تخت‌گاز برای تکمیل ابرپروژه‌ها

ارائه توضیحاتی درباره پروژه‌های شاخص و مهم سازمان عمران شهرداری اصفهان همچون ابرپروژه رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی، بخشی از سالن اجلاس، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و پروژه‌های کوچک و بزرگی که در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان در حال اجراست، همراه با جزئیاتی درباره بودجه‌های پیش‌بینی‌شده و هزینه‌شده برای تکمیل این پروژه‌ها، مهم‌ترین سرفصل‌های سخنان مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در شصت‌و‌یکمین نشست از مجموعه نشست‌های «سه‌شنبه‌ها با رسانه» با شعار «پاسخ‌گویی در مسیر امید» بود که یازدهم شهریور به‌صورت زنده و مجازی با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

تاریخ انتشار: 07:56 - پنجشنبه 1399/06/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

در این نشست، مجید طرفه‌تابان توضیحاتی را درباره وظایف سازمان عمران شهرداری اصفهان در حوزه امور تولیدی، اجرایی و خدمت‌رسانی بیان کرد و با تأکید بر اینکه این سازمان بازوی توانمند شهرداری است، گفت: «قسمتی از وظایف سازمان عمران به تولید مصالح استاندارد و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ در سطح شهر اختصاص دارد. این سازمان یک کارخانه به نام صفه در مجاورت باغ رضوان و یک کارخانه نیز به نام شهروند در جاده حبیب‌آباد دارد که در حوزه تولید مصالح فعال هستند.» او با اشاره به سه واحد تولیدی آسفالت شامل یک واحد 200 تنی و دو واحد 160‌تنی، افزود: «این سازمان درمجموع پنج وچینگ تولید بتن و پنج سنگ‌شکن برای خرد کردن و تولید مصالح درزمینه بتن و زیرسازی‌ها دارد. اجرای نیوجرسی و سایر تولیداتی که به فراخور درخواست در پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، در واحدهای تولیدی سازمان عمران نیز از دیگر اقدامات در حال انجام است.»

رکوردشکنی سازمان عمران در حوزه تولید

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در ادامه از رکوردشکنی این سازمان ازلحاظ حجم تولید در سال98 خبر داد و گفت: «در سال قبل رکورد تمام ادوار سازمان در تولید مصالح شکسته شد و به میزان یک‌میلیون و 840 تن تولید رسید. همچنین در حوزه مباحث تولیدی سال گذشته، 300درصد رشد در تولید بتن و 234درصد رشد در ایجاد آسفالت داشتیم که منجر به رشد 350 درصدی عملکرد ریالی سازمان عمران در سال98 نسبت به سال 97 شد.» به گفته او، سازمان عمران در سال 98 حدود 202 هزار تن آسفالت تولید کرد که در پروژه‌های مختلف و معابر شهری از آن‌ها استفاده‌شده است؛ چنان‌چه طی این چند ماه در سال جاری نیز تولید 70 هزار تن آسفالت از عملکرد این سازمان بوده است. طرفه‌تابان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آسفالتی، فاز دوم وظایف سازمان عمران شهرداری اصفهان است، بیان کرد: «در سال گذشته 35میلیارد تومان بودجه سازمان ما در مناطق 15گانه بود.» او ادامه داد: «فاز سوم وظایف سازمان عمران در اجرای پروژه‌های عمرانی ابلاغ‌شده از سوی شهرداری تعریف می‌شود که سازمان عمران وظیفه انجام آن‌ها را دارد. در حال حاضر نیز حدود 316 میلیارد تومان پروژه فعال در شهر داریم که بزرگ‌ترین آن‌ها پروژه سردار سلیمانی با مبلغ قرارداد 100 میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی 70 درصد تاکنون است.» مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان ادامه داد: «سال گذشته نیز قسمتی از پروژه رینگ حفاظتی که از جاده فرودگاه تا انتهای جاده تاکسی‌رانی ادامه دارد، بهره‌برداری شد و چنان‌که آمارها حکایت می‌کنند با اجرای این پروژه از حوادث متعددی که قبلا در این منطقه رخ می‌داد و منجر به ایجاد سه تصادف و فوت یک نفر می‌شد، جلوگیری شد.» به گفته او، سه‌کیلومتر از مسیر شش‌کیلومتری حدفاصل پل آفتاب تا پروژه سردار سلیمانی نیز بخش دیگری از این ابرپروژه عظیم است که در دست تکمیل قرار دارد. عملیات عمرانی این طرح از پلی که روی جاده قهجاورستان قرار می‌گیرد، شروع‌شده و به‌زودی افتتاح خواهد شد تا بعدازآن شاهد کاهش تردد ماشین‌های سنگین در محدوده جی و افزایش ایمنی باشیم.

نگاهی به پروژه‌های مناطق سازمان عمران

اینکه سازمان عمران شهرداری اصفهان در مناطق پانزده‌گانه شهر چه پروژه‌های خرد و کلانی را در دست اجرا دارد، بخش بعدی سخنان طرفه‌تابان بود که درباره آن گفت: «خیابان نظام در منطقه‌5، ادامه خیابان اردیبهشت در منطقه‌1، ادامه خیابان مفتح در منطقه 12، دو‌خیابان جدید در منطقه9، تعریض پل ستاری یا ایستگاه متروی شاهد در حدفاصل منطقه 10 و 7 و البته تکمیل بخشی از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و سالن همایش‌ها ازجمله این پروژه‌ها هستند.» او درباره اجرای پروژه‌های مشارکتی به‌عنوان بخش دیگری از وظایف سازمان عمران توضیح داد: «این پروژه‌ها که از اردیبهشت‌ سال جاری کلید آن‌ها زده‌شده، در حال حاضر در قالب سه پروژه مشارکتی در مناطق 8 و 5 و 12 در حال انجام است. کار در منطقه 8 شروع‌شده و در منطقه‌5 نیز به مرحله خاک‌برداری رسیده است. در منطقه 12 نیز در حال تکمیل نقشه‌ها هستیم.» طرفه‌تابان تأکید کرد: «سازمان عمران این قابلیت را دارد که با بخش خصوصی نیز مشارکت کند و با دریافت پیشنهاد‌ها در صورت جمع‌بندی برای اجرای پروژه‌های تازه اقدام کند.» مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در ادامه این نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره پروژه گلستان شهدا گفت: «این پروژه دو بخش داخلی و خارجی دارد که بخش داخلی آن توسط پیمانکاران دیگر در حال تکمیل است و بخش خارجی و محوطه‌سازی آن نیز که بر عهده سازمان عمران است، ظرف دوهفته آینده راه‌اندازی می‌شود.» به گفته او، سازمان عمران متولی بخشی از پروژه سالن اجلاس است و طبق برنامه‌ریزی شهرداری در صورت تأمین 300 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز، این پروژه نیز تا سال آینده تکمیل خواهد شد. در حال حاضر نیز شهرداری در حال مذاکره با بهره‌برداران مختلف است تا بتواند سرعت لازم را درروند تکمیل پروژه ایجاد کند. معیار آسفالت‌کشی معابر موضوع دیگری بود که طرفه‌تابان درباره آن سخن گفت: «در مهر امسال بودجه‌نویسی تمام مناطق برای آسفالت انجام می‌شود و هر منطقه با توجه به درخواست‌های مردم آماری ارائه داده و در بودجه مبلغی را به‌عنوان زیرسازی آسفالت و روکش معابر لحاظ می‌کند که شامل معابر اصلی و فرعی است. این روند در دو مرحله به سازمان عمران ابلاغ و توسط این سازمان انجام می‌شود.» او درباره نحوه رویارویی سازمان تحت مدیریتش با بحران کرونا هم گفت: «به‌هرحال این بحران بر روند کار بی‌تأثیر نبوده اما سازمان عمران توانسته تا حد زیادی این اوضاع را مدیریت کرده و در خصوص اجرای طرح میز خدمت نیز به‌صورت جدی عمل کند.»

فعالیت در زیر سایه تحریم‌ها و بسته‌شدن مبادی واردات موضوع دیگری بود که درباره آن توضیح داد: «خوشبختانه عملکرد سازمان در این وضعیت دچار مشکل نشده است. چنانکه در شهریور سال گذشته بازدیدی از پروژه‌های در حال احداث ما انجام شد و جالب اینکه نتایج نشان داد در تولید قیر، سیمان، زیراساس، اساس، جدول، تولید بتن و تولید آسفالت خودکفا بوده‌ایم. هرچند تحریم‌ها تا حد زیادی باعث افزایش و بی‌ثباتی قیمت‌ها شده و این درروند کار مشکلاتی را ایجاد کرده است.» وقتی از مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان خواسته شد تا درباره پروژه‌های جدید این سازمان بگوید، او به پروژه سه کیلومتر از رینگ حفاظتی و پل‌های روی آن و پروژه پل زیرگذر روبه‌روی سازمان میادین اشاره کرد و گفت: «چند مورد خیابان‌سازی در ضلع شمالی منطقه 7 و مباحث روکش آسفالت معابر اصلی و آسفالت‌تراشی نیز در دستور کار قرار دارد.» میزان اشتغال‌زایی پروژه‌های سازمان عمران موضوع دیگری بود که او درباره آن چنین گفت: «حدود 415نفر نیروی رسمی و شرکتی در این سازمان مشغول به کار هستند. 80 نفر نگهبان و 50 نفر راننده استیجاری و حدود هزار نفر نیز در پروژه‌های عمرانی ما به‌عنوان پیمانکار مشغول به فعالیت هستند.» طرفه‌تابان در پایان به مدیریت نرم‌افزار سامانه یکپارچه سازمان عمران اشاره کرد و توضیح داد: «این سامانه با هدف حذف فیزیکی نامه‌ها و گرفتن گزارش‌ها و ثبت و رصد اطلاعات راه‌اندازی شده است. از این طریق می‌توانیم یک سابقه کامل از سوابق پیمانکاران جمع‌آوری کرده و اطلاعات کاملی از پروژه‌ها و کنترل آن‌ها داشته باشیم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر