آرمان شهر کودکان کجاست؟

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان‌شهر کودکان با همکاری و مشارکت دانشگاه علم و صنعت ایران، موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران و سایر نهادهای رسمی در حال برگزاری است. در این برنامه، مصطفی بهزادفر، دبیرکل سمپوزیوم و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران توضیحاتی را درباره اهمیت توجه به اجرای مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در کیفیت زیست کودکان در شهرها بیان کرد و برگزاری این سمپوزیوم را در راستای این رکن مهم دانست. او ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند در آینده‌ای نزدیک گام‌های بلندی در راستای ارتقای سطح کیفی کودکان در فضاهای شهری برداشته و آرمان شهری را برای کودکان ایجاد کند که ضمن تأمین امنیت و آزادی آنها، امکان دسترسی به انواع فعالیت‌های اجتماعی و حضور در جامعه را برای آنها فراهم کند.

تاریخ انتشار: 10:29 - چهارشنبه 1400/02/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

پس از آن محمود عباسی عضو شورای عالی سمپوزیوم و معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری کشور به ایراد سخن درباره مفهوم آرمان شهر کودکان پرداخت و گفت: «در سند ملی حقوق کودک توجه ویژه‌ای به این موضوع شده و تلاش ما بر این است که آرمان شهر کودکان در ایران نیز از طرح به مرحله اجرا برسد.»

او تاکید کرد که در این سند، واژه کودک به همه کودکان جهان اطلاق می‌شود که یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. عباسی همچنین با اشاره به کشتار مظلومانه کودکان فلسطینی در روزهای اخیر از سوی رژیم اسرائیل، تاکید کرد: «کودکان فلسطینی در حالی به خاک و خون کشیده می‌شوند که هیچ صدای اعتراضی از سوی مجامع بین المللی بلند نیست و از همین جا روشن می‌شود که چرا کشور امریکا از عضویت در کنوانسیون حقوق کودک خودداری کرده است. چراکه این کشور می‌خواهد در چنین مواقعی پاسخگوی اقدامات و مواضع خود نباشد.»

 عضو شورای عالی، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری کشور ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود امروز هیچ کجای غزه برای کودکان امن نیست مسئله‌ای بسیار دردناک است و امیدواریم مجامع بین المللی هرچه زودتر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به عزم و همتی جهانی به جنایت‌هایی که بر فلسطینی‌ها در حال وقوع است، پایان بدهند.»

«مهدی مظاهری» عضور شورای عالی سمپوزیوم و دبیر کل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران درباره ویژگی‌های آرمان شهر کودکان توضیحاتی را بیان کرد. او گفت: «متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان و کشور خودمان شاهد تضییع حقوق کودکان هستیم و هنوز شرایط زندگی برای کودکان چنانکه باید فراهم نیست.»

او کودکان کار، اهمال خشونت فیزیکی، آسیب‌های روانی، عدم امنیت و ایمنی، آلودگی‌های محیطی و … از مصادیق بارز معضلات کودکان در جهان و ایران دانست و تاکید کرد: «کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد می‌گوید کودکان باید دارای فضای مناسب شهری، فرصت لازم و کافی برای حضور در جامعه، آموزش و بازی باشند و شرایط حضور آنها در خارج از خانه فراهم شود. چراکه همه این امرو لازمه رشد کودک هستند.»

او با اشاره به وضعیت زندگی شهری برای کودکان در گذشته توضیح داد: «در گذشته کودک می‌توانست بدون نگرانی خانواده در کوچه، بن بست و محله زندگی‌اش رفت و آمد کند و با جامعه پیوند و ارتباط مستقیم داشته باشد. اما امروز مفهوم محله به کلی از بین رفته و کوچه‌ها با تبدیل شدن به خیابان‌هایی عریض و طویل شرایط رفت و آمد را برای کودکان ناامن کرده‌اند.»

مظاهری مشارکت دانشگاه‌ها و نخبگان اجتماعی و فرهنگی، معماران، شهرسازان و به ویژه دولت مردان را برای فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی اجتماعی کودکان یک ضرورت در دنیای امروز دانست و خاطرنشان کرد: «شهر و فضاهای شهری باید برای کودکان جذاب باشند. باید از المان‌های فرهنگی و هنری چشمگیر و بانشاط در شهر استفاده شود تا هم کودکان و هم بزرگسالان از نشاط اجتماعی کافی در محیط شهری برخوردار شوند. همچنین شهر باید محلی امن و ایمن برای کودک باشد تا خانواده نگرانی کمتری از حضور فرزندشان در شهر داشته باشند.»

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر