سهم اصفهان در جام جهانی

در شش دوره‌ای که ایران در جام‌جهانی حضور داشته، فوتبال اصفهان در پنج دوره این رقابت‌ها نماینده داشته است که در ادامه مروری بر این نفرات خواهیم داشت:

تاریخ انتشار: 10:27 - شنبه 1401/08/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

جام‌جهانی آرژانتین 1978

رسول کربکندی:

این دروزه‌بان بلندقامت که از تیم ذوب‌آهن به تیم ملی رسید، با وجود دروازه‌بان‌های بزرگی همچون ناصر حجازی و بهرام مودت، فرصتی برای هنرنمایی درون دروازه تیم ملی کشورمان پیدا نکرد.کربکندی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 78 آرژانتین، جزو مدعوین به تیم ملی نبود؛ اما در آستانه جام‌جهانی، کادر فنی تیم ملی او را به اردوی تیم ملی فراخواند تا در اولین تجربه جام جهانی فوتبال ایران سهیم شود.

 

جام‌جهانی آرژانتین 1978

علی شجاعی:

این بازیکن اصفهانی اوج دوران فوتبالش را در تیم ذوب‌آهن و در پست دفاع آخر سپری کرد و در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 1978 نیز توانست به ترکیب اصلی تیم ملی راه پیدا کند که اتفاق بزرگی برای یک بازیکن شهرستانی بود. شجاعی برای جام جهانی هم در لیست بازیکنان اعزامی حضور داشت، اما فرصت بازی به او نرسید.

 

جام‌جهانی برزیل 2014

احسان حاج‌صفی:

این بازیکن چپ‌پا که از همان سنین کم نبوغ فوتبالی‌اش را نشان داده بود، پس از درخشش در کاشان، جذب آکادمی ذوب‌آهن شد؛ اما در رده جوانان راهی تیم سپاهان شد و در ادامه نیز قدرت ریسک‌پذیری لوکا بوناچیچ موجب شد تا پدیده‌ای به فوتبال ایران معرفی شود.  حاج صفی که در تمام رده‌های ملی سابقه بازی دارد، برای جام‌جهانی برزیل در لیست اعزامی جای گرفت و در هر سه دیدار تیم ملی در مرحله گروهی نیز به میدان رفت تا طلسم بازی‌نکردن اصفهانی ها در جام‌جهانی شکسته شود.

 

جام‌جهانی برزیل 2014

قاسم حدادی‌فر:

هافبک خلاق اصفهانی که با درخشش در خط میانی تیم ذوب آهن به تیم ملی رسید، در دوران اوج فوتبالی اش مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفت و یکی از دعوت‌شدگان همیشگی به تیم ملی در آن مقطع بود. حدادی‌فر با قرارگرفتن در لیست نهایی تیم ملی، راهی جام‌جهانی شد؛هر چند فرصت بازی‌کردن در دیدارهای تیم ملی را به دست نیاورد.

 

جام‌جهانی آلمان 2006

محرم نویدکیا:

کسب نُه جام قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی، نویدکیا را به بازیکنی پر افتخار در سطح باشگاهی فوتبال ایران مبدل کرده است. سبک بازی نویدکیا او را به بازیکن منحصربفردی تبدیل کرده بود، اما مصدومیت های متوالی اجازه نداد تا کیفیت فنی او در تیم ملی به نمایش دربیاید. نویدکیا که با تیم بوخوم، سابقه لژیونری در فوتبال اروپا را پیدا کرده بود، در جام جهانی 2006 در لیست نهایی بازیکنان جای گرفت؛اما در بازی های تیم ملی در مرحله گروهی فرصت بازی پیدا نکرد.

 

جام‌جهانی روسیه 2018

احسان حاج‌صفی:

پس از شکستن طلسم بازی‌نکردن اصفهانی‌ها در جام جهانی، رکورد دومین جام‌جهانی متوالی هم به حاج صفی رسید و این بازیکن کاشانی به عنوان یکی از مهره‌های با تجربه در هر سه دیدار تیم ملی به میدان رفت و در دو بازی بازوبند کاپیتانی را به بازو بست تا فوتبال نصف‌جهان از کاپیتانی در جام‌جهانی هم سهمی داشته باشد.

 

جام‌جهانی قطر 2022

احسان حاج‌صفی:

احسان حاج صفی با اینکه در دوره اسکوچیچ هم یکی از ملی‌پوشان همیشه دعوت‌شده بود، کمتر در ترکیب اصلی به بازی گرفته می‌شد؛ با این حال بازگشت کارلوس کی‌روش، به سود او شد و در لیست نفرات اعزامی به قطر قرار گرفت تا از این بابت هت‌تریک کند و به رکورد جاودانه‌ای در ورزش اصفهان دست پیدا کند.

 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور