چه می‌کند؟ متن زیر تصویر را که خواندم ،متوجه شدم پس از ۳۸ سال جانی بازگشته است. با چشم‌های گریان خودم را معرفی کردم و گفتم که دخترعمه او هستم.»

به‌خاطر فاصله سنی کم جانی و دخترعمه‌اش، جانی ارتباط صمیمی با او داشت. اما وقتی شامیران ازدواج می‌کند و خود جانی به سربازی می‌رود، باز هم جانی است که دخترعمه‌اش را برای این دوری دلداری می‌دهد.

«وقتی به سربازی رفت و من ازدواج کردم، خیلی کم او را می‌دیدم. اما هر بار که او را می‌دیدم، به من می‌گفت که برای آزادی وطنمان در حال جنگ هستیم. دعا کن تا پیروز از این جنگ خارج شویم. خودم را هم پیشاپیش برای خاک وطن فدا کردم. بازگشت جانی برایمان هیجان داشت. یک هیجان حزن‌انگیز.»

جانی بت اوشانا فرزند سوم خانواده بود و به‌جز خودش، چهار برادر دیگر داشت. یکی از برادرانش به آلمان مهاجرت کرد. البته هیچ‌کدامشان زنده نیستند. پدر و مادرش نیز چند سالی است که از دنیا رفته‌اند.

پدرش راننده کامیون بود و خودِ جانی دیپلم ادبیات داشت. او متولد و بزرگ‌شده محله کمالی تهران است. جایی نزدیک همان کلیسای آشوریان تهران!

«جانی بِت اوشانا» سرباز ایرانی‌تبار آشوری است که در یکی از زبده‌ترین یگان‌های عملیاتی ارتش، موسوم به «تیپ ۵۵ هوابرد» خدمت می‌کرد. این تیپ چنان ترسی در دل دشمن ایجاد کرده بود که عراقی‌ها لقب «عقرب سیاه» به آن داده بودند.

۱۱ دی‌ ۱۳۶۵ رهبر انقلاب (در دوران ریاست‌جمهوری‌شان) در منزل شهید جانی بت اوشانا حاضر شدند که این روزها عکس‌های این دیدار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. جانی بت در بخشی از وصیت‌نامه‌اش این‌گونه نوشته است:

به نام خدا

خانواده عزیزتر از جانم هنگامی که این کاغذها را در دست دارید، امیدوارم حالتان خوب باشد و در کنار هم آن زندگی خوش و خرمی را که همواره در نظر من بوده است، داشته باشید و از عنایات ایزد یکتا و حضرت عیسی‌مسیح(ع) و حضرت مریم(س) که تنها حامیان مسیحیان، به‌خصوص خانواده ما هستند، بهره‌مند باشید.

این سطور را در لحظه‌های قبل از حرکت برای بازپس‌گیری حق و خاک کشورمان به‌سوی دشمن متجاوز، برایتان می‌نویسم.

بازگشت پیکر این شهید اما بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و کاربران با هشتگ‌های متعددی همچون #پسر_ایران، #جانی_بت_اوشانا، #سرباز_وطن، #نسل_سلحشور و… به این رخداد واکنش نشان دادند و با دعوت از مردم برای شرکت در مراسم تشییع این شهید در معراج شهدا، خواستار همراهی پیکر شهید در غیاب پدر و مادر ایشان شدند.

شهید آشوری جانی بت اوشانا که پس از ۳۸ سال شناسایی شد، «گواه اتحاد مقدس» ایرانیان، فارغ از نژاد و دین و زبان و سلایق مختلف است. دشمنان این اتحاد را نشانه رفته‌اند.

پدرومادر و برادرانش با چشم‌انتظاری از این دنیا رفته‌اند. اما بیاین ثابت کنیم همه ما خانواده جانی بت اوشانا هستیم.

به‌پاس فداکاری این هم‌وطن آشوری نامش رو ترند کنیم. به‌پاس فداکاری این هم‌وطن آشوری نامش رو ترند کنیم.

قهرمان‌ها این شکلی‌اند. زمانی جنازه‌ش کشف شده که هیچ‌کس از اعضای خانواده‌ش زنده نیستن. هزار رمان و هزار ترانه و هزار قصیده در وصف عظمت این‌ها آفریده بشه کمه.

بنرهای استقبال از پیکر شهید آشوری «جانی بت اوشانا» در تهران مقابل کلیساها نصب شده. این یعنی همه ما متحد بودیم و هستیم برای ایران و فرقی نمی‌کنه اهل کتاب باشیم یا مسلمون.

امروز روز مهمی است برای تقویم جمهوری اسلامی که همه برای استقبال و تشییع فرزند ایران شهید وطن جانی بت اوشانا می‌آیند. حراست از تمامیت ارضی، دین و آیین نمی‌شناسد. هر انسان قدرشناسی وطن برایش مهم است و جانی بت مسیحی هم ایستاد تا وطن سرافراز باشد.

کشیش مسیحی در مراسم تشییع شهید مدافع وطن جانی بت اوشانا: ما برای کشورمان خون خواهیم داد.

شهید جانی بت اوشانا مصداق حقیقی این روایت پیامبر(ص) است: «دوست‌داشتن وطن از نشانه‌های ایمان است.» مسلمان نبود. ولی برای وطنش جنگید تا شهادت نصیبش شد. روحش شاد.

بعد از ۳۹ سال، خوش اومدی باغیرت. چقدر جای پدر و مادرت خالیه که امروز به استقبالت بیاند.

جانی بت. درود بر شرفت! تا دنیا برپاست، ایران با وجود امثال شما سربلنده!

از هر دین و مذهب و قوم و نژادی باشی، می‌توانی برای حقیقت زندگی کنی و جاوید شوی!

برای ما هیچ تفاوتی در نام و دین و رنگ پوست و رنگ چشم نیست. هر که زیر پرچم مقدس ایران پا کوبید و برای حفظ آرامش مردم قدم برداشت، والامقام است. ما مثل نژادپرستان وطنی نیستیم.

این‌ها تنها بخشی از توییت‌های منتشرشده در توییتر است که کاربران شبکه‌های اجتماعی برای جانی بت اوشانا نوشته‌اند. اما چند روزی است که خیابان‌های پایتخت هم با عکس جانی بت که زیر آن نوشته شده «خوش آمدی باغیرت» مزین شده است و مردم شهیدپرور ایران هم این روزها با حضور باشکوه در مراسم وداع در معراج شهدا، تشییع پس از نمازجمعه تهران در دانشگاه تهران و تدفین او در اسلامشهر به گرمی از این سرباز وطن استقبال و سعی کردند دین خود را ادا کنند.

مراسم تشییع این شهید تازه تفحص‌شده مسیحی دیروز جمعه (۸ اردیبهشت) پس از نمازجمعه از مقابل دانشگاه تهران با خیل عظیم مردم و با مداحی جان‌سوز حاج امیر عباسی برگزار شد. پیروان ادیان توحیدی در طول سال‌های انقلاب و دفاع مقدس بیش از ۸۰۰ شهید و ایثارگر تقدیم این انقلاب کردند.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =