‬ایجاد قرارگاه آبی در شهرداری اصفهان

یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیونی‌ «۳۶۵ شبانه روز به احترام مردم اصفهان» با حضور شهردار اصفهان آغاز شد. در این برنامه دکتر علی قاسم‌زاده بر لزوم تشکیل قرارگاه آبی در شهرداری اصفهان تأکید کرد.
 
تاریخ انتشار: 07:58 - پنجشنبه 1401/10/1
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image
شهردار اصفهان در این برنامه با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری قرارگاه آب باهدف پیگیری مشکلات آبیاری فضای سبز اصفهان ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون مترمربع فضای سبز در شهر اصفهان داریم که باید حفظ شود؛از این مقدار حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت در شهر اصفهان است که ۳۲ درصد از کل فضای سبز یعنی هشت میلیون مترمکعب از طریق پساب آبیاری می‌شود. او با اشاره به اینکه پساب به صورت خام قابل استفاده نیست و باید تصفیه شود، افزود: در این دوره مدیریت شهری پساب در چهار منبع در شهر ذخیره و سپس تصفیه آلی می‌شود؛ پس از آن از طریق تانکر برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای طرح آبیاری با تانکر برای شهرداری اصفهان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است، ادامه داد: راهکار دوم برای جایگزینی انتقال آب پساب با تانکر این است که یک حلقه شبکه توزیع آبیاری پساب به دور شهر ایجاد و به صورت مو‌یرگی برای آبیاری سطح شهر اقدام کنیم. او اضافه کرد: اجرای این طرح آغاز شده است و در این راستا پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۰۲ حلقه شبکه توزیع آبیاری پساب شهر تکمیل شود؛ در این راستا می‌توانیم در سال ۱۴۰۳ شبکه مویرگی آبیاری سطح شهر را آغاز کنیم.
 
حذف گونه‌های گیاهی پرمصرف با مدیریت منابع آب
«درخت مایع» یک راه حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و تولید اکسیژن است. در این درخت‌ها در یک آکواریوم 600 لیتری حاوی آب، جلبک‌هایی قرار دارند که از طریق فتوسنتز اکسیژن خالص تولید می‌کنند. ریزجلبک‌ها در هر دستگاه «درخت مایع» جایگزین دو درخت 10 ساله یا 200 متر مربع چمن می‌شوند. قاسم‌زاده در این خصوص گفت: یک پدیده جدید دانش‌بنیان به‌نام «درخت مایع» وجود دارد که برای مراکز آلوده و شلوغ شهر قابلیت تولید اکسیژن دارد. در واقع این پدیده، یک آکواریوم شیشه‌ای است که از آب و ریزجلبک تشکیل شده است و هرکدام از آن‌ها به اندازه دو درخت ۱۰ ساله اکسیژن تولید می‌کند. روش «درخت مایع» اکنون به صورت آزمایشی در باغ گل‌ها به‌کار گرفته شده و تاکنون جمع‌بندی آن مثبت بوده است؛از این‌رو در آینده از این نمونه‌ها در برخی نقاط شهر برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. او مدیریت منابع آب، کاهش مصرف، اصلاح روش‌ها و آبیاری قطره‌ای، اصلاح گونه‌های گیاهی و حذف گیاهان وابسته به آب و جایگزینی با گونه‌های گیاهانی کم‌آب با سبزینه را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه فضای سبز برشمرد. شهردار اصفهان گفت: طبق آخرین آمار جایگزینی ۲۶۰ هزار مترمربع گونه‌های متناسب با اقلیم فعلی شهر با نیاز آبی بسیار کم با گونه‌های پرآب انجام شده است. قاسم‌زاده تصریح کرد: تعویض گل‌ها در دستور کار قرار دارد و برای عید نوروز نیز دوباره شهر گل‌باران می‌شود و مردم بار دیگر چهره پر از گل شهر اصفهان را خواهند دید. او در ادامه اشاره‌ای هم داشت به دلایل قطع درختان کهن در سطح شهر و در این خصوص بیان کرد: برخی درختان شهر دچار آفت‌هایی می‌شوند که هیچ راهی جز قطع کردن آن‌ها وجود ندارد.
 
با وجود تنش آبی باید از فضای سبز شهر اصفهان نگهداری کرد
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان همیشه یک شهر سرسبز و به یک باغ‌شهر معروف بوده است، گفت: اصفهان یک شخصیت چندساحتی دارد که محیط‌زیست و فضای سبز آن یکی از این ساحت‌هاست. قاسم‌زاده اضافه کرد: در این راستا شهر اصفهان به دلیل طبیعت چهار فصل و خاص، از قدیم‌الایام مورد علاقه و توجه مردم برای زندگی بوده است. او با بیان اینکه زاینده‌رود و فضای سبز در زیست محیط اصفهان به عنوان دو عنصر اساسی و مؤثر مطرح است، تصریح کرد: جریان آب را به دلایل مختلف فعلادر اختیار نداریم؛ در واقع حقابه اصفهان برای نگهداشت این باغ‌شهر و همچنین آب برای کشت و زراعت کشاورزان دچار تنش شدید شده است. او خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کنند اگر در اصفهان آب نداریم، چرا فضای سبز ایجاد می‌کنیم اما برخلاف این نظر، عموم مردم اعتقاد به گسترده‌تر شدن فضای سبز دارند، در تمام ادوار مدیریت شهری با هر مشکلی، به هر نحو ممکن از فضای سبز شهر اصفهان حفظ و حراست کرده‌اند، در حال حاضر نیز این حراست و نگهداری فضای سبز با وجود تنش آبی بسیار سخت‌تر شده است.
 
انجام ۱۱ درصد از کل حمل‌ونقل شهری به وسیله تاکسی‌های شهری و 8 درصد از طریق تاکسی‌های اینترنتی است
او در ادامه این برنامه با بیان اینکه ۱۱ درصد از کل حمل‌ونقل شهری به وسیله تاکسی‌های شهری و 8 درصد از طریق تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود، اظهار کرد: حدود ۱۸ هزار تاکسی شهری در اصفهان فعال هستند که نیمی از آن‌ها تاکسی پلاک‌زرد و نیمی دیگر تاکسی سرویس و تاکس‌تلفنی است. شهردار اصفهان در ادامه گفت: چالشی که در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد در عرصه تاکسی‌های شهری نیز موجود است. قاسم‌زاده فرسودگی ناوگان تاکسی‌های شهر را یکی از معضلات حوزه حمل‌و‌نقل عمومی دانست و افزود: میانگین عمر تاکسی‌های شهری اصفهان بیش از ۱۰ سال است؛ درحالی‌که باید حدود سه سال باشد. افزایش شدید قیمت خودرو موجب شده عمر ناوگان تاکسی‌رانی به ۱۰ سال برسد و شهرداری به‌رغم پیگیری‌های جدی هنوز موفق نشده است ناوگان تاکسی‌رانی را نوسازی کند. او با بیان اینکه «سورن» تاکسی مناسب تاکسی‌رانی شهری اعلام شده که قیمت امروز بازار آن حدود ۵۰۰میلیون تومان است، ادامه داد: در گذشته دولت در این رابطه حمایت‌ می‌کرد، اما در حال حاضر تنها قولی که داده شده، این است که خودرو به قیمت کارخانه به تاکسی‌رانان داده شود. امیدواریم با حمایت دولت تحولی در ناوگان تاکسی‌رانی ایجاد شود.
 
مصرف مناسب برق و گاز در شهرداری
شهرداری اصفهان سال‌هاست در زمینه مصرف انرژی رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص می‌دهد. شهردار اصفهان در این برنامه هم به این موضوع اشاره کرد و گفت: شهرداری اصفهان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی برق رتبه نخست کشور را کسب کرده است. قاسم‌زاده مصرف انرژی در شهرداری را با ارقام و اعداد توضیح داد: مجموعه اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی شامل نوسازی روشنایی ۹۵ پارک با هزینه حدود ۱۸ میلیارد تومان، جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف با لامپ‌های پر‌مصرف و فرسوده، نوسازی ۱۵۰ تابلوی توزیع برق با اعتبار حدود شش‌میلیارد تومان، بازسازی و نوسازی ۷۰ آبنمای شهری و فعال کردن ۴۵ سامانه آبرسانی آبیاری با هزینه ۹ میلیارد تومان بوده است.او با بیان اینکه شهرداری حدود هشت‌میلیون کیلووات برق کمتر در طول یک‌سال گذشته مصرف کرده است، تصریح کرد: تراز مصرف برق ۱۰ ساله شهرداری حدود ۶۷ هزارمگاوات ساعت بود که به عدد ۶۱ هزار مگا وات ساعت کاهش دادیم؛ این اقدامات باعث شد شهرداری رتبه نخست را در زمینه مدیریت مصرف بهینه انرژی برق در کشور به‌دست آورد. شهردار اصفهان اشاره‌ای داشت به تاریکی برخی از معابر شهری و خیابان‌ها و در این زمینه خاطرنشان کرد: طی چند سال قبل که مشکل شدید تأمین برق در کشور وجود داشت، مقرر شد برای مدیریت انرژی برق، چراغ‌های خیابان‌ها یکی‌درمیان خاموش شود. قاسم‌زاده با اشاره به اینکه همچنان با رفع مشکل تأمین برق در کشور، خاموشی چراغ‌ها از طریق اداره برق رفع نشده است، اظهار کرد: امیدواریم اداره برق اصفهان صدای اعتراض شهروندان و مطالبه شهرداری را در این زمینه بشنود؛چراکه این موضوع در بحث امنیت، نشاط و زیبایی شهر مؤثر است. او بیان کرد: تجهیز ساختمان‌های شهرداری به سیستم‌های هوشمند، معاینه فنی موتورخانه‌ها و رفع مشکلات فنی به منظور مصرف بهینه گاز نیز انجام شده است. شهردار اصفهان از مجهز شدن تجهیزات شهرداری به بارکد تا پایان امسال خبر داد و گفت: اگر به عنوان مثال تجهیزات روشنایی در پارکی خاموش باشد، شهروندان با گرفتن موبایل خود روی بارکد، وارد سامانه مانیتورینگ شده و پیام خاموش بودن لامپ به این سامانه ارسال می‌شود.
 
بهره‌برداری از آزمایشگاه علت‌یاب حریق تا پایان سال
شهرداری اصفهان در حوزه آتش‌نشانی بسیار خوب عمل کرده و اقدامات موثری را در دستور کار قرار داده است. قاسم‌زاده در این زمینه اشاره‌ای داشت به اقدامات شهرداری در عرصه خدمات شهری و سازمان آتش‌نشانی و گفت: راه‌اندازی دو ایستگاه آتش‌نشانی و استقرار ایستگاه‌های سیار در نقاط مهم شهر همچون ابتدای گذر فرهنگی چهارباغ و بازار بزرگ از اقدامات مهمی است که شهرداری در حوزه تأمین ایمنی شهر انجام داده است. او از خرید برخی تجهیزات که در گذشته در اصفهان موجود نبوده است خبر داد و گفت: حدود ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات آتش‌نشانی خریداری شده که برخی از آن‌ها از جمله موتورهای تندرو و چهارچرخ مجهز در گذشته در اصفهان موجود نبود؛ اما برای سرویس‌دهی در معابر کم‌عرض و صعب‌العبور خریداری شده است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه سامانه موقعیت‌یاب فوق‌العاده کاربردی را در سازمان آتش‌نشانی فعال کردیم، تصریح کرد: در این راستا با برقراری تماس هر شهروند با سازمان آتش‌نشانی، به‌صورت خودکار آدرس دقیق فرد برای سازمان مشخص می‌شود. همچنین از فناوری‌های نوین و روش‌های مدرن در آتش‌نشانی کمک گرفته‌ایم. او با تأکید بر اینکه ثانیه‌ها در آتش‌نشانی از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین سه تا پنج دقیقه، زمان استاندارد برای رسیدن نیروهای امدادی آتش‌نشانی به محل حادثه است؛ بر این اساس زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی اصفهان به محل حادثه ۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه است که به عدد استاندارد جهانی نزدیک است. قاسم‌زاده با بیان اینکه از نظر سرعت اقدام در حوزه آتش‌نشانی جزو سه شهر برتر کشور هستیم، گفت: در حوادث دیگر استان‌ها و شهرها همچون حادثه متروپل و سیل یزد نیروهای آتش‌نشانی برای کمک اعزام شدند که امکانات و توانمندی‌های نیروهای آتش‌نشانی بسیار قابل تقدیر بود. او بیان کرد: بسیاری از استانداردهای حوزه آتش‌نشانی با استانداردهای کشورهای تراز برتر جهانی برابری می‌کند.شهردار اصفهان، از راه‌اندازی آزمایشگاه علت‌یاب حریق تا پایان سال خبر داد و گفت: این آزمایشگاه با تجزیه و تحلیل عناصر موجود در منطقه آتش‌سوزی شده و تحلیل داده‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا از وقوع مجدد حادثه پیشگیری کنیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری