هوشمندسازی شهر برای مقابله با آلودگی هوا

شهردار اصفهان در یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، گفت: طبق مطالعات و تحقیقات در آلودگی هوا ۳۳درصد سهم منابع سیار و ۶۷درصد سهم منابع ثابت مثل دودکش‌ها و کارخانه‌هاست؛ همچنین از ۳۳درصد سهم منابع سیار، تنها 5درصد متعلق به اتوبوس‌های شهری است و مابقی به خودروهای شهری مثل کامیون‌ها مربوط می‌شود. 

تاریخ انتشار: 08:14 - شنبه 1401/10/3
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image
 علی قاسم‌زاده اظهار کرد: حدود ۵۰۰ تقاطع و چراغ راهنمایی در شهر وجود دارد که حدود ۲۰۰ عدد آن هوشمند است؛ هوشمندی بدان معناست که سنسورهایی که کف خیابان تعبیه شده، تردد خودروها را محاسبه می‌کند و چراغ‌های قرمز و سبز را بر این اساس تعیین خواهد کرد. او ادامه داد: این تجهیزات و سنسورهای هوشمند طی سالیان قبل خریداری شده که بخشی از این تجهیزات از خارج خریداری و بخشی از آن‌ها توسط شرکت دانش‌بنیان تولید شده است. شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: بر اساس آماری که از ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوای سطح شهر اصفهان که ۱۱ ایستگاه آن متعلق به شهرداری است، دریافت کرده‌ایم، از ابتدای سال تاکنون تنها یک روز هوای پاک، ۱۳۶ روز قابل‌قبول، ۱۲۶ روز ناسالم برای قشرهای خاص و ۱۱ روز ناسالم برای عموم داشته‌ایم. او تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان درزمینه بررسی آلودگی هوای شهر شده، سهم منابع آلاینده تعیین شده است و در اصطلاح دراین‌رابطه منابع سیار و ثابت داریم. او با بیان اینکه شورای اسلامی شهر یک برنامه عملیاتی جامع جهت کاهش آلودگی هوای شهر با ۲۰ مفاد به شهرداری ابلاغ کرده است، گفت: در این برنامه جامع تکالیفی بر دوش شهرداری قرار داده شده و همچنین از شهرداری خواسته شده است که از دیگر دستگاه‌های متولی شهر در این زمینه مطالبه‌گر باشیم.
 
هوشمندسازی  گامی برای کاهش آلودگی هوا
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه نخستین‌تکلیف بر گردن شهرداری، نصب فیلتر برای اتوبوس‌های شهری است، ادامه داد: اگر شهروندان مشاهده کرده باشند، اذعان خواهند کرد که در ماه‌های اخیر کمتر اتوبوسی با دود سیاه و آزاردهنده در سطح شهر وجود دارد؛ دومین تکلیفی که طبق این برنامه عملیاتی به شهرداری سپرده شده، کنترل روغن مصرفی برای اتوبوس‌هاست که در این راستا زمان تعویض روغن دوبرابر افزایش یافت. او تأکید کرد: استاندارد روغن مصرفی این است که باید روی ۱۰هزار کیلومتر تعویض شود؛ اما در حال حاضر روغن اتوبوس‌ها را روی پنج‌هزار کیلومتر تعویض می‌کنیم؛ همچنین طبق این برنامه جامع شهرداری مکلف شده است افزودنی‌هایی جهت کاهش آلایندگی به روغن و گازوئیل اضافه کند.قاسم‌زاده تصریح کرد: شورای اسلامی شهر، شهرداری را موظف کرده است به سمت هوشمندسازی حرکت کند تا میزان تردد در شهر کاهش یابد؛ اگر تمام ارگان‌ها به این برنامه عملیاتی جامع متعهد باشند، می‌توان میزان آلودگی هوا را کاهش داد. او اظهار کرد: قانون به مدیریت شهری این اجازه را داده است که بر منابع ثابت آلودگی هوا همچون کارخانه‌های درون حریم شهر که تولید آلایندگی می‌کند، نظارت و به دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش کند. این گزارش در محاکم قضایی مستند است و ما موظف هستیم این تکالیف موردانتظار شورای اسلامی شهر را گام‌به‌گام اجرا کنیم. شهردار اصفهان با بیان اینکه از دیگر تأکیدهای این برنامه عملیاتی توسعه مراکز معاینه فنی است، گفت: در گذشته پنج مرکز معاینه فنی فعالیت می‌کرد؛ اما طی یک سال گذشته دو مرکز جدید معاینه فنی در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید. در این راستا، با توجه ‌به اینکه بخشی از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها مربوط است، دو خط معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها طی روزهای اخیر راه‌اندازی شد و ازاین‌حیث شهر اصفهان نسبت به دیگر شهرها پیشتاز است. او با تأکید بر اینکه برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی، ۲۸۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده است، افزود: امروز به‌رغم خریدهایی که شده است، در این فضای بیکاری و معضل اشتغال، با کمبود راننده پایه‌یک روبه‌رو هستیم که هرکسی دارای چنین توانمندی است، می‌تواند به پایانه بابلدشت مراجعه و ثبت‌نام  کند.
 
توسعه خطوط «BRT» در شهر
قاسم‌زاده درزمینه خطوط «BRT» در شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر چهار خط «BRT» در شهر اصفهان فعال است که دو خط آن در گذشته راه‌اندازی شده بود، خط سوم از پایانه ارغوانیه در خوراسگان تا میدان جمهوری و خط چهارم «BRT» از ترمینال جی به سمت سه‌راه درچه است. او ادامه داد: حدود ۱۶۰هزار مسافر توسط خطوط «BRT» به‌صورت روزانه تردد می‌کنند؛ بنابراین نشانه‌ها حاکی از آن است که مردم از این خطوط استقبال چشمگیری کرده‌اند. شهردار اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که اگر بتوانیم این خطوط «BRT» را در سطح شهر تکمیل کنیم، در رفع مشکل ترافیک بسیار مؤثر است؛ به‌رغم اینکه این خطوط نسبت به مترو بسیار کم‌هزینه‌تر است، البته روی سطح شهر حرکت می‌کند؛ اما در یک زمان سریع‌تر می‌تواند کمک‌حال مردم در رفع مشکل ترافیک باشد.
 
استقبال شهروندان از خط «BRT»  مسجدسید
قاسم‌زاده با اشاره به احداث خط «BRT» در خیابان مسجدسید و مشکلات زیادی که برای کسبه و ساکنان آن فراهم شده است، گفت: زمان احداث خط «BRT» در خیابان بزرگمهر نیز شهروندان نسبت به این اقدام به بهانه کم‌عرض‌بودن خیابان ابتدا گلایه داشتند؛ اما امروز با رونق این خط، از راه‌اندازی آن خرسند هستند و استقبال چشمگیری از آن دارند. او افزود: به‌هرحال در زمان احداث هر پروژه‌ای، مشکلاتی برای کسبه ایجاد می‌شود که پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم؛ پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی خط «BRT» در محور عبدالرزاق-مسجدسید و رونق این بخش، مردم نیز احساس رضایت خواهند کرد. شهردار اصفهان تصریح کرد: طراحی و مطالعات خط «BRT» در خیابان مسجدسید توسط تیم متخصص و متبحر صورت‌گرفته است؛ البته ما درعین‌حال هیچگاه امری را مطلق نمی‌دانیم و چنانچه مشاهده کردیم این نوع جدول‌گذاری قابل‌قبول نیست، قطعا تغییراتی خواهیم داد.
 
احداث هر کیلومتر مترو حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
شهردار اصفهان در توضیح خط دوم مترو اصفهان گفت: خط دوم مترو به طول ۱۶ کیلومتر و با ۱۶ ایستگاه در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده حداقل نیمی از خط دوم مترو مورد بهره‌برداری قرار گیرد. قاسم‌زاده با بیان اینکه خط سوم مترو از میدان آزادی تا بلوار شفق در مرحله طراحی است، افزود: در شهری که ما در سطح آن حرکت می‌کنیم، روزانه دوهزار کارگر و مهندس در دو شیفت زیر زمین مشغول فعالیت هستند تا هرچه سریع‌تر خط دوم قطارشهری آماده بهره‌برداری شود. او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ شرکت ایرانی از شرکت‌های مهندسی با استانداردهای ملی و بین‌المللی در اصفهان مشغول فعالیت و ارائه خدمت در زمینه احداث مترو هستند، تصریح کرد: ابتکاری که در احداث خط دوم به‌کارگرفته‌شده، این است که ما روی سطح شهر اتفاق‌های خاصی را مشاهده نمی‌کنیم؛ چراکه ایستگاه‌ها به‌نوعی طراحی شده است که سطح شهر خیلی درگیر نشود؛ اما هم‌زمان ۱۶ ایستگاه مترو در حال احداث است. شهردار اصفهان با بیان اینکه از دو سمت خط دوم مترو، دستگاه TBM در حال حفر تونل است، خاطرنشان کرد: تاکنون کمتر از۵۰درصد هزینه احداث مترو از طریق اوراق مشارکت توسط دولت به شهرداری کمک شده و بیشتر از ۵۰درصد آن را شهرداری اصفهان تأمین کرده است.او با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: اتفاق خوبی که در این دوره مدیریت شهری رخ داد، این است که هم‌زمان با احداث ایستگاه‌ها و حفر تونل، انجام اقدامات فنی و مهندسی، سیستم‌های برقی و ریل‌گذاری مترو را در دستورکار داریم. قاسم‌زاده افزود: در این راستا، بزرگ‌ترین قرارداد تأمین مالی در تاریخ شهرداری‌های کشور در اصفهان با طی تمام مراحل تشریفات قانونی منعقد شد. این قرارداد ۶۸۰ میلیون یورو معادل ۲۰هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین امروز خیال ما راحت است که هم‌زمان با احداث تونل، طراحی و احداث ریل و سیستم‌های برقی خط دوم مترو نیز در حال انجام است. او با بیان اینکه نقطه الحاق خط دوم مترو به خط یک قطارشهری در میدان امام‌حسین(ع) است، تصریح کرد: به‌صورت کلی احداث و تکمیل خط دوم مترو پنج تا شش سال طول می‌کشد؛ اما با تمرکز و تأکید شورای اسلامی در تلاش هستیم حداقل نیمی از این خط را در سه سال تکمیل کنیم.
 
سامان‌دهی موزاییک‌سازان به همکاری این صنف و شهروندان نیاز دارد
شهردار اصفهان با اشاره به سامان‌دهی موزاییک‌سازان بیان کرد: سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده هوا از قدیم بر عهده شهرداری بوده است که براین‌اساس برای سامان‌دهی موزاییک‌سازان، محلی در خیابان امام خمینی(ره) تعیین شده است؛ لذا امیدواریم بتوانیم با این صنف به تفاهم نهایی برسیم و این انتقال صورت گیرد؛ البته تحقق این هدف نیاز به همکاری این صنف و شهروندان دارد. او در توضیح خراب‌بودن کولرهای اتوبوس‌های شهری در روزهای ابتدایی تابستان گفت: از شهروندان بابت اینکه نتوانستیم درزمینه روشن‌کردن کولر اتوبوس‌ها در تابستان خدمت‌رسانی لازم را انجام دهیم، عذرخواهی می‌کنم؛ البته دلیل آن نبود گاز شارژ کولرها طی آن ایام در بازار بود؛ هرچند این توجیه خوبی نیست و من به مسئولان مربوط تذکر دادم که باید از قبل این امر را پیش‌بینی می‌کردند تا این مشکل برای مردم پیش نیاید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا