تخلف با چراغ خاموش!

چراغ‌های راهنما با قطع برق خاموش می‌شوند، ماشین‌ها بوق می‌زنند، راننده‌ها و عابران پیاده به هم ناسزا می‌گویند و درگیری‌های جزئی و کلی به وجود می‌آید، در حالی‌که نه افسری برای ثبت وقایع حضور دارد و نه دوربینی روشن است! این مسئله در حالی حقوق و امنیت جانی و مالی شهروندان را تهدید می‌کند که رییس پلیس راهور استان در گفت‌وگو با اصفهان زیبا آنلاین، از «کمبود نیرو، عدم همکاری اداره برق و بی توجهی به پیشنهادات پلیس راهور در ستاد بحران استان» سخن می‌گوید و رییس ستاد بحران از «صدور مصوبه ها و الزام به انجام آنها!»

تاریخ انتشار: 13:46 - جمعه 1400/05/8
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

 مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداري اصفهان اما معتقد است که «کار با مصوبه پیش نمی‌رود زیرا بودجه تامین نمی‌شود، اداره برق همکاری نمی‌کند و تجهیزات لازمِ خریداری شده هنوز تحویل داده نشده است!» مشکلات ترافیکی در حالی نظم عمومی شهر را مختل کرده اند که نهادهای مربوط، مسئولیت این وضعیت را نمی پذیرند. وضعیتی که ناشی از خلاء قوانین راهنمایی و رانندگی است!
بازار ناسزا و بوق و غوغا در گرمای مرداد، داغ شده بود و ماشین ها، موتورها، دوچرخه ها و آدم ها در هم می لولیدند! کسی به کسی راه نمی داد. همه می خواستند به سرعت از ترافیک ظهر مرداد اصفهان بگریزند. ترافیکی که به خاطر قطعی برق در قسمتی از خیابان هشت بهشت غربی، در تقاطع گلزار به وجود آمده و تشنج عجیبی را بر این چهارراه شلوغ، حاکم کرده بود. اتوبوس واحد در چند متری چهارراه، نزدیک به بیست دقیقه از حرکت وامانده و مسافرانِ این سوی چهارراه، همچنان که انتظار می کشیدند، شاهدی بر وضع موجود بودند: پیرمردی سپید مو می خواست با هدایت ماشین ها راه بندان را رفع کرده و گره را بگشاید اما یک تاکسیِ زرد با سرعت به طرف پیرمرد آمد و مماس با زانوانش زد روی ترمز! جر و منجری ناپایاپای آغاز شد. راننده تاکسی، با نیش گاز پیرمرد را به عقب راند، پیرمرد فریاد کشید و ناظران، ناسزا گفتند. این، پلانی کوتاه از معضلاتی است که با قطع برق چراغ های راهنمایی در سطح شهر اصفهان به وجود می آید و از چشمان دوربین ها و پلیس راهور، دور می ماند. مسئله ای که ممکن است منجر به صدمات جبران ناپذیری به جان و مال شهروندان، در خلاء قوانین راهنمایی و رانندگی شود.

بروز تخلف در نبود پلیس، شاهد و برق!

رییس پلیس راهور استان، در گفت و گو با اصفهان زیبا آنلاین درباره تاثیر قطعی برق بر مدیریت ترافیک اصفهان، می گوید:« بیش از شصت درصد جرایم ترافیکی استان در کلان شهر اصفهان اتفاق می افتد، بنابراین باید به صورت ویژه به اصفهان توجه شود تا شاهد کمترین میزان قطعی برق باشیم» توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا« وقتی برق یک تقاطع قطع می شود، از چهار سوی خیابان ماشین می آید، اینگونه نه تنها با یک افسر نمی توان آن تقاطع را مدیریت کرد، بلکه نیاز به دو تا سه نیروی کاربلد داریم تا سریع در محل حضور یافته و ترافیک را مدیریت کنند.» او این وضعیت را در حالی موجب زحمت بیش از اندازه پلیس راهور عنوان می کند که به روند نامناسب اطلاع رسانی زمان قطع برق انتقاد دارد. سرهنگ محمدی می گوید:« وقتی برق یک منطقه قطع می شود، چراغ راهنمایی 25 تا 30 تقاطع، همزمان خاموش می شود؛ مگر ما چه اندازه نیروی انسانی و امکانات داریم تا به صورت فوری در موقعیت قرار گرفته و ترافیک را مدیریت کنیم!» رییس پلیس راهور استان که معتقد است«حتی با وجود چراغ های راهنماییِ روشن نیز دچار معضل بودیم و مدیریت ترافیک برایمان سخت بود» از ارائه پیشنهاداتی برای رفع این معضل در ستاد بحران استان سخن می گوید. او عنوان می کند که«به دلیل سه تا چهار فیدره بودن برق تقاطع ها، وقتی برق یک سو قطع می شود، برق سوی دیگر برقرار است و توان همپوشانی هم را دارند» کارشناسان اداره برق اما موافقت نمی کند زیرا«از نظر ایمنی و فنی مشکلاتی را ایجاد می کند.» رییس پلیس راهور همچنان معتقد به این راهکار است اما تا کنون در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این در حالی است که با نبود هیچ گونه نظارتی بر چهاراه ها، تقاطع ها و خیابان ها در زمان قطعی برق، تخلفاتی به وجود می آید، درست مثل مورد پیرمرد که ممکن بود منجر به جرح، تصادف یا حتی بنابه تعمد راننده تاکسی،  به قتل عمد منتهی شود. سرهنگ محمدی در پاسخ به این وضعیت، از تلاشِ پلیس راهور برای پوشش این مکان ها در نبود برق، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و گذشتِ شهروندان سخن می گوید، مواردی که بنا به شواهد کارآمد نیستند و رعایت هم نمی شوند! او به این مسئله اذعان دارد که« خلاء زمانی از هنگام قطع برق تا رسیدن مامور به محل وجود دارد و چاره ای هم نیست!» او در پاسخ به این سوال که در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولیت جان و مال شهروندان در نبود پلیس راهور، دوربین و نظر کارشناسی چیست؟ پاسخی ارائه نمی دهد.

کشف 6520 ماینر: مصوبه های بی اجرا و ادارات ناموظف!

منصور شیشه فروش، رییس ستاد بحران استان از برگزاری جلسات متعدد ماهیانه با حضور نمایندگانی از شهرداری، اداره برق و پلیس راهور درباره تامین برق اضطراری چراغ های راهنمایی و دوربین های ثبت تخلف به هنگام قطع برق سخن می گوید. او خروجی این جلسات را تصویب مصوباتی عنوان می کند که بنابر یکی از آنها،«شهرداری های کلان شهرها، از جمله شهر اصفهان موظف به تامین برق اضطراری چهارراه ها از هر طریق ممکن هستند.» به گفته رییس ستاد بحران استان«چهل چهارراه اولویت دار نیز به عنوان پایلوت در دستور کار قرار گرفته و بنا شده است تا به صورت ویژه با هماهنگی اداره برق این کار انجام شود؛ خواه با پنل های خورشیدی و خواه با برق یو پی اس.» این مصوبه به نهادهای مربوط ابلاغ شده اما شواهد نشان می دهد که هیچ کاری صورت نگرفته است و همچنان جان و مال شهروندان در خلاء قانونی موجود، مورد تهدید واقع می شود! شیشه فروش درباره این وضعیت نابسامان،  با تاکید بر ابلاغ مصوبات، می گوید:«شهرداری ملزم به تامین برق چهارراه ها است. ضمنا معاونت حمل و نقل شهری موظف است که نیروی متعدد آموزش دیده را در اختیار پلیس راهور قرار دهد تا در چهارراه ها و تقاطع ها مستقر شده و اوضاع را مدیریت کنند.» اجرای این مصوبه نیز به ظاهر راه به جایی نبرده است. رییس ستاد بحران استان اما همچنان تاکید دارد که «مسئولیت این وضعیت با مدیریت شهری است»، در عین حالی که«بارها اعلام کرده ایم پیش از هر گونه اعمال قطعی برق، باید هماهنگی های لازم میان اداره برق، شهرداری و پلیس راهور برای اجرای مصوبات انجام شود.» او اما در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول هر گونه تخلف و عواقب آن اعم از صدمات جانی و مالی مانند تصادف منجر به جرح، قطع عضو، مرگ یا تخریب وسیله نقلیه شهروندان است، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان را مسئول دانسته و نهادهای مربوط را موکدا موظف به اجرای مصوبات می داند؛ ضمن اینکه از کشف «6520 دستگاه ماینر در 524 مرکز» خبر می دهد. ماینرهایی که «توان تولید 5/19 مگاوات برق داشته اند!»

کسری بودجه!

