80درصد خریداران خودرو دلال‌اند!

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد برخی خودرو های داخلی تنها ظرف یک‌ماه بیش از 100میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. باوجود رشد قیمت‌ها اما این خودروها در لیست پرفروش‌ترین‌های بازار خودرو در سال جاری قرارگرفته‌اند. دلالی و سوداگری در بازار خودرو بیداد می‌کند. افزایش شدید قیمت‌ها جذابیت خریدوفروش خودروها در بازار را برای سرمایه‌گذاران افزایش داده است؛ تا جایی که به‌زعم فعالان بازار خودروی اصفهان، تنها 20درصد خریداران خودرو در بازار مصرف‌کننده واقعی هستند و سایر خریداران به انگیزه کسب سود و دلالی خودرو خریداری می‌کنند. طرح قرعه‌کشی خودرو نیز که طی بیش از دوسال گذشته به اجرا درآمده، نتوانسته است چالش رانت و دلالی را در بازار خودرو از میان بردارد.

تاریخ انتشار: 09:06 - سه شنبه 1401/10/27
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
80درصد خریداران خودرو دلال‌اند!

جیب خالی و خرید خودرو عالی!

خودرو های هایما، تارا، خودروهای خانواده پژو، تیبا، کوییک، ساینا، سمند و دنا پرفروش‌ترین خودروها در سال جاری بوده‌اند. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت‌های خودروسازی، سرعت رشد تقاضا برای هایما و تارا بیش از سایر خودروها بوده است. طبق این اطلاعات، میزان فروش خودروی هایما در سال جاری 148درصد و تارا 130درصد افزایش یافته است. مشتریان طی هشت‌ماه با پرداخت پنج‌هزار و 879 میلیارد تومان به خودروسازان درمجموع 9هزار و 356دستگاه هایما و با پرداخت دوهزار و 862میلیارد تومان 9هزار و 705 دستگاه تارا خریداری کرده‌اند.

اطلاعات فروش چهار شرکت ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد نشان می‌دهد در طول هشت‌ماه گذشته 234هزار و 752دستگاه خودروهای خانواده پژو خریداری‌شده که این بالاترین میزان فروش در میان خودروهای داخلی بوده است. این میزان فروش 31درصد بیشتر از سال گذشته است. در سال گذشته طی همین بازه زمانی، 179هزار دستگاه از خودروهای خانواده پژو خریداری شده بود. خودروهای تولیدی در گروه ایکس200 سایپا که در آن خودروهایی شامل تیبا، کوییک و ساینا تولید می‌شوند، در رتبه بعدی پرفروش‌ترین‌های بازار خودرو قرار دارند.

آن‌طور که سایپا گزارش داده است، طی هشت‌ماه سال جاری 204هزار و 623دستگاه از انواع این خودروها خریداری شده که 15درصد بیشتر از سال گذشته است. رتبه سوم در جدول پرفروش‌ترین خودروهای داخلی نیز به سمند و دنا اختصاص دارد. ایران‌خودرو از ابتدای امسال تاکنون 49هزار و 614دستگاه انواع سمند و 47هزار دستگاه دنا را فروخته است. میزان خرید خودرو دنا در سال جاری 68درصد و سمند 28درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. این افزایش تقاضا درحالی است که قیمت این خودروها افزایش چشمگیری داشته و به گفته فعالان بازار، باوجود کاهش قدرت خرید مردم، متقاضیان بازار خودرو بیش از اینکه واقعی باشند، متقاضیان کاذب هستند!

 

خودرو گران شد، تقاضا رشد کرد!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان از ارائه هرگونه اطلاعات درباره قیمت خودروها و تغییر و تحولات بازار خودرو طی این مدت شانه خالی می‌کند و می‌گوید که اتاق اصناف اصفهان اجازه ارائه آمار و قیمت را به فعالان اتحادیه نمی‌دهد؛ بااین‌حال علیرضا جلوانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تقاضا در بازار خودروی اصفهان به چه صورت است؟ می‌گوید: «هم‌زمان با افزایش قیمت خودرو تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند و هم‌زمان با کاهش قیمت خودرو، تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند.» جلوانی این را هم عنوان می‌کند: «تنها 20درصد خریداران در بازار خودرو واقعی هستند و افرادی که پول مازاد دارند، به‌محض افزایش قیمت خودرو به‌جای سپرده‌گذاری در بانک، خودرو خریداری می‌کنند و هم‌زمان با افزایش تورم در بازار می‌فروشند و سود کسب می‌کنند.»

 

خودرو گران شد، تقاضا رشد کرد! - اصفهان زیبا

130میلیون تومان افزایش نرخ طی یک ماه!

مقایسه قیمت خودروها نشان می‌دهد نرخ برخی خودروها تنها ظرف یک ماه بیش از 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت خودروی هایما توربوپلاس در تاریخ سی‌ام آبان یک میلیارد و 100 میلیون تومان بوده که در تاریخ سی‌ام آذر به یک میلیارد و 230 میلیون تومان رسیده است؛ باوجوداین، قیمت این خودرو در فاصله یک ماه 130 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت این خودرو طی یک ماه در حالی است که براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت‌های خودروسازی، هایما جزو پرفروش‌ترین خودرو در سال جاری بوده است.

تا جایی که 148 درصد فروش این خودرو افزایش داشته است و مشتریان در هشت ماه امسال با پرداخت پنج‌هزار و 879 میلیارد تومان به خودروسازان جمعا 9 هزار و 356 دستگاه هایما خریداری کرده‌اند. قیمت خودروی شاهین نیز در تاریخ سی‌ام آبان 370 میلیون تومان بوده که در تاریخ سی‌ام آذر به 495 میلیون تومان رسیده است؛ با وجود این تفاسیر قیمت این خودرو در فاصله یک ماه 125 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

خودروی دنا پلاس توربو دنده‌ای نیز در فاصله یک ماه حدود 110 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؛ به‌گونه‌ای که قیمت این خودرو در تاریخ سی‌ام آبان حدود 525 میلیون تومان بوده و در تاریخ سی‌ام آذر به 635 میلیون تومان رسیده است. خودروی دنا نیز افزایش 105میلیون تومانی را ظرف یک ماه تجربه کرده است؛ تا جایی که قیمت این خودرو در تاریخ سی‌ام آبان 425 میلیون تومان بوده و در تاریخ سی‌ام آذر به 530 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی تارا نیز در تاریخ سی‌ام آبان 460 میلیون تومان قیمت داشته که در تاریخ سی‌ام آذر به 565 میلیون تومان رسیده است و طی یک ماه 105 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

قیمت خودروی شاهین 1400 نیز افزایش 105میلیون تومانی را ظرف یک‌ماه تجربه کرده است. قیمت این خودرو در تاریخ سی‌ام آبان معادل 350  میلیون تومان بوده و در تاریخ سی‌ام آذر به قیمت 455 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو 207 دنده‌ای نیز طی یک‌ماه حدود 95میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت پژو 207 دنده‌ای در تاریخ سی‌ام آبان معادل 440 میلیون تومان بوده که درتاریخ سی‌ام آذر به 535 میلیون تومان رسیده است.

از سوی دیگر، خودروی پارس LX نیز ظرف یک ماه با افزایش 80میلیون تومانی مواجه شده است. قیمت این خودرو در تاریخ سی‌ام آبان 425 میلیون تومان بوده که در تاریخ سی‌ام آذر به 505 میلیون تومان رسیده است. سمند LX نیز ظرف یک ماه 78 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت سمند LX در تاریخ سی‌ام آبان 370 میلیون تومان بوده که در تاریخ سی‌ام آذر به 448 میلیون تومان رسیده است.

رانا پلاس نیز در تاریخ سی‌ام آبان 345 میلیون تومان قیمت خورده که در تاریخ سی‌ام آذر به 420 میلیون تومان رسیده و با وجوداین، افزایش 75میلیون تومانی را طی یک ماه تجربه کرده است. قیمت خودروی پژو 206 تیپ 5 نیز ظرف یک ماه 71 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. نرخ این خودرو در تاریخ سی‌ام آبان معادل 389 میلیون تومان بوده که در تاریخ سی‌ام آذر به 460 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، خودروی کوییک دنده‌ای نیز با افزایش قیمت 60 میلیون تومانی طی یک ماه از نرخ 220 میلیون تومان در تاریخ سی‌ام آبان به 280 میلیون تومان در تاریخ سی‌ام آذر رسیده است.

 

نسخه‌پیچی برای بازار خودرو

در این آشفته‌بازار خودرو و در شرایطی که قیمت انواع خودروها در بازار تخت‌گاز می‌رود، یکی از سیاست‌گذاری‌های دولتی‌ها این است که از مسیر واردات این آشفته‌بازار را سروسامان دهند. زمزمه‌های واردات خودروهای خارجی مدت‌هاست ورد زبان‌هاست؛ تا اینکه روز گذشته اعلام شد نخست محموله خودروهای خارجی از طریق بندر لنگه استان هرمزگان وارد کشور شده است. واردات خودرو از سال 97 تاکنون ممنوع شده بود که در اردیبهشت امسال آزادسازی واردات خودرو در جلسه دولت سیزدهم تصویب شد.

ازجمله مهم‌ترین شروط واردات خودرو، انتقال فناوری اعلام شده است تا از این طریق زمینه توسعه تولید خودروهای اقتصادی در داخل که طبق برنامه‌ریزی‌ها ۳۰۰ هزار دستگاه است، فراهم شود. از سوی دیگر نیز طبق تأکید فاطمی امین، وزیر صمت، واردکنندگان خودرو باید موضوع خدمات پس از فروش را تضمین کنند یا اینکه نماینده رسمی باشند. در این بین نمایندگان مجلس نیز به دنبال این هستند که با عرضه خودرو در بورس دلالی و رانت در این بازار را کاهش داده و متقاضیان واقعی بیشتر به سمت خرید خودرو حرکت کنند.

اواخر آذر فرهاد طهماسبی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که «با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفت و واقعی شد؛ این اقدام شورای عالی بورس قابل‌تحسین است.» در این بین خودروسازان نیز از افزایش تیراژ تولید خودرو برای کاهش قیمت‌ها در بازار خبر داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید تصمیم‌های سیاست‌گذاران آیا پایانی بر رشد افسارگسیخته قیمت خودروها برای مصرف‌کنندگان واقعی خودرو طی ماه‌های آینده خواهد بود یا خیر؟

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 3 =