ستاد دائمی حماسه ۲۵ آبان تشکیل شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان از شورای اسلامی شهر اصفهان در خواست کرد که ستاد دائمی حماسه ۲۵ آبان در سطح استان و شهر اصفهان را تشکیل دهد تا در مسیر گام دوم انقلاب بتوان با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مقابله کرد. سرهنگ پاسدار محمد رضایی، مهمان ویژه هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع) و گرامیداشت سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان گفت: اگر هشت سال دفاع مقدس را در سراسر کشور از لحاظ زمانی و مکانی بررسی کنیم، نمونه‌ای مانند ۲۵ آبان اصفهان پیدا نخواهیم کرد.

تاریخ انتشار: 10:09 - دوشنبه 1400/08/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 او تصریح کرد: با وجود ایثاری که اصفهانی‌ها در عملیات محرم در آبان سال ۶۱ انجام دادند، بعد از گذشت حدود ۴۰ سال بسیاری از مردم اصفهان درباره این حماسه اطلاعات کامل ندارند. به گفته او تهاجم فرهنگی در چند سال اخیرباعث شد که تعدادی از جوانان و نوجوانان این روز را به آبان 98 منتصب کنند.
رضایی با تقدیر از مدیریت شهری برای برای برنامه‌ریزی‌های گرامیداشت 25 آبان، اظهار داشت: با تغییر مدیریت شهری و استان، همه مسئولان تلاش کردند که 25 آبان 1400 به شکلی برنامه‌ریزی شود که این حماسه برای مردم توجیه شود. او با اشاره به بخشی از اقدامات انجام‌شده برای گرامیداشت روز حماسه و ایثار مردم اصفهان گفت: هفته آینده از ۲۵ جلد کتاب دفاع مقدس ویژه استان اصفهان رونمایی می‌شود.

حمایت برای تکمیل موزه دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان در ادامه سخنانش به بیان رسالت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پرداخت و گفت: معتقدیم سبک زندگی شهدا باید الگوی حیات مردم باشد تا نسل‌های آینده از آن استفاده کنند. رضایی درباره وضعیت موزه دفاع مقدس اصفهان نیز گفت: مکان موزه بهترین انتخاب بوده است؛ چرا که در کنار قبور مطهر شهدای گمنام در مجموعه باغ غدیر، در جوار مسجد و حسینیه‌ای که در حال ساخت است، قرار دارد. رضایی تأکید کرد: مردم باید این فضا را یک مجموعه بزرگ فرهنگی بدانند و حتی فضای سبز و نمادهایی که در باغ غدیر ایجاد می‌شود، باید یکدست باشد. او از اعضای شورای شهردرخواست کرد که با حمایت‌های خود این موزه را قبل از اتمام دوره مدیریت خود تکمیل کنند. رضایی گفت: این مجموعه حدود ۸۵درصد پیشرفت داشته و بعد از تهران دومین موزه دیجیتال کشور است که محتواها بر اساس نیازمندی‌های روز مخاطب به او ارائه می‌شود.
او اظهار امیدواری کرد که تا اردیبهشت سال آینده، بخش مهمی از زیرساخت و تجهیزات شبکه و آی تی موزه تکمیل شود. به گفته رضایی، هزینه تجهیزات اطفای حریق، کتابخانه تخصصی و محتوای این موزه ۷۰ میلیارد تومان است که اگر تأمین شود، موزه، آبان سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی 25 آبان

معاون فرهنگی شهردار نیز در این جلسه به معرفی برنامه‌های ویژه سازمان فرهنگی شهرداری برای گرامیداشت روز 25 آبان پرداخت و گفت: در یک سال گذشته خانواده‌های شهدای ۲۵ آبان اصفهان شناسایی شدند و قطعا تکریم این خانواده‌های شهید می‌تواند در راستای شناسایی شهدا به جوانان نقش بسزایی را ایفا کند. به گفته مجتبی شاه‌مرادی، با رضایت این خانواده‌ها برنامه‌ای را با عنوان «شهید کوچه ما روشنای شهر است» برگزار و 370 برنامه با حمایت معاونت خدمات شهری در محله‌های مختلف شهر اجرا می‌شود. به گفته او با توجه به اینکه میدان امام‌(ره) به عنوان مرکز ثقل حماسه ۲۵ آبان تلقی می‌شود، رویداد شهری بزرگی به مناسب سالگرد حماسه مردم اصفهان به مدت چهار شب در این میدان برگزار می‌شود که محتوای حماسی دارد.

تأکید بر ظرفیت مردمی جنگ

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق برخوردار در این جلسه گفت: اصفهان در کشور به عنوان «شهر شهادت» معرفی می‌شود؛ اما این موضوع در این شهر کم‌رنگ بوده و تبلیغات و اقدامات در راستای جایگاه شهید و شهادت ظهور کمی دارد و به همین دلیل باید به آثار شهدا و تاریخ ماندگاری که آن‌ها خلق کردند، توجه کنیم. مجید نادرالاصلی اظهار داشت: مدیریت شهری باید کمک ویژه‌ای به حوزه دفاع مقدس داشته و از ظرفیت‌های در اختیار خود برای انتشار خاطرات و ارزش‌های دفاع مقدس استفاده کند. او تأکید کرد: باید در شهر شهیدپرور اصفهان به شهدا و نام‌گذاری معابر به نام آن‌ها دقت بیشتری شده و با اقدام شورای نام‌گذاری در این خصوص هرچه سریع‌تر نام‌هایی که در شأن اصفهان نیست، پاک شده و نام شهدا و هنرمندان ارزشمند اصفهان بر معابر شهر گذاشته شود.
عباس حاج رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: توجه به ماهیت مردمی‌بودن دفاع مقدس بر غنای بیشتر این دوران ارزشمند می‌افزاید. او گفت: تشکیل اولین ستاد مهندسی جبهه جنگ در اصفهان قبل از تشکیل سپاه و جهاد سازندگی، یکی از نمادهای حضورمردم اصفهان در دوران دفاع مقدس است. حاج رسولیها پیشنهاد کرد که اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به‌طور تخصصی خاطرات مردمی که در دوران جنگ تأثیر داشته‌اند را گردآوری کند. او تأکید کرد: اکنون که مشکل راست‌گرد خیابان علامه امینی با مساعدت و همراهی اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس رفع شده است، زمان انجام این پروژه که از ۱۰ سال پیش مطرح بود، رسیده و اگر اقدام جدی برای این پروژه شود، کمتر از سه ماه به نتیجه می‌رسد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای