دردسر کرونا برای تیم ملی ایران

طرح برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2022 به‌صورت متمرکز در کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی است تا پرونده مرحله اول این رقابت‌ها در کمترین زمان ممکن بسته شود. بر اساس این طرح، مسابقات هر گروه به میزبانی یک کشور انجام می‌شود؛ اما اجرایی شدن این طرح منوط به موافقت اعضای AFC است و پس از […]

تاریخ انتشار: 15:54 - دوشنبه 1399/02/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

طرح برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2022 به‌صورت متمرکز در کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی است تا پرونده مرحله اول این رقابت‌ها در کمترین زمان ممکن بسته شود. بر اساس این طرح، مسابقات هر گروه به میزبانی یک کشور انجام می‌شود؛ اما اجرایی شدن این طرح منوط به موافقت اعضای AFC است و پس از ارسال طرح به فیفا و دریافت موافقت نهاد بالاسر کنفدراسیون فوتبال آسیا، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. شیوع ویروس کرونا برگزاری رویدادهای فوتبالی در قاره کهن را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ تا جایی که پیگیری ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2020 و انتخابی جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 چین به چالش پیچیده‌ای پیش روی تصمیم‌گیرندگان فوتبال آسیا تبدیل‌شده است.

احتمال‌های صعود

 

در حال حاضر دو هفته از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سپری‌شده است. قرار بود هفته‌های سوم و چهارم این رویداد در روزهای پایانی سال گذشته به انجام برسد که پس از همه‌گیرشدن بیماری کرونا در دنیا، رأی به تعطیلی تمامی رویدادهای ورزشی داده شد. چهار تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها تا به اینجا نتیجه درخوری نگرفته‌اند و تیم سپاهان تنها تیمی است که یک پیروزی از دیدارهای گذشته ثبت کرده است. از سوی دیگر، تیم‌های ایرانی با مشکل میزبانی تیم عربستانی در کشور سوم و میزبانی از سایر تیم‌ها در زمین خودی مواجه هستند و برگزاری ادامه لیگ به‌صورت متمرکز یا مختومه شدن آن تفاوت چندانی به حال آنها ندارد؛ اما در خصوص انتخابی جام‌جهانی، نحوه برگزاری آن از اهمیت بسیار بالایی برای فوتبال ایران برخوردار است؛ زیرا پای یک دوره حضور در جام جهانی در میان است. مطرح‌شدن بحث برگزاری متمرکز مسابقات انتخابی جام‌جهانی فعلاً در حد یک پیشنهاد است؛ اما مسئله مهم اینجاست که با ادامه‌دار شدن روند شیوع، چاره‌ای جز اجرای این طرح وجود ندارد. تیم ملی فوتبال کشورمان که با مربیگری ویلموتس بلژیکی عملکرد پرنوسانی داشت و تمام امیدش به دور برگشت و استفاده از امتیاز میزبانی در ورزشگاه آزادی و مقابل هزاران تماشاگر بود، متمرکز برگزار شدن این رویداد تمام امیدهای فوتبال کشورمان را بر باد خواهد داد. تیم ملی فوتبال ایران در پایان دور رفت مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 چین، مقابل عراق شکست خورد تا سرنوشت صعودش پیچیده شود. ایران شش امتیازی، پس از عراق 11 امتیازی و بحرین 9 امتیازی در رتبه سوم جدول گروهش قرارگرفته است. پس از عملکرد ناامیدکننده تیم ملی در دور رفت، قرارداد ویلموتس فسخ شد و بعد از بررسی گزینه‌های متعدد، اسکوچیچ کروات که به نسبت سایر مربیان هم‌وطنش در فوتبال ایران همانند برانکو و کرانچار از اسم‌ورسم کمتری برخوردار است، روی نیمکت تیم ملی نشست. تیم ملی ایران در دور برگشت باید چهار دیدار مقابل هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق برگزار کند، دیدارهایی که نتیجه‌ای جز پیروزی در آنها، ایران را راهی جام جهانی نمی‌کند؛ زیرا یوزهای پارسی در صورت پیروزی در هر چهار مسابقه برگشت و کسب 12 امتیاز، 18 امتیازی می‌شوند و این در صورتی است که تیم عراق باوجود شکست احتمالی مقابل ایران و کسب سه پیروزی مقابل دیگر رقبا، با 20 امتیاز مستقیم راهی مرحله بعدی می‌شود.

ضرورت رایزنی فوتبالی

 

با توجه به‌تساوی تیم‌های بحرین و عراق در یکی از مسابقات تعیین‌کننده گروه C، عراق باوجود شکست احتمالی مقابل ایران و پیروزی احتمالی مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج 19 امتیازی می‌شود و تیم ایران شانسی برای صعود به‌عنوان تیم نخست پیدا نمی‌کند. در این صورت تیم ملی باید تلاش کند تا به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم هفت گروه خود را به مرحله بعدی برساند؛ چراکه هشت تیم نخست گروه‌های A تا H به‌صورت مستقیم راهی مرحله بعدی خواهند شد و چهار تیم برتر دوم نیز خود را به مرحله بعدی می‌رسانند. امتیاز از دست دادن تیم‌های عراق و بحرین مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج از دیگر سناریوهای احتمالی است که فرضیه صدرنشینی کشورمان را تقویت می‌کند؛ اما تمام این احتمال‌ها در صورتی به سود تیم کشورمان رقم می‌خورد که در هر چهار دیدار برگشت، مقابل رقیبان به پیروزی برسیم و البته در این میان امتیاز روی میزبانی حساب‌شده است. بازی‌های مهم ایران با عراق و بحرین در دور برگشت به میزبانی ایران برگزار می‌شود و طرح متمرکز برگزار کردن این رقابت‌ها بیشترین ضرر را متوجه تیم ما خواهد کرد. کارشناسان فوتبال معتقدند فدراسیون فوتبال ایران باید به‌طور مستمر با فیفا و AFC رایزنی کند و جلوی اجرایی شدن چنین طرح‌هایی را که به ضرر فوتبال ایران است، بگیرد یا تلاش کند اجرایی شدن این طرح شامل حال مرحله گروهی نشود و در مراحل بعدی در دستور کار قرار بگیرد.
 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر