شمارش معکوس در خانه قزوینی‌ها

شمارش معکوس آغاز شده است؛
12 روز و 8 ساعت و… «همای زرین» و «دست خلاق» قرار است تابستان داغی را برای هنرمندان صنایع‌دستی رقم بزنند و نام اصـفـهـان را بـه‌عـنـوان «شـهــر جـهـانـــی صنایع‌دستی» و «شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی» بر سر زبان‌ها بیندازند. اما قرار است هــمـه ایــن اتـفـاق‌هــا در قالب نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در کمتر از دو هفته آینده در سطح ملی و بین‌المللی رخ دهند.

تاریخ انتشار: 10:27 - یکشنبه 1400/04/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

«جـــشـنـــواره بـیـــن‌المللی صنایع‌دستی ایران» عنوانی است که برای این رویداد انتخاب‌شده و این روزهـــا دبیرخانه جشنواره در مـــحــل خـانــه قزوینی‌ها در خیابان ابن‌سینا و محله شهشهان برپاست. اداره‌کـــل مــیـراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان و شهرداری اصفهان برگزاری این رویداد را برعهده دارند.

 قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟!

در توضیح جشنواره ذکر شده که با هــمـکــاری وزارت مــیـراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره کل میراث استان و شهرداری اصفهان و مشارکت بخش خصوصی، مذاکرات جهت برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران آغاز و در بهمن 1399 رونمایی از پوستر این برنامه در کاخ نیاوران تهران با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، دبیرشورای جهانی صنایع‌دستی، مدیرکل مرحوم میراث اصفهان، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، هنرمندان و مسئولان وزارت متبوع انجام و اصفهان به‌عنوان میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران (نشان دست خلاق) اعلام شد. در این جشنواره بالاترین نشان صنایع‌دستی دنیا در جمهوری اسلامی ایران (نشان دست خلاق) به برگزیدگان اهدا خواهد شد که علاوه بر کمک به بازاریابی در عرصه بین‌الملل، عاملی برای حفاظت از جایگاه هنرمندان  صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.
جایزه نشان بین‌المللی «دست خلاق» در راستای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزنده هنرمندان حوزه  صنایع‌دستی و هنرهای سنتی،  به‌عنوان عالی‌ترین نشان این حوزه در عرصه‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده و به شش نفر (سه هنرمند داخلی و سه هنرمند خارجی) اعطا می‌شود و نام دارندگان این نشان به‌عنوان میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.
دومین قسمت مهم جشنواره «نشان همای زرین» است که در 20 رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی  به حائزان شرایط و رتبه‌های برتر مشارکت‌کننده در بخش‌های متعدد این مسابقه (که مربوط به رشته‌های صنایع‌دستی است) تخصیص یافته و اعطا می‌شود. برای هر رشته سه تا پنج داور تخصصی در نظر گرفته شده است.
رشته‌های ذکرشده در دو بخش رشته‌های پررونق (قلمکار، میناسازی، قالی‌بافی، سفالگری، منبت چوب، گلیم‌بافی، خـاتــم‌سازی، ملیله‌سازی، قلم‌زنی، زیورآلات سنتی، رودوزی‌های سنتی، چرم، زیلوبافی، نگارگری، شیشه‌گری سنتی، معرق چوب) و رشته‌های کم‌رونق (آینه‌کاری، حجاری سنگ، گیوه‌بافی، قفل‌سازی) تقسیم‌بندی شده که رتبه‌های برتر هر رشته موفق به کسب این نشان می‌شوند و این نشان هرساله جزء لاینفک جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران (نشان دست خلاق) خواهد بود  و دریافت‌کنندگان این جایزه علاوه بر دریافت تندیس، لوح سپاس و جوایز نقدی، زمینه‌های نشان دست خلاق را به لحاظ سوابق فنی  و تخصصی جهت سال‌های آتی برای خود فراهم می‌کنند.

بخش‌های جنبی جشنواره کدام‌ها هستند؟!

«مسابقه ملی طراحی فرش» اولین بخش جنبی جشنواره است که در سه بخش طراحی مدرن، طراحی سنتی و رنگ و نقطه با حفظ اصالت ایرانی برگزار می‌شود. دوم، «مسابقه طراحی خلاقانه صـنـــایـــع‌دســـتــــی» اســــت که هنرمندان می‌توانند در همه گرایش‌های صنایع‌دستی با ایده‌های نو و خلاقانه تا سه اثر را در قالب «طراحی دستی، طرح‌های سه‌بعدی، نقشه‌های فنی یا ماکت» ارائه کنند. سوم، «مسابقه ملی طراحی پوشاک با صنایع‌دستی» است که با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با پوشاک اصیل ایرانی‌اسلامی و ایجاد زمینه بروز خلاقیت فعالان حوزه پوشاک و پیوند با صنایع‌دستی (در قالب تزیینات و استفاده از مواد اولیه موجود و مرتبط با صنایع‌دستی، مانند انواع منسوجات و پارچه‌های سنتی) برگزار خواهد شد. چهارم، «مسابقه ملی بسته‌بندی صنایع‌دستی» در سه قسمت استفاده از صنایع‌دستی برای بسته‌بندی صنایع‌دستی، استفاده از صنایع‌دستی برای بسته‌بندی سایر محصولات و استفاده از سایر محصولات برای بسته‌بندی صنایع‌دستی برگزار می‌شود. پنجم، «مسابقه ملی استارتاپ‌های صنایع‌دستی» با نگاه خلاقانه به حوزه‌های چندگانه صنایع‌دستی است. همچنین برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی مرتبط با صنایع‌دستی به صورت مجازی، برگزاری سمپوزیوم‌های مهم و کارگاه‌های میدانی تولید زنده صنایع‌دستی، نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی، دیدار تجار بین‌المللی صنایع‌دستی با دبیران و رؤسای شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی همه از جمله برنامه‌های مختلفی هستند که از طرف دبیرخانه رویداد اعلام عمومی شده‌اند.

در کدام کارگاه‌ها شرکت کنیم؟

طبق جدولی که در سایت جشنواره به آدرس (hifestival.ir) آمده، از 13 تا 23 تیر، 10 کارگاه در این رویداد برگزار می‌شوند که عبارت‌اند از: کارگاه تخصصی رودوزی سنتی (با تدریس خانم معقولی در روز 13 تیر از ساعت17 تا 19)، کارگاه طراحی پوشاک با صنایع‌دستی سنتی (با تدریس آقای نیکبخت در روز 14 تیر از ساعت 10 تا 12)، کارگاه تخصصی خـلاقـیـــت و نوآوری در میناسازی (با تدریس آقای میرلوحی در روز 14 تیراز ساعت 17 تا 19)، کارگاه آشنایی با کاربرد ارز دیجیتال در صنایع‌دستی (با تدریس مهدی توکلی در روز 15 تیر از ساعت 11 تا 13)، کارگاه‌های تخصصی استارتاپ‌های صنایع‌دستی (با تدریس روزبه پرچمی در روز 15 تیر از ساعت17 تا 19)، کارگاه تکنیک‌های بسته‌بندی نوین (روز 16 تیر از ساعت 17 تا 19)، کارگاه کوچینگ در صنایع‌دستی و هنرهای سنتی (با تدریس دکتر مشگلانی در روز 16 تیر از ساعت 10 تا 12)، کارگاه لزوم خلاقیت و نوآوری در زیورآلات سنتی (با تدریس بهرام بهنام‌منش در روز 17 تیر از ساعت10 تا 12)، کارگاه‌های ارتباط رنگ در قالی‌های دستباف ایرانی (با تدریس اکبر مهدئی در روز 22 تیر از ساعـت 17 تا 19) و کارگاه فناوری و تکنولوژی پیشرفته در صنعت جواهرآلات (با تدریس ریتا نیک‌فرجام در روز 23 تیر از ساعت 17 تا 19).

نشست‌های جشنواره به چه موضوع‌هایی اختصاص دارند؟

از روز دوم تا ششم، هفت نشست در خلال جشنواره برگزار می‌شوند که عناوینشان عبارت‌اند از: «نشست شهرداران جاده ابریشم»، «اقـتــصـــاد صــنـایــع‌دستی»، «صادرات صنایع‌دستی و بـــازارهــــای هدف»، «فـــرش هــنــــر ماندگار فلات ایران»، «استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در تجارت صنایع خلاق»، «سیاست‌گذاری اقتصادی در هنرهای سنتی و صنایع‌دستی» و «بازاریابی و بازارسازی هوشمند صنایع‌دستی».

چه کسانی عضو شورای عالی جشنواره هستند؟

طبق چارتی که در سایــــت جشنواره منتشر شده، در رأس هرم برگزارکنندگان، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث و گردشگری کشور، است. در ردیف دوم نام پویا محمودیان (معاون صنایع‌دستی کشور)، عباس رضایی (استاندار اصفهان) و قدرت‌اله نوروزی (شهردار اصفهان) ذکر شده و در ردیف‌های بعد، اسامی نصیر ملت (دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی)، اکرم اف (رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه)، سعد آل‌قدومی (رئیس موقت شورای جهانی صنایع‌دستی) ذکر شده‌اند.
در بخش سایر اعضا هم این اسامی آمده‌اند: فرحناز رافع (مدیر مرکز ملی فرش)، علیرضا نصر (رئیس شورای شهر اصفهان)، پرویز کرمی (دبیر ستاد توسعه فرهنگ، علـــم و فناوری ریاست‌جمهوری)، علی‌اکــبر عبدالهی (مدیرکل سازمان شــهــــرداری‌ها و دهـــیـــاری‌هــــای کـــشــور)، علی‌اکبر عبدالملکی (از کمیسیون گردشگــــری اتاق بازرگانی ایران)، ســیــــدکمیل طیبی (رئیس بنیاد علمی اکو) و ویدا توحدی (مدیرکل دفتر آموزش وترویج صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی).

جشنواره چه جوایزی دارد؟

برای این جشنواره تعداد ۴۰ جایزه نقدی که مهم‌ترین آن‌ها نشان بین‌المللی دست خلاق است، در نظر گرفته شده که به شش طرح برگزیده مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا و از میان آن‌ها به خلاق‌ترین طرح هم ۲۰ میلیون تومان  داده می‌شود و به ۵ نفراز پیش‌کسوتان نیز جایزه تعلق خواهد گرفت.

 چه کسانی در کمیته داوران جشنواره عضویت دارند؟

در بخش کمیته داوران سایت جشنواره اسامی در دو گروه ذکر شده‌اند. اول، «هیئت عالی نظارت جشنواره» که عبارت‌اند از: ویدا توحدی، فریده روشن، نصیر ملت، ایمان حجتی، علی صادقیان، محمد عیدی و نورالله عبدالله. از گروه دوم با عنوان «هیئت عالی داوری مسابقات» یاد شده که عبارت‌اند از: ادریک انـــــگ، مرتضی بخردی (رئیس هـــیــئــــت‌داوران)، عـبــدالــمـجـــیـــد شــــریــف‌زاده، جعفر جعفرصالحی، زهرا رهایی، منجاری نیرولا، غلامعلی فیض‌الهی، مهران هوشیار و فرهاد غلامعلی فلاح.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور