به شرط تأمین منابع مالی، بهره‌برداری از چهار ایستگاه مترو به صورت آزمایشی تا پایان سال در دستور کار سازمان قطار شهری اصفهان است

پیشرفت سریع مترو در مارپیچ تعهدات دولت

اجرای پروژه مترو در اصفهان برای توسعه زیرساخت حمل‌ونقل و البته روان‌سازی ترافیکی که هر روز چنگال‌هایش را بر گلوی کلان‌شهر اصفهان بیشتر فشار می‌دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر بر کسی پوشیده نیست.

تاریخ انتشار: 09:38 - یکشنبه 1403/02/23
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیشرفت سریع مترو در مارپیچ تعهدات دولت

به گزارش اصفهان زیبا؛ اجرای پروژه مترو در اصفهان برای توسعه زیرساخت حمل‌ونقل و البته روان‌سازی ترافیکی که هر روز چنگال‌هایش را بر گلوی کلان‌شهر اصفهان بیشتر فشار می‌دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر بر کسی پوشیده نیست.

این مهم و اثرات و بازخوردهای مثبت راه‌اندازی خط یک مترو در اصفهان، مدیریت شهری را برای راه‌اندازی خط دو و سرعت بخشیدن به این خط وا‌داشت. خط یک و تجربه‌های تلخی که در احداث آن بر اصفهان تحمیل شد، کوله‌بار مشاوران و مهندسان را پربارتر کرد تا راه‌های نادرست گذشته را نروند و برخی اشتباهاتشان را جبران کنند. طولانی شدن عملیات احداث خط یک و عملی نشدن وعده‌های مکرر مدیران شهری مبنی بر افتتاح این پروژه خدشه زیادی بر اعتماد مردم وارد کرد و همین مسئله مزید بر علت شد تا مدیران شهری تمام همتشان را برای اجرای کردن خط دو در بهترین زمان به کار ببندند.

اوایل اسفند سال گذشته شهردار اصفهان در بیست‌و‌هشتمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» از روند رو به رشد پروژه خط دو مترو خبر داد و گفت که پروژه خط دو مترو در ۲۰ جبهه کاری، ۱۶ ایستگاه و دو تونل در حال احداث است و ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

او در ادامه افزود: برای احداث هر ایستگاه و تونل در این پروژه از آخرین دستاوردهای فنی و علمی استفاده شده است که برای دانش فنی کشور تجربه فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. شهردار اصفهان بودجه‌ای که برای پروژه خط دو مترو در سال جدید در نظر گرفته شده بود را ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار عنوان کرد. او تأکید کرد: برآوردها نشان می‌دهد این عدد تا ۱۰ همت نیز خواهد رسید که با ۶ همت کار را شروع کردیم و مابقی را در طول مسیر جذب خواهیم کرد.

این نشان از همت جدی مدیریت شهری برای به سرانجام رساندن این پروژه در کمترین زمان ممکن بود. درست در همان زمان‌ها بود که مدیریت شهری و شورا از راه‌اندازی چند ایستگاه خط دو تا پایان سال خبر می‌دادند. شهردار اصفهان و شورای شهر قول دادند که چند ایستگاه اول خط دو تا پایان سال 1403 راه‌اندازی خواهد شد و هر روز خبرهای امیدوارکننده‌ای از روند حرکت پروژه خط دو مترو اصفهان به گوش می‌رسید.

سید محسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در همان زمان در خصوص روند تکمیل خط دو مترو و هزینه‌های آن در اصفهان به رسانه‌ها گفت: در دنیا دولت‌ها قطار شهری را با هزینه ۵۰میلیون دلار به ازای هر کیلومتر می‌سازند؛ اما طبق برآوردها هزینه احداث خط دوم متروی اصفهان بیش از این رقم خواهد بود.

واعظی‌فر با اشاره به اینکه کمک دولت برای احداث خط یک مترو اصفهان نسبت به شرایط حاضر بیشتر بود، اضافه کرد: اما در خط دوم با توجه به شرایط اقتصادی جاری کشور تاکنون روی بودجه دولتی حساب زیادی باز نکرده‌ایم، با این وجود امیدواریم دولتمردان در جریان قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت «مَپنا»، به کمک ما بشتابند.

او البته بودجه مصوب شورا را برای سازه و سیویل (زیرساخت‌ها و اجزای عمرانی) این پروژه، کافی ندانسته و گفته بود، حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر تصویب شد که کافی نیست و اعضای شورا متعهد شده‌اند این رقم را در جریان اصلاح بودجه به حدود پنج‌هزار میلیارد تومان برسانند.

حالا با ورود به سال جدید برای بررسی روند حرکت پروژه خط دو مترو و البته بررسی مسائلی دیگر در خصوص خط یک و دو مترو به سراغ سید محسن واعظی‌فر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان رفتیم.

واعظی‌فر درخصوص روند حرکت پروژه خط دو و قول‌هایی که برای بهره‌برداری از برخی ایستگاه‌ها در پایان سال داده بودند، گفت: برای خط دو برنامه‌های زیادی ریختیم که تا آخر سال از چند ایستگاه بهره‌برداری آزمایشی داشته باشیم؛ اما شرایط آن‌طور که ما انتظار داشتیم پیش نرفت و به لحاظ مالی گرفتار شده‌ایم. تمام قراردادها بسته شده است و کارها انجام شده، اما بودجه نرسیده است. باید تأکید کنم آنچه باید قطار شهری انجام می‌داده، انجام شده و با تمام توان هم انجام دادیم.

با معجزه و قول و قرار نمی‌توانیم جلو برویم

او با تأکید بر اینکه با معجزه و قول و قرار نمی‌توانیم جلو برویم، افزود: باید بودجه‌های اختصاص‌یافته به دست ما برسد. شهرداری تا الان تنها نیمی از بودجه و اعتبار مترو در سال گذشته را پرداخت کرده است.

واعظی‌فر اضافه کرد: متأسفانه دولت به تعهداتش عمل نکرده و بودجه‌ای به ما داده نشده است. شهرداری هم امسال برای خط دو شش‌هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته است. البته قول داده‌اند بودجه مصوب امسال و مابقی اعتبار گذشته را برای بالابردن سرعت کار پرداخت کنند که اگر بودجه تأمین بشود، کار طبق برنامه پیش می‌رود.

او با تأکید بر تلاش مدیریت شهری و شورا برای کمک به پروژه قطار شهری گفت: اما متأسفانه قول‌ها عملی نشده است. قطار شهری تنها سازمانی است که پروژه‌محور است و سازمان قطار شهری هیچ منبعی برای کسب درآمد ندارد. ما پروژه‌محور هستیم و باید اعتبار به ما تزریق شود، در غیر این صورت کار پیش نمی‌رود.

واعظی‌فر با اشاره به اینکه تاکنون هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی انجام شده است، اما پرداختی به پیمانکاران نداشته‌اند گفت: باید بگویم پیمانکار بیشتر از این نمی‌تواند هزینه کند. در حال حاضر هزینه ساخت هر ایستگاه بالای 600میلیارد تومان است. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، هرچه پروژه عقب بیفتد، جدای از عقب‌ماندگی به دلیل تورم، هزینه احداث ایستگاه‌ها بسیار افزایش پیدا می‌کند و پروژه گران‌قیمت‌تر تمام می‌شود.

او در خصوص وضعیت ایستگاه‌های خط دو گفت: قول داده بودیم چهار ایستگاه به سمت نازک‌کاری برود که قراردادهای تکمیل این ایستگاه‌ها با وجود تمام مشکلات بسته شده است و کارهای مربوط انجام شد. طبق روال قانونی پیمانکار پروژه را تحویل گرفته است، اما به دلیل نرسیدن بودجه کار تقریبا به‌کندی پیش می‌رود.

بودجه تأمین نشود، بهره‌برداری از خط دو در پایان سال میسر نیست

او مجددا با تأکید بر اینکه تلاش قطار شهری این است که طبق برنامه چهار ایستگاه را به‌صورت آزمایشی در پایان سال به بهره‌برداری برساند، گفت: اما باید بگوییم با این روش نمی‌توانیم این قول را عملی کنیم. شاید تا خردادسال آینده بتوانیم این قول را عملی کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه اگر بودجه تأمین نشود عملا بهره‌برداری از چهار ایستگاه تا پایان سال عملی نیست گفت: در حال حاضر عملیات عمرانی کند حرکت می‌کند و به خاطر مشکلات مالی عملیات عمرانی پروژه طبق برنامه جلو نمی‌رود و موانع مالی روند را کند کرده است.

او در ادامه در خصوص برطرف نشدن برخی نواقص خط یک که یادگاری از عملیات عمرانی خط یک است گفت: تلاش می‌کنیم نواقصی که خیلی جزئی هستند را برطرف کنیم. در خط یک مترو یک دسترسی در ایستگاه سی‌وسه‌پل اصلا تملیک نشده که مربوط به زمین‌های کارخانه ریسباف است. اگر این ایستگاه تملیک شود و بودجه بدهند، پروژه اجرایی می‌شود. در ایستگاه آزادی هم چهار دسترسی وجود دارد، اما بهره‌بردار امکان فعال کردن هم‌زمان چهار دسترسی را ندارد و برای بهره‌بردار به‌صرفه نیست، اما در صورت افزایش مسافر همه دسترسی‌ها برای استفاده مردم باز می‌شود.

واعظی‌فر در‌خصوص استخراج عیوب خط یک و رفع آن در خط دو مترو گفت: بدون شک عیوب خط یک در خط دو بر طرف شده است؛ به‌طور مثال خط یک مشهد با سایر خطوط آن فرق دارد، چون عیوب را دیدند و اصلاح کردند. در تهران هم همین شکل است. باید اضافه کنم در زمان احداث خط یک مترو، مشاوران و مهندسان تجربه‌ای برای ساخت مترو نداشتند و اشتباهاتی رخ داد که امروز در احداث خط دو با تجربه خیلی بیشتر پای کار آمدند. علم ما در حال به‌روز شدن است و قطعا نواقصی که در خط یک بوده، برطرف شده است.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر خط یک مترو یکی از بهترین خطوط مترو ایران است بیان داشت: تلاش کردیم در خط دو از ریل بهتر و باکیفیت‌تری استفاده کنیم. در خصوص تهویه نیز اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم.

او در ادامه در خصوص طراحی ایستگاه‌های مترو و استفاده از ایستگاه‌های ترکیبی حمل‌ونقل گفت: در برنامه جامع ترافیکی که بعد از سال‌ها در اصفهان تهیه شده، طراحی این ایستگاه‌ها انجام شده است. مدیرت حمل‌ونقل و ترافیک متولی تهیه و ابلاغ طرح جامع ترافیکی است که به‌زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + 19 =