داستان «خرس» از پاییز 90 آغاز شد. «پرویز پرستویی» چند سالی بود که از سینما فاصله گرفته و در هیچ پروژهای ظاهر نشده بود، تا اینکه رسانهها در پاییز 90 خبر دادند پرستویی قرار است در جدیدترین ساخته «خسرو معصومی» علاوه بر بازی، در نقش سرمایهگذار نیز ظاهر شود؛ همین خبر کافی بود تا دامنه کنجکاویها نسبت به «خرس» بالا بگیرد. فیلم به جشنواره سی ام فجر رسید و در بخش رقابتی نمایش داده شد. در همان روزهای جشنواره بود که زمزمه توقیف فیلم به گوش رسید. معصومی که گویا این زمزمهها به گوش او نیز رسیده بود، بلافاصله پس از جشنواره، قصد نمایش فیلم را داشت که متوجه شد آن حرفهای درگوشی درست بوده است. بهاینترتیب، «خرس» بدون هیچ دلیلی از همان سال 90 در محاق توقیف رفت.
ده سال از زمان ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی میگذرد، فیلمی که بعد از ساختهشدن در دوران خود به چیزی فراتر از یک فیلم تبدیل شد. این اثر، پیامآور شادی و صلح در جوامع بینالمللی و سینمایی برای ایرانیان بود. بردن جایزه خرس طلایی برلین، جایزه گلدنگلوب و اسکار بهترین فیلم خارجیزبان سال 2012 بهعنوان اولین فیلم ایرانی در کنار نظرات بسیار مثبت منتقدان سراسر دنیا درباره فیلم، ساخته فرهادی را در جایگاهی خاص و البته دستنیافتنی در سینمای ایران قرار داد. حالا و پس از گذشت چند سال، وحید صداقت با مستند «صحنههایی از یک جدایی» به مسیر ساخت فیلم و مرور اتفاقهای مهم آن پرداخته و خاطره این فیلم مهم سینمای ایران را زنده کرده است.
نقد فیلم در ایران از پرمناقشهترین موضوعهای هنری تمام سالهای بعد از آمدن سینما به ایران بوده است. بحثوجدل درباره موضوعهای مختلفی مانند مسیر تاریخ سینمای ایران، نقاط عطف سینمای ایران (بهطور مشخص «موج نوی سینمای ایران»)، انتخاب میان سینمای آمریکا و شوروی، سینمای جشنوارهای یا مستقل و … همیشه در میان منتقدان و نظریهپردازان سینمای ایران وجود داشته است. برنامه «دوشنبههای سینما» خانه هنرمندان در جدیدترین گفتوگوی زنده اینستاگرامی سراغ مقوله نقد فیلم و تمام مناقشات آن رفته و از سهمنتقد از سه نسل مختلف منتقدان سینمای ایران وضعیت نقد در سینمای ایران را جویا شده است.
«جلال مقدم» فیلمساز بزرگتری در تاریخ سینمای ما میشد اگر تنها یک اشتباه را تکرار نمیکرد؛ زمانی که «راز درخت سنجد» را ساخت، برای تنوع یا شاید هم مسائل مالی، فیلم تجاری و کمارزش «صمد و فولادزره دیو» را هم جلوی دوربین برد. اشتباه او در این بود که از این فیلم، سالم برنگشت تا فیلمهای طبق سلیقه خود را در تاریخ جاودانه کند؛ همانطور فیلمهای کممایه ساخت و قدر خودش را ندانست. این اتفاق در اشلی کوچکتر، برای «منوچهر هادی» رخ داد.
دومین نشست حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، پس از یک سال و چند ماه در حالی بهصورت مجازی برگزار شد که همهگیری ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته سینمای ایران را وارد دورانی بحرانی کرده است. تعطیلی سینماها، نگرانی از وضعیت معیشتی سینماگران، ادامه تولید فیلمها باوجود دستور به لزوم رعایت فاصله اجتماعی، تکلیف جشنوارههای سینمایی در دوران کرونا و حرفوحدیثها درباره اکران آنلاین و سامانههای« vod » تنها بخشی از چالشهای سازمان سینمایی در شش ماه گذشته بوده است.
با سابقه بیش از نیمقرن فعالیت در رادیو هنوز با علاقه و پشتکار از ساختمان صداوسیمای اصفهان بیرون میآید و لبخند به لب دارد. گرچه حافظهاش گنجینهای از خاطرات این شهر است، اما هرگز فرسودگی و خمودگی راهی به دل برنای او نیافته است. او را حالا میتوان از قدیمیترین کارمندان رادیو اصفهان برشمرد: رضا نوایی، صدابردار و تهیهکننده که البته کار در رادیو بخشی از فعالیت او طی سالیان بوده است. سالها تلاش او در پیشاهنگی اصفهان، مدیران جهانی پیشاهنگی را به تحسین واداشته است.«سال 1319 در محله چهارسوق شیرازیها کوچه قلعه (نواب فعلی) متولد شدم. آن دوره کوچه ما ازیکطرف به چهارسو و سمت دیگر به صارمیه راه داشت و صارمیه هم تا مدتها خیابانی خاکی بود.
«خسرو سینایی» به چند دلیل، کارگردان خاصی در سینمای ایران به شمار میرود. در سالهای آغازین ورود سینما به ایران، به اتریش رفت و علاوه بر سینما، معماری و موسیقی خواند. علاقه عجیبی هم به شعر داشت که سبب میشد در این زمینه نیز صاحبنظر باشد و ادبیات را به سینما پیوند بزند؛ همچنانکه به دلیل همین علاقهمندی در بسیاری از فیلمهای سینمایی و مستندش، ارجاعات مستقیمی به برخی از مشاهیر تاریخ ادبیات کشورمان داشت.
خلوتی، تعطیلی و فروش کم سینماهای ایران در روزهای کرونا
حضور سلبریتیها در دنیای تبلیغات از دهه 30 میلادی آغاز شد. کمکم با گسترش صنعت تبلیغات و اقبالی که مردم به برندهای معرفیشده توسط این سلبریتیها نشان دادند، چهرههای بیشتری پا به این عرصه گذاشتند. اگرچه بازیگران، پیشتاز این جریان بودند اما بعدها و مخصوصا در دهه 50، پای ورزشکاران و خوانندگان هم به دنیای تبلیغات باز شد.
استاد «محمدعلی کشاورز» هنرمند مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون یکشنبه، ۲۵ خرداد و در نودسالگی بعد از تحمل دورهای بیماری درگذشت. محمدعلی کشاورز یکی از چند بازیگر مطرح و نسل اول تئاتر ایران و فعال در حوزه های دیگر نمایشی از جمله سینما و تلویزیون در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند […]
خبر ساخت «شیطنتهای جدی» توسط کریم لک زاده و گروهش در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا از صفحه شخصی عوامل آن اعلام شد. مجموعهای چهارقسمتی و مشارکتی در یک لوکیشن واحد و با حضور دوستانی هم قرنطینه برای دور شدن از رخوت و افسردگی حاصل از بیماری ناشناخته تولید شد. داستان دو دختر که با […]
سوم اسفند بود که وزارت ارشاد در اطلاعیهای، اعلام کرد سینماهای تمام کشور تدریجا تا پایان هفته تعطیل میشوند. انتشار این خبر، شوک میخکوبکننده چندانی نداد. بـحث داغ آن روزهـا، کــرونای افسارگسیخته و ناشناختهای بود که مثل کمباین درافتاده با زمین کشاورزی، فقط قربانی میگرفت. درگاه اینترنتی فروش آنلاین بلیت بسته شد و سینماها تعطیل […]