بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و محدودیت انرژی؛ گلایه تولیدکنندگان اصفهان:

زخم‌های کهنه فولادسازان

کشور ما جایگاه هشتم را در بین تولیدکنندگان فولاد دنیا به‌دست آورده است و فولادسازان اصفهانی نقش مهمی در تصاحب این جایگاه داشته‌اند؛ به همین دلیل رفع موانع و مشکلات می‌تواند بر ارتقای این جایگاه تأثیرگذار باشد.

تاریخ انتشار: 08:51 - یکشنبه 1402/06/5
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
زخم‌های کهنه فولادسازان

به گزارش اصفهان زیبا؛ محدودیت‌های موجود در تأمین گاز و برق گلایه مشترک شرکت‌های بزرگ و کوچک فولادی است. کشور ما جایگاه هشتم را در بین تولیدکنندگان فولاد دنیا به‌دست آورده است و فولادسازان اصفهانی نقش مهمی در تصاحب این جایگاه داشته‌اند؛ به همین دلیل رفع موانع و مشکلات می‌تواند بر ارتقای این جایگاه تأثیرگذار باشد.

بخش‌نامه‌های یک‌شبه و تصمیم‌های خلق‌الساعه صادرات فولاد را با وقفه مواجه می‌کند و این یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های فولادسازان اصفهان است؛ علاوه بر این، کمبود سنگ آهن نیز چالش دیگری است که فولادسازان را برای تأمین مواداولیه‌شان در تنگنا قرار داده است.

اگر زیرساخت‌های لازم برای فولادسازان داخلی فراهم شود و حمایت‌های لازم صورت گیرد، شاهد افزایش تولید و صادرات فولاد خواهیم بود.

سند جامع برای توسعه زنجیره نداریم

نمایشگاه متالکس 1402 امسال شاهد حضور و گردهمایی تأمین‌کنندگان مواداولیه فولاد، فولادسازان بزرگ و کوچک، شرکت‌های بازرگانی و فروش آهن و فولاد و شرکت‌های تولیدکننده فراورده‌های نسوز بود، شرکت‌هایی که برای ارائه توانمندی‌ها و محصولاتشان در استانی که قطب صنعت فولاد کشور است، دور هم جمع شدند؛ حضور مسئولان کشوری و استانی نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

مشاور وزیر اقتصاد، ازجمله مسئولان کشوری شرکت‌کننده در این نمایشگاه، در افتتاح نمایشگاه متالکس بر لزوم تدوین یک سند برای توسعه صنعت فولاد تأکید داشت.

حمیدرضا فولادگر تصریح کرد: «پیشنهادها و اقداماتی در طول این سال‌ها انجام شده است؛ اما سند مدونی که دولت به‌عنوان بخش حاکمیتی در اختیار این صنعت بگذارد، هنوز وجود ندارد.»

او خاطرنشان کرد: «نبود سنگ آهن برای تولید فولاد یکی از چالش‌هایی است که فولادسازان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای فائق‌آمدن بر آن، اکتشاف‌های جدید و معدن‌کاری فراسرزمینی باید در دستورکار قرار بگیرد.»

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: «مدیریت برق صنعت کشور به مدیریت خاموشی تبدیل شده  است و امروز برای رفع نیاز برق کشور شاهد محدودکردن برق صنایع هستیم که این موضوع نیز باید اصلاح شود تا سرمایه‌گذاران در عرصه تولید برق ورود بیشتری داشته باشند.»

او اذعان کرد: «اصلاح ساختار شرکت‌های فولادی و افزایش بهره‌وری یکی از اتفاق‌های دیگری است که باید به طور جدی در دستورکار قرار بگیرد تا چالش‌های این شرکت‌ها کمتر شود؛ به‌طورمثال، فولادمبارکه در این زمینه اتفاق‌های خوبی را رقم زده و علاوه بر آن، کاهش مصرف آب و ایجاد تصفیه‌خانه‌ها را انجام داده است که باید از این شرکت برای کاهش مصارف و پیشروبودن در این زمینه تشکر کرد.»

سالانه 30میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نیز در افتتاحیه نمایشگاه متالکس 1402 به ظرفیت تولید فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز ایران چیزی حدود ۳۰میلیون تن فولاد تولید می‌کند. قرار بود در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم؛ این در حالی است که به خاطر مشکل برق، تعدادی از فولادسازان کارشان متوقف شده و برق تا ۹۰درصد برای این تولیدکنندگان محدود شده است.»

او افزود: «تولید این میزان از فولاد طبق برنامه، نیازمند انرژی است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته گاز و برق صنعتی اشتغال‌زا و سودآور با محدودیت مواجه شده است. فولاد ارز خوبی را برای کشور تأمین می‌کند؛ چراکه نیمی از میزان تولید کشور صادر می‌شود. امروز با توجه به ظرفیت ۴۵میلیون تنی کشور، چیزی حدود ۱۵میلیون تن ظرفیت خالی است و دلیل آن، همین محدودیت‌هایی است که فولادسازان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

سبحانی تصریح کرد: «امروز حدود ۷۵درصد از ظرفیت تولید فولاد دنیا استفاده می‌شود؛ در ایران نیز ۱۵میلیون تن از ظرفیت کشور خالی است که نتیجه می‌گیریم با برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب باید از زیان سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه جلوگیری کنیم. حداقل حدود ۷۵درصد از ظرفیت یک کارخانه تولید فولاد باید در حال تولید باشد تا این کارخانه سوددهی داشته باشد؛ ولی امروز فولادسازان کشور با مشکلاتی نظیر بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و سایر تصمیم‌های نامناسب روبه‌رو هستند.»

محدودیت برق و گاز فولادسازان را در تنگنا قرار داد

نمایشگاه فولاد بستر مناسبی فراهم کرد تا تولیدکنندگان جدیدترین محصولاتشان را در حوزه متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری، ماشین‌کاری و ریخته‌گری معرفی کنند. این رویداد، زمینه‌ای را ایجاد کرد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند کسب‌وکارهایشان را رشد دهند.

فعالان این حوزه می‌توانند به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و با گسترش فعالیت تولیدکنندگان داخلی به سمت بازارهای بین‌المللی حرکت کنند. حاشیه این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد تا با تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد گفت‌وگو کنیم و مهم‌ترین مشکلات و مطالبه‌هایشان را بشنویم.

مدیرعامل مجتمع فولاد کویر به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «صدور بخش‌نامه و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بدون مشورت با مسئولان باعث می‌شود که مشکلاتی برای فولادسازان ایجاد شود. این مسائل در زنجیره تأمین فولاد خودش را نشان داده است؛ علاوه بر این صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه صادرات فولاد به کشورهای همسایه که کمکشان کردیم از معضل‌های سیاسی و اجتماعی خارج شوند نیز مشکل ایجاد کرده است. در این شرایط سایر کشورها به‌راحتی جایگاه ایران را می‌گیرند و دیپلماسی کشورمان با ضعف مواجه می‌شود.»

احمد خوروش خاطرنشان می‌کند: «دولت باید متعهد شود زیرساخت‌های هرصنعتی را تأمین کند. انتظار ما این است  که دولت اهتمام بیشتری داشته باشد تا زیرساخت‌های موردنیاز تأمین شود. در کمال تأسف فولادسازان در تابستان، برقشان و در زمستان، گازشان قطع می‌شود و این قطعی‌ها باعث کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها و غیراقتصادی‌شدن روند تولید می‌شود.»

او تأکید می‌کند: «امیدواریم دولت تمهیدهایی بیندیشد تا در سال آینده مشکل کمبود برق نداشته باشیم و تولیداتمان تحت‌تأثیر قرار نگیرد.»

آفت صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه

صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه گلایه دیگر تولیدکنندگان است.

محمد اکلیلی، یکی از کارکنان شرکت حدید قطعه سپاهان، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «تصمیم‌های لحظه‌ای و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه صادرات و واردات و تعرفه‌هایی که از طریق دولت برای واردات کالا و مواداولیه وضع می‌شود، کار را برای تولیدکنندگان فولاد با مشکل مواجه کرده است.»

او تصریح می‌کند: «دریافت مجوز از واحدهای مختلف دولتی تولیدکنندگان واحدهای فولادی را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ درواقع دریافت این مجوزها نیازمند طی‌کردن پروسه‌ای بلندمدت است؛ علاوه براین، تأمین نقدینگی بابت سرمایه در گردش و به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان فولاد اصفهان به‌شمار می‌رود.»

اکلیلی خاطرنشان می‌کند: «بانک‌ها سخت‌گیری‌های زیادی بابت قبول وثایق تولیدکنندگان دارند؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان فولاد دو ماه از سال با مشکل قطعی برق و دوماه با مشکل قطعی گاز روبه‌رو هستند؛ درواقع فولادسازان 12 ماه سال هزینه، ولی هشت ماه سال تولید دارند.»

این تولیدکننده می‌گوید: «قیمت تمام‌شده برق برای واحدهایی که احداث می‌شوند، بالاست؛ به خاطر همین طرح‌ها از توجیه اقتصادی می‌افتند. مسئولان باید تولیدکنندگان فولاد را از طریق تأمین انرژی موردنیاز و تأمین مواداولیه‌شان حمایت کنند.»

او بیان می‌کند: «نوسان دلار بالاست و لحظه‌ای قیمت‌ها تغییر می‌کند که این باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی مشتریان خارجی می‌شود و صادرات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

بی‌ثباتی قیمت محصولات در سایه نوسان‌های دلار

«اگر صادرات برایمان مقرون‌به‌صرفه باشد، تولیداتمان را به ترکیه، عراق، آذربایجان و ترکمنستان صادر می‌کنیم؛ ولی بخش‌نامه‌های متفاوتی که صادر می‌شود، در مسیر صادرات موانعی ایجاد می‌کند. به خاطر قیمت دلار نرخ تمام‌شده محصولات متغیر است. ممکن است در طول سه روز به واسطه قیمت مواداولیه و دلار قیمت تمام‌شده محصولات افزایش یابد؛ به همین خاطر مشتریان خارجی زیر بار خرید نمی‌روند.» این را رضا وکیلی، یکی از تولیدکنندگان انواع فراورده‌های نسوز اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید.

او ادامه می‌دهد: «برای تأمین مواداولیه موردنیازمان با مشکل مواجه هستیم؛ به‌صورت نقد مجبوریم خریداری کنیم؛ این در حالی است که با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستیم.»

تأمین برق، معضلی است که علیرضا مستأجران، یکی از کارکنان شرکت‌های تأمین‌کننده مواداولیه فولادی نیز روی آن انگشت می‌گذارد و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «یکی از مشکلات کارخانه‌های داخلی که مواداولیه تولید می‌کنند، استفاده از تجهیزات قدیمی است که بهره‌وری‌شان را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این، فولادسازان در تأمین برق و گاز مشکل دارند. این موضوع باعث کاهش تولید می‌شود؛ وقتی هم تولید کم شود، بازار سیاه ایجاد می‌شود.»

مستأجران بیان می‌کند: «در تأمین سنگ آهن کمبود داریم؛ ولی بخشی از این کمبود با واردات سنگ آهن از چین رفع می‌شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 − 2 =