انبارها پر از مرغ و دست مصرف‌کنندگان خالی!

عرضه از تقاضای مرغ پیشی گرفته است. هم‌زمان با کاهش هشت هزار تومانی قیمت مرغ، تقاضا نسبتا مناسب‌تر شده است؛ حالا تولیدکنندگان هشدار می‌دهند که اگر دولتی‌ها فکری برای سمت عرضه یعنی مرغ‌های مازاد نکنند مرغ‌ها روی دست مرغداران می‌ماند و خسارت می‌بینند. 

تاریخ انتشار: 08:00 - پنجشنبه 1401/10/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
در این شرایط معدوم‌سازی جوجه‌ها نیز محتمل خواهد بود. پیشنهاد تولیدکنندگان این است که برای مدیریت و تنظیم بازار، جوجه ریزی‌ها متناسب با نیاز بازار انجام شود تا بازار هم به تعادل برسد. هنوز مشکلات مدیریتی در چرخه تولید و عرضه بر بازار مرغ سایه افکنده است. در برهه ای خرید نهاده‌ها با قیمت ارز آزاد، مرغداران را با مشکلات بسیاری مواجه کرد و همین عامل به افزایش هزینه تولید منجر شد؛ در برهه‌ای دیگر کاهش جوجه‌ریزی‌ها به دلیل افزایش هزینه تولید قیمت مرغ را افزایشی کرد؛ مشکلی که مصرف‌کنندگان را در تنگنا قرار داد. حالا اما باوجود کاهش قیمت مرغ، تقاضا نسبت به عرضه افزایشی نشده است.اگر ارز برای ترخیص نهاده دامی تخصیص داده نشود یا قیمت نهاده نوسان داشته باشد، تولید مرغ هم با مشکل روبه‌رو می‌شود. اگر هزینه مرغداری‌ها بالا برود، قیمت مرغ روند صعودی پیدا می‌کند؛ اگر فرایند جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ مادر بالا و پایین شود قیمت جوجه هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر هزینه حمل‌ونقل بالا باشد یا حمل نهاده‌ها با مشکل روبه‌رو شود، روی قیمت تمام‌شده محصول یعنی مرغ و تـخـم‌مــرغ هم اثــــر می‌گذارد؛ از سوی دیگر مدیریت نادرست بخش تولید نیز منجر به برهم خوردن تعادل بازار می‌شود.این‌ها همگی در افزایش قیمت این محصول پروتئینی دخیل هستند. باید مشکل زنجیره‌های قبلی حل‌وفصل شود تا به‌طور اساسی قیمت مرغ متعادل شود و مردم بتوانند به اندازه نیازشان از این محصولات پروتئینی استفاده کنند.
 
 رشد تقاضا در بازار مرغ
تولیدکنندگان مرغ از مردم خواسته‌اند در شرایطی که جوجه‌ریزی‌ها افزایشی شده و شاهد سقوط قیمت مرغ در بازار هستیم، با خرید و ذخیره‌سازی مرغ به تعدیل قیمت و تداوم تولید این کالا کمک کنند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گوشت سفید آماری درباره میزان افزایش تقاضا در بازار مرغ ارائه نمی‌دهد. محمدعلی فروغی به اظهار‌نظرهای کلی درباره این موضوع بسنده کرده و به اصفهان‌زیبا می‌گوید: تقاضا در بازار مرغ مناسب است.الان مردم نسبتا خوب خرید می‌کنند و بازار در تعادل قرار دارد. محمدعلی فروغی بیان می‌کند: زیرساخت‌های کالابرگی که قرار بوده اختصاص داده شود، درحال آماده‌سازی است؛ البته هنوز دستگاه پوز را در فروشگاه‌ها نصب نکرده‌اند ولی اختصاص کالابرگ برای خرید محصولات پروتئینی منجر به افزایش فروش این محصولات می‌شود.
 
کاهش هشت هزار تومانی قیمت مرغ
اظهارنظرهای رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گوشت سفید درباره افزایش تقاضا همزمان با کاهش قیمت مرغ در حالی است که تولیدکنندگان گلایه مندند تقاضا به اندازه تولید و عرضه افزایش پیدا نکرده است و در شرایط کنونی انبارها پر از مرغ مازاد است. رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: قیمت مرغ 63 هزار تومان بوده که به 55 هزار تومان رسیده است؛ یعنی مرغ هشت هزار تومان کاهش قیمت داشته است.فرهاد جعفریان تصریح می‌کند: دولتی‌ها به تولیدکنندگان اعلام کردند که میزان تولید مرغ را افزایش دهند و به آن‌ها اطمینان دادند که با اختصاص کالابرگ برای خرید محصولات پروتئینی مصرف مرغ افزایش پیدا می‌کند؛ ولی در شرایط کنونی با افزایش تولید، قیمت مرغ کاهشی شده ولی درمقابل کالابرگی به مردم اختصاص داده نشد و در شرایط کنونی با مازاد تولید مرغ و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم مواجه هستیم.جعفریان عنوان می‌کند: دولتی‌ها اعلام کردند که کالابرگ شهریور آماده شده تا به مردم اختصاص پیدا کند؛ ولی با وجود گذشت چندین ماه خبری از اختصاص کالابرگ به مردم نیست.او ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان طبق روال سال‌های گذشته اقدام به تولید مرغ کرده‌اند؛ ولی الان مازاد تولید مرغ را دولت خریداری نمی‌کند و در شرایط کنونی انبارها از مازاد مرغ پر است.رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان اذعان می‌کند: پیش‌تر پولی که دولت بابت خرید مرغ مازاد به مرغداران بدهکار بود را با نهاده تهاتر کرد؛ ولی الان دیگر مرغ مازاد را خریداری نمی‌کند، بلکه فقط مرغ نژاد آریا را خریداری می‌کند؛ دلیلش هم این است که نژاد آریا طرح ملی است و البته میزان خریدش جزئی است؛ یعنی فقط 12 درصد تولید مرغ آریا را خریداری می‌کند.
 
 مازاد تولید جوجه یک‌روزه
جعفریان می‌گوید: الان با مازاد تولید جوجه یک‌روزه مواجه هستیم و قیمت جوجه یک‌روزه از چهارهزارتومان به هشت هزارتومان رسیده است که البته قیمت جوجه بسته به برند آن متفاوت است. باوجود این تفاسیر اگر مازاد تولید جوجه ادامه پیدا کند، خطر معدم‌سازی جوجه‌ها پیش می‌آید.رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان بیان می‌کند: برای مدیریت بازار مرغ، دولت باید نیاز ماهیانه مردم به مرغ را مشخص کند تا براساس نیازمردم تولید مرغ انجام شود و براساس نیاز مردم تولید صورت بگیرد؛ درواقع باید میزان جوجه‌ریزی‌ها منظم شود تا نیاز کشور تأمین شود.
جعفریان خاطرنشان می‌کند: نیاز کل استان به مرغ روزانه 400 تن است که باید براساس نیاز مردم جوجه‌ریزی و تولید مرغ صورت بگیرد تا شاهد کاهش تقاضا در این بخش نباشیم.
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی