شهر دوستدار کودک شهری بهره‌مند از هم‌فکری کودکان است

هفتمین جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک روز چهاردهم تیرماه در عمارت باغ زرشک برگزار شد تا کودکان و نوجوانان عضو این شورا نقطه نظرات و ایده های خود را با مدیران شهرشان در میان بگذارند. شهرداری اصفهان با عضویت در شبکه جهانی ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف به عنوان اولین شهر کاندیدای دوستدار کودک در ایران معرفی شد.

تاریخ انتشار: 17:27 - دوشنبه 1400/04/14
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

روز چهاردهم بهمن ماه 1399 طی مراسمی که در اصفهان با حضور مقامات بلند پایه وزارت کشور، وزارت امور خارجه، دفتر یونیسف درایران، استاندار کل اصفهان و شهرداری اصفهان برگزار شد، خانم مندیپ اوبرایان، نماینده دفتر یونیسف در ایران، به صورت رسمی لوگوی کاندیداتوری ابتکار شهر دوستدار کودک را به شهردار اصفهان تقدیم کرد که در نتیجه آن شهرداری اصفهان متعهد شد طی دو سال آینده برنامه اقدام مرتبط را که بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین وزارت کشور، دفتر کشوری یونیسف در ایران و شهرداری اصفهان تنظیم شده، اجرایی کند.

به دنبال این رویداد، شهرداری اصفهان نسبت به تشکیل شورای اجرایی شهر دوستدار کودک اقدام کرد تا با عضویت جمعی از کودکان و نوجوانان شهر در آن، نقطه نظرات آنها در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. این شورا در فروردین ماه سال جاری رسما تشکیل شد و روز چهاردهم تیرماه هفتمین نشست آن با حضور جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شد.

استفاده از نظرات کودکان در روند اداره شهر یک ضرورت است

در این نشست معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بر ضرورت پیشبرد اداره شهر از حیث کمی و کیفی با استفاده از ایده‌ها و نظرات کودکان و نوجوانان تاکید کرد و یادآور شد: «شهر دوستدار کودک شهری نیست که تنها از حیث کالبدی و فضاسازی شهری مناسب کودکان باشد. بلکه چنین شهری سناریویی را دنبال می‌کند که در آن امنیت و آرامش دو رکن مهم و اساسی در اداره محلات شهر هستند و همه فعالیت‌ها به سمت ایجاد محیطی شاد و مناسب با روحیات کودکان به پیش می‌رود.»

احمد حسینی‌نیا فعالیت از حیث ترویجی و زیرساختی را دو محور اصلی اقدامات شهرداری اصفهان در رسیدن به شهر دوستدار کودک دانست و توضیح داد: «با عبور از مرحله اجرای طرح به صورت پایلوت، اینک در گام سوم فعالیت‌هایمان را در دو محور ترویجی و زیرساختی ادامه می‌دهیم. در این میان بهره‌مندی از نظرات و ایده‌های کودکان بسیار اهمیت دارد و خلق هیچ فضایی در شهر برای کودکان بدون مشورت با آنها ممکن نیست. بر این اساس، نگرش ما باید نگرشی کودکانه باشد.»

به گفته او، در برنامه اجرایی تدوین شده برای اصفهان که تا 1402 عملی می شود، 137 اقدام پیش‌بینی شده که انعطاف‌پذیری شاخصه مهم آن است.

آنطور که معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان توضیح داد، تشکیل شورای اجرایی شهر دوستدار کودک از گام‌های مهم در راستای به کار گرفتن ایده‌های کودکان و نوجوانان در این زمینه است. این شورا بر اساس یک انتخابات آزاد شکل گرفته و مسائلی که در آن مطرح می‌شود در روند کار بسیار اثرگذار خواهد بود.

آموزش از ارکان خلق فضاهای شهری برای کودکان است

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان از دیگر سخنرانان در این نشست بود. شیرین طغیانی با بیان اینکه کودکان امروز علیرغم دریافت آموزش‌های متنوع در مدارس و خانواده، از آموختن برخی مهارت‌های زندگی محروم مانده‌اند، گفت: «آنچه به حوزه مدیریت شهری مربوط می‌شود، می‌تواند در قالب ارتباط با نهادهای آموزشی باشد. یعنی شهرداری می‌تواند از امکانات خود برای مراوده با مراکز آموزشی همچون مدارس استفاده کند و از آن‌ها بخواهد تا نسبت به ارائه آموزش‌های لازم در حوزه مهارت‌های فردی و اجتماعی به کودکان و نوجوانان اقدام کند.»

او اضافه کرد: «در این میان می‌توان از کودکان و نوجوانان خواست تا به ما بگویند برای این آموزش‌ها به چه فضاهای تعاملی نیاز دارند یا بررسی کنیم که کدام یک از نهادهای آموزشی قادر به مشارکت در این طرح هستند.»

او برگزاری این نشست را فرصتی برای آشنایی با نظرات کودکان و نوجوانان و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها دانست و بر ادامه‌دار بودن این جریان تاکید کرد.

برای اجرای ایده‌های عملیاتی کودکان آماده‌ایم

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با حضور در این نشست از آمادگی این نهاد برای حمایت از طرح‌های کاربردی کودکان و نوجوانان در شهر خبر داد. مهدی تمیزی گفت: «معاونت فرهنگی سازمان در خانه کودک تعداد قابل توجهی کارگروه برای تولید کتاب‌های کارکردمحور تهیه کرده است. همانطور که در معاونت اجتماعی این سازمان نیز در زمینه تولید کتاب‌های کارکردمحور اقدامات مهمی را انجام داده است.»

او افزود: «اما سرمایه‌گذاری ما طی چهار سال گذشته تنها در حوزه تولید کتاب‌های نظری نبوده، بلکه کتاب‌هایی نیز که مهارت‌هایی را به کودکان و نوجوانان می‌آموزد و خلاقیت آن‌ها را پرورش می‌دهد، در دستور کار بوده است. با اینحال اگر کودکان و نوجوانان ایده‌های خود در زمینه مسائل شهری را به ما ارائه کنند و ایده‌های آن‌ها عملیاتی باشد، آمادگی اجرای آن‌ها را داریم.»

شهروندان سرمایه اجتماعی شهر هستند

در پایان نوبت به مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان رسید تا سخنانی را در خصوص ضرورت مشارکت و همدلی شهروندان در اداره شهر بیان کند. ایمان حجتی خطاب به شورای اجرایی شهر دوستدار کودک گفت: «به یاد داشته باشید که شهروندان سرمایه اجتماعی شهر هستند و همه آن‌ها نیز رسیدن به زندگی بهتر و آرامش و آسایش بیشتر را دنبال می‌کنند؛ اما برای رسیدن به این هدف باید در اداره شهرشان مشارکت کنند. بنابراین ایده‌های این شورا برای اداره شهر نیز باید به نحوی باشد که مشارکت شهروندان را در اداره شهر برانگیزد.»

در این نشست همچنین کودکان و نوجوانان (اعضای شورا) نقطه نظرات خود درباره موضوعات مختلف شهر را بیان کردند. محدثه کاظمی که در این نشست به عنوان رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک انتخاب شد، خطاب به حاضران گفت که عدم آموزش مهارت‌های ساده زندگی در مدارس دغدغه جدی بخشی از نوجوان‌های شهر است. چنانکه آن‌ها مهارت‌هایی مانند آشپزی، شستن ظروف و لباس‌هایشان را در مدرسه و هیچ کلاسی نمی‌آموزند. او تاکید کرد که ایجاد احساس مسئولیت در کودکان و نوجوانان نسبت به انجام امور ساده زندگی فردیشان می‌تواند محور اجرای برخی از طرح‌ها و برنامه‌های شهر باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر