خواب‌آورهای گیاهی

افزایش روزافزون شهرنشینی در دهه‌های اخیر باعث شده است انسان از طبیعت فاصله بگیرد و این موضوع منجر به ایجاد مشکلات زیادی شده که یکی از آن‌ها بی‌خوابی یا کم‌خوابی است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از یک روز پرکار با وجود خستگی زیاد میلی به خواب ندارید؛ اما برای درمان بی‌خوابی راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها روی‌آوردن به طبیعت و استفاده از گیاهان اثربخش است. در این باره به تعدادی از گیاهان آرامش‌بخش و خواب‌آور با نظر مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک، اشاره می‌کنیم.
 
تاریخ انتشار: 09:08 - دوشنبه 1401/09/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
رازَک
رازک، یکی از گیاهانی است که می‌تواند به خواب شبتان کمک کند و برای مبارزه با اضطراب و بی‌قراری بسیار مفید است. اگر مدام از خواب می‌پرید، رازک گیاهی است که به شما این امکان را می‌دهد آن‌قدر در خواب بمانید تا زمانی که به‌خوبی استراحت کنید. رازک چون تلخ است، نمی‌توانید مقدار زیادی از آن را با چایتان ترکیب کنید؛ اما همان مقدار کم هم می‌تواند بی‌خوابی‌تان را کاهش دهد؛ ضمنا اگر داروهای خواب‌آور مصرف می‌کنید، از رازک استفاده نکنید؛ چون اثر دارو را تشدید می‌کند.
 
 گل ساعتی
در سال 1995 کمیته آلمانی، گل ساعتی را به‌عنوان درمانی برای بی‌قراری و بی‌خوابی تأیید کرد؛ ضمنا طبق مطالعات انجام‌شده روی جانوران عصاره گل ساعتی می‌تواند زمان خواب را طولانی‌ترکند.
 
 اسطوخودوس
این گیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی و بی‌اشتهایی، اختلال‌های گردش خون و مشکلات سوءهاضمه تأیید شده است. داشتن یک گلدان اسطوخودوس به شما کمک می‌کند تا آرامشتان افزایش یابد و خواب راحتی داشته باشید؛ همچنین برای تسریع در خواب می‌توانید مقداری اسطوخودوس را داخل بالشت یا زیر آن قرار دهید.
 
 سنبل‌الطیب
این گیاه به شما کمک می‌کند تا خواب راحتی داشته باشید. علاوه بر آن، داشتن یک گلدان سنبل‌الطیب در خانه به شما احساس آرامش خواهد داد. در مـــیــان داروهــــای گـــیـــــاهــــی، سنبـــل‌الطیـــب بیشتــریـــن مصرف را در درمان اختلال‌های خواب دارد.
 
 گل‌گاوزبان
 گل‌گاوزبان آرام‌بخش است و می‌تواند به درمان بی‌خوابی، به‌ویژه در افرادی که صفراوی‌مزاج هستند، کمک کند. افرادی که فشارخون آن‌ها بالاست، نباید از گل‌گاوزبان استفاده کنند؛ چون مصرف این گیاه فشارخون را بالا می‌برد.این گیاه حتما با لیموعمانی مصرف شود؛ چون گل‌گاوزبان گرم و مرطوب است؛ به این منظور باید 15 گرم از این گیاه را به همراه یک لیموعمانی سوراخ‌شده در یک قوری استیل به همراه آب جوشاند و سپس اجازه داد تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد.
 
 بهارنارنج
بهارنارنج نیز ازجمله گیاهانی است که برای رفع مشکل بی‌خوابی استفاده می‌شود. این گیاه را می‌توان به شکل دم‌نوش، شربت یا عرق استفاده کرد؛ ضمنا بهارنارنج می‌تواند برای افرادی که به مشکل بی‌خوابی و افسردگی به‌صورت هم‌زمان مبتلا هستند، مناسب باشد؛ درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی‌مزاج‌ها است.
 
 رزماری
رزماری خستگی‌های مفرط را بهبود می‌بخشد و برای رفع اضطراب و پریشانی توصیه می‌شود.در رایحــه‌درمـــانـی استفـاده‌های زیادی از این گیاه می‌شود که ایجاد احساس جوانی و شادابی، عشق و سلامتی و نیز خواب راحت ازجمله کاربردهای مؤثر این گیاه است. قسمت مورداستفاده این گیاه برگ‌های معطر آن است که از قدیم به‌صورت دم‌کرده به‌عنوان آرام‌بخش استفاده می‌شده است؛ ضمنا می‌توانید با قرار دادن یک گلدان رزماری در نزدیکی تختخواب خود یا با قراردادن چندتکه از آن زیر بالشت شب‌ها با آرامش بیشتری بخوابید. همچنین می‌توانید آن را به‌صورت دم‌کرده مصرف کنید. برای این کار می‌توان پنج گرم گیاه را خرد کرد و روی آن ‌یک لیوان آب‌جوش ریخت و به مدت 20 دقیقه روی بخار قرار داد؛ سپس آن را صاف کرد و نوشید. می‌توان مصرف این مقدار را دوبار در روز تکرار کرد و بهتر است یک نوبت آن شب، هنگام خواب باشد.
 
 بابونه
بابونه، دارای خاصیت دارویی سبکی است که معمولا شب‌ها همراه با چای دم می‌شود و علاوه بر کاهش اضطراب و بی‌خوابی، احساس ناخوشی و کسالت جسمی را هم کمتر می‌کند. اگر می‌خواهید اثرات بابونه را قوی‌تر کنید، کمی بیشتر از مقدار چای که معمولا دم می‌کنید، از بابونه استفاده کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه دم بکشد.
 
 بادرنجبویه
بادرنجبویه گیاهی است که شباهت ظاهری زیادی به نعناع دارد؛ ولی برگ‌ها نازک‌تر، سبز کم‌رنگ و دارای بوی مطبوع و متفاوت از نعناع است. گرچه این گیاه دارای خواص زیاد و متعدد ازجمله خواص ضدویروس، ضدآلزایمر، ضدنفخ و درد و اسپاسم است، ولی یکی از اثرات آن آرام‌بخشی و رفع بدخوابی است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی