فوایدی از غلات کامل:

نان کامل دارو است

نان کامل فواید بسیار زیادی دارد، تا حدی که می‌تواند حکم دارو را داشته باشد، به فواید آن سارا گذاری، کارشناس تغذیه ورژیم درمانی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 09:23 - یکشنبه 1403/07/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نان کامل دارو است

به گزارش اصفهان زیبا؛ نان کامل فواید بسیار زیادی دارد، تا حدی که می‌تواند حکم دارو را داشته باشد، به فواید آن سارا گذاری، کارشناس تغذیه ورژیم درمانی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان اشاره می‌کند:

نان کامل ازپروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار بوده و قادراست بخش بسیاری از نیازهای جامعه به مواد مغذی را تأمین کند.

همچنین نان کامل از منابع اصلی تأمین فیبراست که وجود آن در تضمین کارکرد طبیعی دستگاه گوارش انسان ضروری است.

مصرف غلات کامل کاهش خطر بیماری‌های دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، چاقی، بیماری‌های گوارشی، مشکلات متابولیکی و برخی از سرطان‌ها را به دنبال دارد.

دهه‌های اخیر، مصرف نان سفید افزایش یافته است، در حالی که این نوع نان نه تنها ارزش غذایی مناسبی ندارد، بلکه به عنوان یکی ازعوامل اصلی بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت و چاقی در کشور محسوب می‌شود.

مصرف زیاد نان سفید،هزینه‌های بهداشتی و درمانی را بالا می‌برد و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد.

غلات کامل جزء آن دسته از مواد غذایی هستند که می‌توانند سبب کاهش خطر بیماری‌های مزمن شوند؛ زیرا دارای فیبر‌، منیزیم‌، فولات‌، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتواستروژن‌ها‌، پیریدوکسین‌‌(ویتامین B6) و پتاسیم هستند.

جایگزینی غلات کامل بجای غلات تصفیه شده به عنوان راهکاری برای حفظ وزن در محدوده طبیعی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا احساس سیری زودهنگام، کند شدن هضم و جذب نشاسته، کاهش جذب مواد قندی و چربی‌ها و کاهش اکسایش لیپیدها را درپی دارند.

 بهبود سلامت دستگاه گوارش

نان کامل حاوی فیبر نامحلول است که یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت دستگاه گوارش به شمار می‌رود.

فیبر توسط میکروفلور روده بزرگ تخمیر می‌شوند و به اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و گاز تبدیل می‌شوند.

اسیدهای چرب کوتاه زنجیرسوخت ترجیحی برای سلول‌های مخاطی روده بزرگ هستند و منجر به افزایش رشد باکتری‌های مفید روده می‌شوند.

همچنین فیبر نامحلول حرکات روده را منظم می‌کند و از طریق افزایش حجم مدفوع از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

محتوای بالای فیبر غلات کامل با کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری طولانی مدت به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن کمک می‌‌کند.

طبق مطالعات میزان افزایش دور کمر در افرادی که در رژیم غذایی خود از غلات تصفیه شده استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد بیشتر است.

کاهش چربی خون

فیتواسترول‌های موجود در نان کامل با کلسترول رژیم غذایی و صفراوی برای جذب توسط روده کوچک رقابت می‌کنند که این امر باعث کاهش جذب کلسترول و افزایش دفع آن می‌شود.

همچنین محتوای فیتوکمیکال‌ها، فیبروتانین نان کامل سطح تری گلیسرید پلاسما را کاهش می‌دهد. پژوهشی که اخیرا بر روی نوجوانان انجام شد، نشان داد در افرادی که غلات کامل مصرف مي کنند سطح LDL و تری گلیسرید سرم نسبت به سایر افراد کمتر مي باشد.

تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت

یکي از مزایای اصلي غلات کامل این است که در مقایسه با غلات تصفیه شده، از افزایش قند خون جلوگیری مي کنند.

محتوای فیبر غلات کامل از طریق کند کردن تخلیه معده، سرعت جذب گلوکز را کاهش می‌دهد و سبب بهبود پاسخ انسولین پس از مصرف غذا می‌شود.

به علاوه منیزیم و کروم موجود در غلات کامل به حفظ متابولیسم طبیعی گلوکز و انسولین کمک می‌کند و سبب افزایش حساسیت به انسولین می‌شوند.

کاهش ابتلا به پرفشاری خون

غلات کامل دارای پتاسیم، منیزیم و فیتوکمیکال‌های زیادی هستند که سبب اتساع عروق و درنتیجه کاهش فشارخون می‌شود.

کاهش التهاب در بدن

التهاب مزمن سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت نوع دو و پرفشاری‌خون می‌شود.

غلات کامل به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به کاهش فاکتورهای التهابی کمک می‌کند در نتیجه خطر بیماری‌های التهابي از جمله آسم وآلرژی را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌‌عروقی

بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان است. عوامل مختلفي از جمله افزایش سن، سابقه خانوادگي، چربي خون بالا، پرفشاری خون، دیابت، چاقی و رژیم‌های غذایی ناسالم در بروز این بیماری‌ها مؤثرند. مصرف نان کامل از طریق کنترل چربی، فشار‌خون، قند‌خون، وزن و التهاب می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری کند.

همچنین مواد مغذی موجود در غلات کامل سبب کاهش سطح هموسیستئین سرم می‌شود. کاهش سطح هموسیستئین سرم می‌تواند وقوع سکته و بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش دهد.

پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن

کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در سراسر جهان است و حدود 2 میلیارد نفر در جهان به کم‌خونی فقر آهن مبتلا هستند.

اثرات مضر کمبود آهن شامل: اختلال در عملکردهای جسمی، ذهنی و شناختی، اختلال رشد، کوتاهی قدی، تضعیف سیستم ایمنی و خطر بالاتر ابتلا به عفونت است.

نوزادان، کودکان پیش‌دبستانیها، زنان در سنین باروری و زنان باردار در معرض خطرات سلامتی ناشی از کمبود آهن قرار دارند.

گرچه زیست دسترسی آهن از منابع گیاهی کمتر از منابع حیوانی است، اما نان کامل می‌تواند تا 50 درصد آهن مورد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تامین کند.

در واقع مصرف نان کامل علاوه بر سایر اثرات مفیدی که می‌تواند بر سلامتی داشته باشد، می‌تواند مقداری از آهن مورد نیاز بدن را فراهم کند.

البته باید توجه داشت که جذب آهن و سایر مواد مغذی از نان حاصل از خمیرهایی که از جوش‌شیرین به‌جای خمیرترش برای تخمیر آنها استفاده می‌شود، به دلیل وجود اسید فیتیک بالا تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در حالی‌که تخمیر طبیعی با حذف فیتات جذب آهن را تا 12 برابر افزایش می‌دهد.

رعایت فرایند تخمیر نان و رعایت زمان ماندگاری خمیر به منظور انجام تخمیر کامل موجب بهبود کیفیت نان و افزایش ارزش غذایی آن می‌شود.

نانی که خمیر آن بصورت طبیعی تخمیر می‌شود علاوه بر هضم بهتر، اسید فیتیک آن نیز کاهش می یابد در نتیجه جذب آهن، روی و کلسیم موجود در نان بیشتر جذب می‌شود.

ضمنا نان‌هایی که خمیر آنها ور آمده است، عطر و بوی بهتر و ماندگاری بیشتری دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × چهار =