با تغییر سبک زندگی لاغر شوید:

پرتال تغذیه ایرانیان

در صورت وجود هر گونه سؤال تغذیه‌ای می‌توانید به سایت پرتال تغذیه ایرانیان مراجعه کرده و ضمن ارائه سؤال، منتظر پاسخ خود باشید. به نمونه‌هایی از سؤال و پاسخ‌های تغذیه‌ای با نظر حمیدرضا طغیانی، رژیم درمانگر و رئیس انجمن تغذیه اصفهان اشاره می‌کنیم:

تاریخ انتشار: 02:43 - چهارشنبه 1402/03/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرتال تغذیه ایرانیان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در صورت وجود هر گونه سؤال تغذیه‌ای می‌توانید به سایت پرتال تغذیه ایرانیان مراجعه کرده و ضمن ارائه سؤال، منتظر پاسخ خود باشید. به نمونه‌هایی از سؤال و پاسخ‌های تغذیه‌ای با نظر حمیدرضا طغیانی، رژیم درمانگر و رئیس انجمن تغذیه اصفهان اشاره می‌کنیم:

بنده دچار اضافه وزن زیادی هستم و می‌خواهم در مدت زمان کمی کاهش وزن داشته باشم، پیشنهاد شما چیست؟ آیا شما عمل‌های جراحی لاغری را پیشنهاد می‌دهید یا خیر؟

در ابتدا باید بگوییم که وزن شما ناشی از سبک زندگی شماست و تا زمانی که این سبک زندگی اصلاح نشود، حتی با انجام عمل جراحی و کاهش وزن زیاد، مجددا وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد و به وزن قبل خود نزدیک خواهد شد. به همین دلیل مهمترین کاری که باید در همه روش‌های کاهش وزن انجام دهید، تغییر سبک زندگی است.

اولین پیشنهاد ما برای کاهش وزن تغییر رژیم غذایی و دریافت برنامه غذایی از مشاور و متخصص تغذیه است. توجه کنید که برنامه‌های غذایی غیر‌اصولی که توسط افراد غیر‌متخصص داده می‌شود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر به سلامت شما شود و حتما برای دریافت برنامه غذایی به متخصصین این امر مراجعه کنید.

با تغییر برنامه غذایی قطعا شما مقدار زیادی کاهش وزن خواهید داشت. در کنار تغییر برنامه غذایی باید فعالیت بدنی خود را هم افزایش دهید که توده عضلانی شما تقویت شود و در طی دوره کاهش وزن دچار افت متابولیسم و اصطلاحا استپ وزنی نشوید. و نهایتا تنظیم خواب، یکی دیگر از عوامل مهم اثرگذار بر وزن است که باید آن را تنظیم کنید و قبل از نیمه شب به خواب رفته و سحر‌خیزی را مورد توجه قرار دهید.

اما در مورد عمل‌های جراحی کاهش وزن، به دلایل مختلف آنها را به عموم مردم توصیه نمی‌کنیم. عمل‌های جراحی به علت عوارض زیادی که برجای می‌گذارند از جمله کاهش دریافت مواد مغذی، کاهش قدرت سیستم ایمنی، کاهش توده عضلانی بدن، کاهش قدرت باروری و… می‌توانند در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اثرات نامطلوبی را بر روی سلامت شما به جای بگذارند.

از طرفی با انجام عمل‌های جراحی لاغری، شما مقدار زیادی توده عضلاتی از دست داده که به مرور زمان این مسئله باعث افت متابولیسم شما شده و در بلند‌مدت‌(2 یا 3 سال) مقدار چربی‌های بدن شما به تدریج زیاد شده و مقداری زیادی از وزنی که کم کرده بودید، باز خواهد گشت، با این تفاوت که این بار حجم توده چربی شما بسیار بیشتر از قبل است.

مشکل دیگری که در پی عمل‌های جراحی لاغری پیش خواهد آمد این است که کاهش وزن در آینده برای شما بسیار سخت‌تر خواهد شد و به سادگی قبل نخواهید توانست وزن کم کنید.

با وجود همه این مشکلات و عوارضی که در پی عمل‌های جراحی کاهش وزن پیش خواهد آمد، برخی از افراد ناچارا نیاز به عمل جراحی دارند و انجام این عمل برای آنها ضروری است.

از جمله افرادی که از راه‌های اصولی و صحیح سعی در کاهش وزن داشته‌‌اند اما تلاش‌های آنها ناموفق بوده و روش‌های مختلف کاهش وزن مثل رژیم، ورزش، مکمل‌ها و داروهای کاهش وزن روی آنها جواب نمی‌دهد.

این دسته از افراد با تایید مشاور و متخصص تغذیه می‌توانند عمل جراحی لاغری داشته باشند. گروه دیگری که مجاز به عمل جراحی هستند افرادی با شاخص توده بدنی بیشتر از 40 هستند که دچار چاقی مفرط بوده و این میزان اضافه وزن به سلامت آنها آسیب جدی می‌رساند و باید از طریق عمل جراحی کاهش وزن داشته باشند.

نهایتا گروه آخری که توصیه به انجام عمل جراحی لاغری داریم افرادی با شاخص توده بدنی بیشتر از 35 است که بیماری زمینه‌ای به همراه دارند و در صورتی که کاهش وزن نداشته باشند، منجر بروز عوارض بیماری و حتی مرگ خواهد شد. از بیماری‌های زمینه‌‌ای که کاهش وزن برای آنها ضروری است می‌توان به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، کبد چرب، سابقه خانوادگی سکته‌های قلبی و مغزی و… اشاره کرد.

در عمل‌های جراحی نیز سعی کنید ابتدا جراحی‌هایی را انتخاب کنید که تغییرات دائمی در بدن شما ایجاد نمی‌کنند و قابل برگشت هستند، مثل بالون گذاشتن در معده. در صورتی که این عمل‌ها پاسخ مناسبی برای شما به همراه نداشت می‌توانید به سمت عمل‌های جراحی برگشت‌ناپذیر مثل اسلیو معده بروید.

در نهایت همیشه به عمل جراحی به چشم آخرین راهکار نگاه کنید. زیرا هیچ عملی بدون عوارض نخواهد بود و حتی ایمن‌ترین عمل‌ها نیز عوارضی را در پی خواهند داشت و نباید صرفا بخاطر زیبایی سلامت خود را به خطر بیندازید. عمل جراحی تنها در صورتی مجاز است که از خطر بزرگ‌تر پیشگیری کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 4 =