در 1402 قرار بود 200 میلیارد تومان به این مشکل اختصاص یابد درحالی‌که تاکنون هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است

«مدارس فرونشستی» منتظر تزریق بودجه

در 1402 قرار بود 200 میلیارد تومان به این مشکل اختصاص یابد درحالی‌که تاکنون هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است

تاریخ انتشار: 09:25 - دوشنبه 1402/11/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
«مدارس فرونشستی» منتظر تزریق بودجه

به گزارش اصفهان زیبا؛ مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 950هزار دانش‌آموز در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، گفت: از این تعداد، 780هزار نفر در مدرسه دولتی و 170هزار نفر در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند؛ همچنین چهارهزارو400 فضای آموزشی در قالب سه‌هزارو500 کلاس در اصفهان وجود دارد.

ناصر فتحی با اشاره به تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در استان اصفهان بیان کرد: 450 پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که 80درصد از آن‌ها با مشارکت خیران است؛ همچنین تعداد 60 پروژه نیز ورزشی است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در کشور 2/5 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، اظهار کرد: این درحالی است که سرانه استاندارد، هشت مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است؛ البته این سرانه در استان اصفهان 8/5 مترمربع است که از سرانه متوسط کشوری بالاتر است. در 9 منطقه نیز این سرانه از سرانه کشور به دلیل مشکلات سرانه نقطه‌ای و حاشیه شهرها پایین‌تر است.

فتحی در ادامه به طرح شهید پناهی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در کشور در سال 1401 و با هدف جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل با حداقل 10 دانش‌آموز شروع شد.

در این طرح بنیاد برکت ستاد حضرت امام (ره) مشارکت 40درصدی داشته است؛ در استان اصفهان نیز فقط هفت مدرسه مشمول این طرح بوده است که پنج پروژه تحویل داده‌شده و یک پروژه راه دسترسی ندارد و پروژه دیگر نیز مشکل زمین دارد که هنوز حل‌نشده است.

او با اشاره به طرح شهید عجمیان ادامه داد: این طرح به ابتکار سازمان نوسازی مدارس کشور در تابستان 1402 اجرا شد؛ طرحی که دانش‌آموزمحور، گروه جهادی محور و مردم‌محور است.

در این طرح، توسط این گروه‌ها تعمیرات مدارس انجام می‌شود. در کشور بیش از 100هزار کلاس و در استان اصفهان نیز 430 مدرسه در قالب سه‌هزار کلاس مشمول این طرح شده‌اند.

36درصد فضای تخریبی

او با اشاره به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی بیان کرد: این طرح از برنامه پنج‌ساله چهارم شروع شد و منابع خوبی در برنامه چهارم و پنجم پیش‌بینی شده است؛ ولی در برنامه ششم اعتبارات این طرح کم‌رنگ شد؛ اما در حال حاضر مسئولان سازمان در حال پیگیری هستند تا در برنامه هفتم منابعی پیش‌بینی کنند. در استان اصفهان بر اساس آمار اولیه و آمایش مدارس حدود 36درصد فضاهای تخریبی، 35درصد نیازمند مقاوم‌سازی و 38درصد مستحکم بوده است.

در حال حاضر این 71درصد نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی به 19درصد کاهش‌یافته است. نزدیک به 80 درصد از فضای مدارس نیز ایمن هستند.فتحی در ادامه به فرونشست زمین هم اشاره کرد و گفت: پدیده فرونشست به دلیل افت فشار آب‌های زیرزمینی به وجود می‌آید. این پدیده پایش به مدارس هم بازشده است؛ 40 مدرسه با 408 کلاس و 18هزار دانش‌آموز که بیشتر در نواحی 4 و 5 و 6 و شاهین‌شهر و برخوار و فلاورجان بوده است.

این مدارس از بهره‌برداری خارج شده و دانش آموزان به مدارس دیگر منتقل شده‌اند که این مسئله باعث افزایش تراکم کلاس یا افزایش شیفت دوم مدارس شده است. با پیگیری‌های انجام‌شده در 1401 و با تأمین منابع مالی 80 میلیارد تومان، تعداد 23 پروژه شروع شده‌اند که همه آن‌ها در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 20 تا 50 درصد متوقف مانده‌اند.

در 1402 نیز قرار بود از محل مدیریت بحران و منابع مالی دولتی 200 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها و این پدیده اختصاص یابد؛ ولی تاکنون که بهمن‌ماه است، هیچ اعتباری تخصیص نیافته است و اگر این منابع تزریق نشود، امکان تحویل آن‌ها در مهر 1403 میسر نخواهد بود؛ ولی اگر این مبلغ قبل از پایان سال تحصیلی تخصیص یابد که همچنان فرصت برگزاری مناقصه وجود دارد، قطعا تا مهر 1403 هر 23 پروژه تحویل داده خواهد شد. اعتبار موردنیاز برای 40 پروژه فرونشست بیش از 500 میلیارد تومان است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اذعان داشت: در سال جاری 83 پروژه در قالب 433 کلاس و زیربنای 60 هزار مترمربع داشتیم که برای این پروژه‌ها حدود 660 میلیارد تومان هزینه کردیم. از این تعداد 64درصد پروژه‌ها به‌صورت مشارکتی و 28درصد مردمی بوده است و 8درصد پروژ‌ه‌ها دولتی ساخته شدند.او ادامه داد: از مجموع پروژه‌های سال جاری 77 پروژه مختص فضاهای آموزشی بوده، دو پروژه به هنرستان و چهار پروژه به فضاهای ورزشی اختصاص یافته است.

توسعه هنرستان‌ها در اولویت قرار گرفته است

فتحی با تأکید بر اینکه توسعه، تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت در برنامه ششم و هفتم است، خاطرنشان کرد: تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش‌یافته و بر همین اساس ساخت و توسعه هنرستان‌ها در اولویت سازمان نوسازی مدارس است؛ البته هنرستان‌ها به دلیل وجود کارگاه‌های مختلف جزو پروژه‌های پرهزینه به‌شمار می‌آیند و به منابع متعدد نیاز دارند؛ بااین‌حال هم دولت و هم خیرین توسعه هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دادند؛ چون می‌دانند که رشد صنعت، کشور و دانش‌آموزان درگرو توسعه هنرستان‌هاست.

او در پاسخ به پرسش «اصفهان‌زیبا» در رابطه با ناایمن بودن مدارس بیان کرد: در ساختمان‌های جدیدی که ساخته می‌شود، تمامی موارد ایمنی که آتش‌نشانی مشخص کرده است، در نظر گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه تمام این ساختمان‌ها دارای دو درب ورود و خروج هستند که یکی از درها برای خروج اضطراری است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + پانزده =