مسیر بدمینتون فراتر از یک رشته معمولی

بدمینتون ایران هم مثل دیگر رشته‌های راکتی سهم چندانی در مدال‌آوری در میادین بین المللی نداشته و تک‌اتفاقاتی چون کسب سهمیه المپیک نقطه‌عطفی برای این رشته محسوب می‌شود؛ با این حال انتظار می‌رود نسل جدید بدمینتون کشور با عبور از سطح فعلی، اتفاقات جدیدی را رقم بزنند و ظهور نسل جدید در بدمینتون، جز با استعدادیابی محقق نخواهد شد. از این رو برای اطلاع از برنامه‌هایی که فدراسیون برای تربیت نسل جدید این رشته مدنظر دارد، به سراغ حسن بزرگ‌زاد، از مربیان بدمینتون اصفهان که مسئولیت کمیته استعدادیابی فدراسیون را دارد، رفتیم و گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
تاریخ انتشار: 10:18 - پنجشنبه 1401/08/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
در المپیاد استعدادهای برتر شاهد ظهور استعدادها بودیم؟
خدا را شکر مسابقات خوبی برگزار شد و مازندران هم میزبانی خوبی داشت. در این رقابت‌ها شاهد اتفاقات خوبی بودیم که کمترین وجه آن انگیزه ای بود که بین ورزشکاران وجود داشت؛ البته اگر شرایط کرونایی و تعطیلی دو‌ساله نبود، بازیکنان شرایط بهتری داشتند. فدراسیون بدمینتون برای بحث استعدادیابی برنامه‌های گسترده ای دارد که در سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم شده است. در برنامه کوتاه مدت مدنظر است بازیکنان مستعد شناسایی شوند و روند شناسایی استعدادها به المپیاد محدود نمی‌شود و برنامه‌های دیگری مدنظر است.
 
چه برنامه‌هایی؟
به‌هرحال در بحث بودجه محدودیت‌هایی هست؛ اما باید مسابقات بیشتری برگزار شود تا در جریان این رقابت‌ها، بازیکنان مستعد شناسایی شوند. برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری مسابقات منطقه‌ای و رقابت بین شهرها و استان‌های هم‌جوار شده که به صورت رفت و برگشت به انجام برسد. این برنامه به فدراسیون ارائه شده و موافقت اولیه اخذ شده است. مأموریت به انجام‌رساندن این برنامه به من محول شده و امیدوار هستیم طرح موفق اجرا شود.
 
این استعدادها قرار است چگونه در مسیر پیشرفت قرار بگیرند؟
استعدادیابی مرحله اول است و استعدادپروری گام بعدی است. ورزشکارانی که در مرحله استعدادیابی شناسایی شوند، توسط فدراسیون مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ البته شناسایی استعدادهای بدمینتون محدود به رویدادی همچون استعدادهای برتر نیست و تلاش می‌شود در تمام مسابقات و رقابت‌هایی که در سطح کشور برگزار می‌شود، فرایند استعدادیابی و کشف بازیکنان مستعد انجام شود.
 
چه برنامه ای دارید که تمام بازیکنان مستعد در سراسر کشور فرصت دیده‌شدن پیدا کنند؟
برای اینکه کل کشور به خوبی تحت پوشش قرار بگیرند، قرار است کشور را به پنج منطقه تقسیم کنیم که هر منطقه یک مسئول دارد. با این روند ورزشکاران کل کشور در منطقه خود رقابت کرده و بازیکنان زبده و با استعداد در هر منطقه مورد توجه قرار می‌گیرند و در سطح کشوری هم مورد حمایت واقع می‌شوند.
 
برای بدمینتون ایران می‌توان افق مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک به طور متمادی را تعریف کرد؟
قطعا دور از دسترس نیست، اما باید این نکته را مدنظر داشت که زادگاه بدمینتون جنوب شرق آسیاست و رقابت با ورزشکاران این منطقه و کسب مقام کار دشواری است؛ اما با تجربیاتی که طی سال‌های گذشته آقای پوریا در جایگاه رئیس فدراسیون کسب کرده، حالا موقع بهره‌برداری و شکوفایی است. 
 
یعنی می‌توانیم امیدوار باشیم نسل آینده بدمینتون از سطح فعلی این رشته فراتر عمل کنند؟
فدراسیون در بحث استعدادیابی چنین اهتمامی‌دارد و مأموریت آن را هم به من سپرده اند. این ماموریت در بازه میان‌مدت دنبال می‌شود، اما نباید انتظارات را بالا ببریم و توقع داشته باشیم این اتفاق در وهله کنونی رخ دهد. البته در مسابقات آسیای میانه تیم جوانان ایران با مربیگری آقای باقری خوش درخشید و می‌توان به آینده این جوانان امیدوار بود.
 
زمانی بدمینتون اصفهان در تیم‌های ملی مردان و بانوان نماینده داشت؛ اما سال‌هاست که سهم ملی‌پوشان استان به حداقل رسیده است. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟
سال‌ها به واسطه مدیریت‌هایی که در هیئت در رأس امور بودند، نتوانستیم این رشته را به جایگاه اصلی خود برسانیم. زمانی بدمینتون استان جزو سه تیم برتر کشور بود، اما سال‌هاست موقعیت ممتازی در کشور نداریم. در حال حاضر امیدواریم با حضور آقای قاری قران به عنوان رئیس هیئت، این رشته به حق خود برسد و جامعه بدمینتون استان نهایت بهره را از حضور یک مدیر سرشناس ببرند. در حال حاضر بازیکنانی چون یگانه کرمانی در بخش بانوان و محمد باقری در بخش آقایان، دعوت شده اند. اخیرا نیز آقای کمالیان به دبیری هیئت انتخاب شده‌اند و امیدوار هستیم با حضور او، همدلی بیشتری در جامعه بدمینتون داشته باشیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور