احساس آرامش در شهر ایجاد می کنیم

دومین نشست فصلی خبری سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان روز گذشته برگزار شد. علی صالحی در این نشست اعلام کرد که تیم مدیریت‌شهری تلاش می‌کند احساس آرامش را در همه ابعاد عمرانی، شهری، تعاملات و مطالبه‌گری‌ها در شهر ایجاد کند که اساس آن با حضور منظم و پاسخ‌گویی اعضای شورا بین نمایندگان رسانه‌ها شکل می‌گیرد. او تأکید کرد: در شرایط فعلی با وجود محدودیت منابع و نیازهای نامحدود راهی به جز گفت‌وگو برای رسیدن به اولویت مشترک و رفع نیازهای شهر نداریم.

تاریخ انتشار: 09:28 - پنجشنبه 1400/08/20
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
no image

 صالحی به ارائه گزارش عملکرد مدیریت‌شهری در طول سه ماه گذشته پرداخت و گفت: فضای اداری شهر به صورت دوی امدادی است؛ به این معنا که خدماتی را در گذشته انجام داده‌اند به ما رسیده و ماهم باید بعد از چهار سال آنچه انجام داده‌ایم را به دیگران تحویل دهیم. او با بیان اینکه اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان کار خود را به صورت غیررسمی بلافاصله بعد از انتخابات خردادماه آغاز کردند، اظهار کرد: سه جلسه در هفته با همکاری اعضای تیم قبلی مدیریت‌شهری برگزار می‌کردیم که در این جلسات، انتقال تجربیات و گزارش وضعیت شهر انجام می‌شد. صالحی تأکید کرد: از زمانی که تیم جدید مدیریت‌شهری کار خود را آغاز کرده، شرایط شهر بهتر شده؛ اما وضعیت مردم و شهر تحت تأثیر موقعیت اقتصادی قرار دارد که وضعیت مطلوبی ندارد.

اعداد متفاوت بدهی‌های شهر

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره بدهی‌های شهر گفت: در این خصوص اعداد متفاوتی وجود دارد و از ۳هزار تا ۷هزار میلیارد تومان ارقامی گزارش شده که در این خصوص باید بررسی‌های لازم انجام شود. او ادامه داد: مشکلاتی در حوزه فرایندها و منابع انسانی نیز داریم که باید در این خصوص ساختارهای لازم شکل بگیرد و نظم دهی ایجاد شود. به گفته صالحی، مشکلات نیروی انسانی شهرداری به آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها ارتباط دارد که با ابطال این آیین‌نامه و جذب‌های قابل توجهی که در دوره قبلی مدیریت‌شهری انجام شده، امکان حضور افراد در سطح نخبگی و مالی و مدیریتی وجود ندارد. او ادامه داد: شهردار اصفهان نیز موضوع عدم استخدام نیروی جدید را به زیرمجموعه خود ابلاغ کرد و در این خصوص باید مجلس تعیین تکلیف کند.
 صالحی با تأکید بر اینکه اگر قرار است تحول خاصی انجام شود باید شرایط قانونی آن فراهم شود، گفت: یکی از نکاتی که شورای ششم بر آن تأکید دارد این است که برای تحول نباید از مسیرهای غیرفرعی و غیرقانونی حرکت کنیم و هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. صالحی افزود: در حال حاضر اشکالاتی در فرایندهای شهری و پدیده‌های شومی مثل دلالی در بخش‌های مختلف شهرداری وجود دارد؛ اما ما کارکنان سالم و تلاشگری هم در شهر اصفهان داریم که برای اداره شهر تلاش می‌کنند. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ساعات کاری اعضای شورا گفت: طبق قانون، اعضای شورای شهر باید ۶۰ساعت در ماه کار کنند؛ اما میانگین فعالیت‌های ما تا امروز بالای ۲۰۰ساعت بوده که این امر به دلیل حضور در بخش‌های مختلف خدمات‌رسان شهرداری و بازدیدهای سرزده با توجه به جایگاه نظارتی شورای شهر رخ داده است. تعدادی از اعضای شورا در مناطقی حضور پیدا کردند که تا قبل از آن هیچ مدیر عامل و عضو شورایی در آنجا حضور نداشته‌اند و به همین دلیل اصلاح برخی از فرایندها و مشکلات رخ داده است. او تأکید کرد: تجدید ساختارها و چابک‌سازی در مجموعه شورای شهر دنبال شده در حوزه تعاملات شورا و شهرداری و اصلاح فرایند انجام شده است. او در بخش دیگری از سخنان خود به تخصص اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: ۹ نفر از اعضای شورای شهر در شهرداری و تیم‌های قبلی مدیریت‌شهری حضور داشته‌اند وبقیه اعضا نیز تخصص لازم را در حوزه مدیریت‌شهری دارند که این امر زمینه‌ساز حضور مجموعه تخصصی با اشراف مناسب به مسائل شهر در شورای شهر بوده است. صالحی همچنین تأکید کرد که مدت زمان استقرار دوره جدید مدیریت‌شهری در کوتاه‌ترین زمان بوده و با وحدت و هم‌گرایی که بین اعضا و شهرداری وجود دارد، نقشه راه چهارسال آینده شهر در قالب منشور شورای ششم ترسیم شده که به‌زودی رونمایی می‌شود.

اعلام حمایت آیت‌الله مهدوی امام‌جمعه موقت اصفهان از شورا

او همچنین از برگزاری جلسه مشترک با مجمع نیروهای انقلاب به عنوان مطالبه‌گر خبر داد. به گفته صالحی، اعضای شورا جلسات مشترکی با آیت‌الله مهدوی، عضو خبرگان رهبری داشته‌اند که ایشان به ایجاد فضای هم‌گرایی میان اعضا تأکید، دغدغه‌های مدنظر خود را مطرح کرده و به اتحاد بین تیم مدیریت‌شهری اشاره کرده‌اند. ایشان همچنین حمایت خود را از منتخبان مردم در مجلس و شورای شهر اعلام کرده‌اند. به گفته صالحی، در حال حاضر گفتمان واحدی بین نمایندگان مردم در مجلس و اعضای شورا وجود دارد که خروجی آن انتشار نامه هشدارآمیز مصرف مازوت در اصفهان بود. او در بخش دیگری از جلسه 2.5ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های اصفهان با بیان اینکه مشکلات یک‌شبه ایجاد نشده که یک‌شبه بتوان آن را تغییر داد، اظهارداشت: برای تغییر وضع موجود به زمان نیاز داریم؛ چراکه ریل‌گذاری‌هایی در گذشته انجام شده و تغییر مسیر باید به‌تدریج انجام شود که این موضوع خود را در بودجه 1401 نشان می‌دهد. او گفت: هم‌صدایی تیم مدیریت‌شهری برای تغییر کمی و کیفی در زندگی مردم، خود را در اداره شهر نشان می‌دهد. صالحی افزود: درمورد مسائل فرهنگی و محیط‌زیستی در حیطه وظایف شورا تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شده است. او افزود: شفافیت و تسهیل فرایندهای اداری هم جزء اولویت‌های ما بوده است. صدور پروانه، تفکیک فیزیکی و تراکم به بازنگری نیاز دارد. صالحی ادامه داد: در حوزه هوشمندسازی مصوبه‌ای برای واگذاری نرم‌افزار سرای ۸ انجام شد که تأکیدات جدی در رابطه با ارتقای این نرم‌افزار و اصلاح فرایندهای آن برای تسهیل کار مردم داده شد.

 تحول در اقتصاد شهر

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان، تأکید کرد: باید در اقتصاد شهری تحول رخ دهد و برای این موضوع باید برای مردم و بخش خصوصی سهم ویژه قائل شویم. توجه به فعالان بخش خصوصی مثل محیط‌زیست و اقتصاد باید به صورت تغییر ریل‌گذاری انجام شود.
او تصریح کرد: برای ایجاد مشارکت و کارآفرینی به کمک بخش خصوصی نیاز داریم تا با برنامه منظم، بخشی از بار را از دوش اصفهان برداریم. صالحی افزود: با تکیه بر تجربه گذشتگان در تلاش هستیم که از نقطه صفر شروع نکنیم؛ ولی باوجوداین، به زمان نیاز داریم. او سپس به ارائه گزارش کار شورای شهر پرداخت و گفت: ظرف سه ماه گذشته 555 لایحه در شورای شهر بررسی شده، 62 مصوبه تصویب شده که از این تعداد 39 مورد لوایح شهری، 8 مورد پاسخ به فرمانداری و دو مورد ابطال مصوبه بوده است.
به گفته صالحی، شورای شهر برای تقویت حمل‌ونقل عمومی با دریافت وام ۲۰۰میلیارد تومانی و برای تکمیل رینگ چهارم با وام ۲۵۰ میلیارد تومانی و برای تکمیل خط دوم قطار شهری با دریافت تسهیلات 200 میلیارد تومانی موافقت کرده است.
او افزود: بخش اصلی تأمین مالی برای مترو بر اساس اوراق مشارکت است؛ اما در مواردی که اوراق مشارکت جواب‌گو نیست، باید از راهکارهای دیگری مثل مشارکت بخش خصوصی و اخذ وام استفاده کنیم. او تأکید کرد: تکمیل خط دوم جزء اولویت‌های این شوراست. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه در حوزه شفافیت شهری، با واگذاری مشروط سامانه سرای 8 موافقت کردیم، اظهار داشت: در این خصوص تأکید کردیم شهرداری باید خودکفا شود و نرم‌افزارهای شهری را خودش توسعه دهد تا به شهر هوشمند برسیم. همکاری با دانشگاه علوم‌پزشکی در حوزه واکسیناسیون، حمایت ریالی و کمک‌های مؤمنانه با استفاده از هیئت‌های مردمی و مناطق کم‌برخوردار شهر انجام و با کمک مردم و همکاری مدیریت‌شهری هزار بسته معیشتی بین نیازمندان شهر توزیع شد. او درمورد جشنواره کودک نیز گفت: در این خصوص تلاش‌های شورا به نتیجه رسید و باعث شد تا جشنواره در محلات کم‌برخوردار شهر به نمایش در آید.
صالحی تأکید کرد: در این دوره گام بلندی برای اجرای عدالت و در دسترس قرارگرفتن این جشنواره در همه شهر برداشته شد و این تغییر در سال آینده با کمک منتقدان و سایر مردم شهربه بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.

 ایجاد یک مجمع 18 نفره در دبیرخانه شورای شهر برای حل مشکلات شهری

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان از ایجاد یک مجمع 18نفره در دبیرخانه شورای شهر برای حل مشکلات خبر داد و گفت: با حضور نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس دبیرخانه‌ای را به صورت 13+5 تشکیل دادیم و سعی داریم این جمع را به 13+5+1+1+1 تبدیل کنیم تا ۵ نماینده مردم در مجلس ۱۳ عضو شورا، شهردار، فرماندار و استاندار در این دبیر خانه در جلسات حاضر شوند تا برای حل مشکلات اصفهان با یک گفتمان مشترک، یک صدای واحد از اصفهان شنیده شده و بتوانیم مشکلات شهر را حل کنیم.
 او تأکید کرد: در حال حاضر، دلیل عمده عدم حل مشکلات اصفهان، شنیده‌نشدن صدای واحد از این شهر است. صالحی ادامه داد: در حوزه آب و آلودگی هوا ما به یک نتیجه واحد نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم برای حل مشکل آلودگی هوا، زاینده‌رود و سایر موانع شهری یک رویه واحد را ارائه دهیم.

عدالت بودجه‌ای و عدالت در توزیع

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در روند اصلاح بودجه، شعار ما عدالت در توزیع بود. او ادامه داد: در بررسی اصلاح بودجه برخی از تغییرات و اصلاحات با عدالت در تضاد بود که ما با آن مخالفت کردیم. صالحی با بیان اینکه برای حل مسائل زیست‌محیطی با مجموعه‌های دانش‌بنیان تعامل داریم، گفت: اصفهان روزانه 400 تن زباله دفن می‌کند که در این خصوص باید تجدیدنظر شود. او افزود: ما با یک مجموعه دانش‌بنیان که مراحل تحقیقاتی خود را طی کرده برای ایجاد زباله‌سوز پلاسمایی و شیوه دفن زباله و جمع‌آوری زباله به گفتمان واحد رسیدیم که به زودی لایحه آن ارائه می‌شود.
 سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تفکیک فیزیکی زمین‌ها بخش قابل توجهی از مراجعات کمیته نظارتی را تشکیل می‌دهد، گفت: در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد که این امر در دستور کار است و لایحه آن به‌زودی اعلام وصول می‌شود. او تأکید کرد: جداول تراکم باید بازنگری شود، چون بی‌عدالتی در پیشرفت شهر تأثیر می‌گذارد.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان، ادامه داد: ما در حوزه ساخت‌وساز کمبود و اضافه تقاضا داریم؛ به‌طوری‌که در بخشی از شهر با انبوهی از ساخت‌وساز و در بخش دیگر با کاهش ساخت‌وساز مواجه هستیم. صالحی افزود: جداول تراکم باید مناسب با شرایط اقتصادی مردم تنظیم شود و در این خصوص معاونت شهرسازی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. به گفته او، مسائل مربوط به پهنه‌بندی زمین و فرونشست زمین را هم معاونت شهرسازی پیگیری می‌کند که این موضوع از نظر علمی و عملی قابل پیشگیری و رفع است.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جلسات تخصصی با موضوع باشگاه شهراندیشان توسط مرکز پژوهش‌های شورای شهر در حال برگزاری است، گفت: ما سعی داریم با برگزاری این جلسات مشارکت مردم و نخبگان را در اداره شرکت فراهم کنیم. او افزود: این باشگاه این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا جلسات کارشناسی برای اداره شهر انجام شود و ما جلسات کارشناسی اولیه را به صورت علنی برگزار می‌کنیم.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره دیدارهای هفتگی اعضای شورا با مردم هم گفت: جلسات کمیته نظارتی هر هفته یکشنبه‌ها در مناطق انجام می‌شود و تاکنون ۱۰ جلسه با حضور ۳۴۸ نفر از مردم در این کمیته‌ها انجام شده است. او افزود: رئیس شورای شهر هم چهارشنبه‌ها ملاقات مردمی دارد و تاکنون هفت جلسه از این ملاقات‌ها برگزار شده که ۸۷ نفر از شهروندان با او دیدار داشته‌اند. او درباره اقداماتی که به شفافیت و کاهش تخلفات در شهر منجر می‌شود، گفت: درمورد سالم‌سازی فضای اداری، شفافیت و مبارزه با تخلفات توسط حراست و بازرسی شهر کارهای لازم انجام شده است. او تصریح کرد: درصددیم با کمک مردم ساختارهای غیر شفاف و مداخلات غیرعقلانی شهر را حذف کنیم و در این خصوص از سوت‌زن‌ها و کارکنان سالم حمایت می‌کنیم تا گزارشگری تخلفات اجرایی شود.

 اصلاح روال‌های گذشته

بخشی از جلسه روز گذشته به پرسش و پاسخ گذشت. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به پرسشی درباره چرایی اهدای سکه به تیم سابق مدیریت شهری در مراسم تودیع و معارفه شهردار، گفت: در گذشته روال‌هایی وجود داشته که آنچه اشکال دارد، باید اصلاح شود و باید برنامه‌ها در چارچوب مشخصی اجرا شود. او گفت: در حال حاضر پروتکلی برای تودیع و معارفه نداریم و می‌توانیم به وزارت کشور پیشنهاد دهیم تا مصوب کرده و چارچوب‌ها را به ما اعلام کند. به گفته صالحی، در سطح استان هم‌زمان تودیع و معارفه‌های دیگر نیز بود که اقداماتی برای تغییرات آن انجام شد. او افزود: استاندار، شهردار و اعضای شورا در این خصوص تغییراتی را ایجاد کرده و تأکید کردیم که از ارسال گل و هدیه به دبیرخانه شورای شهر، استانداری و شهرداری خودداری کنند. اما اگر در این خصوص شیوه‌نامه وجود داشته باشد کار مؤثرتر انجام می‌شود.
 او افزود: در مقایسه با گذشته مراسم معارفه با حداقل هزینه در شهرداری در حال انجام است. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان هدف از برگزاری نشست‌های تخصصی با اعضای سابق شورای شهر را انتقال تجربه دانست و اظهار داشت: به این روند برای انتقال تجربیات و ریل گذاری جدید شهر نیاز داریم.

 مشخص‌شدن تکلیف محدوده شهر

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بخشی از مناطق کم‌برخوردار شهر در محدوده شهر وجود ندارد و شهرداری به صورت غیرقانونی به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد، تأکید کرد: باید تکلیف محله‌های کم‌برخوردار خارج از شهر مشخص شود، به عبارت دیگر باید محدوده شهر تعیین شود و اجازه ندهیم این شهر از محدوده فوق خارج شده و باید بارگذاری‌های جدید کنترل شود.
صالحی افزود: باید مناطق خارج از حریم تعیین تکلیف شوند تا هم مردم آسیب نببینند و هم شهرداری کار غیرقانونی انجام ندهد. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درحا ل حاضر ۴۰درصد از بودجه شهر از طریق تراکم تأمین می‌شود و با کنترل هزینه‌ها سعی داریم که فشار بودجه بربخش ساختمانی کاهش یابد.
 او افزود: باید درآمد سیاستی و مستمر را ارتقا دهیم و بار درآمد شهر را از بخش ساختمان حذف کنیم؛ اما دریافت تراکم در چارچوب قوانین شهرداری انجام می‌شود؛ ولی باید شهر به این درآمد نیاز نداشته باشد.
او درباره منابع جدید درآمدی شهر نیز گفت: اوراق مالی و مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سایر منابع درآمدی جدید و شیوه‌های جدید مشارکت در کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار دارد. صالحی افزود: در مورد پساب و جایگزین‌کردن آن به جای مصرف آب در دستور کار کمیسیون خدمات‌شهری قرار دارد. این کمیسیون کارهای جدی در این خصوص انجام داده و سیاست‌های کنترلی برای حفظ فضای سبز و ابلاغ‌های لازم برای نگهداری و انتخاب پیمانکار آن اتفاق افتاده است.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در زمان هک سامانه بنزین، هیچ‌کدام از زیرساخت‌های شهری به غیر از برخی از تابلوهای شهری، تحت تأثیر قرار نگرفت، گفت: اما شورا و شهرداری با اعلام رایگان‌شدن حمل‌ونقل عمومی در طول یک روز از سرمایه اجتماعی حمایت کردند. او همچنین از بازنگری در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ خبرداد و گفت: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ حوزه فرهنگی و اجتماعی ضعیف است و برنامه کاملا شهری بسته شده و برای اینکه بتواند با سازوکار امروز و شعارهای ما هم‌خوانی داشته باشد سعی داریم این برنامه را بازنگری کنیم. او تأکید کرد: اما در این بازنگری همه چیز از صفر نیست.
 سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره وضعیت برنامه جامع شهر نیز گفت: درخصوص برنامه جامع تضارب آرا بین شهرداری و سایر نهادهای استانی وجود دارد. او افزود: سعی می‌کنیم در جلسات مشترک با راه و شهرسازی بتوانیم برنامه جامع را عملیاتی کرده و به طرح مشترک برسیم. سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص سرنوشت مصوبات اجرا نشده شورای پنجم، اظهار کرد: هیئت رئیسه شورا همه مصوبات اجرانشده را احصا کرده که در سازوکار مشخصی این موارد بررسی می‌شود. قرار است فرایندهای قانون‌گذاری به نحو مطلوبی اصلاح شده و طرح‌های زائد حذف و درباره آن‌هایی که راه فساد را باز می‌گذارد تجدیدنظر شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر