آیین افتتاح پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) با حضور آیت‌الله رئیسی در اصفهان برگزار شد:

طرح کلی تمدن اسلامی در شهر زندگی

روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، با حضور در اصفهان علاوه بر بازدید از پروژه‌های صنعتی و استانی در آخرین برنامه در آیین جایزه مصطفی(ص) در سالن اجلاس حضور یافت و سخنرانی کرد.

تاریخ انتشار: 08:41 - شنبه 1402/07/8
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
طرح کلی تمدن اسلامی در شهر زندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، با حضور در اصفهان علاوه بر بازدید از پروژه‌های صنعتی و استانی در آخرین برنامه در آیین جایزه مصطفی(ص) در سالن اجلاس حضور یافت و سخنرانی کرد.

در این گزارش اهم برنامه‌های روز گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی روایت شده است.

در یکی از برنامه‌ها آیت الله رئیسی با حضرت‌آیت‌الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان، دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار تأکید کرد: رفع تنش آبی و کاهش تورم از ابتدا برنامه‌ اصلی دولت بوده است.

او اشاره‌ای داشت به شاخص‌های مثبت اقتصادی، از رشد اقتصادی تا کاهش و ازبین‌رفتن کسری بودجه، کاهش رشد نقدینگی و کاهش نرخ بیکاری وتمرکز دولت بر این موضوع‌ها و ادامه داد: تلاش می‌کنیم آثار این شاخص‌های مثبت اقتصادی به سفره مردم برسد.

به گفته آیت‌الله رئیسی، حضرت آیت‌الله مظاهری دارای جایگاهی برجسته نزد مردم اصفهان است و مراجع تقلید همواره مورد اعتماد و محل رجوع مردم بوده‌اند.

امیدآفرینی بین نخبگان با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح زیست‌محیطی تصفیه گازوئیل هلدینگ پتروپالایش اصفهان هم با قدردانی از وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان به دلیل اجرای خوب پروژه‌های این هلدینگ گفت: استان اصفهان پایتخت شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است و سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در این شرکت‌ها نیز منجر به امیدآفرینی و ایجاد حس امنیت در بین جامعه دانشگاهی و نخبگان می‌شود.

شرکت فولادمبارکه همواره در مسیر جهانی گام برداشته است

در ادامه، رئیس‌جمهور در جمع مدیران، کارکنان و کارشناسان فولادمبارکه قرار گرفت و با اشاره به شعار این مجموعه گفت: این برنامه‌داشتن برای خودتامینی، خودکفایی، استقلال و حرکت و به قول شما فولادی‌ها «از سنگ تا رنگ» ایجاد امید است.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: کار در فولادمبارکه با برنامه‌ریزی دقیق اتفاق می‌افتد و هدف‌گذاری‌های خوبی انجام شده است. در این راستا قطعا این مجموعه به جایگاه برتر و در شأن خود می‌رسد؛ این برنامه‌داشتن برای خودتامینی، خودکفایی، استقلال و حرکت و به قول شما فولادی‌ها «از سنگ تا رنگ» و همه تبدیل‌هایی که در صنایع مختلف در زندگی مردم اتفاق می‌افتد و سنگ زیربنای آن فولاد است، ایجاد امید است. این شرکت همواره در مسیر جهانی گام برداشته است؛ در همین راستا در این شرکت، مطالعات طرح تحول دیجیتال و به عبارت دیگر، حرکت در راستای مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم از سه سال گذشته آغاز و اکوسیستم‌های متنوعی طراحی شد؛ چنانکه به‌طور رسمی در اول اردیبهشت سال گذشته با دستور مدیرعامل فولاد مبارکه مسیر شرکت فولادمبارکه در سمت طرح تحول دیجیتال قرار گرفت.

حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند جهان اسلام از ۴۰ کشور به میزبانی اصفهان در جایزه مصطفی (ص)

اما برنامه پایانی رئیس‌جمهور آیین افتتاح پنجمین دوره اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) بود که با حضور استاندار اصفهان و مدیران شهری و بیش از ۱۵۰ دانشمند جهان اسلام از ۴۰ کشور به میزبانی اصفهان و در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به منصه ظهور نشست.

جایزه مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۳ میلادی به‌عنوان نماد برابری علمی در سطح بین‌الملل معرفی شد. این جایزه علم و فناوری از محققان و دانشمندان برتر با تمرکز بر کمک به جهان اسلام تقدیر می‌کند و چندین موضوع ازجمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی و علوم نانو را پوشش می‌دهد.

حدودا از ۲۰ سال گذشته کشورهای اسلامی مانند کشور مالزی، اندونزی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران حرکت خوبی را در جهت اثبات جهان اسلام در دنیای علم آغاز کرده‌اند.

رویداد مصطفی زمانی اثرگذار خواهد بود که همه کشورهای اسلامی در آن مشارکت داشته باشند. جایزه مصطفی(ص) به‌منظور ارج‌نهادن به دستاوردهای دانشمندان بزرگ کشورهای اسلامی در نظر گرفته شده است.

این جایزه بستری برای شناخت و تجلیل از دستاوردهای چشمگیر مردم و سازمان‌ها فراهم می‌کند. با ارج نهادن به تحلیلگران و محققان خارق‌العاده، تعهدات آن‌ها در جهت پیشرفت علم و فناوری و توسعه در این زمینه برجسته می‌شود.

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دنبال توانمندسازی محققان و تحلیلگران کشورهای اسلامی است و به پیشرفت این کشورها کمک فراوانی می‌کند. این جایزه طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی را پوشش می‌دهد و میزان پیشرفت چشمگیر افراد در رشته‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

چهار دوره از این رویداد در تهران برگزار شده است و امسال نخستین سالی است که برگزاری آن به شهری غیر از پایتخت سپرده شده است.

نگرانی غرب از تمدن اسلامی اساس ایران‌هراسی است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ابتدا سخنانش را این‌گونه آغاز کرد: ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام‌صادق(ع) و هفته وحدت را به همه شیعیان جهان اسلام تبریک می گوییم و در پرتو این مولود بابرکت، هفته وحدت و هفته دفاع‌مقدس را گرامی می‌داریم و ادای احترام می‌کنیم به شهدای‌ عزیز کشور ایران اسلامی، به‌ویژه ۲۴هزار شهید استان اصفهان و برای جانبازان و ایثارگران آرزوی سلامتی و سربلندی داریم. این نشست در پرتو نام پیامبر و برای تجلیل مقام ایشان برگزار شده است و باید بدانیم وجود مصطفی(ص) علاوه بر مقام بشیر و نذیر، یکی از صفات برجسته نبی اسلام «مهیمن» است؛ یعنی وجود پیامبر هیمنه دارد بر همه و ایشان بر همه خلایق تسلط علمی و دانشی دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه شکل‌گیری یک تمدن رقیب باعث شده است غرب در خصوص جمهوری اسلامی نگران باشد، تصریح کرد: اساس ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی تمدن نوینی بوده است که ادعای اداره زندگی انسان معاصر را دارد و طی این سال‌ها غربی‌ها از وجود چنین تمدنی به هراس افتاده‌اند.

او گفت: مقام علمی و مقدس پیامبر، برترین و بالاترین مقام است و به عنوان عالم‌ترین اهل عالم خوب است که تعریف علم و دانش را از زبان او بشنویم که پیامبر علم و دانش را چگونه بیان می‌کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه علم در سه موضوع «اندیشه‌ها و باورهای الهی»، «اخلاق فاضله و کریمه» و «سبک زندگی یک انسان سالک الی‌الله»، خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: در این بیان دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت، نجات و بازکردن گره‌ها نافع است تا با استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که خداوند در طبیعت قرار داده  است، فرمول‌ها را کشف و انسان را به هدف نزدیک کند.

به بیان آیت‌الله رئیسی، آهنگ توحیدی علم مسبب پیشرفت و سعادت بشری است و اگر علمی آهنگ توحیدی نداشته باشد، نافع و سودمند نیست.

اگرعلم نافع نباشد ، تنها ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه اگرعلم نافع نباشد و تنها برای کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار باشد، تنها ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که علمِ عده‌ای از دانشمندان تنها فرمول علمی و ابزار نابودی انسان است و هیچ ثمره مثبتی ندارد. در تاریخ اسلام آنچه روایت شده این است که تمدن اسلامی با آغاز رسالت پیامبر، رقم خورد و این حرکت علمی از ابتدا تحرکی اساسی در جهان اسلام به‌وجود آورد؛ تاجایی‌که در قرن دوم این حرکت علمی به جهشی تبدیل شد که امروزه فاصله علمی میان جهان اسلام و اروپا هستیم.

رئیس‌جمهور  افزود: ما منکر دستیابی‌های اروپاییان به علوم و فنون و فناوری‌های نو نیستیم؛ اما باید بدانیم آنچه از تمدن به برکت اسلام ایجاد شد و به دلایل مختلف در بلاد اسلامی با پیدایش برخی از گرایش‌ها و بینش‌ها منحرف شد، هم‌اکنون با نگاهی که در جهان اسلام به علم نافع وجود دارد، به تمدن نوینی به نام دین و ارزش‌های الهی معطوف شد که با ظرفیت دانشمندان اسلام، اعتقاد به هم‌گرایی دستیابی به این امر امکان‌پذیر است و این امر در جهان اسلام میان دانشمندان و نخبگان میسر است.

به گفته آیت‌الله رئیسی تمدن اسلامی، تمدنی متکی بر معنویت و تعالیم الهی است که باید در جوامع بشری شکل بگیرد و انسان را در حوزه عقلانیت، معنویت، عدالت و اخلاق به‌عنوان سنگ‌های زیربنای جامعه اسلامی به سعادت برساند.

تلاش دانش‌بنیان تأکیدی است که امروزه رهبر انقلاب به همه مراکز صنعتی و علمی دارد

رئیس‌جمهور گفت: تلاش دانش‌بنیان تأکیدی است که امروزه رهبر انقلاب به همه مراکز صنعتی و علمی دارد که باید تلاش کنند تا بتوانند دانایی را ضمیمه توانایی کنند و جوانان خلاق در این عرصه باید تلاش کنند تا به سرمنزل مقصود برسند.

او تأکید کرد: مسلمانان دارای پیشینه تمدنی قوی هستند و اگر به احیای آن آگاهی پیدا کنند، برای غرب نگران‌کننده است؛ دانشمندان بزرگی همچون خوارزمی که نوآوری در جبر آن‌ها امروز مبانی علمی نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و هوشمندسازی است.

او با اشاره به نام تعدادی از دانشمندان مسلمان ازجمله ابن‌سینا گفت: امروز شخصیت‌هایی در جهان اسلام داریم که می‌درخشند و در این راستا افرادی مانند آقای کاظمی آشتیانی رؤیای فرزندآوری را برای خانواده‌ها محقق کرد.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: دشمنان از این ترس داشتند که تمدنی به نام دین شکل بگیرد و دانشمندانی باشند که با استفاده از فناوری حرفی برای گفتن داشته باشند؛ یعنی از تمدن رقیب می‌ترسیدند؛ اما امروز به نام نظام اسلامی ارتباطات شکل گرفته و قدرت دانشمندان مسلمان دارای علم نافع را شکل داده است.

او با بیان اینکه نگاه مردم مسلمان آن است که می‌توان با اسلام زندگی کرد، تأکید کرد: تبلیغ عده‌ای این بود که دین نگاهی قرون وسطایی دارد؛ درحالی‌که می‌توان با دین از بهترین جایگاه‌های فناورانه بهره‌مند شد و در این راستا دانشگاه‌های فراوانی شکل گرفت.

رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که در گذشته افتخارات علوم و فنون مربوط به مسلمانان بوده، در عصر جدید نیز بر دوش مسلمانان است و این امر می‌تواند برای جهان اسلام و بشریت تمدنی نو را نوید دهد.

جوایز جایزه مصطفی با نگاه به این است که علم دارای اصالت، رفاه بشریت و سعادت باشد

او با تأکید بر اینکه تفاوت این نشست با دیگر نشست‌های علمی آن است که صرفا جایزه به دانش نیست، بلکه جایزه به امری است که دارای دو بال علم و ایمان است، گفت: جوایز جایزه مصطفی(ص) با نگاه به این است که علم دارای اصالت، رفاه بشریت و سعادت باشد. باید در جهان علم، این حرکت نو، مبتکر و خلاقانه شناخته شده و برای گسترش آن نیز تلاش شود؛ زیرا می‌تواند نگاه انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز باشد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پیشنهادم به این نشست علمی آن است که نشست‌های علمی را همواره محترم بشماریم و در غنا بخشیدن آن‌ها تلاش کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد دیگر آن است که جایزه مصطفی(ص) شامل همه علوم و فنون شود؛ یعنی محدود به علوم پایه و مهندسی نباشد و علوم انسانی نیز مشمول این جایزه شود؛ زیرا معتقدیم در این عرصه به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی گام‌های بلندی برداشته شده است.

اندیشمندان برای آنچه امروز بر بشریت می‌گذرد، بیندیشند و راه‌هایی نو ارائه دهند

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: اندیشمندان برای آنچه امروز بر بشریت می‌گذرد و رنج‌هایی که وجود دارد، بیندیشند و راه‌هایی نو ارائه دهند. امروز زمینه پذیرش میان ملت‌ها فراهم شده است و به برکت خون شهدا مسلمانان می‌خواهند در سراسر دنیا مسلمان زندگی کنند؛ زیرا هویت اسلامی خود را بازیافته‌اند.

 او تصریح کرد: باید تحقیقات دانشمندان در کتابخانه و میدان‌ها، به عرصه زندگی انسان معاصر بیاید تا راهگشا و معاصر باشد و این موضوع خواست انسان معاصر از دانشمندان، اندیشمندان و روشنفکران است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: روشنفکر کسی نیست که فکر مردم را به جوامع غربی سوق بدهد؛ بلکه کسی است که قبل از دیگران بداند، بفهمد، هشدار دهد و خود نیز برای ایفای نقش، نظریه‌پردازی و دفاع از نظریه نجات انسان و مسئولیت‌پذیری پیش‌قدم باشد.

او با بیان اینکه علم در دل انسان‌ها امید ایجاد می‌کند و جوامع بشری را از ظلم، فساد، ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نجات دهد، اظهار کرد: در همین راستا جوامع بشری امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند علم نافع هستند تا ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی و فساد را کنار بزند و آینده را برای انسان درست ترسیم کند که انسان احساس بی‌هویتی نکند و آینده را روشن بداند.

جایزه مصطفی صرفا جایزه به علم نیست؛ جایزه به علم و ایمان است

او گفت: جایزه مصطفی صرفا جایزه به علم نیست؛ جایزه به علم و ایمان است. جایزه مصطفی فرهیختگانی را به جهان معرفی می‌کند که الگویی برای دانشمندان در مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری باشند.

آیت‌الله رئیسی افزود: علمی نافع است که بتواند تبعیض و فساد را کنار بزند و آینده را برای انسان، درست، روشن و امیدوارکننده ترسیم کند تا انسان در هیچ زمانی احساس پوچی و ناامیدی نکند.

رئیس‌جمهور گفت: از همه متصدیان این برنامه باشکوه سپاسگزارم. امیدوارم هم‌فکری و هم‌اندیشی شما راهگشای زندگی امروز و موجب علم نافع شود.

اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم دانسته است

در ادامه این آیین، استاندار اصفهان اظهار کرد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

سیدرضا مرتضوی اظهار کرد: اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قبلی خود، هم‌اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

او افزود: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

استاندار اصفهان گفت: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی اوست. اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

او ادامه داد: اروپا از دیار اسلام، غذا، دارو، اسلحه، سلیقه، ذوق هنری، ابزار، صنعت و فنون دریانوردی را فراگرفت، دانشمندان مسلمان و مورخان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری ملل مغرب زمین و مبدأ تحول و انقلاب صنعتی کنونی شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از این مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف از پیش از اسلام اصفهان بوده که در سایه‌سار آن مظهر افتخار و اقتدار و ارمغان گران‌بهای هنر است.

او ادامه داد: گنجینه‌ای ارزشمند از میراث تاریخی از آن به جامانده و ارزش‌های بالایی از میراث تاریخی دینی، فرهنگی، هنری و مدنیت را در خود جا داده که نه‌تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن نیز جذابیت دارد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده و در سه دوره تاریخی پس از اسلام به‌عنوان پایتخت سیاسی و فرهنگی شناخته شده و به نوشته مستشرقان در روزگار صفویه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین شهر جهان شناخته می‌شد و رفت و آمد نمایندگان سیاسی و اقتصادی دولت‌های آسیایی و اروپایی به شهر جهانی اصفهان رونق می‌بخشید.

او ادامه داد: اصفهان هم‌اکنون نیز کانون توجه جهانگردان بی‌شماری از کشورهای گوناگون است. انتقال پایتخت به اصفهان و طراحی بنیاد مدنیت نوین اسلامی و ساخت عمارات و ابنیه بسیار با سیاست‌گذاری و طراحی دانشمندان و مهندسان بزرگی چون میرداماد، شیخ بهایی و استاد علی اکبر بنا موجب شکل‌گیری و استمرار مکاتب علمی و شیوه‌های مختلف هنری در اصفهان شد.

مرتضوی ادامه داد: شهر اصفهان در عصر صفوی دارای طراحی جدید مبتنی بر اصول مهندسی، استحکام بنا، حکمت اسلام، هنر و عرفان اسلامی بود؛ شهر نوین که بر قاعده حکمت با طرح‌های مهندسی با آجر و کاشی تلفیق شده و در کنار زمین و فضای روحانی و قدسی، آب و سبزه فضای شهر آرمانی را رقم زده و نمادهای بهشتی در فضای شهر جلوه جلال و جمال الهی را با هنرهای گوناگون نشان می‌دهد. حوزه حکمت از ابتدای تأسیس در عصر صفوی دارای تنوع فکری و فلسفی و تضارب افکار بود. از افتخارات اصفهان شکوفایی مدنیت و انواع هنرهای ایرانی در آن است و این شهر نگین انگشتری و کلکسیون تمام‌عیار هنرهای ایرانی و اسلامی به شکل دیگری افتخارات علمی خود را رقم زد؛ به طوری که از قرن سوم هجری درخشش خود را آغاز کرد؛ به گونه‌ای که دانشمندان بزرگی در جنبش علمی اصفهان ظهور کردند.

او ادامه داد: اگرچه در برخی دوران‌ها بر اساس حملات دشمنان خارجی شریان‌های اقتصادی و عمرانی اصفهان فروریخت، حوزه علمی و مراکز علمی همواره حرکت علمی خود را مستدام داشته است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: افتخار این شهر به وجود کانون‌های اقتصاد و تلاش و کوشش مردم است که موجبات تحولات اقتصادی و صنعتی در این شهر را فراهم آورده است. از امتیازهای اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار، جهاد و شهادت بوده و از کهن‌ترین روزگاران کانون دلیرمردان و مبارزان فداکار و بی‌مانند به ویژه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و با بیش از ۲۴هزار شهید که تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بر تارک ایران می‌درخشد.

او افزود: اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قبلی خود، هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

شناسایی ۲۳۱۶ دانشمند در ۱۱۰ کشور دنیا در پنجمین جایزه مصطفی (ص)

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یکی از مباحثی که رهبری همواره دنبال کرده‌اند، مرجعیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل علمی بوده است که قطعا یکی از ارکان این مرجعیت، برگزاری مراسم و برنامه‌هایی از جنس رویداد جایزه بزرگ مصطفی(ص) است.

روح‌الله دهقانی اظهار کرد: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهم‌ترین ارکان سیاست‌گذاری رهبر انقلاب بوده است که در نتیجه این سیاست ایران اسلامی امروز به یک قدرت بزرگ و صاحب دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است.

دهقانی تأکید کرد: این جایزه که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ ایجاد شد، پنجمین دوره خود را در اصفهان سپری می‌کند و تا کنون به ۱۴ دانشمند برتر جهان اسلام جوایزی را اهدا کرده است که از دیدگاه بسیاری از مجلات بین‌المللی به‌عنوان نوبل کشورهای اسلامی یاد می‌شود و ایران اسلامی به‌عنوان مبتکر این رویداد تلقی می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بیان کرد: در پنجمین جایزه مصطفی(ص) در سطح بین‌المللی ۲۳۱۶ دانشمند را در ۱۱۰ کشور دنیا شناسایی کردیم که از بین این تعداد پنج نفر به‌عنوان کسانی که در ایجاد و تولید علم نافذ و مفید برای بشریت تلاش کردند، به‌عنوان برگزیدگان پنجمین دوره جایزه بزرگ مصطفی (ص) انتخاب شدند.

دهقانی ادامه داد: یکی از کارهایی که بنیاد مصطفی انجام می‌دهد، این است که استاندارد جهانی تعریف کند که از نظر دیدگاه بنیاد مصطفی علم نافع ناب چه معنایی دارد.

او افزود: این جایزه در شناسایی، نمایاندن و نشان‌دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم و اتفاق‌های بزرگی که در آن می‌افتد ایفای نقش می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: با حضور دانشمندان کشورهای جهان در این رویداد، تصویر فاخر جمهوری اسلامی در تولید علم و حمایت از علم نافع بهتر نمایش داده می‌شود.

دهقانی ادامه داد: با برگزاری این رویداد اتفاقات و ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری رقم می‌خورد و ارتباطات ارزشمندی که بین دانشمندان ما و جهان اسلام ایجاد می‌شود، قطعا زمینه‌بخش و ایجادکننده فرصت‌های بعدی همکاری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بین کشورهای اسلامی خواهد بود.

او افزود: امید است جایزه مصطفی که امروز در چند حوزه مشخص فعالیت می‌کند، بیشتر حمایت شود و با نگاه فاخر رئیس‌جمهور در حمایت قاطعانه از علم و فناوری بتواند در سایر حوزه‌ها نیز توسعه یابد.

در حاشیه این مراسم یکی از نخبگان قطعه زمینی برای مجموعه نخبگان از رئیس‌جمهور درخواست کرد که آیت‌الله رئیسی خواسته او را اجابت کرد و گفت: به همراه استاندار اصفهان به این مطالبه شما جامه عمل می‌پوشانیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 4 =