در گفت‌وگو با کارشناس اقتصادی فوتبال بررسی شد

گره هزار‌پیچ مالکیت سرخابی‌ها

داستان واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به ایستگاه پایانی رسید و دو تیم به مالکان جدید منتقل شدند. بر اساس ‌نامه‌ای که سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال ارسال کرده، سهام 85 درصدی باشگاه استقلال به‌طور تفکیک‌شده با واگذاری «5درصد به گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی پارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا»، «20 درصد شرکت پتروشیمی تندگویان» و «20 درصد شرکت پتروشیمی بندر امام» انجام شده است.

تاریخ انتشار: 09:20 - دوشنبه 1403/02/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گره هزار‌پیچ مالکیت سرخابی‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ داستان واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به ایستگاه پایانی رسید و دو تیم به مالکان جدید منتقل شدند. بر اساس ‌نامه‌ای که سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال ارسال کرده، سهام 85 درصدی باشگاه استقلال به‌طور تفکیک‌شده با واگذاری «5درصد به گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی پارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا»، «20 درصد شرکت پتروشیمی تندگویان» و «20 درصد شرکت پتروشیمی بندر امام» انجام شده است.

واگذاری سهام 85 درصدی باشگاه پرسپولیس نیز به‌طور تفکیک‌شده با واگذاری «30 درصد به بانک شهر»، «20درصد به بانک تجارت»، «20 درصد به بانک ملت»، «5 درصد به بانک صادرات»، «5 درصد به بانک رفاه» و «5 درصد به بانک اقتصاد نوین» صورت گرفته است. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که از سال‌ها قبل بارها این موضوع مطرح بوده که هر بار به دلایلی به انجام نرسید و توافق اخیر نیز با ابهامات بسیاری همراه بوده است.

امین کریمیان، کارشناس اقتصادی فوتبال با اشاره به واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌گوید: سال‌ها بود که دولت به دلیل هزینه‌هایی که برای دو باشگاه انجام می‌داد، به دنبال امر واگذاری بود و این موضوع بارها در مجلس مطرح شد و به تصویب هم رسید. بارها نیز فراخوان‌های مختلفی انجام شد که به دلیل اهلیت نداشتن خریداران متقاضی این اتفاق محقق نشد.

به گفته او، در این سال‌ها افراد و سازمان‌های خاصی برای این دو تیم تأمین هزینه کرده و برخی ارگان‌هایی که پولدار بودند و به دنبال مباحث تبلیغاتی بودند، به این موضوع ورود کردند.

کریمیان تصریح می‌کند: واگذاری ده‌درصدی سهام دو باشگاه نیز در مقطعی انجام شد که هم زیان‌ده و هم غیر شفاف بود؛ ضمن اینکه با عدم استقبال از سوی مردم، عمده سهام سفارشی خریدوفروش شد، درآمد فروش ده‌درصدی سهام دو تیم نیز صرف هزینه مسائل جاری باشگاه‌ها شد و دقیقا نحوه هزینه‌کرد آن را هم مشخص نکردند.

این کارشناس اقتصادی تأکید دارد در سال‌های گذشته هیچ‌کس پاسخ‌گوی ضرر و زیان انباشته و مالیات‌های پرداخت‌نشده و خسارت بابت قراردادهای بد بسته‌شده با مربیان و بازیکنان نبود و کسی هم در این خصوص بازخواست نشد و هیچ زمانی هم درآمد دلاری از لیگ قهرمانان و حضور بازیکنان در جام جهانی و … شفاف‌سازی نشد.

او به سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین مالکیت دو تیم اشاره کرده و می‌گوید: این دو تیم به دلیل مالکیت مشترک باید واگذار می‌شدند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند؛ اما نه برای واگذاری مشتری وجود داشت و نه تشریفات قانونی آن طی شد و درنهایت با مهندسی صورت‌گرفته، دو خریدار برای دو تیم پیدا شد.

به گفته کریمیان، مسئله مالکیت دو تیم برای اخذ مجوز حرفه‌ای جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا و واگذاری انجام‌شده، حواشی مختلف داشت، همچنان که در بحث واگذاری پرسپولیس به کنسرسیوم بانک‌ها، قانون عدم بنگاه‌داری بانک‌ها رعایت نشد، اما ظاهراً مسئولان مربوطه برای رفع مشکل مجوز لازم را صادر کرده‌اند.

این فعال رسانه می‌افزاید: مسئله دیگر در بحث واگذاری دو باشگاه این بود که در گذشته دو باشگاه حامیان مالی و اسپانسرهای رانتی، افراد خاص یا سازمان‌های خاص در شرایط ناعادلانه با دیگر تیم‌ها از سرخابی‌های پایتخت حمایت کردند و این دو تیم در مقاطع گوناگون درآمدهایی را کسب کردند.

کریمیان با اشاره به حواشی ایجادشده درباره واگذاری تیم پرسپولیس به کنسرسیوم بانک‌ها می‌گوید: برخی از هواداران دیگر تیم‌ها نسبت به انجام خدمات مالی با بانک‌های پرسپولیسی نارضایتی‌هایی داشتند و کمپین‌هایی تشکیل دادند.

یکی از سهامداران عمده این بانک‌ها نیز در مصاحبه‌ای به دلیل عدم آگاهی مدعی شده بود در سال اول 500 میلیارد می‌توانیم از حساب هواداری کسب درآمد کنیم و جامعه هواداری امیدوار هستند مسئولان مربوطه همه صاحبان حساب را طرفدار پرسپولیس حساب نکنند و بخواهند دوباره از جیب مردم هزینه کنند.

او معتقد است تیم استقلال با واگذاری به پتروشیمی خلیج‌فارس شرایط بهتری نسبت به رقیب سنتی دارد و این هلدینگ می‌تواند به بهانه بودجه مسئولیت‌های اجتماعی، هزینه‌های این تیم را تأمین کند؛ اما موضوع مهم اینجاست که مالکان و خریداران جدید سهامداران پرتعدادی دارند که عمده زیادی از مردم را شامل می‌شود و نباید به بهانه مسئولیت‌های اجتماعی، بودجه سنگینی را صرف تیم‌داری کرده و قیمت مربی و بازیکن را افزایش بدهند، بله باید به فکر درآمدزایی از دو برند باشند و با قدرتی که در اختیار دارند به دنبال رفع مشکل حق پخش بوده و از مسیرهایی چون بازیکن‌سازی، قانون کپی‌رایت، تبلیغات پیراهن و… به دنبال کسب درآمد باشند.

آن‌طور که کریمیان می‌گوید، باشگاه‌های ما ازجمله سرخابی‌ها به تأمین درآمد پایدار نمی‌رسند تا زمانی که روز مسابقه احساسی همچون رایگان کردن بلیت بازی یا اقدامات مشابه تصمیم بگیرند. رکن اصلی فوتبال هوادار است و باید به آن‌ها خدمات داد که به معنی رایگان شدن بلیت نیست؛ بلکه باشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که هوادار در مدت حضور در ورزشگاه، اوقات خوشی را سپری کند و باشگاه هم به‌واسطه حضور هوادار درآمدزایی کند.

با همه ابهاماتی که به آن اشاره شد، واگذاری سرخابی‌های پایتخت انجام گرفت، اما به نظر می‌رسد باید منتظر پیامدهای احتمالی آن و تأثیرش باشیم که بر فوتبال باشگاهی ایران می‌گذارد .

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 10 =