تغذیه صحیح به وسعت یلدا

طولانی‌ترین شب سال سفره‌ای دارد رنگین، سرشار از میوه‌هایی مانند هندوانه و انار همراه با آجیل هفت‌مغز و خشکباری مثل برگه هلو، زردآلو و انجیر و در کنار آن‌ها تخمه و لبو هم جای خود را دارند؛ اما در خصوص خواص آن‌ها دکتر فاطمه شیرانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی توضیح می‌دهد.
 
تاریخ انتشار: 10:19 - سه شنبه 1401/09/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
انار؛ شادی‌بخش شب یلدا
انار قدمت چندین هزارساله دارد و نوع ایرانی آن، مرغوب‌ترین انار در دنیاست. این میوه به‌عنوان یک غــذای فــراسودمند حــاوی تــرکیبـات پلــی‌فنــلی شامــل آنتـــوسـیــانیــــن‌هـــا و تانن‌هاست که باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب و استرس اکسیداتو در بدن می‌شود.مصرف انار و فرآورده‌های آن، گرفتگی و سخت‌شدن عروق را مهار می‌کند و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را  کاهش می‌دهد.  ترکیبات فنلی انار تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند و در پیشگیری از دیابت، آلزایمر و ناباروری مردان مؤثر است.مصرف این میوه باعث شادابی پوست و پاک‌سازی بدن می‌شود و نیز برای رفع خستگی و آرامش اعصــاب بسیـــار مفید و اثــربخـــش است.
 
 هفت‌قلم آجیل
مصرف انواع مغـزها و آجیـل که شامـل پستــه، فندق، بـادام، بـادام زمینی، بادام هندی، گردو و تخمه می‌شود، در شب یلدا رایج است. انواع مغزها و آجیل مصرفی در شب یلدا حاوی پروتئین، فیبر غذایی و ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین آ، ویتامین ای، مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم،‌ منیزیم و همچنین چربی‌های خوب از نوع ترکیبات امگا 3 هستند که این مواد مغذی نقش مهمی در سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی دارند و موجب شادابی جسم و روح می‌شوند. بهتر است نخودچی و کشمش، توت خشک و انواع خشکبار مانند انجیر و پر هلو و پر زردآلو را نیز در کنار آجیل قرار دهید و از مواد مغذی آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.انواع مغزها و آجیل سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند که این فیبرهای غذایی، هم به رفع یبوست کمک می‌کند و هم با ایجاد احساس سیری، مانع زیاده‌روی در مصرف غذا می‌شود.در حقیقت مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم سالم و متعادل به همه گروه‌های سنی و نه‌تنها در شب یلدا ،بلکه در همه ایام سال توصیه می‌شود.با اینکه انواع مغزها و آجیل ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد؛ اما در مصرف آن‌ها باید تعادل رعایت شود. اگر آجیل همراه با انواع تخمه مصرف شود، کالری و چربی زیادی وارد بدن می‌شود.اگرچه چربی آجیل و مغزها در دسته چربی‌های خوب قرار می‌گیرند؛ ولی با توجه به کالری بالایی که دارند مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند باعث چاقی شود. آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به قارچ آفلاتوکسین را دارند؛ بنابراین در انتخاب آجیل دقت کنید و آجیل باکیفیت تهیه کنید.تـوجه داشته باشید آجیل خام بهتر از آجیــل بـوداده و پــرنمک است و بودادن باعث از دست‌رفتن خواص آنتی‌اکسیدانی و کاهش ارزش تغذیه‌ای انواع مغزها و آجیل می‌شود.
 
 لبو؛ مهمان محبوب یلدا
لبــو به‌عنــوان یکی از سبـــزی‌هــای مغذی و خوشمزه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. لبو غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مانند بتاکاروتن، کاراتنوئید و فلاوونوئید است که باعث کاهش التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
 
 تنقلات فریبنده
این روزها تنقلاتی مانند پفک، چیپس، انواع شیرینی و کیک و انواع شکلات‌های رنگی جای خود را در سفره شب یلدا باز کرده و جایگزین تنقلات سالم گذشته شده است؛  اما باید گفت که این‌گونه تنقلات مواد مغذی کم و کالری بالایی دارند و حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که اثرات نامطلوبی در سلامت بدن به‌خصوص سیستم قلبی و عروقی دارند. علاوه بر این، مصرف تنقلات پرکالری باعث افزایش چاقی و مقاومت به انسولین می‌شود.
 
 پرخوری شب یلدا و تهدیدهای آن
پرخوری و مصرف بیش از اندازه مواد غذایی باعث اختلال در هضم غذا و عملکــرد دستگــاه گــوارش مــی‌شـــود؛ در عین حال باعث احساس سنگینی و کاهش کیفیت خواب می‌شود.باتوجه به تنوع تنقلات و میوه‌ها در شب یلدا بهتر است شام را زودتر و در حجم کمتر و با آرامش و بدون عجله میل کنید و با خیال راحت از خوردن تنقلات سالم در جمع صمیمی خانواده لذت ببرید.
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی