آغاز‌به‌کار فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان

در سال‌های نه چندان دور حضور زنده‌یاد زاون قوکاسیان، مدرس سینما و سینماگر اصفهانی که بی‌دریغ در اغلب پاتوق‌های هنری اصفهان فعالیت داشت، گرمای خاصی به جلسات کانون فیلم حوزه هنری اصفهان داده بود. او اغلب با صبر و حوصله این جلسات را اداره می‌کرد و میزبان فیلم‌سازان مختلف و علاقه‌مندان سینما می‌شد. حالا بعد از گذشت چند سال اهالی حوزه هنری دوباره این مرکز را فعال کرده‌اند تا با یادی از او، سینمادوستان اصفهانی را دور هم جمع کنند. به همین منظور مراسم آغاز‌به‌کار دوباره فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان با حضور اهالی فرهنگ و هنر و با یادی از زاون قوکاسیان سه‌شنبه ساعت 16:30 در سالن سوره اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:04 - پنجشنبه 1400/09/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در این مراسم که 2آذرماه با حضور سینمادوستان و همکاران زاون قوکاسیان با اجرای امیر صفایی‌پور در سالن سوره اصفهان برگزار شد، دکتر احمد نوری سرپرست حوزه هنری استان اصفهان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد قوکاسیان درخصوص عکس‌ها و فیلم‌هایی که از سال‌های تحصیل پدرش و همراهی زاون قوکاسیان با ایشان دارند و از خاطرات کودکی خود از او گفت.

رویکرد جدید فیلم خانه حوزه هنری

نوری ادامه داد: در راه اندازی «فیلم خانه» حوزه هنری استان اصفهان، رویکرد جدیدی داریم تا در ادامه زحمت‌هایی که برای کانون فیلم در سال‌های قبل کشیده شده است، اکنون به همت واحد هنرهای تصویری برنامه‌ریزی هفتگی کنیم و هر روز هفته با برنامه‌ای سینمایی در خدمت مخاطبان باشیم. او ضمن تشکر از همراهی مصطفی حیدری، مدیر دفتر تخصصی سینما و مجتبی شاه‌مرادی معاونت شهرداری و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: شنبه‌ها به سینمای کودک، یکشنبه‌ها نمایش فیلم‌های کوتاه، دوشنبه‌ها اکران فیلم‌های مستند و سه‌شنبه به فیلم‌خانه و چهارشنبه  به برنامه‌های انیمیشن خواهیم پرداخت.
سرپرست حوزه هنری استان اصفهان اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی فیلم خانه حوزه هنری استان اصفهان پاتوق خوبی برای مخاطبان سینمایی در اصفهان ایجاد شود تا در فضای تولید ورود بیشتری اتفاق بیفتد.

حضور زاون رنگ دیگری به جلسه های فیلم تالار هنر داد

در ادامه این برنامه میثم بکتاشیان، مدیر منطقه1 شهرداری اصفهان از خاطرات همکاری با زاون قوکاسیان یاد کرد؛زمانی که مدیریت تالار هنر را برعهده داشت: در  آن زمان ما دوره‌های هشت‌ماهه فیلم‌سازی مستند را زیر نظر زاون برگزار کردیم و حضور گرم و صمیمی او باعث شد این دوره‌ها به شکل تخصصی و در نهایت دغدغه و مسئولیت‌پذیری برگزار شود.او سپس به اخلاق‌مدار بودن زاون اشاره کرد: زنده‌یاد زاون به اخلاقیات پایبند بود و با صبوری و احترام با همه رفتار می‌کرد. برخورد متواضعانه و بزرگ‌منشانه او را نمی‌توان از یاد برد. علاوه بر اینکه زاون همیشه به فکر شاگردانش بود و در بستر بیماری هم سراغ بچه‌هایی که با ایشان همکاری داشتند را می‌گرفت.بکتاشیان ادامه داد: او آدم دغدغه‌مند و متعهدی بود؛ انسان بزرگی بودند که به گردن همه ما حق دارد، محبتی که ایشان به دوستان و شاگردانشان داشتند بی مثال بود و به همین دلیل همه با محبت در مراسم تشییع ایشان شرکت کردند.

زاون، یاری‌رسان فرهنگ بود

فرزان معظم مدیر سابق هنرهای تصویری حوزه هنری استان اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی کانون فیلم توسط زاون قوکاسیان گفت: از او انسان‌بودن را یاد گرفتم و اینکه با استفاده از زبان سینما در قالب زمان و مکان گسترش پیدا کنیم و تکثیر شویم. او ادامه داد: تأسیس کانون فیلم حرکت خوبی بود که با همت خانم رجایی به نوعی دارد تجدید می‌شود، کسی که خودش دانش آموخته رشته سینماست و کلاس‌های زاون قوکاسیان را نیز درک کرده است. او با اشاره به ترجمه کلمه زاون گفت: این کلمه به معنای یاری‌رساننده است و ایشان به واقع یاری‌رساننده فرهنگ و هنر اصفهان بودند.او از ایجاد دوباره فرصت تماشای فیلم‌های خوب سینما توسط حوزه هنری استان اصفهان تشکر کرد.

فیلم‌خانه ادامه‌دهنده موفقیت‌های کانون فیلم

غلامرضا مهیمن مستندساز اصفهانی نیز ضمن تبریک برای شروع فعالیت دوباره کانون فیلم به همت حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدوارم فیلم خانه در ادامه کارش همان موفقیتی که کانون فیلم اصفهان به دست آورد را به دست بیاورد.او افزود: زاون یک شهروند اصفهانی بود. یک همشهری ساده و اصیل که ارتباطش با شهر بسیار قوی و پررنگ بود و برای فرهنگ و هنر دل می‌سوزاند و هر کاری از دستش بر می‌آمد، انجام می‌داد. اگر فکر می‌کرد کسی در هر کجای دنیا می‌تواند به رشد فرهنگ سینمایی مردم اصفهان کمک کند، او را دعوت می‌کرد و در منزلش به روی همه باز بود. او ادامه داد: دغدغه تمام زندگی زاون، شهر و فرهنگ آن و افزودن دانش سینمایی و غیر‌سینمایی شهروندان آن و حمایت از هنرمندان این شهر بود؛ اینکه ما باید نسبت به فرهنگ و شهرمان متعهد باشیم و چیزی به فرهنگ شهرمان بیفزاییم. او با اشاره به اینکه در گذشته‌های دور فرهنگ استاد و شاگردی وجود داشت و وقتی استادی فوت می‌کرد یک جایگزین برای او وجود داشت، گفت: اکنون این الگوسازی از میان رفته است و جایگزینی برای بسیاری از هنرمندان و بزرگانی نیست که از دست می‌دهیم.این فیلم‌ساز اصفهانی خاطر‌نشان کرد: فیلم‌ها و کتاب‌های زاون قوکاسیان در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفته است تا  اگر موزه سینما تأسیس شود، این فیلم‌ها و کتاب‌ها به این موزه منتقل می‌شود.در پایان مراسم پوستر آغاز‌به‌کار فیلم‌خانه اصفهان رونمایی و توسط حضار امضا شد و فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران آرک به نمایش درآمد.همچنین به گفته نرگس رجایی،‌ مدیر واحد هنرهای تصویری حوزه هنری فصل اول فیلم‌خانه با رویکرد اقتباس به نمایش و بررسی آثار اقتباسی سینما می‌پردازد و در هفته‌های آتی، سه‌شنبه‌های هر هفته فیلم‌خانه نمایش فیلم خواهد داشت.
رجایی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فیلم‌خانه در چهار فصل تصریح کرد: با برنامه‌ریزی منظم و در هفته اول به اقتباس می‌پردازیم. علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند ساعت 16:30 هر سه شنبه به سالن سوره واقع در خیابان آمادگاه، روبه‌روی مهمان‌سرای عباسی مراجعه نمایند. گفتنی است، برنامه فیلم‌خانه با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و دفتر تخصصی سینما سه‌شنبه‌های هر هفته در سالن سوره حوزه هنری به اکران فیلم سینمایی می‌پردازد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    رها کیوان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط