با راهکارهای مؤثر برای مقابله با سرما آماده شوید:

در برابر سرماخوردگی

همه ما در این فصل در برابر سرماخوردگی از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنیم که اغلب ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. در این صورت پیشنهاد می‌دهیم چند راهکاری را که دکتر مهدی فهیمی، محقق طب سنتی، ارائه داده است، به کار بگیرید.

تاریخ انتشار: 10:21 - شنبه 1402/07/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
در برابر سرماخوردگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ همه ما در این فصل در برابر سرماخوردگی از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنیم که اغلب ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. در این صورت پیشنهاد می‌دهیم چند راهکاری را که دکتر مهدی فهیمی، محقق طب سنتی، ارائه داده است، به کار بگیرید.

ابتدا لازم است توضیحی در خصوص مزاج‌شناسی بدن و عملکرد آن بدهم تا شما بتوانید به‌راحتی سیستم بدن خودتان را ازلحاظ تغییرات درونی بشناسید و آن را تنظیم کنید.

در فصل بهار، گرمای بدن به سمت بیرون حرکت می‌کند؛ یعنی در زمستان حرارت به عمق بدن می‌رود؛ اما در بهار این حرارت از عمق بدن به بیرون حرکت می‌کند. در همین فصل است آلرژی‌ها شیوع پیدا می‌کند؛ آلرژی‌هایی که با خروج بخارات از بدن خود را نشان می‌دهد و باعث ایجاد خارش گلو و آبریزش بینی و… می‌شود.

در بهار نیز اغلب گیاهان به‌اصطلاح تحرکاتشان زیاد می‌شود و گرده‌افشانی می‌کنند.

تمام این علائم زیرمجموعه همین پدیده است که بخارات بدن زیادتر شده و شما دچار آلرژی می‌شوید.حالا هر چیز که این بخارات را کاهش بدهد، ضدآلرژی عالی محسوب می‌شود. این موارد باعث ترشح هیستامین در بدن می‌شوند.

هیستامین در بدن به‌اصطلاح شیطنت‌هایی می‌کند که اغلب همکاران ما برای مهارکردن اثرات آن، آنتی‌هیستامین تجویز می‌کنند.

اما هیستامین مانند یک شاه‌کلید یا بهتر بگوییم مانند کنتور برق خانه است که در صورت قطع آن، تمام دستگاه‌های خانه تحت تأثیر قطع برق قرار خواهند گرفت.

با این اوصاف ما در فصل بهار و پاییز دو مهاجرت داریم. در فصل بهار، حرارت از عمق بدن به سطح حرکت می‌کند و در فصل پاییز حرارت مجدد به عمق بدن برمی‌گردد. این اتفاقات که رخ می‌دهد، باعث ایجاد بخارات می‌شود؛ در ضمن علاوه بر ایجاد آلرژی، سرماخوردگی نیز بروز می‌کند که این بیماری به‌خاطر بخاراتی قلیایی است که متصاعد می‌شود.

هرچقدر این بخارات قلیایی غلظت بیشتر داشته باشند، سوزانندگی بیشتری دارد.

مثالی که در خصوص این بخارات می‌توان زد، جوهرنمک است. وقتی روی کف آشپزخانه حمام یا هر جایی بریزد، بخار آن متصاعد می‌شود و همان مضراتی را دارد که بخار قلیایی بدن دارد.

به‌هرحال توجه داشته باشید که نباید سربه‌سر بدن بگذارید! یعنی بدنی که گرم است را یک‌دفعه سرد نکنید. تصور کنید یک آتش روشن است و شما روی آتش، آب می‌ریزید.

اولین اتفاقی که شاید ببنید خاموش‌شدن آتش است؛ اما دود غلیظی از آن بلند می‌شود. این دود، همان دودی است که مخاط و ریه را می‌سوزاند و باعث ایجاد سرفه، آب‌ریزش بینی و سنگینی سر می‌شود؛ البته راهکارهای مؤثری در برابر سرماخوردگی وجود دارد که به چندمورد آن اشاره می‌کنم.

بدنتان را گرم نگه دارید

بدن خود را تا می‌توانید گرم نگه دارید و ساعت استفاده از وسایل خنک‌کننده را کم کنید. توجه داشته باشید که اکنون باید بدن خود را از باد و کولر برحذر دارید.

اگر مسافر هستید ترجیحا خودتان را گرم نگه‌دارید؛ به‌خصوص اگر اکنون از اقلیم گرم مثل ایران می‌خواهید به سمت اقلیم سرد مثل آمریکا و اروپا بروید، در مسیر خودتان را گرم نگه دارید و لباس اضافه بپوشید.

 این گرما به شما آسیب نمی‌زند؛ اما یقینا سرما می‌تواند شما را از پا بیندازد.

اسانس نعنا و منتول استفاده کنید

گرم‌نگه‌داشتن درون بدن نیز مهم است. اسانس نعنا و منتول و یا روغن نعنا و یا روغن زنجبیل تهیه کنید و یکی از آن‌ها را روی کتف و دست‌وپاهایتان بریزید و ماساژ
بدهید تا حرارت سطحی بدن شما بالا رود.

شربت عسل و آب‌لیمو بنوشید

شربت عسل و لیموترش مصرف کنید و بدانید این نوع شربت، یکی از معجزات برای شماست. چون دو اثر مؤثر دارد؛ عسل انرژی و گرما را بالا می‌برد و لیموترش حرارت کبد را پایین می‌آورد.

آنتی‌هیستامین طبیعی مصرف کنید

سعی کنید از آنتی‌هیستامین‌های طبیعی مثل دم‌نوش بابونه یا آویشن استفاده کنید تا دچار سرماخوردگی نشوید؛ البته سعی کنید حد تعادل را در نوشیدن این دم‌نوش‌ها رعایت کنید.

دوش آب گرم بگیرید و استراحت کنید

بهتر است دوش آب گرم بگیرید و در بستر گرم و نوشیدن سوپ استراحت کنید.

از کار کشیدن زیاد از بدن بپرهیزید، بیشتر بخوابید و خودتان را خیلی خسته نکنید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 1 =