به مناسبت هفته سلامت بانوان

شش اصل ضروری برای زنان

این هفته، هفته جهانی سلامت زنان است و طبق هر سال شعاری خاص برای آن در نظر گرفته می‌شود، شعار امسال مبنی بر «بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم» است.

تاریخ انتشار: 14:33 - دوشنبه 1402/08/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شش اصل ضروری برای زنان

به گزارش اصفهان زیبا؛ این هفته، هفته جهانی سلامت زنان است و طبق هر سال شعاری خاص برای آن در نظر گرفته می‌شود، شعار امسال مبنی بر «بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم» است.

اما حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای دستیابی به سلامت زنان چه کنیم؟

موثرترین راه برای حفظ سلامت زنان، توجه به ورزش و تغذیه است. اولین قدمی هم که برای درمان بیماری مطرح شده، تغییر غذا بر اساس شرایط فردی است. معالجه با دارو و… در مراحل بعدی قرار می‌گیرند. به همین علت برای رسیدن به سلامت در ابعاد مختلف این دو مورد یعنی ورزش و غذا، جزو اساسی‌ترین اقدامات به شمار می‌روند، اما به‌طور کلی از دید طب سنتی، شش اصل ضروری برای سلامت زنان توصیه می‌شود.

اصلاح رژیم‌غذایی

هنگام غذا‌خوردن سعی کنید به آنچه می‌خورید، فکر کنید و شکرگزار باشید. غذای خود را بر اساس مزاج و شرایط خودتان انتخاب کنید و از مصرف غذای ناسالم پرهیز کنید.

پرخوری نکنید و برای هضم و جذب و دفع ، غذا را به آهستگی بخورید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای در امان ماندن از هر بیماری به‌خصوص بیماری‌های عفونی تقویت سیتم ایمنی بدن حائز اهمیت است؛ حتی آب و هوایی که در آن نفس می‌کشید، اگرچه آلوده است، اما برای در امان ماندن از آن بهتر است سیستم دفاعی هوشمند بدنتان را تقویت کنید.

این سیستم، مواد زائد را اگر ناچیز باشد، به‌راحتی از طریق سیستم‌های دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، قاعدگی، اشک و سایر ترشحات، از بدن خارج می‌کند. ب

از این رو توجه داشته باشید که این سیستم‌ها در بدن‌تان فعال باشند. در صورت وجود یبوست و اختلال در هر یک از مواد دفعی به متخصصین مراجعه کنید.

ورزش کردن

 برای سلامت جسم و روانتان در طول روز حتما برنامه ورزشی داشته باشید، حتی اگر مدت آن ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. پیاده‌روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پرمشغله هستند. به تدریج زمان را در فواصل کارتان بیشتر کنید تا دست کم به ۴۵ دقیقه در روز برسد.

تنظیم خواب

خواب کافی و به موقع از الزامات سلامت است. خواب خوب از حدود ساعت ۱۰ شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود. اگر صبح زودتر و با انگیزه و هدف بیدار شوید، شب زودتر به خواب می‌روید.

ضمنا برای خواب بهتر می‌توانید از ریلکسیشن و تنفس عمیق و صرف دمنوش‌های خواب‌آور(بهارنارنج، گل ساعتی، اسطوخودوس و…) کمک بگیرید.

کنترل استرس و پرهیز از اضطراب

برای زندگی هر فردی، خواه ناخواه موقعیت‌های استرس‌زا پیش می‌آید، اما خیلی اوقات از کنترل او خارج است.

 به این فکر کنید که این شرایط از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا بتوانید محکم‌تر شوید و تجربه‌هایی را از این وضعیت بیاموزید.

همه تهدیدها می‌توانند فرصتی برای رشد و تکامل شما باشند. بنابراین نگرانی را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش روید.

در زمان استرس هم به جای فرار، آن را مدیریت کنید. بدین منظور مهارت کنترل استرس را با انجام ریلکسیشن یا تنفس عمیق و… فراگیرید.

توجه به بعد معنوی

همانطورکه جسم شما هنگام بیماری به پزشک نیاز دارد، روان و روح شما نیز به پزشک معنوی نیاز دارد. در گذشته‌ پزشکان نه تنها به علوم جسمانی انسان آگاه بودند، بلکه حکیم و آگاه به مراحل رشد معنوی انسان نیز بودند.

امروزه هم بعضی بزرگان حکیم معنوی هستند. بهتر است اگر پزشک معنوی ندارید، یکی از این حکیمان را برای خود پیدا کنید. یکی از روش‌های معنوی این است که در هر لحظه آگاه باشید کاری که انجام می‌دهید چه نقشی در رشد معنوی شما دارد. آیا در راستای تکامل شماست یا نه؟ و اگر نیست مشخص است که ادامه آن به صلاح شما نیست.

غذاهای معنوی بسیار متنوع هستند. این ذهن شماست که کمک می‌کند از کوچک‌ترین فعالیت روزانه غذایی برای روح خود تامین کنید، شاید به همین علت است که ارزش اعمال به نیت آن است. غذاهای معنوی شامل موارد زیر است: عبادت، کمک به دیگران، مطالعه، بازی با فرزندتان، غذا پختن، نظافت منزل، مهمانی رفتن، دیدار دوستان و…

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 2 =