خیابانی بلاتکلیف در قلب اصفهان

بعضی از خیابان‌های شهر اصفهان را باید خیابان‌های «بلاتکلیف» نامید! می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که این خیابان‌ها به‌مرورزمان کاربری‌های متنوع و گاه متضادی پیدا کرده‌اند که آن‌ها را با ساختار و هویت اولیه‌شان تا حد زیادی بیگانه کرده است. مثالی که برای چنین خیابان‌هایی می‌توان زد، شاید یکی خیابان شمس‌آبادی و دیگری خیابان آیت‌الله کاشانی باشد. دو خیابان با سابقه تاریخی قابل‌توجه که به‌مرورزمان کاربری‌های تازه‌ای پیدا کرده و شکل و شمایل امروزشان در تضاد با هویت و بافت قدیمی‌شان قرار گرفته است. تضادی نامطلوب که شهروندان  یا گردشگران را از همان نخستین مواجهه با خیابان دچار احساس بلاتکلیفی می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:21 - شنبه 1400/07/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 چه برسد به اینکه با تاریخچه این خیابان‌ها بیشتر آشنا شده و از کیفیت قبلی آن باخبر شوند. آن‌وقت مقایسه آنچه قبلا بوده و آنچه امروز هست، ثمری غیردلچسب برای آن‌ها خواهد داشت!

خیابان شمس‌آبادی در مرکز شهر اصفهان قرار دارد

خیابان شمس‌آبادی درست در مرکز شهر اصفهان و در منطقه 1 شهرداری اصفهان قرار گرفته است. خیابانی با درختان بلندقامت و استوار چنار و پیاده‌روهایی که هرکدام به مــحلــه‌ها و کــوچه‌پــس‌کوچه‌هایی قدیمی و دارای بافت و هویت سنتی منتهی می‌شوند.
شمس‌آبادی از سویی به رودخانه زاینده‌رود و حواشی سرسبز آن منتهی می‌شود و از سوی دیگر به بافت تاریخی شهر اصفهان یعنی میدان امام حسین (ع) که کمی آن‌سوتر به میدان نقش‌جهان و گذر تاریخی چهارباغ می‌رسد و به‌نوعی در دایره بزرگ این مجموعه تاریخی قرار می‌گیرد. شمس‌آبادی از سمت خیابان‌های طالـقانی و طیـب نیز از محله‌های قدیمی اصفهان سر درمی‌آورد و خلاصه دورتادور این خیابان را بافت قدیمی و تاریخی اصفهان پوشانیده است. بااین‌حال، خیابان شمس‌آبادی از حیث موقعیت شهری و قیمت زمین، مغازه، ملک و آپارتمان در موقعیت مطـلوبی قرار دارد و جزو مـنــاطق گران‌قیمت شهر محسوب می‌شود. به‌ویژه اینکه در میانه این خیابان به محله عباس‌آباد می‌رسیم که از قدیم به‌عنوان محله اعیان‌نشین اصفهان به شمار می‌آمده و هنوز جایگاه خود را از این لحاظ حفظ کرده است.

 خیابان شمس‌آبادی از حیث گردشگری موقعیت حساسی دارد

خیابان شمس‌آبادی از حیث گردشگری هم از موقعیت حساسی برخوردار است؛ چراکه ازهرجهت به سمت محدوده‌های گردشگرپذیر شهر اصفهان منتهی می‌شود؛ از سمت جنوب به رودخانه زاینده‌رود، از سمت شرق به گذر چهارباغ و محدوده میدان نقش‌جهان و از سوی شمالی به خیابان طالقانی. فرعی‌های متعددی که خیابان شمس‌آبادی را به این مناطق می‌رسانند نیز هرکدام پر از مراکز تفریحی و گردشگری مختلفی مانند رستوران، کافه، سینما، هتل، پارک و… هستند.
حال تصور کنید خیابانی که از چنین موقعیت مطلوبی برخوردار است و می‌توان آن را یکی از شاهراه‌های اتصال سمت جنوبی شهر به‌سوی شمالی آن دانست، از ساعات آغازین روز تا نزدیکی غروب و گاه بعدازآن، مملو از جمعیتی است که به دو بیمارستانی که در خیابان شمس‌آبادی قرار دارند و مطب‌های پزشکانی که در این محدوده واقع شده‌اند، در حال رفت‌وآمد هستند. این مسئله به‌جز اینکه بر ترافیک خیابان شمس‌آبادی افزوده و آن را به یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های اصفهان در همه ساعات روز بدل کرده، منجر به نازیباشدن چهره این خیابان و دستکاری در حال و هوای ذاتی آن شده است. گویی خیابان شمس‌آبادی بانوی کهن‌سالی است که زیر غبار سنگین و سروصدای بسیار ماشین‌ها و ازدحامی که فراتر از طاقت آن است، کمر خم کرده و صدایش هم درنمی‌آید.

 مراکز اداری و تجاری در شمس‌آبادی کدام اند؟

یکی از مراکز مهم و پررفت و آمد در خیابان شمس آبادی بیمارستان عیسی بن مریم است که در میانه این خیابان و نبش تقاطع خیابان عباس آباد قرار دارد. این بیمارستان درسال ۱۲۸۲ در این مکان ساخته شده است. در آن زمان مسیر خیابان شمس‌آبادی فضایی کوچه‌باغی داشت و با کالسکه در آن رفت‌و‌آمد می‌کرده‌اند. زمین این بیمارستان توسط بازرگانی به نام امین‌الشریعه در باغ جوکاری‌شده‌‌‌ای به بزرگی یازده هزار متر در کوی تبریزی‌ها (عباس آباد) خریداری می‌شود تا بیمارستان جلفا به آن منتقل شود. به مرور زمان بخش‌های مختلف بیمارستان تکمیل شده و به مرکز درمانی مجهزی تبدیل می‌شود. جالب است بدانید که روند پهن‌سازی و آسفالت خیابان شمس‌آبادی منجر به این شد که نمای شرقی بیمارستان که بـَرِ خیابان شمس‌آبادی بوده درون خیابان بیفتد و ویران شود. سپس ساختمان نویی به جای آن ساخته‌اند و دو بخش مردان و زنان را به هم پیوستند که امروزه در میان آن دو در اصلی و راهروی ورودی بیمارستان ساخته شده است.
از دیگر مراکز مهم در خیابان شمس‌آبادی، می‌توان به موزه شهدای اصفهان اشاره کرد که درست در ورودی خیابان از سوی خیابان کمال‌اسماعیل قرار دارد. این موزه به مناسبت هفته دفاع مقدس در مهر ماه سال ۱۳۸۱ با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهيدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس تأسیس شده و یادگاری‌های باارزشی از آن دوران تاریخی را در خود جای داده است.
مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان مرکز دیگری است که در خیابان شمس‌آبادی حدفاصل چهارراه قصر و چهارراه طیب قرار گرفته است. ساختمان این مرکز مزین به معماری ایرانی اروپایی مرحوم عطاءالملک دهش است که از سال 1379 به عنوان موزه آموزش و پرورش استان اصفهان به خیابان شمس‌آبادی ملحق شده است. بیمارستان سینا، شعبه چهارم سازمان تأمین اجتماعی اصفهان و چندین و چند ساختمان پزشکی، تجاری و اداری از دیگر مراکز موجود در خیابان شمس‌آبادی هستند.

 راه‌های رسیدن به شمس‌آبادی کدام است؟

برای رسیدن به خیابان شمس‌آبادی دسترسی آسانی از طریق مترو و اتوبوس وجود دارد. چنان‌که ایستگاه‌های میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب شما را به خط یک مترو می‌رساند. خطوط اتوبوس برای رسیدن به خیابان شمس‌آبادی نیز عبارت‌اند از: خط ۱۰ با مبدأ پایانه باقوشخانه، شمس‌آبادی و مقصد نظر غربی، میدان ارتش، خط ۱۶ با مبدأ شهرک ولی‌عصر، میدان انقلاب و مقصد جانبازان، پایانه کوی ولی‌عصر، خط ۲۸ با مبدأ پایانه خوراسگان، میدان بزرگمهر و مقصد میدان انقلاب، پل شیری، خط ۸۰ با مبدأ سه‌راه ملک‌شهر، شهید چمران و مقصد فرایبورگ، پایانه صفه، خط ۸۵ با مبدأ شهرک نگین، رباط و مقصد مسجدسید، میدان امام حسین (ع)، خط ۹۱ با مبدأ پایانه صفه، توحید و مقصد کاوه، ملک‌شهر، خط ۹۲ با مبدأ خانه‌اصفهان، میدان جمهوری و مقصد میدان امام حسین و انقلاب.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر