روزهای خوب در انتظار مترو

روند پیشرفت خط دو قطار شهری، بازه زمانی پیش‌بینی‌شده برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های در حال ساخت، بودجه‌های گزاف هزینه‌شده برای احداث مترو و برآورد یارانه پرداختی از سوی شهرداری اصفهان برای هر مسافر مترو، نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا و… سرفصل مهم‌ترین موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان 18 شهریور در شصت‌و‌دومین نشست «سه‌شنبه‌ها با رسانه، پاسخ‌گویی در مسیر امید» بیان کرد.

تاریخ انتشار: 22:32 - سه شنبه 1399/06/18
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

احمدرضا طحانیان بر این موضوع تأکید کرد که راه‌اندازی سیستم قطار شهری علی‌رغم همه هزینه‌های فوق‌العاده گزافی که برای شهر و شهرداری دارد، اما اقدامی ضروری برای ایجاد آسایش، امنیت و تأمین سلامتی برای شهروندان قلمداد می‌شود. مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان در ابتدای این نشست مجازی به شرح خلاصه‌ای از وضعیت سیستم حمل‌ونقل مترو اصفهان برای اصحاب رسانه پرداخت و گفت: «در شهر اصفهان بیش از چهار میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌شود که قرار است مترو در بهترین حالت انجام حدود 16 درصد از این سفرها را بر عهده بگیرد. بر همین اساس مطالعات گسترده‌ای در خصوص احداث خطوط مترو در اصفهان به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور صورت گرفت و از مهر سال 94 روند احداث خط یک مترو با 20 ایستگاه آغاز شد. به دنبال آن، احداث خط دو نیز در کریدور شرقی‌غربی اصفهان انجام شد که در حال حاضر از 16ایستگاه در نظر گرفته‌شده، 12ایستگاه احداث ‌شده است. امیدواریم در آینده نزدیک کلنگ خط سوم نیز به زمین بخورد.» او با بیان اینکه مترو با تأمین امنیت و دسترسی آسان و سریع یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل در کلان‌شهرها به شمار می‌آید، به هزینه گزاف راه‌اندازی این سیستم در شهرها اشاره کرد و توضیح داد: «علی‌رغم هزینه‌های فوق‌العاده زیادی که ایجاد این سیستم برای شهر و شهرداری دارد و غالبا نیز شهرداری موظف به پرداخت یارانه برای آن است،  به دلیل ظرفیت این سیستم در ایجاد درآمدهای ناملموس برای شهر، اقدامی بسیار توجیه‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آید.» او مزیت مترو بر اتوبوس و تاکسی به‌عنوان دو سیستم حمل‌ونقل عمومی دیگر را صرفه‌جویی در زمان و امنیت دانست و تأکید کرد: «اگرچه راه‌اندازی سیستم مترو بسیار زمان‌بر و گران است، ولی فواید آن قابل‌توجه و چشمگیر است.»

هزینه 20 میلیارد تومانی در مترو اصفهان

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان در ادامه با انجام مقایسه‌ای میان هزینه‌ها و درآمدهای ناملموس مترو گفت: «معمولا سیستم‌های مترو باید در هر ساعت حدود 20 تا 25 هزار مسافر را جابه‌جا کند و به ازای هر کیلومتر راه‌اندازی آن‌ها بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شود. برای خط یک مترو اصفهان نیز حدود 20هزار میلیارد تومان برای جابه‌جایی 200هزار نفر هزینه شده است.»

پرداخت یارانه 12 برابری برای هر بلیت مترو!

طحانیان، یارانه‌ای را که توسط سیستم شهری در اصفهان برای هر بلیت مترو پرداخت می‌شود، حدود 10 تا 12 برابر هزینه‌ای دانست که از یک شهروند اخذ می‌شود. او دراین‌باره توضیح داد: «هزینه یک بلیت برای مسافر در متروی اصفهان 1200 تومان است. این در حالی است که حدود 20هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی خط یک مترو هزینه شده و اگر حتی این هزینه را در نظر نگیریم و فقط هزینه نگهداری را مدنظر قرار دهیم، نتیجه این خواهد شد که شهرداری برای خط یک مترو سالیانه به‌طور متوسط 100 میلیارد تومان هزینه بهره‌برداری پرداخته که در کنار هزینه خرید تجهیزات به حدود 200 میلیارد تومان می‌رسد.» او ادامه داد: «درآمد کل مترو اصفهان قبل از شیوع کرونا روزانه صدهزار مسافر بوده که با بلیت 1200 تومانی در ماه درآمدی بالغ‌بر دو و نیم میلیارد تومان را عاید شهرداری می‌کرده است. بر این اساس کل درآمد سالیانه شهرداری از مترو به 20 میلیارد تومان می‌رسید، اما در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تعداد مسافران، درآمد ماهیانه شهرداری از مترو به 700 میلیون تومان و در سال به هفت میلیارد تومان رسیده است! درحالی‌که هزینه شهرداری برای مترو کاهش نیافته و همچنان بین 100 تا 200 میلیارد تومان پرداخت می‌شود!» مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با تأکید بر اینکه این درآمد با هزینه‌ها اصلا هم‌خوانی ندارد، یادآوری کرد: «در حال حاضر شهرداری اصفهان 12 تا 13 برابر برای هر بلیت مترو یارانه پرداخت می‌کند که مبلغی بسیار گزاف است. درحالی‌که بر اساس عرف، این یارانه باید بین دو تا سه برابر باشد. حتی اگر به شرایط عادی برگردیم نیز این یارانه شش‌برابر خواهد شد. بااین‌حال شهرداری اصفهان که خود را موظف به خدمت‌رسانی به مردم می‌داند، در انجام این وظیفه سنگین از همه توان خود بهره گرفته است.»

اتمام احداث خط دوم مترو قابل پیش‌بینی نیست

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره زمان پیش‌بینی‌شده برای اتمام پروژه خط دوم مترو اصفهان گفت: «تمام تلاش شهرداری در چند سال گذشته بر این بوده تا علی‌رغم هزینه گزافی که احداث مترو دارد این پروژه را به‌پیش ببرد. خوشبختانه بخش عمرانی کار نیز پیشرفت خیلی خوبی داشته و کارکنان ما با تمام توان به‌صورت شبانه‌روزی در سه شیفت مشغول کار هستند. در صورت اتمام امور عمرانی، امور الکترونیکی و نازک‌کاری شروع می‌شود. بااین‌حال نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اتمام این پروژه اعلام کرد.» طحانیان افزود: «لازم به ذکر است که خط دو از حیث زمان اتمام با خط یک بسیار متفاوت است و قطعا در زمانی بسیار کوتاه‌تر به بهره‌برداری می‌رسد. تلاش شهرداری بر اتمام پروژه تا پایان سال 1400 است ولی باید دید شرایط چطور پیش می‌رود.»

تأثیر خط دو در کاهش ترافیک کریدور شرق به غرب

او درباره نقش احداث خط دوم مترو در کاهش ترافیک محور غرب به شرق اصفهان هم توضیح داد: «از مهم‌ترین کریدورهای شهر اصفهان، کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب است که کریدور شمال به جنوب از طریق خط یک به انجام رسیده است. هرچند که متأسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست فرهنگی هنوز نتوانسته‌ایم شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کنیم تا از میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی کم شود.» مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان تأکید کرد: «هر چه تسهیلات بیشتری برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی ایجاد و برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی کم شود، در این مسیر موفق‌تر هستیم.» به گفته طحانیان، قرار بود سهم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی به 70 درصد برسد، درحالی‌که اینک سهم استفاده از اتوبوس 20 درصد و سهم استفاده از حمل‌ونقل ریلی تنها 4درصد است! او با یادآوری اینکه سهم استفاده از دوچرخه نیز در آینده افزایش خواهد داشت، افزود: «بنابراین ایجاد مترو در کریدور شرق به غرب نقش مهمی در کاهش ترافیک دارد؛ چراکه نقاط پرجمعیت اصفهان در این مسیر واقع‌شده‌اند.»

 تجهیز اصفهان به سیستم قطار سبک شهری

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با اعلام این خبر که اصفهان به‌زودی به سیستم قطارهای سبک شهری نیز مجهز خواهد شد، گفت: «قرارداد این طرح منعقدشده و در آینده نزدیک عملی می‌شود. همچنین تجهیز اصفهان به سیستم تراموا در آینده نیز به کاهش بار ترافیکی شهر کمک شایانی خواهد کرد.»

 تکمیل مترو بهارستان به‌زودی

چگونگی وضعیت مترو بهارستان سؤال دیگری بود که طحانیان درباره آن گفت: «خوشبختانه مسائل عمرانی مترو بهارستان که نقطه پایانی خط یک مترو اصفهان است تمام‌شده و مراحل ریل‌گذاری آن نیز به سرانجام رسیده است. برخی از ایستگاه‌های آن در حال نازک‌کاری است و بخشی از تونل آن نیز باید تکمیل شود.» او تأکید کرد: «هیچ‌کدام از خطوط مترو با چنین سرعتی احداث نشده‌اند. امیدواریم طی دو سال آینده با تلاش دولت، استانداری، شهرداری اصفهان و شهرداری بهارستان این خط سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها به نتیجه برسد.»

حل موانع قانونی مترو شاهین‌شهر

وضعیت احداث مترو شاهین‌شهر به‌عنوان نقطه آغازین خط یک مترو اصفهان سؤال دیگری بود که طحانیان در پاسخ به آن گفت: «در چند ماه گذشته مناقصات مترو شاهین‌شهر انجام‌شده است، اما با توجه به اینکه این اقدامات قدری دیر صورت گرفته روند کار به تأخیر افتاده است.» او افزود: «در حال حاضر 20 کیلومتر از خط یک مترو قابل‌استفاده است که 16 کیلومتر آن مربوط به خط بهارستان و 14 کیلومتر مربوط به خط شاهین‌شهر است. طبق برنامه خط یک مترو اصفهان به 50 کیلومتر خواهد رسید.»

استفاده از نرم‌افزار اصکیف برای انجام سفرهای تک‌نفره

مدیرعامل قطار شهری منطقه اصفهان در ادامه درباره سفرهای تک‌نفره مترو بیان کرد: «شاید برای برخی افراد داشتن کارت حمل‌ونقل هوشمند یا اصفهان‌کارت توجیه‌پذیر نباشد یا تمایل به انجام سفرهای تک‌نفره داشته باشند. در این خصوص شهرداری اصفهان سال گذشته سیستم توکن را در مترو ایجاد کرد که بعد از شیوع کرونا معضل ایجاد آلودگی و نیاز مبرم به ضدعفونی پی‌درپی داشت. بنابراین به‌جای آن سیستم کیوآر را فعال کردیم که در 20 ایستگاه نصب‌شده و تا آخر شهریور امسال هم به‌طور کامل اجرا می‌شود.» او اضافه کرد: «در حال حاضر نیز نرم‌افزار اصکیف قابلیت خرید بلیت تک‌نفره را برای شهروندان فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند وارد اپلیکیشن اصکیف شده و در بخش خدمات کیوآر بلیت مترو را بخرند. در ایستگاه‌ها نیز می‌توانند با مراجعه به باجه بلیت‌فروشی درخواست بلیت تک‌سرنشین کنند که قیمت آن 1500تومان است.»

تعامل با بخش خصوصی برای انجام تبلیغات در ایستگاه‌ها

اینکه ایستگاه‌های مترو اصفهان چقدر پذیرای انجام تبلیغات و مباحث تجاری با مشارکت بخش خصوصی هستند، سؤال دیگری بود که مدیرعامل قطار شهری منطقه اصفهان در پاسخ به آن گفت: «شهرداری اصفهان فراخوانی را در این خصوص منتشر کرده و تاکنون نیز شرکت‌های مختلفی برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند. اما متأسفانه فعلا به دلیل رکود اقتصادی حاصل از بیماری و کاهش مسافران مترو از 100هزار به 30 هزار نفر، مسئله تبلیغات هم دچار مشکل شده است.» او ادامه داد: «در حال حاضر حدود 15 هزار متر فضا برای اجرای مباحث تجاری در ایستگاه‌ها داریم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز دعوت می‌کنیم که از طریق سازمان مشارکت‌های شهرداری با ما وارد تعامل شوند. چنانکه تاکنون نیز چند قسمت از ایستگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.»

نشت آب در ایستگاه‌ها پدیده‌ای طبیعی است

طحانیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره نشت آب در ایستگاه‌های مترو هم توضیح داد: «بروز این پدیده در مترو طبیعی است؛ چراکه در عمق بیش از 20 متری زمین قرار داریم و حتی در شهرهای کویری نیز احتمال وقوع چنین اتفاقی زیاد است. در شهر اصفهان به دلیل فاصله زیاد کد ارتفاعی مرکز شهر با حاشیه آن آب‌ها به سمت مرکز شهر سرازیر می‌شوند و این مشکل به‌ویژه در ایستگاه‌های نزدیک رودخانه بیشتر دیده می‌شود. اما آنچه اهمیت دارد نحوه برخورد با این مسئله است.» او تأکید کرد: «بااین‌حال شهرداری در حال مدیریت این مسئله در ایستگاه‌های مترو است تا بتوانیم آب را به مسیر درستش هدایت کرده و از نشت آن جلوگیری کنیم.» تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم آنتن‌دهی موبایل و اینترنت او از انعقاد قرارداد با شرکت ایرانسل برای تکمیل سرویس آنتن‌دهی خطوط موبایل و اینترنت در تمامی ایستگاه‌های مترو اصفهان هم خبر داد و گفت: «ایرانسل تجهیزات خود را در تمام ایستگاه‌ها نصب کرده است. همچنین شرکت همراه اول، بسیاری از ایستگاه‌ها را به این سرویس مجهز کرده و به همین دلیل مشکل آنتن‌دهی بسیار کم شده است.»

اجرای پروتکل‌ها با ما، رعایت اصول بهداشتی با شهروندان

نحوه مقابله متولیان مترو اصفهان با کرونا نیز موضوع دیگری بود که طحانیان درباره آن چنین گفت: «مترو اصفهان از اواخر اسفندماه سال گذشته و هم‌زمان با شیوع جدی کرونا تا اواخر خردادماه امسال تعطیل بود. بعدازآن نیز تمهیداتی برای ضدعفونی‌کردن سطوح و آموزش لازم به کارکنان اندیشیده شده و اینک نیز تمامی پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شوند. بااین‌حال شهروندان نیز باید برای رعایت اصول بهداشتی توجه لازم را داشته باشند. اگر شهروندی ناقل بیماری است نباید به مترو وارد شود و اگر از این موضوع اطلاعی ندارد باید حتما با ماسک وارد شود.» او تأکید کرد: «ورود مسافران بدون ماسک را به مترو ممنوع کرده‌ایم و در ورودی و خروجی ایستگاه‌هـــــا نیز دستگاه ضدعفونی‌کننــــده قرار داده‌ایم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی