به گزارش اصفهان زیبا؛ افزایش نرخ کرایه تاکسیها در روزهای بارانی و برفی موضوعی است که با آغاز فصول پاییز و زمستان از سویی، موردتوجه شهروندان و از سوی دیگر، موردتوجه مدیران شهر قرار میگیرد. شما نیز اگر برای رفتوآمد روزانه در شهر معمولا از تاکسی استفاده میکنید، با این موضوع سروکار دارید.
اینکه این روزها نرخ کرایه تاکسیها در روزهای بارانی افزایشی داشته یا نه، پرسشی است که در این گزارش از تعدادی از شهروندان پرسیدهایم و اینکه اصلا افزایش نرخ تاکسی در روزهای بارانی پشتوانه قانونی دارد یا نه، پرسشی است که متولیان مدیریت شهر به آن پاسخ دادهاند.
اگر اهل رانندگیکردن در خیابانهای شهر باشید، حتما میدانید که رانندگی در هوای بارانی و احتمالا مهآلود به احتیاط و دقت بیشتری نیاز دارد. در چنین آبوهوایی، حجم ترافیک در خیابانها و بزرگراهها چندین برابر شده و با جاریشدن آب باران در خیابانها، کوچهها و معابر عبورومرور چه برای عابران پیاده و چه برای رانندههای خودروهای سواری دشوار میشود.
در این شرایط، حتی ممکن است افرادی که تا قبل از بارش باران قصد نداشتهاند از تاکسی یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری استفاده کنند، برای فرار از خیسشدن در زیر باران تصمیم بگیرند با یک وسیله نقلیه به مقصد برسند که در این وضعیت، تاکسیهای شهری اولین و دردسترسترین وسیله نقلیه نسبت به اتوبوس و مترو خواهند بود.
یا خالی میروم یا دربست!
«سمیرا» ساکن منطقه 5 اصفهان است و هرروز برای رسیدن به محل کارش با تاکسیهای خط حکیمنظامی-میدان انقلاب رفتوآمد میکند. او دراینباره میگوید: «تاکسیهای این خط سالهاست که در زمانهای شلوغ و ویژه مثل روزهای بارانی یا شبهای منتهی به سال نو و… که خیابانها خیلی شلوغ و پررفتوآمد میشوند، حاضر به سوارکردن مسافر نفری نمیشوند؛ یعنی یا باید تاکسی را دربست کرایه کنی یا اصلا سوار نشوی!»
او ادامه میدهد: «بعضیهایشان هم نرخ کرایه را در روزها و بهخصوص شبهایی که باران میبارد، افزایش میدهند؛ اگر هم بخواهی اعتراض کنی، جوابشان روشن است: نمیخواهی، سوار نشو…! یا مثلا چندباری شنیدهام که به مسافران معترض میگویند: شما حاضرید برای یک پرس چلوکباب یا یک لباس کلی پول بدهید؛ اما به ما که میرسید برای هزار تومان اضافهتر صدایتان درمیآید! خیلی وقتها دیدهام درحالیکه مسافران زیادی برای سوارشدن به تاکسی در زیر باران ایستادهاند، تاکسیها خالی حرکت کرده یا مسافر دربستی سوار کردهاند… .»
نرخهای جورواجور!
«مهرداد» که از ساکنان محله جی در نزدیکی میدان احمدآباد است، دراینباره میگوید: «افزایش نرخ کرایه تاکسیها و ورود تاکسیهای اینترنتی به شهر یکیدو سالی میشود که تاکسیهای شهری را از میان گزینههای انتخابی من برای سفرهای درونشهری حذف کرده است؛ اما هنوز اگر مجبور شوم از تاکسیهای شهری استفاده میکنم.»
او ادامه میدهد: «همین امسال در یکی از روزهای بارانی که رانندههای تاکسی اینترنتی زیر بار قبولکردن سفر نمیرفتند یا منتظر بودند قیمت سفر را خیلی بالا بزنم، ناچار شدم از خانه بیرون بیایم و برای رسیدن به مقصدم سوار یک تاکسی شهری شوم؛ یعنی کل کوچه و بخشی از خیابان را پیاده زیر باران دویدم تا به تاکسیها برسم؛ اما کرایهای که در پایان پرداخت کردم، گرانتر از چیزی بود که فکر میکردم؛ درواقع اگر همان نرخ تاکسی اینترنتی را تأیید کرده بودم، بهصرفهتر بود؛ ضمن اینکه تاکسی اینترنتی درست مقابل منزل سوارم میکرد و ناچار نبودم زیر باران آنهمه راه بروم… .»
افزایش دوبرابری نرخ همیشگی!
«صادق» دیگر شهروندی است که در منطقه 7 و در خیابان گلستان سکونت دارد. او میگوید که بعضی از اوقات برای رفتوآمد از تاکسیهای شهری استفاده میکند و آنقدرها که لازم است در جریان نرخهای مصوب این تاکسیها نیست؛ اما معتقد است که این نرخها در مقایسه با نرخ تاکسیهای اینترنتی مقرونبهصرفه نیستند و شاید به همین دلیل است که تمایل مردم بیشتر به استفاده از تاکسیهای اینترنتی است.
او اضافه میکند: «چند روز قبل که هوا بارانی بود، حدود ساعت دهونیم شب سوار یک تاکسی شهری شدم. باران چندساعتی بود که بند آمده بود و در خیابان هم خبری از آبگرفتگی و… نبود؛ اما راننده تاکسی برای دو کورس مسیر از من و یک مسافر دیگر نفری 15هزار تومان کرایه گرفت که به گمانم دو برابر نرخ معمول بود؛ وقتی هم اعتراض کردیم که چرا اینقدر زیاد؟ گفت: دیروقت است و کسی حالا مسافر نمیزند؛ خیابان هم خیس است و هوا سرد!»
حرکت در خیابان یکطرفه
«الهه» ساکن خیابان فرشادی است و با بیان اینکه در این خیابان تاکسی و اتوبوس رفتوآمد چندانی ندارند و معمولا باید برای رسیدن به خیابان استانداری یا خیابان فرشادی مسیری را پیاده طی کند، میگوید: «تاکسیهای شهری یا اینترنتی معمولا برای رفتوآمد در خیابانهایی مانند خیابان فرشادی که یکطرفه هستند، تمایل خیلی کمتری نشان میدهند؛ به این دلیل که غالبا باید از کوچهپسکوچهها مسیر مخالف خیابان را طی کنند و چون بعضیهایشان این مسیرها را نمیشناسند، برای تأیید مبدأ وقتی خیابانی یکطرفه باشد، تمایلی نشان نمیدهند؛ مگر اینکه مسافر قیمت پیشنهادی را افزایش بدهد که آنهم برای مسیرهای کوتاه واقعا صرفه اقتصادی ندارد.»
افزایش نرخ قانونی یا غیرقانونی؟
اما اینکه ملزوماتی برای افزایش نرخ کرایه تاکسی در روزهای بارانی وجود دارد یا نه، پرسشی است که از سوی متولیان مدیریت شهر پاسخهای مختلفی به آن داده میشود؛ مثلا بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس در 13 آبان امسال با عنوان «کرایه تاکسی در روزهای بارانی افزایش مییابد؟» منتشر کرده، جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، دراینباره گفته است: «در روزهای خاص مثل زمانی که با شدت بارندگی مواجه هستیم، در معابری که دچار ترافیکهای سنگین میشود، پیشبینیشده که نرخ کرایه 10 تا 15درصد افزایش یابد که این افزایش صرفا از طریق سازمان تاکسیرانی و با نظارت آنها و در زمان قیدشده انجام میشود.»
اما محمد علویزاده، معاون سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرده است: «در ابتدای سال جاری نرخها 45درصد افزایش یافت و شورای شهر هم اجازه افزایش نرخ در زمان بارندگی و اوج ترافیک تا 15درصد را داده است که البته این عدد امسال اجرایی نمیشود.»
امسال در اصفهان افزایش نرخ نداریم
اما اینکه در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسیهای شهری در روزهایی که شرایط آبوهوایی متفاوت است و باران یا برف میبارد، قانونی تصویب شده یا نه، پرسشی است که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در پاسخ به آن به «اصفهانزیبا» میگوید: «امسال هیچ مصوبهای برای افزایش نرخ کرایه تاکسیهای شهری در روزهای بارانی یا برفی نداریم و رانندگان تاکسیهای شهری نباید مازاد بر نرخ کرایه مصوب، وجه اضافهای از مسافران دریافت
کنند.» محمد پرورش اضافه میکند: «سازمان تاکسیرانی طبق وظیفه قانونی خود تعرفه کرایه تاکسی را در اسفند سال گذشته طبق موارد فنی و عوامل تأثیرگذار بر نرخ، بررسی و ارزیابی کرد و بر اساس نظرهای رؤسای خطوط، رانندگان و کارشناسان برای هر کورس نرخ چهارهزار تومان را تعیین کرد.»
او تأکید میکند: «تمام تاکسیرانان موظف به نصب برچسب نرخهای کرایه در انواع کاربری تاکسی خطی، گردشی و دربستی هستند و دریافت مبلغ کرایه باید طبق تعرفه باشد.»
تاکسیهای دردسترس…
ورود تاکسیهای اینترنتی به حوزه حملونقل عمومی شهرهای بزرگ کشور ازجمله اصفهان، تحول مهمی را طی چند سال اخیر در این زمینه ایجاد کرده است.
سهولت دسترسی به این تاکسیها در هر نقطه از شهر، توانسته است جای این سیستم حملونقلی را در زندگی روزمره شهروندان باز کند و ضمن رونقبخشیدن به کسبوکار تعداد زیادی از افراد بهعنوان رانندههای این تاکسیها، خدمات تازهای را به شهروندان ارائه دهد؛ اما اینکه فعالیت تاکسیهای اینترنتی و تعیین نرخ کرایه آنها چقدر بر روند فعالیت تاکسیهای شهری اثرگذار بوده، موضوعی است که در جای خود قابلیت تحلیل و بررسی دارد.