رییس مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان نیز از پیشنهادی می گوید که به طور مکرر از سال 1397 به این سو به اداره برق ارائه شده است. این پیشنهاد مبنی بر استفاده از برق دوفیدره چهارراه ها و همپوشانی آنها در زمان قطع برق یک سوی چهارراه بوده است، یعنی همان پیشنهاد تکراری رییس پلیس راهور استان در جلسه ستاد بحران! پیشنهادی که هر بار پذیرفته نمی شود. هادی کریمی معتقد است که«این پیشنهاد، عملیاتی بود و حتی در یکی دو چهارراه نیز تست و اجرا شد، به خصوص در تقاطع های حاشیه رودخانه که جزو تقاطع های کلیدی ما هستند و به دلیل دوفیدره بودن برق آنها، امکان اجرا وجود داشت اما شرکت توزیع برق به دلایلی مخالفت کرد.» دلایلی که البته به نظر منطقی می رسیده است. به گفته رییس مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان:« مسئولان اداره برق می گفتند شما انشعاب ندارید و اصلامشترک ما نیستید، بنابراین باید ابتدا کنتور بخرید، سپس بر سر مسائل فنی و کارشناسی صحبت می کنیم!» اینجاست که کسری بودجه، بر صیانت از حقوق شهروندان رجحان پیدا می کند. او «از استخدام مشاور برای رفع نگرانی های فنی اداره برق می گوید و مدعی اختراع دستگاهی به وسیله مشاور مربوط می شود که به وسیله آن، مشکلات فنی حل می شده است» اما در نهایت، نخریدن انشعاب، به عنوان مشکل اصلی مطرح می شود. پیشنهادات جایگزینی مثل استفاده از باطری های یوپی اس و پنل های خورشیدی نیز مطرح می شود اما کریمی معتقد است که: «هزینه های زیادی دربردارد، به خصوص که یو پی اس و پنل های خورشیدی نیاز به باطری هایی دارد که عمر آنها بین یک یا نهایتا دوسال است و در تمام اوقات سال نیز نیاز به نگهداری دارد و این نگهداری نیز، هزینه بر است.» به همین خاطر، «چون از سال 1397 به این سو قطعی برق برنامه ریزی شده نداشته ایم» این مسئله به فراموشی سپرده می شود. رییس مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان می گوید:«طبق برآورد هزینه ای که انجام دادیم، سالیانه باید مبلغی بیش از دومیلیارد تومان باطری برای صد تقاطع کلیدی شهر خریداری می شد. تنها در اصفهان هزاروسیصد و اندی تقاطع داریم که از این میان، 352 تقاطع مجهز به فانوس چراغ راهنمایی هستند و صد تقاطعِ مهم نیز، جزو نقاط کلیدی ما محسوب می شوند اما با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم، تنها توانسته ایم برای چهل تقاطع تجهیزات لازم را خریداری کنیم.» هیچ کدام از این برنامه ها اما اجرایی نشده اند. رییس مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان، همکاری نکردن اداره برق را از عوامل عدم اجرای این طرح می داند و از تحویل ندادن باطری ها توسط شرکت های فروشنده خبر می دهد، در حالی که بیش از دو تا سه ماه است که به گفته او:«قرارداد خرید منعقد و چهل دستگاه یوپی اس خریداری شده و حتی هفت تقاطع را به صورت پایلوت برای استفاده از پنل های خورشیدی در نظر گرفته ایم»اما«تجهیزات آن هنوز به دست ما نرسیده است!»

چه کسی مسئول است؟ نمی دانیم!

وضع موجود گویای آن است که یا مصوبات ستاد بحران الزام اجرایی ندارند، یا بودجه ها کفاف تامین نیرو و تجهیزات را نمی دهند و یا اراده ای برای حل این معضل بسیار مهم وجود ندارد. رییس مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان تصویب مصوبه و ابلاغ آن را متضمن اجرا شدن چنین طرح هایی نمی داند و در پاسخ به این سوال که اگر به هنگام قطعی برق در چهارراه ها حادثه ای برای شهروندان رخ دهد، چه کسی مسئول است، پس از مکثی طولانی می گوید:«نمی دانم!» مسئله اما همچنان پابه جاست و سپرِ تاکسی زرد ممکن است این بار از روی پیکر پیرمرد رد شود، در حالیکه هیچ ادله محکمه پسندی برای محکوم کردن راننده تاکسی وجود ندارد، دوربینی روشن نیست، افسری در محل حادثه حضور ندارد و هیچ کس مسئولیت این وضعیت را برعهده نمی گیرد. قطعی ناگهانی برق درحالی نظم عمومی شهر را به هم ریخته است که در صورت بروز هرگونه تخلف، جز شاهدان عینی که می روند، منبعی برای ثبت رویداد وجود ندارد و چنانچه تصادفی منجر به جرح یا مرگ رخ دهد، خلاء قوانین راهنمایی و رانندگی، موجب تضییع حقوق شهروندان خواهد شد.
 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط