با شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 1398، اهدای عضو در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه آن کاهش یافت. این مسئله با استمرار بیماری در طول سال 1399 ادامه پیدا کرد و بهتقریب، به پایینترین حد در طول یک دهه گذشته رسید. اکنون وارد قرن جدید شدهایم و کرونا و کمبود اعضای پیوندی همراهمان هستند؛ درحالیکه قرار بود بنیآدم اعضای یکدیگر باشند. وضعیت اهدای عضو به گفته مسئول واحد فراهمآوری اعضای پیوندی مرکز آموزشیدرمانی الزهرا (س) «مناسب نیست و نسبت به سالهای گذشته از 50 مورد اهدا در سال 97 به 42 مورد در سال 98 و 18 مورد در سال 99 رسیده است». مشمولان بسیاری در لیست انتظار هستند؛ اما دکتر مریم خلیفهسلطانی در گفتوگو با اصفهانزیبا از عدم وجود اعضای سالم سخن گفت و افزود: «ما کار روزانهمان را انجام میدهیم، شناسایی پلکانی و بررسی هم میکنیم؛ ولی متأسفانه اغلب موارد کیسهای موردمطالعه کرونا داشتهاند که مجبور شدهایم رهایشان کنیم.»
دوشنبه، دوم مرداد سال 1396، فضای مجازی پر شد از عکسهای متفاوت یکی از مجریان جوان سیمای ملی که بهخاطر موضعگیریهایش درباره برخی مسائل از جمله حجاب، نامآور شده بود. آزاده نامداری که برای تفرج به سوئد رفته بود، همان روز در گفتوگو با فارس پلاس عنوان کرد که «بادی آمده و روسریاش را برده.» توجیهی که به جنجالها دامن زد؛ زیرا تماشاچیان او متوجه نوعی ریا در رفتار و گفتارش شده بودند. زعمای سیما، چاره را در حذف تصویر او از جعبه جادو یافتند؛ اما پسلرزهها ادامه یافت تا آنکه خبرگزاریها در هفتم فروردین 1400 خبر مرگ مشکوک آزاده نامداری را منتشر کردند.
استفاده از حیوانات غیراهلی در سریال جدید مهران مدیری، با نام دراکولا، این روزها به نگرانی فعالان حقوق حیوانات و حامیان محیط زیست کشور دامن زده است. بررسی تیزر و نخستین قسمت این سریال نشان میدهد که حیوانات غیراهلی نظیر عقاب، کرکس، شاهین، ببر، تمساح، قوی سیاه، زرافه، طاووس، لاما و… در این سریال به بازی گرفته شدهاند؛ حال آنکه حامیان حقوق حیوانات انگشت اشاره خود را به سوی سازندگان دراکولا نشانه رفته و معتقدند که پخش این سریال، علاوه بر مسئله حیوان آزاری به قصد کسب سود، به قاچاق گسترده حیوانات غیراهلی به کشور منجر خواهد شد و گردش مالی قاچاقچیان را بالاتر از حد موجود خواهد برد.
نشست خبری دکتر امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با موضوع مراحل تصویب طرح جوانی جمعیت و خانواده و چالش های پیش روی اجرای آن، پیش از ظهر پنجشنبه، ۲۸ اسفند ۹۹ در دفتر نمایندگان مجلس اصفهان برگزار شد.
تا پیش از شیوع کرونا، مکانهای صرف غذا یکی از پرازدحامترین اماکن تـعـامـلـــی شــهـرهــــا بــودنـــد کـــه بیشتر ساعتهای شبانهروز به طیف وسیعی از مردم خدمات میدادند؛ اما با گسترش کرونا در تمام جهان دستخوش تغییرات گسترده شدند؛ ایران و اصفهان نیز از این موضوع مستثنا نبودند. در اوقات قرنطینه سرو غذا تنها به صورت بیرونبر امکان داشت و پس از آن با افزایش و کاهش شدت بیماری، سالنهای غذاخوری به روی مردم بسته و باز شد. همزمانی تورم و ترس از کرونا موجب شد تا بسیاری از ارائه و مصرفکنندگان غذا دچار زیان مالی فراوان و پیامدهای اجتماعی حاصل از آن شوند. طبقهبندی مشاغل انجام و اشتغال صنوف مواد غذایی بلامانع اعلام شد.
رستورانها، سفرهخانهها، غذای فوری، کافهها، ساندویچفروشیها، دکههای فلافلی و چایخانهها ازجمله مکانهای تعاملیِ خوراک تا پیش از شیوع کرونا بودند. اماکنی که به ازای در اختیار گذاشتن فضا، زمان و غذا، قسمتی از درآمد اقشاری را که بهطورمعمول در این مکانها خوراک میخورند،خرج خود میکرد. این فضاها که بهطور عمده، اغلب تحت تأثیر میزان درآمد افراد، و نه کیفیت خدمات، به پاتوقهایی برای حضور قشرهای مختلف جامعه تقسیم میشوند، معمولاً سه دسته را سیر میکنند: اغنیا، طبقه متوسط و قشرِ ضعیف که تقریباً هرگز به رستورانها، سفرهخانهها و فست فودهای گرانقیمت نمیروند.
سرطان، این بیماری شایع معاصر، همهجوره برای جامعه انسانی نمیصرفد. این بیماری، دومین عامل مرگومیر در سراسر جهان است که هزینه اقتصادی سالانه آن در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱,۱۶ تریلیون دلار آمریکا تخمین زده شده است. مسئول ثبت سرطان دانشگاه علومپزشکی اصفهان به تازگی از افزایش آمار ابتلا به سرطان در ایران و اصفهان خبر داده و گفته است: «این آمار با شیب کم رو به افزایش است.» بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال۲۰۱۸میلادی ۹,۶ میلیون نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست دادهاند؛ یعنی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بوده است.
به زمزمه بر بال بادِ پرهیاهوی این سال سخت از بیبرگی به سوی سرای شهیدان شتافتیم. هوا میخوش از عطر گس کاجهایی بود که شانهبهشانه اصفهان، قدقامتالآسمان گفتهاند. در میان خطوط سنگین زبان ارمنیِ حجاریشده بر سنگهایی که تاریخ زاد و وفات برخی از مهمانانش به قرن هجده میلادی میرسید، به جستوجوی مزار شش شهید، بر درگاه کوه گریستیم… .
دکتر محمد گلشن، فوق تخصص ریه، در اثر ابتلا به بیماری کرونا در دی ماه 99، ظرف مدت کوتاهی در دوم بهمن ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که خانه او بود، تشییع شد. اکنون یازده روز از درگذشت مردی که خاطرخواه دوست شد، میگذرد و ضایعه درگذشت او، ابر غمی است که بر شهر اصفهان و جامعه پزشکی سایه افکنده و نمیبارد. گفته میشود دکتر گلشن از نخستین نسل پزشکان فوق تخصص ریه در اصفهان بود که به دلیل قدرت تشخیص فوقالعادهای که داشت، همواره مطبش مملو از بیمار بود و توأمان در دانشگاه و بیمارستان به تدریس و مداوا پرداخت.
پنجاه سال پیش، در دوم فوریه 1971 برابر با 13 بهمن 1349 خورشیدی، معاهدهای جهانی برای حفاظت از تالابها، حیوانات و گیاهان وابسته به آنها (به ویژه پرندگان آبزی) در شهر رامسر به تصویب رسید که به «کنوانسیون رامسر» مشهور شد و در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. ویکی پدیا نوشته است «این معاهده در ابتدا امضای 18 کشور را بر کاغذ داشت، اما هم اکنون ۲۴۱۲ مکان با بیش از ۲۵۴ هزار هکتار وسعت ۱۷۱ کشور جهان را پوشش میدهد.»
مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان، صبح پنجشنبه، 9 بهمن 99 میزبان وزیر آموزشوپرورش و هیئت همراه او بود. محسن حاجیمیرزایی در این دیدار، بهرغم دعوت از رسانهها، سؤالات معدود خبرنگاران حاضر را با گفتن اینکه: «وقت نیست!» بیپاسخ گذاشت؛ اما در گفتوگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی اصفهان، درباره نیروهای خرید خدمت، اظهار کرد: «سیاست ما توسعه مراکز خرید خدماتی نیست و درباره بخشهایی هم که اکنون فعال هستند، اصلاحاتی در بخشنامه و دستورالعمل سال جاری ایجاد شده است.» او با اشاره به مسائل و مشکلات نیروهای خرید خدمات، افزود: «حقوق آنها کافی نبود و ۲۴ ساعت خدمتشان تماموقت تلقی نمیشد، چون بر اساس قانون کار، فعالیت این دسته از معلمان نیمهوقت محاسبه میشد؛ اما امسال ابلاغ کردیم که ۲۴ساعت خدمت آنها تماموقت تلقی شود که این امر میتواند بر حقوق این دسته از معلمان تأثیرگذار باشد.».
به صورت رسمی یک سال از ورود کرونا به کشور گذشته و شرایط زیستی از پیش برای معلولان سختتر شده است. این هم استانیها که به گفته مدیر کل سابق بهزیستی استان درنشست خبری آذر 98، تخمین زده میشود نزدیک به 500 هزار نفر باشند، با شیوع کرونا دچار مشکلات بسیاری شدهاند. علی عباسی، فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت و عضو شورای مشورتی جوانان شهردار اصفهان که به تازگی مقالهای با موضوع «تأثیرات کرونا بر زندگی افراد داری معلولیت» نگاشته،