پایان‌بندی سبز نفت جهانی

بازار پرتلاطم جهانی نفت طی سال گذشته فرازوفرودهای بسیار را تجربه کرد. جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های ابتدای سال میلادی گذشته تمام معادلات تحلیلگران را برهم زد. کاهش عرضه نفت در بازار جهانی قیمت‌ها را افزایش داد؛ تا جایی که نفت برنت مرز قیمتی ۱۳۹ دلار را شکست و توانست این قیمت خیره‌کننده را در کارنامه ثبت کند.

تاریخ انتشار: 19:33 - جمعه 1401/10/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پایان‌بندی سبز نفت جهانی

از سوی دیگر، برخاستن چین از خاکستر کرونا تمام صنایعی را که این کشور در مصرف یا تولید آن‌ها دخیل بود، دستخوش تغییر کرد؛ ازاین‌رو صنایع معدنی مانند فولاد و مس اولین صنایعی بودند که مواد اولیه و محصولات پایین‌دست آن‌ها با قدرت‌گرفتن دوباره اقتصاد چین، دچار تغییراتی در قیمت های جهانی شدند؛ نفت نیز از منابعی است که دومین قدرت اقتصادی جهان می‌تواند با کنترل مصرف، قیمت‌ها را دچار نوسان کند. با افزایش تقاضای چین در بهار سال گذشته قیمت‌ها مجددا افزایش یافت. در ادامه نیز به دلیل کاهش تقاضای یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان، یعنی چین و بیم‌وامیدها درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور، قیمت‌ها روند نزولی را پیش گرفتند.

افزایش تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت

اما در ماه دسامبر و روزهای پایانی سال نوسان‌هایی رخ داد که وقوع کولاک سهمگین در آمریکا و واردشدن خسارت به بخشی از زیرساخت‌های ایالت نیویورک، همچنین انفجار در قطب شمال که باعث کاهش تولید نفت در آمریکا شد، همگی از عواملی بودند که قیمت‌ها را به‌سمت روند مثبت سوق می‌دادند؛ همچنین اخباری که از چین منتشر می‌شود، نشان از آن دارد که کمیسیون ملی سلامت چین در هفته‌های آغازین سال نوی میلادی الزام قرنطینه و منع مسافرت‌های داخلی را پس از سه سال، تعدیل یا حذف کند. در این صورت دومین قدرت اقتصادی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان، تقاضای این محصول را افزایش خواهد داد؛ به همین سبب روند هفتگی شاخص‌های برنت و همچنین وست تگزاس اینترمدیت در آخرین هفته سال ۲۰۲۲ صعودی بود.

چشم‌انداز نفت

به گزارش رویترز، گلدمن ساکس با ارزیابی مازاد نفت در اوایل سال جدید میلادی پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها رو به کاهش خواهند بود. در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمتی خود را از سال نوی میلادی کاهش داد و احتمال ایجاد خطر افزایش قیمت در زمستان را کم‌رنگ خواند. این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده بود که نفت برنت در سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۱۵ و ۱۰۵ دلار به‌ازای هر بشکه خواهد بود که بازنگری در پیش‌بینی‌ها این رقم را به ۹۰ و ۹۵ دلار تغییر داد.

در این گزارش آمده است که مصرف چین در زمستان کمتر از حد انتظار خواهد بود، صادرات روسیه به میزان صادراتی قبل از جنگ بازخواهد گشت و همچنین مشکلات تولید در قزاقستان و نیجریه کاهش خواهد یافت. در پایان اعلام کرده که پیش‌بینی آن‌ها از قیمت نفت برنت و وست تگزاس در سال ۲۰۲۳ نیز تغییر کرده است. طبق پیش‌بینی قبلی نفت برنت قیمتی در حدود ۱۱۰ و وست تگزاس ۱۰۵ دلار به‌ازای هر بشکه داشت که در گزارش جدید پیش‌بینی می‌شود نفت برنت به ۹۸ دلار و نفت وست تگزاس به ۹۲ دلار به‌ازای هر بشکه می‌رسد.

اما در مقاله‌ای که در فوربس منتشر شد، نشان می‌دهد که EIR پیش‌بینی کرده است قیمت نفت خام مجددا به سطح ۱۰۰ دلار بازخواهد گشت و اصلی‌ترین دلیل آن، تحریم نفتی روسیه و مدیریت عرضه در اوپک اعلام شده است. به‌‌رغم بازگشایی‌ها در چین این مؤسسه پیش‌بینی می‌کند که محدودیت‌ها به‌طور کامل برطرف نمی‌شوند و برخی از آن‌ها باقی خواهند ماند.

در پیش‌بینی دیگری که در خبرگزاری اویل پرایس منتشر شد، روند تولید نفت در کشورهای خاورمیانه موردبررسی قرار گرفته است. این مقاله آمده که قیمت‌های نفت برنت به محدوده ۸۰ دلار بازگشته است؛ یعنی تقریبا قیمت‌هایی که این شاخص در ابتدای سال ۲۰۲۲ داشت. در حالی وارد سال ۲۰۲۳ خواهیم شد که تحلیل‌های دوگانه بر بازار حاکم هستند. از یک‌طرف، مدیریت در عرضه و از طرف دیگر، ترس از رکود فعالان این بازار را دچار بیم و امید کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی روند تولید نفت برخی از کشورهای خاورمیانه‌ای پرداخته شده است.

آرامکو عربستان محموله‌های بارگیری در ماه ژانویه خود را برای بیشتر مقاصد صادراتی کاهش داده که منعکس‌کننده کاهش کلی قیمت‌هاست. به نظر می‌رسد دوبی هنوز جامانده است و شاید یک کاهش عمیق دیگر در فوریه ۲۰۲۳ را تجربه خواهد کرد. شرکت ملی نفت ایران سه هفته پس از عربستان سعودی آمارهای خود را منتشر کرد. به علت وجود تخفیف قیمتی نفت ایران برای چین، تحویل نفت ایران به چین در ماه‌های اخیر برای اولین‌بار در دوره پساتحریم از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. با توجه ‌به اینکه بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده که توافق برجام مرده است، کاخ سفید این را اعلام نمی‌کند، اتکای ایران به چین همچنان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 7 =