بازسازی 700 دستگاه اتوبوس در اصفهان

«اتوبوس»! وسیله نقلیه‌ای که همه ما چند بار در روز یا هفته سوار بر آن از سویی به سوی دیگر شهر می‌رویم و مطمئنا خدمات موجهی همچون نظافت، سیستم سرمایش و گرمایش، خلوتی و… از آن انتظار داریم. شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه به عنوان متولی آمد و شد اتوبوس‌ها در شهر رسالت مهمی بر دوش دارد و مرجع تأمین رضایت مردم در این زمینه است. 

«اتوبوس»! وسیله نقلیه‌ای که همه ما چند بار در روز یا هفته سوار بر آن از سویی به سوی دیگر شهر می‌رویم و مطمئنا خدمات موجهی همچون نظافت، سیستم سرمایش و گرمایش، خلوتی و… از آن انتظار داریم. شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه به عنوان متولی آمد و شد اتوبوس‌ها در شهر رسالت مهمی بر دوش دارد و مرجع تأمین رضایت مردم در این زمینه است. 

تاریخ انتشار: 01:13 - یکشنبه 1399/05/19
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
اینکه این شرکت با چه امکانات و سرمایه‌ای اداره می‌شود و چطور به مدیریت سرویس دهی اتوبوس‌ها در سرتاسر کلان‌شهر اصفهان می‌پردازد، سوالاتی است که در گفت وگو با مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه مطرح کرده‌ایم. آنچه در ادامه می‌خوانید سخنان «سیدعباس روحانی» دراین باره است. شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان با بیش از 1500 کارمند و بالغ بر 2200 کیلومتر طول شبکه خطوط، به عنوان مهم‌ترین سامانه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان وظیفه جابه‌جایی روزانه حدود 600 هزار مسافر را به وسیله هزار دستگاه اتوبوس به عهده دارد.

اتوبوس‌رانی به روایت آمارها

در ابتدا لازم است به برخی آمارهای موجود درباره فعالیت این شرکت اشاره کنم. تا قبل از شیوع بیماری کرونا آمار متوسط جابه‌جایی مسافر روزانه در شهر 520 هزار نفر بود که درحال حاضر به 250 هزار نفر رسیده است. دیگر آمارها نیز به این ترتیب است: تعداد اتوبوس روزانه فعال دولتی و خصوصی در سال 98 نیز بالغ بر 960 عدد بود که اینک به 750 مورد رسیده که در این میان سهم بخش خصوصی 41 درصد است. متوسط عمر ناوگان 9 و هفت دهم، تعداد ایستگاه در مسیر رفت و برگشت 2800 مورد، تعداد خطوط اتوبوس‌رانی 99 خط (35 خط خصوصی و 64 خط دولتی)، تعداد شرکت خصوصی شش ‌مورد، کل پرسنل شرکت 1508 نفر، تــعداد راننده‌ها 1264 نفر، سهم جابه‌جایی اتوبوس‌رانی (فقط اتوبوس واحد) 15 درصد.

ورود 80 دستگاه اتوبوس به ناوگان

تازه‌ترین رخداد قابل توجه در ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان، تزریق 80 دستگاه اتوبوس به همه نواحی خطوط شهر و جایگزین‌شدن آنها با ناوگان فرسوده و قدیمی است. همچنین در سال 99 تعداد 700 دستگاه اتوبوس با مجوز و تفاهم نامه سازمان مدیریت با شهردار محترم اصفهان توسط شرکت‌های پیشرو دیزل، زرین خودرو، ایران‌خودرو، شهاب‌خودرو، شرکت اسنا و… بازسازی می‌شوند. عمر ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان با توجه به شرایط تحریم، کاهش تولید اتوبوس و تخصیص‌نیافتن اتوبوس یارانه‌ای از سوی دولت افزایش یافته و به ۱۰ سال رسیده است. علی‌رغم این شرایط مدیران شهری درصدد کاهش عمر ناوگان بر آمدند تا کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان افزایش یافته و شاهد کاهش میزان آلایندگی ناوگان در سطح شهر باشیم. بر این اساس اتوبوس‌های جدید دارای استاندارد یورو چهار خریداری شده که در کاهش آلاینده‌ها سهم به‌سزایی خواهد داشت. توزیع این اتوبوس‌ها به صورت خطی و کریدوری برنامه‌ریزی شده است و به صورت عادلانه در تمام خطوط شهر تقسیم خواهد شد. با اضافه شدن اتوبوس به خطوطی که عمر ناوگان بالاتری دارد، سعی در کاهش عمر ناوگان داریم.

اهداف شرکت اتوبوس‌رانی

 اگر بخواهم درباره اهداف و برنامه‌های شرکت اتوبوس‌رانی بگویم، باید به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنم که شامل پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوس‌رانی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت و پیاد‌ه‌سازی سیستم مکان‌یاب اتوماتیک خودرو و طراحی و راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ و کنترل ناوگان، راه‌اندازی سیستم دریافت و پرداخت الکترونیک بهای سفر، سامان‌دهی شرکت خطوط اتوبوس‌رانی، پیاده‌سازی سیستم نگهداری و تعمیرات (نت)، مکانیزه‌کردن سیستم‌های پشتیبانی و تعمیرگاهی نظیر باس واش، واحد تعمیر گیربکس زد اف، راه‌اندازی واحد مولد هیدروژن جهت باد لاستیک‌ها، بهبود سیستم مکانیزه سرویس روغن، تقویت بدنه کارشناسی شرکت واحد اتوبوس‌رانی، تحول در سیستم‌های اداری، مالی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که امید است افزایش میزان رضایت شهروندان از خدمات این شرکت را به دنبال داشته باشد؛ اما در ادامه لازم است به اهداف کلان شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه نیز اشاره کنم؛ اهدافی که شرکت از دنبال‌کردن آن‌ها ارتقای سطح کیفی خدمات را دنبال می‌کند. این اهداف عبارت‌اند از توسعه و بهبود زیرساخت‌ها و سیستم‌های پشتیبانی، توسعه و بهبود سیستم‌های مدیریتی و نظارتی، صیانت از منابع به ویژه منابع انسانی و محیط زیست، افزایش رضایت مسافران با بهبود مستمر عملکرد و کیفیت ارائه خدمات و ارتقای سطح علمی، مهارتی و فرهنگی کارکنان.

ذی‌نفعان اتوبو‌س‌رانی چه کسانی هستند

ناوگان اتوبوس‌رانی به عنوان اصلی‌ترین و ارزان‌ترین سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شهر ذی‌نفعانی از اقشار و گروه‌های مختلف در میان شهروندان، مسافران، پیمانکاران و دولت و دستگاه نظارت دارد. در حوزه شهروندان تمام اقشار جامعه و در بخش مسافران دو گروه مسافران واحدهای دربستی و مسافران خطوط از سرویس‌دهی این ناوگان بهره‌مند می‌شوند. در بخش پیمانکاران نیز، پیمانکاران خدمات حمل‌و‌نقل مسافر، پیمانکاران فنی، پیمانکاران تأمین نیرو و تأمین‌کنندگان بهره‌مند از این خدمات هستند. چنان‌که در حوزه پیمانکاران خدمات حمل‌و‌نقل مسافر ذی‌نفعان ناوگان اتوبوس‌رانی شامل شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های تعاونی هستند و در بخش پیمانکاران فنی، جنرال سرویس، تعمیراتی و شاپ‌های فنی شامل این سود و منفعت می‌شوند. در حوزه تأمین‌کنندگان هم شرکت‌های سازنده اتوبوس و شرکت‌های تأمین قطعات و لوازم یدکی و مصرفی از ذی‌نفعان این خدمات هستند. اما در حوزه چهارم یعنی دولت و دستگاه‌های نظارت باید به شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه، اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های کشور، سازمان شهرداری‌های کشور، شهرداری اصفهان، شورای شهر اصفهان و وزارت کشور به عنوان بهره‌مندان از این حوزه اشاره کرد.

بیانیه شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان در سال 1400

در بیانیه‌ای که برای سال 1400 از سوی شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان ارائه شده، آمده است که یکی از سرآمدترین سامانه‌هایی که برترین کیفیت را در زمینه حمل و نقل درون شهری به وسیله اتوبوس در کل کشور ارائه می‌دهد، شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه است؛ به‌گونه‌ای که عملکرد این شرکت موجب رضایت مسافران شده و نقش موثری در بهبود زندگی کل شهروندان داشته است. به همین دلیل هم کارکنان این شرکت از فرصت همکاری با آن احساس رضایت، امنیت و افتخار می‌کنند. در این بیانیه همچنین ذکر شده که شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه علاوه بر تأمین حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری که به وسیله اتوبوس و مینی بوس انجام می‌دهد وظیفه برنامه‌ریزی، توسعه کمی و کیفی و نظارت در این زمینه را نیز بر عهده دارد. حیطه جغرافیایی عملکرد شرکت، شهر اصفهان و حومه آن است. این شرکت می‌کوشد تا با به‌کارگیری نیروی انسانی شایسته، شبکه روزآمد و ناوگان مجهز به سیستم‌های نوین ناوبری، باکیفیت‌ترین سرویس ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شرکت تقویت، تجهیز و پایداری منابع مالی را از محرک‌های اصلی ارائه و توسعه خدمات خود دانسته و با تکیه بر همکاری نیروی انسانی، مدیریت شایسته و ارتقای سیستم‌های مدیریتی، خود را ملزم به بهبود مستمر بهره‌وری می‌داند. شرکت ضمن تعهد به جلب رضایت مسافران، رضایت آنان را شاخص اصلی ارزیابی عملکرد خود دانسته و مسئولیت‌هایی را برای خود در برابر تمام شهروندان برشمرده است که شامل صیانت از محیط زیست، کمک به روان‌سازی ترافیک شهری و افزایش سهم حمل‌و‌نقل عمومی، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی، مشارکت در حرکت‌های فرهنگی، صیانت از منابع ملی به خصوص انرژی و استفاده از توان شهروندان در برون‌سپاری قسمتی از فعالیت‌های شرکت است. در بخش پایانی این بیانیه نیز تاکید شده که نیروی انسانی بافرهنگ، متخصص و حرفه‌ای از کلیدی‌ترین سرمایه‌های شرکت به شمار می‌رود؛ لذا شرکت تلاش می‌کند با بهبود کیفیت زندگی کاری و فرهنگ سازمانی (رعایت اصول ایمنی و سلامت حرفه‌ای)، محیطی امن توأم با آرامش، انگیزش و آموزش برای کارمندان و کارگران خود مهیا کند. شرکت کارکنانی را که از نظر توانمندی‌های حرفه‌ای، اخلاق و تعهد به سازمان دارای ویژگی‌های ممتازی بوده ارج می‌نهد و می‌کوشد آنان را در منافع حاصل از فعالیت‌های خود سهیم بداند.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر