با خون شهیدان رجایی و باهنر، امنیت ایران تقویت شد

پس از انفجار دفتر نخست وزیری در همان سال که به نوعی نفوذ دشمن در عالی‌ترین سطح اطلاعاتی و امنیتی کشور را نشان می‌‌داد، مردم، مسئولان و در نهایت مجلس قانع شدند برای حفاظت از منافع و امنیت ملی لازم است دستگاه ‌های اطلاعاتی قوی در سطوح مختلف وجود داشته باشد.

تاریخ انتشار: 12:05 - چهارشنبه 1402/06/8
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
با خون شهیدان رجایی و باهنر، امنیت ایران تقویت شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از واقعه 7 تیر 1360 مسئولان کشور تا اندازه‌ای به موضوع نفوذی‌ها و ضرورت ایجاد دستگاه قوی اطلاعاتی با هدف مقابله با آن‌ها پی بردند؛ فضایی که البته با وجود خاطرات و سابقه تلخی که از دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی وجود داشت، چندان مورد توجه و اعتماد ملت در ایجاد دستگاه‌های اطلاعاتی گسترده و قوی قرار نگرفت.

اما پس از انفجار دفتر نخست وزیری در همان سال که به نوعی نفوذ دشمن در عالی‌ترین سطح اطلاعاتی و امنیتی کشور را نشان می‌‌داد، مردم، مسئولان و در نهایت مجلس قانع شدند برای حفاظت از منافع و امنیت ملی لازم است دستگاه ‌های اطلاعاتی قوی در سطوح مختلف وجود داشته باشد.

آن زمان مهم‌ترین‌ها نهاد امنیتی کشور وزارت اطلاعات بود که با فاصله یک سال و خرده ‌ای پس از واقعه 8 شهریور در مجلس به تصویب نهایی رسید؛ البته برای جلوگیری از تکرار خاطرات تلخ گذشته مجلس تصویب کرد که در رأس وزارت اطلاعات باید یک مجتهد جامع الشرایط حضور داشته باشد؛ مجتهدی که بر اعمال پرسنل وزارت اطلاعات نظارت کند تا مبادا کسی از حد قوانین و موازین شرعی خارج شود.

خوشبختانه وزارت اطلاعات هم به‌خصوص در مقابله با دستگاه ‌های جاسوسی و نفوذی ‌های خارجی توفیق ‌های فراوانی به دست آورد و امنیت مثال‌زدنی را طی این چند دهه اخیر در کشور فراهم کرد؛ فضایی امن که ما آن را مدیون شهادت عزیزان رجایی و باهنر هستیم؛ البته پس از انفجار دفتر نخست وزیری در بخش نیروهای مسلح نیز توجه به بخش حفاظت اطلاعات بیشتر شد و از طرفی بخش ‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تقویت شدند که از این طریق برخی عناصر نفوذی شناسایی، دستگیر و مجازات شدند.

تأثیر این فضا طی هشت سال دفاع مقدس نیز به خوبی مشهود بود و خوشبختانه در پیروزی ‌های رزمندگان عزیز ما هم اثر قابل ملاحظه ‌ای گذاشت.

از سوی دیگر پس انفجار دفتر نخست‌وزیری دشمنان احساس کردند که آزادی عملی را که برای دستگاه ‌های اطلاعاتی خود در ایران داشتند، از دست داده‌اند و با محدودیت ‌های به وجود آمده نمی‌‌توانند دست به هر اقدام خرابکاری و جاسوسی در کشور بزنند.

آن‌ها در این شرایط رویکرد خود را تغییر دادند و دیگر بی‌محابا دست به عملیات‌های جاسوسی نمی‌‌زدند و هم‌زمان به اجرای سیاست تبلیغات علیه ایران روی آوردند؛ به این معنا که زمانی که به فضای جاسوسی آن‌ها ضربه وارد می‌‌شد و به نوعی عملیات ‌های آن‌ها لو می‌‌رفت، سعی می‌‌کردند افکار عمومی بین المللی را بر علیه ایران تحریک کنند.

البته در این میان ضرباتی را هم از سوی دشمن به‌خصوص در حین بازدید توریست‌ها از کشورمان متحمل شدیم؛ اما در مجموع تشکیل دستگاه‌های اطلاعاتی با هدف حفظ امنیت ملی با همه فراز‌و‌نشیب‌ها و چالش‌های موجود طی این سال‌ها باز هم توفیقات فراوانی را به همراه داشت؛ چراکه اگر این فضای امنیتی کشور تقویت نمی‌‌شد، شاهد اتفاقات و حوادث تروریستی بیشتری در کشور بودیم.

آن‌طور که مسعود کشمیری در اعترافات خود گفت برنامه ترور امام (ره) نیز در دستور کار بوده است که خوشبختانه ناموفق ماند. با این تعبیر می‌‌توان گفت اگر حادثه 8 شهریور اتفاق نمی‌‌افتاد و دستگاه‌های اطلاعاتی ما تقویت نمی‌‌شدند، مطمئنا ضربات و خسارت‌‌های بیشتری در عالی ‌ترین سطوح به امنیت ملی ما وارد می‌‌شد. در واقع خون این شهدا امنیت ملی ما را توسعه بخشید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 − 8 =