با تغییر شیوه رژیم غذایی به آرامش اعصاب برسید

امروزه بسیاری از افراد دچار ناراحتی‌های اعصاب هستند در این صورت بلافاصله سراغ دارو می‌روند و با خوردن آن بر این تصور هستند که بهبود می‌یابند.

تاریخ انتشار: 10:04 - سه شنبه 1403/03/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
با تغییر شیوه رژیم غذایی به آرامش اعصاب برسید

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه بسیاری از افراد دچار ناراحتی‌های اعصاب هستند، در این صورت بلافاصله سراغ دارو می‌روند و با خوردن آن بر این تصور هستند که بهبود می‌یابند، این در حالی است که از عوارض مصرف زیاد داروها غافل هستند.

شاید هم از تاثیر تغییر در شیوه رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی مناسب برای اعصاب چندان اطلاعی ندارند. از این رو سراغ دکتر اکبر کورنگ بهشتی، مهندس بیوتکنولوزی و داروسازی از دانشگاه برلین رفتیم تا در این مورد توصیه‌هایی را منعکس کنیم:

تاثیر رژیم غذایی بر اعصاب

بیماری روحی، چنان نیست که به ‌طور ناگهانی بروز کند، خوشبختانه بعضی از دلایل بروز بیماری‌های روانی صرفاً به تغذیه مربوط می‌شوند، بنابراین می‌توان با تغییر شیوه رژیم غذایی آن را برطرف ساخت.

 به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که تحت رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین‌های گروه B قرار گرفته‌اند، به اختلال روانی، اضطراب شدید و افسردگی مبتلا شده‌اند.

گروهی از دانشمندان در كشور سوئد، طي آزمايشي، مغز اشخاصی را که در حالت جنون از دنیا رفته بودند، با مغز اشخاصی که با مرگ‌های ناگهانی و به‌ طورعادی از دنيا رفته بودند، تشریح و مقایسه کردند.

 در این بررسی آنها دریافتند چهار ماده در مغز اشخاص عادی وجود دارد که در مغز کسانی که در اثر جنون جان خود را از دست داده بودند، وجود ندارد.

 این چهار ماده در گوشت‌ها مانند گوشت شتر یا گوسفند‌، جگر، مغز و قلوه وجود دارد.

چنانچه غذای شما حاوی کلسیم کافی نباشد، میزان کلسیم در بدن پایین آمده و در نتیجه اعصاب تحریک خواهد شد.

 شیر و فرآورده‌های آن، بهترین منبع کلسیم محسوب می‌شوند. علاوه بر این خوب است بدانید کلسیم زمانی به طور موثر جذب بدن می‌شود که ویتامینD  به میزان کافی در روده‌ها باشد.

اگر شما زندگی بدون تحرک و آرامی دارید‌، می‌توانید مقدار زیادی کلسیم مصرف کنید. در این مورد توصیه می‌شود غذای خود را با یک قرص ویتامین‌ِD  تقویت کنید.

 همچنین لازم به ذکر است، اگر رژیم غذایی سرشار از مواد نشاسته‌ای‌(کربوهیدرات‌ها) باشد، عواقب کمبود ویتامین شدیدتر خواهد بود.

کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به فشار عصبی شود و نیز  کمبود شدید تیامین‌(ویتامین B1)، نیاسین‌(ویتامین B3)‌، پیریدوکسین (ویتامین B6)، اسيد‌فوليك و منيزيم‌(‌بخصوص در مورد اضطراب) می‌تواند اختلالات عصبی وخیمی را به‌وجود آورد.

 منابع آن شامل: جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس‌دار، جگر و انواع گوشت است..

به طور اختصاصی نیز‌ مواد غذایی غنی از B1 از قبیل: گوشت، دانه آفتابگردان و بادام زمینی، جوانه گندم و نان‌های سبوس‌دار، مواد غذایی غنی از B3 هم شامل: بادام زمینی و گوشت و نیز مواد غذایی غنی از B6 همچون: موز، دانه آفتابگردان، جوانه گندم، برگه آلو، گوشت و جگر گاو و آب پرتقال است.

زمانی که در اشخاص سالخورده عوارض عصبانیت، به ‌صورت خستگی بروز می‌کند، نشانه‌ این است که باید ماده‌ غذایی مناسبی مصرف شود؛ بخصوص وقتی شخص کم‌خوراک باشد، میزان قند‌خون پایین می‌‌آید.

در این مواقع مصرف یک قاشق عسل‌، یک عدد شکلات‌، یک لیوان شیر یا آب‌میوه، کمی نان و پنیر و گردو توصیه می‌شود.

ضمنا برای رسیدن به آرامش مي‌توان از گياهان دارويي از جمله: علف چاي يا هوفاريقون در درمان افسردگي و اضطراب و نیز دو گياه سنبل‌الطيب و بادرنجبويه استفاده کرد.

به هر حال باید بدانید تغذیه‌ نامناسب بر روی اعصاب و روان آدمی دارای تاثیر بد و نیز باعث مختل شدن فعالیت سایر سیستم بدن است.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − یک =