گزارشی از عزاداری نابینایان اصفهانی در هیئت علی اصغر (ع):

عصای سفید، زیر پرچم حسین (ع)

نام هیئت علی اصغر (ع) که ویژه نابینایان اصفهان است را کمتر کسی هست که نشنیده باشد. حالا نزدیک به سه دهه است اعضای آن با فرا رسیدن ایام محرم دست به کار می‌شوند و رخت عزا به تن می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:32 - سه شنبه 1402/05/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
عصای سفید، زیر پرچم حسین (ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ ردیف به ردیف منظم ایستاده‌اند و با شنیدن صدای مداحی دست‌هایشان را بالا می‌برند و به نشانه عزا بر سینه می‌زنند؛ همان‌هایی که همه‌شان یک وجه مشترک دارند و دنیا برای همیشه پشت پلکشان سیاه و تیره است.

نام هیئت علی اصغر (ع) که ویژه نابینایان اصفهان است را کمتر کسی هست که نشنیده باشد. حالا نزدیک به سه دهه است اعضای آن با فرا رسیدن ایام محرم دست به کار می‌شوند و رخت عزا به تن می‌کنند تا همراه با باقی شهروندانشان به سوگ سالار شهیدان امام حسین (ع) بنشینند.

صفر تا صد برگزاری مراسم با خود نابینایان است؛ روشن‌دلانی که بیش از دو هزار نفر از آن‌ها در این شب‌ها در مراسم شرکت می‌کنند و مداحی و میزبانی و پذیرایی و بسته‌بندی و توزیع غذای نذری را خودشان به عهده می‌گیرند و در این راه هم کم نمی‌گذارند.

ابوالفضل ضامنی، مسئول هیئت نابینایان و مسئول اجرایی هیئت حضرت علی اصغر (ع) که خود نیز جزو جامعه نابینایان است، در این باره می‌گوید: هیئت علی‌اصغر (ع)، نزدیک به 33 سال است که فعالیت دارد. در این هیئت کارهای متعددی صورت می‌گیرد؛ مثلا اینکه عصرهای جمعه کلاس قرآن و مفاهیم و اصول عقیدتی برگزار می‌شود.

یا اینکه سوم و شش محرم نیز اعضای این هیئت سری به بیمارستان کودکان امام حسین‌(ع) و همچنین سیدالشهدا می‌زنند و با اهدای بسته‌های فرهنگی به بیماران و همراهانشان باعث دلگرمی آن‌ها می‌شوند.

استقبال عصاسفیدها از مراسم عزاداری

اما پر بیراه نیست اگر بگوییم که اوج فعالیت این هیئت در روزهای محرم است؛ وقتی که در و دیوار شهر سیاه می‌پوشند و به عزای امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان می‌پردازند.

مراسم عزاداری در هیئت با فرا رسیدن ماه محرم به مدت 13 شب و با میزبانی نابینایان برگزار می‌شود.

در سال‌های مختلف، استقبال از این مراسم از سوی روشن‌دلان بسیار خوب بوده است؛ به‌طوری که معمولا بیش از دو هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند و رفت‌و‌آمد آن‌ها نیز براساس هماهنگی‌هایی که با شرکت اتوبوس‌رانی صورت گرفته، با تخفیف انجام می‌شود.

مراسم روز شیرخوارگان نیز به‌صورت ویژه برگزار می‌شود و با هماهنگی عتبات عالیات نزدیک به 12 پرچم در مراسم دست به دست می‌شود تا زائران تبرک بجویند.

ضامنی در ادامه می‌گوید که همه تدارکات مراسم عزاداری با خود نابینایان است؛ فرقی نمی‌کند زن و مرد و پیر و جوان روشن‌دل در مراسم عزا شرکت می‌کنند و به عشق امام حسین (ع) یک گوشه کار را می‌گیرند: «مداحی و پذیرایی و توزیع و بسته‌بندی غذا توسط خود جامعه روشن‌دلان نیز انجام می‌شود. همچنین طبخ غذا توسط چندین زن کم‌بینا صورت می‌گیرد.»

مسئول اجرایی هیئت حضرت علی‌اصغر‌(ع) می‌گوید: «این هیئت تنها در اصفهان برگزاری مراسم را انجام نمی‌دهد؛ بلکه در شهرهایی مثل سپاهان‌شهر، قهدریجان، بهارستان و نیز در ایام محرم برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کند.»

او که 17 سال است مسئولیت‌ اجرایی در این هیئت را به عهده دارد، در لابه‌لای حرف‌هایش، به مشکلات مالی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که هیئت برای انجام سایر برنامه‌هایش نیاز به حمایت‌های مالی خیرین و نیکوکاران دارد؛ هر چند در این سال‌ها سعی کرده است برای برگزاری مراسم کم نگذارد، به هرحال هیئت با کمبودهای مالی مواجه است.

با کمبود مالی مواجه هستیم

ابوالفضل کشاورز، نوجوان 17 ساله که او نیز جزو جمعیت روشن‌دلان اصفهانی است، می‌گوید: «حدود هفت سال است با هیئت نابینایان علی‌اصغر(ع) آشنا شده‌ام و در همه این سال‌ها به عشق امام حسین (ع) به وقت محرم در آنجا خدمت کرده‌ام. از آنجا که به مداحی علاقه دارم، خودم در مراسم‌های عزاداری که هیئت برگزار می‌کند، مداحی را به عهده می‌گیرم.»

به گفته او، «هیئت اقدامات فرهنگی بسیار خوبی در طول سال انجام می‌دهد؛ اما با کمبودهای مالی مواجه است؛ به‌ویژه حالا که گرانی است و دخلمان به خرجمان نمی‌خورد.»

اسماعیل اکبری، نابینای دیگری که در این هیئت فعالیت دارد، نیز می‌گوید که هفت سال است پا در رکاب حضرت امام‌حسین(ع) و اهل بیت او دارد و معتقد است با اقداماتی که در هیئت انجام می‌دهد، زیر خیمه عنایت سالار شهیدان قرار گرفته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × سه =