کرسی‌درمانی در زمستان

چند روزی است که سرما شدیدتر از قبل شده و هیچ‌چیز به‌اندازه نشستن در زیر کرسی نمی‌چسبد؛ به‌خصوص اگر بدانید که کرسی‌درمانی چه فوایدی برای بدن دارد. بدین‌منظور ما را با نظرات محمدجواد کاردانپور، محقق طب سنتی، مشاور تغذیه سالم و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان دنبال کنید.
 
تاریخ انتشار: 10:22 - یکشنبه 1401/09/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
بدون شک همه با مفهوم و کاربرد کرسی آشنا هستند. در قدیم مردم برای گرم‌کردن خود در منازلشان از کرسی استفاده می‌کردند و علاوه بر اینکه در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شد، سلامت جسم خود را هم تضمین می‌کردند.  به‌خاطر همین موضوع ما به شما توصیه می‌کنیم امروز نیز از کرسی غافل نشوید؛ اما توجه داشته باشید که هنگام استفاده از کرسی باید سر بیرون از محیط گرم کرسی قرار داشته باشد تا هوای استنشاق‌شده توسط ریه خنک باشد؛ اما باید سر را بپوشانید  تا بتواند گرما  را حفظ کند.در زمان قدیم نیز هنگام استفاده از کرسی، کلاه روی سر می‌گذاشتند.آن‌ها در زمان استفاده از کرسی سرشان را به‌واسطه کلاه، عمامه و… پوشیده و تنشان را در گرما قرار می‌دادند؛ بنابراین اکسیژن بهتری تنفس می‌کردند و باعث بهبود عملکرد گردش خونشان می‌شد. این حالت می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش حمله قلبی و کاهش سکته مغزی و قلبی داشته باشد.جالب است بدانید برای تهیه کرسی در قدیم، ابتدا ته و درزهای منقلی را با گچ خیس‌کرده کاملا می‌پوشاندند؛ سپس داخل آن را خاکستر الک‌کرده می‌ریختند و وسط خاکسترها را  گود کرده، خاکه‌زغال ریخته، آتش زغال می‌گذاشتند و باد می‌زدند تا آتش زغال به خاکه‌زغال‌ها برسد؛ بعد منقل را برای از بین‌رفتن بوی زغال مدتی در فضای آزاد باقی گذاشته و بعد از چنددقیقه‌ای زیر کرسی قرار می‌دادند. هرچند ساعت یک‌بار لایه‌های خاکستر روی آن را پس‌ می‌زدند و آتشش را تند می‌کردند.این روش آتش‌کردن مخصوص اولین منقلی بود که زیر کرسی قرار داده می‌شد. از اینجا به بعد، هر بار منقل را «خاکه رو خاکه» می‌کردند. به‌این‌ترتیب که آتش باقی‌مانده ته منقل را با خاک‌انداز برداشته، خاکه تازه در منقل ریخته، آتش را مجددا روی آن می‌ریختند و خاکستر می‌دادند.حال بهتر است از فواید و ارزش‌های کرسی مطلع شوید.
 
تنفس بهتر
از مهم‌ترین فواید استفاده از کرسی، عدم‌تولید حرارت در هوای مورد تنفس در خانه است. زمانی که فقط زیر کرسی حرارت وجود دارد، فضای بالایی اتاق حرارت و گرما ندارد و اکسیژن آن از بین نمی‌رود؛ زیرا ایجاد حرارت باعث کمبود اکسیژن می‌شود. این از موارد مهم در کرسی‌درمانی است. درواقع کرسی را می‌توان به‌عنوان یک‌راه پیشگیری از بیماری، به‌خصوص بیماری‌های ریوی نام برد.
 
بالانبودن دمای خانه نسبت به دمای بیرون
زمانی که در خانه بخاری روشن است، به‌طورقطع دمای منزل بسیار گرم‌تر از محیط بیرون و فضای باز است و هنگام خروج از خانه و ورود به محیطی سردتر یا بالعکس، بدن به‌طور ناگهانی از گرما وارد سرما یا از سرما وارد گرما خواهد شد و همین تغییر ناگهانی دما در بدن ایجاد بیماری‌هایی مانند یرقان می‌کند.درصورتی‌که در هنگام استفاده از کرسی این مشکل به‌وجود نخواهد آمد؛ چون تفاوت دمای منزل با فضای بیرون از منزل زیاد نیست که مشکل‌ساز شود.همان‌طورکه بیان شد، در هنگام استفاده از کرسی محل تنفس، یعنی دهان و بینی در محیط خنک قرار می‌گیرد و هوای خنک به ریه‌ها می‌رسد. از آنجایی که ریه‌ها خنک‌کننده خون و قلب هستند، استنشاق هوای خنک به روند گردش خون کمک کرده و در ایجاد سلامتی نقش بسزایی ایفا می‌کند.
 
کاهش و بهبود دردهای مزمن مفصلی
 قرارگرفتن پاها در زیر کرسی و در معرض حرارت قرارگرفتنشان باعث پختگی و نضج بلغم و رطوبت‌های ماندگار شده (در پاها و مفاصل) می‌شود؛ ازاین‌رو تأثیر بسزایی در کاهش دردهای مزمن مفصلی، زانودرد و کمردرد خواهد داشت.
 
دفع الکتریسیته و بارهای منفی بدن
 جنس لحاف کرسی معمولا از نخ و پشم است که می‌تواند الکتریسیته ساکن در بدن را دفع کرده، ضدسودا بوده و آرامـش‌بخـش اسـت.
 
خون‌سازی و تقویت حافظه
قرارگرفتن زیر کرسی خون‌سازی را تقویت می‌کند؛ درنتیجه خون‌رسانی به مغز هم تسریع می‌شود و باعث گرم‌ترشدن سلول‌های مغزی و افزایش فعالیت‌های مغزی و تقویت حافظه می‌شود.
 
کمک به سلامت رحم، پروستات و مثانه
 بالا بودن حرارت زیر کرسی، به دفع بلغم و رفع سردی رحم در بانوان و مشکلات ناشی از اجتماع سردی در پروستات برای آقایان و همچنین برطرف‌شدن سردی و رطوبت از مثانه کمک خواهد کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی