مسجد جامع گلپایگان الگویی از معماری ایرانی، اسلامی

بیست و یک اوت برابر با سی مرداد هر سال، روز جهانی مساجد نامگذاری شده و دلیل آن هم این است که در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. مساجد ایرانی بازتابی از هنر و معماری اصیل ایرانی است. زیبایی و شکوه معروف […]

تاریخ انتشار: 16:39 - یکشنبه 1401/05/30
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بیست و یک اوت برابر با سی مرداد هر سال، روز جهانی مساجد نامگذاری شده و دلیل آن هم این است که در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد.
مساجد ایرانی بازتابی از هنر و معماری اصیل ایرانی است. زیبایی و شکوه معروف ترین مساجد ایران به اندازه‌ای است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این مساجد بدون امکانات امروزی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از نظر طراحی و تقارن در دنیا بی‌نظیراند.
مسجد جامع گلپایگان از مساجد مهم تاریخی دوران سلجوقی و از مساجد بزرگ ایران زمین است که با توجه به تاریخ ساخت آن شاید بتوان گفت معماری ایرانی – اسلامی این مسجد الگویی بوده‌است برای ساخت مسجدهای بزرگ دیگر به ویژه مناطقی که در قلمرو حکومت سلجوقی بودند
از خصوصیات مسجد و گنبد آن دارا بودن کتیبه‌های آجری متعدد و تزئینات فراوان دوره سلجوقی است. در متن کوفی گنبد، نام محمد بن ملکشاه خوانده می‌شود و اطراف محراب بزرگ زیر گنبد در متن کتیبه‌ای نام بانی آن بنای عظیم را، ابونصربن محمد بن ابراهیم آورده‌اند. همچنین بر بدنه‌های مختلف شبستان نام بزرگان دین و جملات مذهبی را به خط کوفی آجری نوشته‌اند..
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط