روایت به روایت خوانندگان

انتشار شماره اول و دوم فصلنامه روایت اصفهان، با واکنش‌های متفاوت در میان نخبگان مواجه شد. بخشی از این واکنش‌ها به تمجید از انتشار فصلنامه‌ای مختص مسائل شهر اصفهان و بخش دیگری از آن‌ها به انتقاد درباره نویسندگان مطالب یا محتوای مطالب اختصاص داشت …

تاریخ انتشار: 18:57 - دوشنبه 1403/02/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
روایت به روایت خوانندگان

انتشار شماره اول و دوم فصلنامه روایت اصفهان، با واکنش‌های متفاوت در میان نخبگان مواجه شد. بخشی از این واکنش‌ها به تمجید از انتشار فصلنامه‌ای مختص مسائل شهر اصفهان و بخش دیگری از آن‌ها به انتقاد درباره نویسندگان مطالب یا محتوای مطالب اختصاص داشت؛ همچنین برای دریافت بهتر نظرها پس از توزیع این فصلنامه، پیامک نظرسنجی برای همه دریافت‌کنندگان ارسال و نظرهای آنان دریافت شد؛ بعضی از دریافت‌کنندگان فصلنامه نیز با ارسال نامه در خصوص انتشار این اثر ابراز خوشحالی کردند که از آن میان می‌توان به دکتر داوری اردکانی رئیس سابق فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

در اصفهان نیز آقای مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر، در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: «روایت اصفهان بهترین عیدی محتوایی امسال بود که از تیم حرفه‌ای اصفهان‌زیبا دریافت کردم و مشغول مطالعه آن هستم. به همه مسئولان و نخبگانی که دغدغه شهر زندگی را دارند، پیشنهاد می‌کنم مطالعه این اثر فاخر را در برنامه نوروز خود قرار دهند.» این نوشته با واکنش آقای احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مواجه شد: «روایت تکراری اصفهان! فصلنامه روایت اصفهان را دیدم. قاطبه تهیه‌کنندگان و نویسندگان آن افراد تکراری یک دهه گذشته هستند؛ قلم‌به‌دستان همیشه‌درصحنه و متصل به حلقه قدرت و ثروت! خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!»

در میان نظرهای ارسال‌شده، ضمن تشکر از پرداختن به مسائل شهر اصفهان از عدم شهرت بعضی از نویسندگان مطالب انتقاد شده بود؛ همچنین بخشی از نظرهای مخاطبان معطوف به گرایش‌های فکری یا سیاسی مصاحبه‌شوندگان بود.

در مرحله بعد، هر یک از مطالب فصلنامه نیز با واکنش‌های مثبت و منفی همراه شد که از آن میان، واکنش به سه مورد از مطالب منتشرشده در شماره قبل به انتشار یادداشت و مصاحبه منتهی شد: گزارش خانم لیلا مقیمی با عنوان «پاسخ‌های متفاوت پیرامون یک مسئله واحد؛ مدیریت‌شهری در طول سالیان گذشته به مسئله حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان چه پاسخ‌هایی داده‌است؟»

مصاحبه آقای محمد تمنایی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان را با عنوان «فرصت‌های آخر توسعه تندروها» در پی‌داشت؛ همچنین درباره پرونده شکاف طبقاتی در اصفهان آقای حسین شاهزیدی، کنشگر اجتماعی، یادداشتی تحریر کرده است. درنهایت «بررسی نظریه دکتر محمد نقی‌زاده در باب شهر اسلامی» نیز به مصاحبه حجت‌الاسلام محسن فرودستان، رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی اصفهان منجر شد. مشروح این سه مطلب در ادامه آمده است. در جشنواره ملی پژوهش شهرداری تهران نیز پژوهش «تبیین گفتمان اصفهانِ من، شهر زندگی» از میان 2574 اثر ارسالی برای این جشنواره در زمره 45 اثر برگزیده قرار گرفت. نتایج این پژوهش در «روایت اصفهان» مورد بررسی قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که «روایت اصفهان» تلاشی برای گفت‌وگو درباره گذشته، حال و آینده شهرمان و مسیر پیشرفت و مسائل آن است. این تلاش باید با لوازمی همراه باشد که مهم‌ترین آن سعه‌صدر و رعایت جانب انصاف در برخورد با مسائل گوناگون است؛ به همین دلیل در تهیه این فصلنامه تلاش کردیم فار غ از تقسیم‌بندی‌های رایج سیاسی با رعایت انسجام نسبی در محتوا، به مسائل اصفهان بپردازیم.

ارزیابی این ادعا به عهده خوانندگان محترم و انعکاس آن به ما، باعث افزایش کیفیت شماره‌های بعد خواهد بود. همچنین باید توجه داشت «روایت‌اصفهان» پای گذاردن در مسیر دشواری است که از سال قبل آغاز شده و محدود به قالب فصلنامه نمانده است. شاهد این مدعا، شکل گیری گروه «روایت شهر» در روزنامه اصفهان‌زیبا است که همکاران من در این گروه هر هفته در چهار صفحه با عناوین «شهر‌زندگی»،‌«میراث اصفهان»، «حرکت تاریخی» و «آینده» به روایت اصفهان و مسائل آن می‌پردازند.

فصلنامه‌ روایت اصفهان در نسخه‌های محدود چاپ شده و مطالب آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر می‌شود.

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف فصلنامه می‌توانید به پایگاه اینترنتی روزنامه اصفهان‌زیبا به نشانی (esfahanzibaonline.ir) مراجعه کنید؛ همچنین مطالب فصلنامه در کانال روایت‌اصفهان به نشانی eitaa.com/revayatisfahan قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × چهار =