گفت‌وگو با مدیر فرهنگ‌سرای رسانه درباره نشست‌های «عصر رسانه»:

عصرهای رسانه؛ محفلی برای شنیدن و دیدن فرهنگ

«عصرهای رسانه» سلسله‌ نشست‌هایی است که از مهر  1401 شروع شد و در قالب یک ماه، یک نشست تا امروز در حال برگزاری است و تلاش دارد به حوزه‌ موضوع‌های روز که دغدغه‌ بخشی از شهروندان و نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای است، بپردازد.

تاریخ انتشار: 10:42 - دوشنبه 1402/05/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
عصرهای رسانه؛ محفلی برای شنیدن و دیدن فرهنگ

به گزارش اصفهان زیبا؛ «عصرهای رسانه» سلسله‌ نشست‌هایی است که از مهر  1401 شروع شد و در قالب یک ماه، یک نشست تا امروز در حال برگزاری است و تلاش دارد به حوزه‌ موضوع‌های روز که دغدغه‌ بخشی از شهروندان و نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای است، بپردازد.

درواقع، این نشست‌ها محفلی برای شنیدن و دیدن فرهنگ از دریچه رسانه است.

بهناز عابدی، مدیر فرهنگ‌سرای رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار «اصفهان‌زیبا» به تبیین این نشست‌ها پرداخت.

او در خصوص فصل نخست چنین گفت: فرهنگ‌سرای تخصصی رسانه در فصل نخست این رویداد که از مهر تا اسفند سال گذشته برگزار شد، به اکران و تحلیل مستندهای جنجالی درخصوص مسائل روز ایران از قبیل حجاب، دهه هشتادی‌ها و شکاف نسلی و سلبریتی‌ها پرداخت و در حاشیه آن نیز، مناظره‌ها و گفت‌وگو‌هایی را با حضور چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ، رسانه، اندیشه و جامعه‌شناسی که نماینده افکار مختلف در سطح جامعه بودند، برگزار کرد.

برای نمونه، مستند «تاریخ صدور» به بحث شکاف بین نسلی می‌پرداخت و با حوادثی که کشور در نیمه‌ دوم سال گذشته تجربه کرد، نسبت داشت.

در آن نشست، علاوه بر مرور این مستند، مناظره‌ای هم در خصوص چالش دهه هشتادی‌ها بین میلاد دخانچی و حسین مطیع برگزار شد.

 مستند دیگر، «شهر نو» بود که بعدتر نامش به «پایان گشت» تغییر کرد. این مستند مسئله حجاب و بخشی از اتفاق‌های سال گذشته را پوشش می‌داد. در بخش جنبی آن نیز، محمدحسین بادامچی و خانم فاطمه دلاوری به گفت‌وگو و تحلیل پرداختند.

عابدی در توضیح فصل دوم نیز بیان کرد: در فصل دوم که تا شهریور  ادامه خواهد داشت و بعدازآن وارد فصل سوم خواهیم شد، رویکرد نشست‌ها حول موضوع تجربه‌نگاری است.

با دعوت از چهره‌های شاخص حوزه‌ رسانه، با شمول انواع رسانه‌ها ازجمله رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، سینما و غیره که همه به‌نوعی زیر چتر رسانه قرار می‌گیرند، این مأموریت را در قالب رویدادهای انتقال تجربه به‌پیش می‌بریم.

در این راستا، در اولین نشست فصل دوم که هم‌زمان با هفته‌ فرهنگی اصفهان در اردیبهشت 1402 برگزار شد، با حضور آقای منصور ضابطیان که از چهره‌های مطرح رسانه‌ای کشور هستند، به بررسی پیوند بین سفر و رسانه پرداختیم و درباره این موضوع صحبت کردیم که چگونه می‌توان محتواهای خلاقانه از سفر تولید کرد و رسانه چطور می‌تواند به کمک گردشگری شهر بیاید.

نکته دیگری که لازم است درباره رویکرد این نشست‌ها به آن اشاره کنم این است که «عصرهای رسانه» به دنبال آن است تا در صورت امکان، برخی از اولین‌ها را نیز در دل خود رقم بزند؛ برای مثال، مستند «شهر نو» و «برزخی‌» برای اولین‌بار در کشور در اصفهان و در قالب همین نشست‌ها اکران شد.

همین‌طور نشست هفتم با موضوع «خبرنگاری من تمام شد» با حضور آقای کامران نجف‌زاده، اولین کارگاه آموزشی ایشان بود که بعد از بازگشت از مأموریت حدود شش‌ساله‌شان از نیویورک در ایران برگزار می‌کردند.

مدیر فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به ملاک انتخاب افراد ادامه داد: ازیک‌طرف، ملاک ما برای انتخاب و دعوت‌کردن افراد، شاخص‌بودن آن‌ها در موضوع موردنظر است؛ برای مثال، وقتی می‌خواهیم از سفر و رسانه به‌صورت توأمان صحبت کنیم، بدون شک به چهره‌ای نیاز است که در هر دو حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد و آقای ضابطیان یکی از برجسته‌ترین‌ها در این عرصه است.

از طرف دیگر، ما در فرهنگ‌سرای رسانه سعی می‌کنیم با دعوت از شخصیت‌هایی که اغلب پایتخت‌نشین هستند و در اصفهان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد، فضا و بستری برای شکل‌گیری گعده‌ها و گفت‌وگوهایی برای شهروندان علاقه‌مند و متخصصان این عرصه فراهم کنیم.

عابدی در انتهای گفت‌وگو درباره نحوه اطلاع‌رسانی گفت: اطلاع رسانه این رویدادها ماهانه و به‌صورت مستمر در بسترهای مختلف فضای مجازی و همچنین در تبلیغات محیطی در سطح شهر صورت می‌گیرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 2 =