حماس با تعداد اسرایی که در اختیار دارد، فشار لازم را بر اسرائیل وارد خواهد کرد:

جنگ در سرزمین‌های اشغالی؛ تا چه زمانی؟!

پس‌ازآن صبح شنبه‌ای که نیروهای مقاومت فلسطین در یک عملیات دقیق و هماهنگ ضمن عبور از مرزهای غزه و ورود به شهرک‌های اشغالی در اطراف نوار غزه، در کمتر از نیم ساعت بیش از پنج هزار راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند، بازتاب گسترده‌ای علیه اسرائیل به راه افتاد که دنیای وارونه آن به چشم جهانیان نمایان شد.

تاریخ انتشار: 09:58 - سه شنبه 1402/07/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جنگ در سرزمین‌های اشغالی؛ تا چه زمانی؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس‌ازآن صبح شنبه‌ای که نیروهای مقاومت فلسطین در یک عملیات دقیق و هماهنگ ضمن عبور از مرزهای غزه و ورود به شهرک‌های اشغالی در اطراف نوار غزه، در کمتر از نیم ساعت بیش از پنج هزار راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند، بازتاب گسترده‌ای علیه اسرائیل به راه افتاد که دنیای وارونه آن به چشم جهانیان نمایان شد.

طوفان حماس که در تاریخ جنگ اسرائیل و فلسطین نمونه‌ای برای آن نمی‌توان یافت، تا جایی پیش رفته که رژیم اسرائیل دست به دامن قاهره برای مذاکره جهت آزادی فوری اسرای خود شده است و درعین‌حال آمریکا نیز از مصر خواست برای توقف حملات علیه اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی بر حماس اعمال فشار کند.

هم‌اکنون حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی و درگیری صهیونیست‌ها با حزب‌الله در جبهه شمال در کنار استفاده مقاومت فلسطین از پهپادهای انتحاری همچنان برقرار است و طبق آخرین خبرها، در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه، «کتائب القسام» تل‌آویو و قدس اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده است.

برخی کارشناسان بر این باروند که این حملات نتیجه سال‌ها خشونت و ظلم علیه فلسطینیان بوده و اسرائیل با شوک تاریخی و شکست هیمنه خود مواجه شده است.

در این راستا «اصفهان زیبا» با دو تن از کارشناسان حوزه خاورمیانه در خصوص آینده فلسطین و منطقه گفت‌وگو کرد که در ادامه اظهارات آن‌ها را می‌خوانید.

این جنگ طولانی نخواهد بود

اصغر زارعی، تحلیلگر امور بین‌الملل

مقامات مقاومت هشدار داده بودند که هتک حرمت، تعدی و دست‌اندازی عوامل رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس و بانوان فلسطینی در هفته‌های گذشته را بی‌جواب نمی‌گذاریم و پاسخ آن را خواهیم داد. ازاین‌رو با بررسی دقیق نیروهای فلسطینی پیش از عملیات، بسیاری از افسران ارشد اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی به اسارت گرفته شدند.

در این حمله برای اولین بار نیروهای مقاومت از طریق عملیات چتربازی و ورود نیروهای پارتیزانی خود به سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های یهودی‌نشین، موفق شدند بیش از هشت شهرک را تحت سلطه خود درآورند و بانفوذ به برخی مراکز نظامی و پایگاه‌های رژیم جعلی صهیونیستی، آسیب‌پذیری این رژیم را بیش‌ازپیش به نمایش بگذارند.

این حمله نشان داد اسرائیل علاوه‌بر اوضاع نابسامان داخلی و بی‌ثباتی خود به لحاظ نظامی نیز آسیب‌پذیری بسیار بالایی پیدا کرده است و در مقابل اما مقاومت توانست تجارب خوبی طی سال‌های اخیر کسب کند و رژیم صهیونیستی را در موضع انفعال قرار دهد.

این جنگ طولانی نخواهد بود؛ زیرا اکنون مقاومت با تعداد اسرایی که در اختیار دارد دست برتر را دارد و می‌تواند از این طریق فشار لازم را به اسرائیل وارد کند؛ بنابراین اگر رژیم صهیونیستی بخواهد کشتار راه بیندازد، مقاومت با توجه به دسترسی‌ها و توانمندی‌هایی که دارد جواب آن‌ها را خواهد داد.

درنتیجه به خاطر اینکه رژیم صهیونیستی بیشتر از چند روز توان مقاومت و ایستادگی ندارد، این جنگ طولانی نخواهد بود. رژیم صهیونیستی طی چهار سال چهار نخست‌وزیر عوض کرد و روند تصاعدی مشکلات عدیده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی آن باعث خشم شهرک‌نشینان و شهروندان یهودی شده است.

بسیاری از این شهروندان با رؤیای سرزمینی توأم با آرامش و امنیت به این سرزمین پا گذاشته‌اند، اما امروز حس می‌کنند با شرایط بسیار شکننده و آسیب‌پذیر مواجه هستند و امنیت و جانشان در خطر است. به همین دلیل روند مهاجرت معکوس به‌شدت در حال افزایش است.

بسیاری از شهروندان سرزمین اشغالی از عملکرد رژیم جعلی صهیونیستی و سیاست‌های دیکتاتورمآبانه نتانیاهو به‌شدت خشمگین هستند و تجمعات وسیع اعتراضی داشته‌اند. عملیات طوفان‌الاقصی می‌تواند از سرعت عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان بکاهد و آمریکایی‌ها هم اعلام کردند نگران روند صلح رژیم صهیونیستی و آل‌سعود هستند؛ زیرا این عملیات می‌تواند مانع و ترمزی برای ادامه همکاری‌های اعراب و خصوصا عربستان با اسرائیل باشد.

وقتی از اعراب صحبت می‌شود، باید حدفاصلی بین مردم مسلمان منطقه و رژیم‌های عرب قائل شد. رژیم‌های عرب از همان ابتدا عناصری بودند که پشت‌کردنشان به ملت عرب آشکار شده؛ به همین دلیل از رژیم‌های عربی از جمله عربستان و امارات انتظاری نیست.

آن‌ها در همان زمانی که روابطشان با اسرائیل برقرار نبود هم در پشت‌صحنه به این رژیم کمک می‌کردند و حتی اطلاعاتی از فعالیت‌های مقاومت در اختیارش قرار می‌دادند. هرچند دولت‌های عرب مقداری کمک مالی به کرانه باختری می‌کردند، اما همان هم مشروط به این بود که این کمک‌ها هزینه تسلیحات نشود و در جهت عمران و رفاه صرف شود.

بااین‌وجود خوشبختانه تکلیف مقاومت روشن است و تنها پشت‌گرمی مردم فلسطین مقاومت است و مردم و ملت عرب در فلسطین، یمن، سوریه، لبنان، عراق و حتی عربستان خوشحال هستند و از این پیروزی جشن گرفتند.

دفاع مشروع در برابر اشغالگری

جعفر قناد‌باشی، کارشناس مسائل خاورمیانه

جریان مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی به 72 سال جنایت، کودک‌کشی و تحقیر رژیم صهیونیستی پاسخ داد که البته این عملیات در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی طی این سال‌ها بسیار کوچک است.

اگر از ابتدای امسال اقدامات صهیونیست‌ها را در سرزمین‌های اشغالی مانند کرانه باختری، در به قتل رساندن کودکان و تخریب خانه‌ها را بر سر خانواده‌ها بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که چنین جنایاتی در مقابل این عملیات اخیر فلسطین قابل قیاس نیست.

جریان مقاومت فلسطین عملیاتی را طراحی کرد تا بتواند ضربه کاری به صهیونیست‌ها بزند که در این شرایط مقابله‌به‌مثل کردن صهیونیست‌ها در قتل و تخریب خانه‌ها نیز امری طبیعی است.

بااین‌وجود ملاک و معیار این جنگ تنها مقایسه آماری تعداد کشته‌شدگان اسرائیل نیست، بلکه ضربه کاری حماس که باعث خفت و خواری صهیونیست‌ها شد، قابل‌توجه است؛ چراکه آن‌ها گمان می‌کردند شکست‌ناپذیر هستند و این تصور را ایجاد کردند که قدرت بازدارندگی دارند.

جوانان مسلمان و نیروهای مقاومت فلسطین در این عملیات نشان دادند با همفکری و برنامه‌ریزی می‌توانند پیچیده‌ترین عملیات نظامی را طراحی کنند که در تاریخ جهان مثال‌زدنی است و نتیجه آن چنین جنگ ترکیبی در برابر استعمار چندساله استکبار است.

در این شرایط تصور کشورهای اسلامی که سال‌های بسیاری مستشاران نظامی را همراه با سلاح‌های نظامی به کشورهای خود راه دادند و گمان می‌کردند تنها دنیای غرب امکان فراهم‌سازی توان دفاعی در برابر دلارهای نفتی فراوان را دارد، فروریخت و مشاهده کردند کشورهای اسلامی هم می‌توانند برنامه‌های دفاعی پیچیده‌ای همچون طوفان‌الاقصی طراحی کنند. درعین‌حال در بررسی این جنگ از منظر حقوق بین‌الملل باید گفت که طبق منشور سازمان ملل، دفاع‌کردن مشروع است.

فلسطین هم‌اکنون اشغال است و باید از این اشغالگری دفاع کند. بنابراین پاسخ آن‌ها به اشغال نه‌تنها مشروع است، بلکه سازمان ملل نیز از کشورها برای رفع این اشغالگری دعوت به کمک می‌کند.

عملیات اخیر طوفان‌الاقصی در مناطق نظامی اتفاق افتاد و هرگز بحث فضای حمل در منطقه غیرنظامی در میان نبود. در مقابل رژیم صهیونیستی اما تا حد ممکن از سلاح‌های نظامی علیه زنان و کودکان استفاده کرد و می‌کند.

ایران نیز در این اقدام حماس و جنگ غزه طبق قانون اساسی، حامی همه مسلمانان و مستضعفان جهان است و طبق وظایف بین‌المللی برای پایان این اشغالگری حمایت خود را ادامه می‌دهد.

ایران ازنظر تبلیغات سیاسی حامی فلسطین است و در مجامع بین‌المللی از این مردم دفاع می‌کند. مسیری که ایران در آن تنها نیست و هرساله در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌های مختلفی علیه اسرائیل تصویب می‌شود که اسرائیل را برابر فلسطین محکوم می‌کنند. این رویکرد هم‌صدایی کشورها در محکومیت اسرائیل خواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده + 9 =