کدام ورزشکاران استان در لیست نهایی کاروان اعزامی جای گرفته‌اند؟!

مسافران اصفهانی هانگژو

بازی‌های آسیایی هانگژو قرار بود سال 2022 برگزار شود؛ اما خطر شیوع دوباره کرونا در چین باعث شد تا المپیک قاره کهن عدد غیررند 2023 را یدک بکشد. تیم‌های ملی مختلف در حال اعزام به دهکده بازی‌های آسیایی هستند و در روزهای آینده، این رویداد آغاز خواهد شد.

تاریخ انتشار: 13:42 - سه شنبه 1402/06/28
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
مسافران اصفهانی هانگژو

به گزارش اصفهان زیبا؛ بازی‌های آسیایی هانگژو قرار بود سال 2022 برگزار شود؛ اما خطر شیوع دوباره کرونا در چین باعث شد تا المپیک قاره کهن عدد غیررند 2023 را یدک بکشد.

تیم‌های ملی مختلف در حال اعزام به دهکده بازی‌های آسیایی هستند و در روزهای آینده و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، این رویداد که هر چهار سال یک‌بار اجرا می‌شود، آغاز خواهد شد. به بهانه شروع بازی‌های آسیایی، در این پرونده، مروری بر جمع ورزشکاران اعزامی استان در این رقابت‌ها خواهیم داشت.

ووشو

بیشترین ورزشکاران اعزامی اصفهان به هانگژو در رشته ووشو هستند که در بخش‌های تالو و ساندا در ترکیب تیم ملی به میدان می‌روند. در تیم ملی ساندای بانوان، شهربانو منصوریان و الهه منصوریان همانند دو دوره گذشته ترکیب تیم ایران را تشکیل می‌دهند.

خواهران منصوریان در دوره گذشته هر دو به مدال نقره دست پیدا کردند و باتوجه‌به شرایط سنی آن‌ها به نظر می‌رسد میدان هانگژو، آخرین فرصت برای دو دختر سمیرمی است تا با طلای خوش‌رنگ بازی‌های آسیایی، پاداش یک ‌عمر ورزش قهرمانی را بگیرند.

راضیه طهماسبی‌فرد، مربی شاهین‌شهری، سرمربیگری تیم ساندای اصفهان را برعهده دارد و امیدوار است هر دو شاگردش به مدال طلا برسند. در رشته تالو زهرا کیانی، همانند دوره گذشته یکی از ملی‌پوشان اعزامی اصفهان است که دوره قبل به مدال نقره رسید و این بار برای طلایی‌کردن رنگ مدالش مبارزه می‌کند.

مینا پناهی هم دیگر ووشوکار استان است که با پیروزی در مسابقات انتخابی به عضویت تیم ملی رسید. پناهی در مسابقات جهانی سابقه مدال‌آوری دارد و میدان هانگژو محک مهمی برای او خواهد بود.

شاهین بنی‌طالبی دیگر ورزشکار اصفهانی است که به عضویت تیم ملی درآمده است. او که ووشو را زیر نظر پدرش، تیمور بنی‌طالبی، آموخته و شاگرد اوست، سال گذشته در مسابقات جهانی به مدال رسید.

در جمع تالوکاران مرد، محمدعلی مجیری از سابقه بیشتری برخوردار است و یکی از شانس‌های مدال کاروان ایران محسوب می‌شود. او که اولین طلایی تالو مردان در رده بزرگ‌سالان محسوب می‌شود، امیدوار است در میدان مهم هانگژو هم دست ‌به ‌کار بزرگی بزند و اولین طلایی ووشوی استان در این رقابت‌ها لقب بگیرد.

اسکیت فری‌استایل

بالاخره پس از گمانه‌زنی‌های زیادی که وجود داشت، اسکیت فری‌استایل در جمع رشته‌های اعزامی قرار گرفت تا لقب رشته تمام‌اصفهانی به این رشته اطلاق شود.

در مسابقات انتخابی تیم ملی رومینا سالک، رضا لسانی و امیرمحمد سواری توانستند حضورشان را قطعی کنند و انتخاب نفر چهارم به انتخابی نهایی کشیده شد و درنهایت هم ترانه احمدی به عضویت تیم ملی درآمد تا تمام ورزشکاران این تیم از استان اصفهان باشند.

سرمربیگری این تیم را احسان حبیب‌آبادی برعهده دارد که اگر ادعا کنیم قطب‌شدن فری‌استایل اصفهان در سطح کشوری به‌واسطه فعالیت او بوده است، پر بیراه نگفته‌ایم.

چهار ورزشکاری که به عضویت تیم ملی فری‌استایل درآمده‌اند، از همان شروع فعالیت در این رشته، شاگرد حبیب‌آبادی بوده‌اند. هماهنگی چشمگیری بین سرمربی و شاگردان وجود دارد و می‌توانیم امیدوار باشیم این هماهنگی منجر به نتیجه‌ای فوق‌العاده برای این تیم و کاروان ورزش ایران شود.

کبدی

در دوره گذشته بازی‌های آسیایی، قهرمانی تیم ملی کبدی بانوان با حضور دو اصفهانی رقم خورد و سمیرا عطاردیان و رویا داودیان دو نماینده استان در تیم اول این رقابت‌ها بودند؛ اما برای بازی‌های آسیایی آینده، داودیان تنها ملی‌پوش حاضر در این رقابت‌هاست.

کبدی بانوان ایران طی دوره فعالیتش تاکنون روند صعودی داشته و از مدال برنز بازی‌های آسیایی به مدال طلا دست پیدا کرده است؛ اما حفظ این موقعیت کار ساده‌ای نیست؛ زیرا هند قدرت بلامنازع کبدی دنیاست و دختران کبدی ایران برای تکرار دوره قبل و دفاع از عنوان قهرمانی قطعا کار سختی را پیش رو خواهند داشت.

اما اگر این تیم موفق به کسب قهرمانی شود، رویا داودیان هم صاحب یک رکورد ویژه می‌شود و اولین اصفهانی است که دو دوره متوالی در تیم قهرمان حضور داشته است.

تیراندازی

نفرات اعزامی تیراندازی اصفهان به بازی‌های آسیایی 2023 تفاوت خاصی با دوره گذشته نکرده‌اند و گلنوش سبقت‌اللهی و مرضیه پرورش‌نیا در ترکیب نهایی هستند؛ البته با این تفاوت که هر دو بازیکن چهار سال باتجربه شده‌اند و البته پرورش‌نیا این دوره بدون برادرش راهی این رقابت‌ها می‌شود.

سبقت‌اللهی که نخستین بانوی المپیکی ورزش نصف‌جهان محسوب می‌شود، در دوره گذشته بازی‌های آسیایی به توفیقی دست پیدا نکرد؛ اما با توجه ‌به اینکه در رشته تیراندازی لحظه‌ها تعیین‌کننده هستند، احتمال مدال‌آوری او دور از دسترس نیست.

پرورش‌نیا هم در رشته تراپ تیراندازی چندی قبل به همراه برادرش به مدال میکس مسابقات جهانی دست پیدا کرد. برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش ایران بود که یک خواهر و برادر در رویداد جهانی به مدال می‌رسیدند.

این بانوی تیرانداز که در سن نوجوانی سابقه مدال‌آوری در المپیک آسیایی نوجوانان را دارد، امیدوار به تکرار این تجربه در بزرگ‌سالی است.

محسن نصراصفهانی به‌عنوان مربی تیم ملی تپانچه را همراهی می‌کند. نصراصفهانی در مسابقات المپیک با قهرمانی جواد فروغی، اولین سرمربی ورزش نصف‌جهان لقب گرفت که شاگردش در این فستیوال بزرگ موفق به کسب مدال شده است.

بدمینتون

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در لیست مشترکی که برای بازی‌های آسیایی تصمیم‌گیری کرده بودند، یک سهمیه برای بدمینتون در نظر گرفته و اختصاص آن به ورزشکار مرد یا زن را به انتخاب فدراسیون گذاشته بود که نظر فدراسیون هم بر اعزام علی حیاتی، ملی‌پوش بدمینتون تیم مردان بود و نام او هم در لیست اولیه کاروان ایران به ثبت رسید.

بااین‌حال یگانه کرمانی که با پیروزی در مسابقات انتخابی تیم ملی، به‌عنوان نماینده بانوان کشورمان برای بازی‌های آسیایی انتخاب شده بود، به این تصمیم اعتراض کرد؛ زیرا از لحاظ رنکینگ کرمانی وضعیت بهتری نسبت به نماینده تیم مردان داشت و از سوی دیگر، به‌واسطه روال حمایتی اعزام بانوان ورزشکار در شرایط یکسان، اولویت اعزام با این ورزشکار بود.

بااین‌حال فدراسیون نظر دیگری داشت و این موضوع باعث شد پای مدیرکل ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت بدمینتون هم به این ماجرا باز شود. درنهایت نیز با پیگیری‌های متعددی که صورت گرفت، کرمانی مسافر هانگژو شد تا تجربه رقابت با بهترین‌های قاره کهن را به‌دست بیاورد.

شنا

در رشته شنا حضور ورزشکاران اصفهانی از قبل پیش‌بینی می‌شد؛ اما با توجه ‌به ابهام در تعداد نهایی شناگران اعزامی به بازی‌های آسیایی، مشخص نبود چه نفراتی در لیست نهایی جای می‌گیرند که درنهایت این اتفاق رخ داد و مهرشاد افقری و متین سهران در لیست تیم ملی شنا جای گرفتند.

افقری و سهران طی سال‌های گذشته در تیم ملی عضویت داشته‌اند و از تجربه بین‌المللی چشمگیری برخوردارند که در این میان، مهرشاد افقری با توجه ‌به کسب سهمیه المپیک برای توکیو، از وضعیت بهتری برخوردار است.

آن طور که مربیان تیم ملی گفته‌اند، وضعیت رکوردی افقری و سهران به‌گونه‌ای است که کسب مدال دور از انتظار نیست؛ اما همه چیز بستگی به آمادگی ورزشکار و شرایط مسابقه دارد.

گامر دیلانچیان نیز سرمربی تیم ملی شناست که از رده پایه مربی دو ورزشکار بوده است و شناخت کاملی بین مربی و ورزشکاران وجود دارد و می‌تواند به کسب مدال آن‌ها کمک کند.

تکواندو

اصفهان دو نماینده در رشته تکواندو و در دو بخش کیوروگی و پومسه دارد. در رشته پومسه مرجان سلحشوری تنها نماینده استان است.

سلحشوری که در بازی‌های آسیایی دوره گذشته نیز حضور داشت و به مدال نقره رسید، امیدوار است طلسم طلانگرفتن‌هایش در میادین بین‌المللی با مدال خوش‌رنگ طلای هانگژو شکسته شود.

سلحشوری حدود یک دهه عضو تیم ملی پومسه بوده و در مسابقات آسیایی و جهانی زیادی به میدان رفته است. مدال طلای بازی‌های آسیایی 2023 می‌تواند پاداش بزرگی برای یک دوره فعالیت حرفه‌ای او در ورزش باشد.

در بخش پومسه مردان، علی نادعلی از قهرمانان پومسه استان، به‌عنوان مربی حضور دارد.

در بخش کیوروگی سجاد مردانی، آخرین ورزشکار اصفهانی است که در لیست مسافران هانگژو جای گرفت. در لیست تیم ملی تکواندو مردان، نام پنج ورزشکار دیده می‌شد که مردانی جزو آن‌ها نبود؛ اما با توجه ‌به توافق‌های قبلی، مقرر شده بود در صورت قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا، به ترکیب تیم ملی اضافه شود که این اتفاق نیز رخ داد و مردانی در هانگژو به میدان می‌رود.

مردانی باتجربه‌ترین تکواندوکار تیم ملی ایران محسوب می‌شود و کسب مدال قهرمانی توسط او، می‌تواند نقطه‌عطفی برای کاروان اصفهان در این رویداد بزرگ باشد.

دوومیدانی

ورزش اصفهان در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی، همواره در رشته دوومیدانی نماینده داشته است و سابقه مدال‌آوری هم دارد. برای بازی‌های آسیایی هانگژو، فرزانه فصیحی در لیست اعزامی تیم ملی جای گرفته است.

فصیحی سابقه کسب مدال در مسابقات داخل سالن آسیا را دارد؛ اما مدال‌آوری در هانگژو، با رکوردهایی که رقیبان فصیحی به ثبت رسانده‌اند، کار دشواری است.

مهدی صابری، دیگر دونده اصفهانی هم در لیست تیم ملی دوومیدانی برای بازی‌های آسیایی جای گرفته است؛ اما سهمیه استان دیگری محسوب می‌شود. صابری که چندی قبل در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال نقره رسید، در اوج دوران قهرمانی خود قرار دارد؛ اما بعید است شانس چندانی برای مدال‌آوری داشته باشد.

قایقرانی

احمدرضا طالبیان سال گذشته اعلام کرد که از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده است؛ اما با ابراز تمایل برای بازگشت به تیم ملی، به اردوهای تدارکاتی دعوت شد و درنهایت هم در لیست تیم اعزامی جای گرفت.

طالبیان که سابقه قهرمانی در بازی‌های آسیایی را دارد، پرافتخارترین ورزشکار استان در این رویداد به‌شمار می‌رود و در اوج تجربه عازم هانگژو می‌شود تا شاید یک ‌بار دیگر دوره اوجش در گوانگجو را تکرار کند.

در تیم ملی اسلالوم بانوان هم، رکسانا رازقیان نماینده استان اصفهان است. رازقیان که سال‌هاست در رویدادهای بین‌المللی حضور دارد، برای المپیک نیز تا یک‌قدمی کسب سهمیه المپیک پیش رفت؛ اما به همین مهم دست پیدا نکرد.

کتایون اشرف، مادر رکسانا نیز به‌عنوان مربی تیم اسلالوم، در این مسابقات حضور دارد. اشرف که باسابقه‌ترین مربی ایران در رشته اسلالوم است، شاگردان زیادی را پرورش داده و نایب‌رئیس فدراسیون قایقرانی است.

سوارکاری

از سوی ستاد عالی بازی‌های آسیایی چهار سهمیه به سوارکاری ایران جهت حضور در هانگژو اختصاص یافته است که مسعود مکاری‌نژاد، سوارکار اصفهانی نیز یکی از نفرات اعزامی به این رویداد خواهد بود.

مکاری‌نژاد از سوارکاران باسابقه کشوری است که پس از قهرمانی در مسابقات کشوری به عضویت تیم ملی درآمد و برای این رویداد مهم در ترکیب تیم ملی قرار گرفت.

تیم ملی سوارکاری برای شرکت در بازی‌های آسیایی با مشکلاتی برای اعزام اسب مواجه است؛ زیرا ابتدا قرار بود با اسب‌های داخلی در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم؛ اما به دلیل عدم پیگیری مسئولان قبلی در فدراسیون سوارکاری، زمان کافی و لازم برای مسائل قرنطینه‌ای و رعایت پروتکل‌های اعمال‌شده توسط چینی‌ها نبود و درنهایت تصمیم بر این شد که با اسب‌های خارجی که تحت تملک سوارکاران یا مالکان هستند در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کنند.

هندبال

در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی، معمولا اصفهانی‌ها شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دادند؛ اما برای این دوره، مهدی بهنام‌نیا، مهران رهنما، علی شیرانی و کیارش طاهری تنها اصفهانی‌های حاضر در تیم ملی هستند.

تیم ملی هندبال کشورمان سابقه نایب‌قهرمانی در بازی‌های آسیایی را دارد؛ اما برای تکرار این عنوان کار سختی خواهد داشت؛ زیرا قدرت‌های برتر قاره کهن در این مسابقات حضور دارند.

نکته مهم تیم ملی هندبال، حضور کم‌تعداد لژیونرها در تیم ملی است که شامل حال بازیکنان اصفهانی هم می‌شود؛ شهداد مرتجی نیز به‌عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی حضور دارد.

او که به‌عنوان بازیکن دو دهه در تیم ملی بوده است، سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را دارد و این موقعیت را به‌عنوان مربی هم تجربه خواهد کرد.

فوتبال

برخلاف سال‌های دور که تیم ملی بزرگ‌سالان کشورهای قاره آسیا در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کردند، حدود دو دهه است تیم‌های ملی زیر 23 سال در این رویداد حضور پیدا می‌کنند که در فوتبال ایران به این رده امید گفته می‌شود.

تیم ملی امید کشورمان که از مسابقات انتخابی المپیک پاریس حذف شده، راهی هانگژو شده است تا شاید با کسب نتیجه خوب در این رقابت‌ها، ناکامی حذف از المپیک را به فراموشی بسپارد.

بر اساس لیستی که رضا عنایتی، سرمربی تیم ملی امید اعلام کرده، محمدحسین اسلامی تنها نماینده استان در تیم ملی است.

اسلامی که فصل گذشته با اعتماد مهدی تارتار به ترکیب اصلی ذوب‌آهن رسید، سابقه دعوت به تیم ملی بزرگ‌سالان را هم دارد و بازی‌های آسیایی فرصت مغتنمی برای نمایش توانمندی‌های او خواهد بود.

بسکتبال

تیم ملی بسکتبال کشورمان که اخیرا رویداد جام‌جهانی را پشت سر گذاشته و عملکرد ضعیف این تیم صدای اعتراض کارشناسان و اهالی بسکتبال را درآورده است، برای شرکت در بازی‌های آسیایی آماده می‌شود.

در لیست نهایی تیم ملی بسکتبال برای جام‌جهانی، ارسلان کاظمی، تنها نماینده اصفهان است که در مصاف با حریفان آسیایی به میدان می‌رود.

کاظمی که ازجمله استعدادهای ناب بسکتبال ایران محسوب می‌شود، سابقه حضور در لیگ باشگاهی بسکتبال آمریکا را دارد و طی سال‌های گذشته نیز در رویدادهای بین‌المللی متعددی به‌همراه تیم ملی حضور داشته است و ازجمله مهره‌های کلیدی تیم ملی خواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × دو =