التهاب فاشیای کف پایی یا خارپاشنه

‌آیا تاکنون تجربه درد در ناحیه پاشنه پا داشته‌اید؟‌ آیا این درد بعد از بیدار شدن از خواب یا یک دوره بی‌حرکتی مثل نشستن روی صندل ایجاد می‌شود؟

تاریخ انتشار: 11:51 - یکشنبه 1403/02/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
التهاب فاشیای کف پایی یا خارپاشنه

به گزارش اصفهان زیبا؛  ‌آیا تاکنون تجربه درد در ناحیه پاشنه پا داشته‌اید؟‌ آیا این درد بعد از بیدار شدن از خواب یا یک دوره بی‌حرکتی مثل نشستن روی صندل ایجاد می‌شود؟

آیا بعد از چندقدم راه رفتن این درد کاهش می‌یابد؟

دکتر فاطمه پل، دکترای تخصص ارتوز و پروتز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره و علل احتمالی آن و نیز راه‌های درمان توضیحاتی داده است که به آن می‌پردازیم:

خارپاشنه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از یک دوره بی‌حرکتی طولانی مدت مثل نشستن روی صندلی برای تماشای یک فیلم دردی را در ناحیه پاشنه پا تجربه کرده باشید که این درد بعد از چند قدم راه رفتن کاهش پیدا می‌کند و ممکن است مجدداً در پایان روز بیشتر شود.

در صورتی که تجربه مشابهی از این درد را دارید، ممکن است مبتلا به التهاب فاشیای کف پایی یا در اصطلاح عام خار پاشنه شده باشید.

فاشیای کف پا باعث نگهداری قوس طولی داخلی و کاهش نیروها و استرس‌ها و انتقال آنها به مناطق تحمل‌کننده وزن می‌شود که مثل یک طناب از ناحیه پاشنه تا انگشتان کشیده می‌شود.

مشخصه اصلی این مساله درد در ناحیه پاشنه پا است که به صورت درد تیرکشنده‌ای در قسمت داخلی پاشنه در محل اتصال فاشیای پلانتار به داخل استخوان پاشنه احساس می‌شود.

این حالت بعد از چند قدم راه رفتن بهبود می‌یابد و به خصوص بیماران، آن را بعد از بیدار شدن از خواب تجربه می‌کنند.

تشخیص پلانتارفاشیاتیس اساساً بالینی و بر اساس سابقه درد و احساس درد پس از لمس فاشیای کف پا در نقطه اتصال به استخوان پاشنه است، اما گاها نیاز به عکس رادیولوژی است.

 ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این ضایعه، علائم بالینی ذکر شده از اهمیت بیشتری نسبت به عکس رادیولوژی برخوردار است زیرا وجود زائده خار‌مانند در عکس الزاما دال بر وجود درد نیست.

 علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد که می‌توان به اضافه وزن، ایستادن طولانی مدت، ضربه به ناحیه پاشنه، پوشیدن کفش نامناسب در یک دوره زمانی همچنین تغییرات پوستچر کف پایی(صافی کف پا یا قوس بیش از حد) که از مهم‌ترین عوامل خطرساز این ضایعه است، اشاره کرد.

 همانطور که بیان شد یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد التهاب فاشیای کف پایی یا خار پاشنه، کم یا زیاد شدن ارتفاع قوس طولی داخلی است.

 کاهش قوس طولی داخلی صافی کف پا و افزایش آن پای طاقدیسی خوانده می‌شود که هر دو آن منجر به تغییر نیروهای وارده بر فاشیای کف پایی می‌شود و می‌توان علل زمینه‌ساز این آسیب باشد.

راهکار درمانی

درمان‌های مختلفی برای این مسئله از جمله مصرف داروهای ضد التهابی، شاک ویو و تزریق کورتون، تمرین درمانی همچنین استفاده از اسپلنت‌های شبانه و کفی‌های طبی وجود دارد، اما نکته حائز اهمیت درمان زودهنگام آن است.

یکی از مهمترین اقدامات در کنترل این درد در صورتی که بیمار تغییرات پوسچر کف پایی داشته باشد، استفاده از کفی‌های طبی به همراه تمرین‌های کشش فاشیای کف پایی است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + 6 =