راه‌های تقویت حافظه

عملکرد مغز و تقویت حافظه از اهمیت زیادی برخوردار است، از این رو فرهنگسرای باران موضوع این هفته همایش خود را به  این موضوع اختصاص داد.

تاریخ انتشار: 12:47 - پنجشنبه 1403/03/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
راه‌های تقویت حافظه

به گزارش اصفهان زیبا؛ عملکرد مغز و تقویت حافظه از اهمیت زیادی برخوردار است، از این رو فرهنگسرای باران موضوع این هفته همایش خود را به این موضوع اختصاص داد و با دعوت از دکتر محبوبه پشمی پور، مشاوره خانواده به عنوان سخنران به بررسی آن پرداخت:

اول از همه بهتر است بدانید علائم اولیه دمانس و آلزایمر شامل: مشکل در حافظه کوتاه‌مدت، تکرار کردن بیش از اندازه جملات و فراموش کردن کلمات، فراموش کردن مسیرها، افسردگی و انزوا و اختلال در انجام کارهای روزمره است.

اما برای پیشگیری از ایجاد چنین علائمی و تقویت حافظه باید نکاتی را رعایت کنید از جمله اینکه:

اهل معاشرت باشید

اهل معاشرت و گفتگو با دوستان و نزدیکان خود باشید. توجه داشته باشید که گوشه‌گیری و در اجتماع نبودن می‌تواند هشداری برای بروز آلزایمر باشد.

پازل و جدول حل کنید

وابسته به بازی‌های گوشی همراه نباشید و تا می‌توانید از مغزتان کار بکشید. مثلا پازل و جدول حل کنید و در کل بازی‌های فکری که ذهن و مغزتان را درگیر کند، بیشتر انجام دهید.

بدین منظور اهل یادگیری و شرکت در کلاس‌های مختلف هنری، علمی و… باشید. نقاشی کنید‌، زبان‌ها و لهجه‌های دیگر را یاد بگیرید و یا خود را به کارهای هنری مثل بافتنی‌، قلاب‌بافی‌، قالی‌بافی و… مشغول کنید.

ورزش کنید

ورزش و تحرک روزانه داشته باشید و هرگز ناامیدی و خستگی را به خود راه ندهید که در این صورت آلزایمر شما را تهدید می‌کند.

باغبانی کنید

به باغبانی مشغول شوید و یک باغچه‌ای هر چند کوچک برای خودتان داشته باشید تا به پرورش گل و گیاه بپردازید.

مطالعه کنید

ساعتی را به مطالعه روزنامه‌، مجله و یا کتاب اختصاص دهید. مطالب را هم برای دیگران بازگو کنید. مثلا قصه گوش کنید و بازگو کنید تا ببینید چقدر در ذهنتان باقی مانده است.

روحیه قوی داشته باشید

به خاطر بسپارید که غصه خوردن حافظه را کاهش می‌دهد. بنابراین همیشه حال خوب با روحیه قوی داشته باشید.

با دعا و نیایش، نمازخواندن‌، قران خواندن و حفظ برخی آیات، کمک به اطرافیان و شرکت در کارهای خیر(هرچند کم)، گذشت  و مهربانی مراقب روحیه خودتان باشید.

سبک زندگی و تغذیه سالم داشته باشید

الگوی زندگی سالمی داشته باشید و به تغذیه خود توجه کنید که سالم و مغذی باشد. از جمله اینکه به اندازه لازم ویتامین‌ها‌ و املاح معدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مثلا نخودچی و کشمش منبع خوبی از ویتامین B6 است که برای تقویت حافظه مفید است. منابع غذایی حاوی فولات و ویتامین 12B نیز سودمند است.

سبزیجاتی مثل کاهو، اسفناج، کلم بروکلی و نیز غلات کامل، ماهی‌، تخم‌مرغ و… را حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید.

اهل تغییر و چالش و خلاقیت باشید

به دنبال تغییر و چالش باشید. مثلا وقتی آشپزی می‌کنید، غذاهای جدیدی را هم تهیه کنید.

جای وسایل خانه را هر شش ماه یک‌بار تغییر دهید. اگر راست دست هستید، گاهی با دست چپ بنویسید.

عقب عقب راه بروید‌، برخی کلمات را برعکس کنید و بخوانید. با کلمات بازی کنید، شمارش معکوس داشته باشید و…

خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید

سعی کنید از خشم و عصبانیت خودداری کنید، بدین منظور

راجع به خود و دیگران بهتر فکر کنید و مثبت‌نگر باشید.

هر روز با هدف و برنامه باشید

اول صبح برای خودتان یک برنامه تعریف کنید و سعی کنید یک قدم پیشرفت داشته باشید. با رسیدن به هدف با نشاط‌تر خواهید شد.

نتیجه

با انجام این تمرینات ساده و موثر می‌توانید حافظه و مغز خود را تقویت کنید و از کاهش حافظه در سنین بالا جلوگیری کنید.

این تمرینات ساده و موثر هستند و می‌توانید آنها را در هر زمان و مکانی انجام دهید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × پنج =