اخلاق معاشرت

در نگاه اسلام اعضای جامعه در معاشرت با یکدیگر لازم است که برخی از آداب و اخلاق را رعایت کنند. ازجمله آدابی که بسیار موردسفارش قرار گرفته ادب سلام‌کردن است.

تاریخ انتشار: 10:33 - دوشنبه 1402/04/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخلاق معاشرت

به گزارش اصفهان زیبا؛ در نگاه اسلام اعضای جامعه در معاشرت با یکدیگر لازم است که برخی از آداب و اخلاق را رعایت کنند. ازجمله آدابی که بسیار موردسفارش قرار گرفته ادب سلام‌کردن است. امروزه متأسفانه به‌دلیل ترویج فرهنگ غربی از طریق فضای مجازی احترام به دیگران و از جمله سلام و احوال‌پرسی امری مطرود و پیش‌پاافتاده تلقی می‌شود.

 خداوند در قرآن می‌فرماید:

«يَا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَتَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَلى اَهْلِهَا ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به هيچ خانه‌اى جز خانه خود وارد مشويد مگر پس از آنكه قبلا انس بگيريد (تا ساكنان آن، متوجه‌آمدن و برخورد دوستانه شما شوند) و به اهل خانه سلام كنيد كه اين براى شما بهتر است. باشد كه متوجه (اهميت اين دستور) شويد.» نور/ 27

بنابراین سلام‌کردن و استیناس (انس‌گرفتن و احوال‌پرسی) از آداب مهم معاشرت با دیگران است که باید موردتوجه قرار گیرد.

اهمیت سلام‌کردن تا جایی است که خداوند نیز خود برآن مبادرت ورزیده؛ آنجا که می‌فرماید: «قُلْ الْحَمْدُلِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى عِبَادِه الَّذِينَ اصْطَفَى»؛ «ستايش مخصوص خداست و سلام بر بندگان برگزيده خدا». نمل/ 59

فلسفه سلام، ایجاد آرامش و اطمینان‌بخشی به دیگران

انسان به‌واسطه زندگی اجتماعی‌اش با افراد گوناگون در ارتباط است. اولین چیزی که می‌تواند این ارتباط را تقویت کند و استمرار بخشد، حس امنیت و آرامش است.

تا وقتی انسان احساس آرامش و امنیت و درامان‌بودن از خطر نداشته باشد، نمی‌تواند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کند. سلام‌کردن به یکدیگر نوعی اعلام امنیت و آرامش است.

درواقع افراد با سلام‌دادن به همدیگر اعلام می‌کنند که هیچ خطری از ناحیه آن‌ها، افراد مقابلشان را تهدید نمی‌کند و همین مسئله منجر به ازبین‌رفتن اضطراب و احساس نگرانی خواهد شد.

سلام؛ نوعی دعا

در بینش توحیدی همه‌چیز رنگ و بوی الهی دارد. همین سلام‌کردن عادی که در روابط ما با یکدیگر و به طور مستمر و روزانه تکرار می‌شود به نوعی درخواست سلامتی از خداوند برای طرف مقابل است.

کسی که نگاهش الهی است نعمت و عزت و سلامتی و … را تنها از آن خدا می‌داند و با سلام‌کردن به دیگران در واقع هم برای آن‌ها دعا کرده و هم خداوند را تنها ضامن سلامتی انسان معرفی می‌کند.

تقدم بر سلام دارای ارزش است؛ اما در عین حال امر مستحبی تلقی می‌شود؛ ولی اگر دیگران در سلام‌دادن از ما پیشی گرفتند، جواب سلام آن‌ها بر ما واجب است.

خداوند در آيه‌اى مى‌فرمايد:

«وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّة فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْئ حَسِيبَا»؛ «هنگامى كه به شما سلام و دعا كردند، پس بر شماست كه به شكلى بهتر از آن، او را سلام و دعا كنيد يا (دست كم) همان سلام و دعا را به خود او برگردانيد كه خداوند براى هر چيزى حساب باز مى‌كند (و به‌طوركامل به حساب هر نيک و بدى مى‌رسد)». نساء/ 86

در این آیه خداوند تأکید می‌کند که جواب سلام را به شکل بهتری ارائه کنید؛ مثلا اگر كسى بگويد: «سلام عليكم»، در پاسخ او بايد گفت: «سلام عليكم و رحمت‌الله» و يا اگر بگويد: «سلام عليكم ورحمت‌الله» در پاسخ او بايد گفت: «سلام عليكم و رحمت‌الله و بركاته».

متأسفانه برخی از افراد در معاشرت با دیگران اصلا حوصله سلام و احوال‌پرسی را ندارند و تنها به جواب‌های کوتاه و زیرلبی اکتفا می‌کنند.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo سلام گفته :

    سلام
    سلام ما به اهلبیت اگر با توجه به همین مطالب باشد،، حس خوبی برایمان بوجود میاید، حس صمیمیت و نزدیکی
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × یک =