کوچک‌ترین رفتار اراذل‌واوباش تحت‌نظر خواهد بود:

اراذل‌واوباش شناسنامه‌دار می‌شوند

فرارسیدن ایام محرم و دغدغه‌های برگزاری هرچه بهتر مراسم‌ عزاداری و همچنین موضوع‌های مختلف دیگر در حوزه نیروی انتظامی، سردار حمید علینقیان، فرمانده انتظامی استان اصفهان را که به‌تازگی بر این صندلی تکیه زده است، پای میز پرسش و پاسخ کشاند.

تاریخ انتشار: 09:50 - دوشنبه 1402/05/2
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
اراذل‌واوباش شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش اصفهان زیبا؛ فرارسیدن ایام محرم و دغدغه‌های برگزاری هرچه بهتر مراسم‌ عزاداری و همچنین موضوع‌های مختلف دیگر در حوزه نیروی انتظامی، سردار حمید علینقیان، فرمانده انتظامی استان اصفهان را که به‌تازگی بر این صندلی تکیه زده است، پای میز پرسش و پاسخ کشاند و باعث شد او ضمن بیان اقدام‌های انجام‌شده در یک ماهی که از قبول مسئولیتش می‌گذرد، به تک‌تک پرسش‌های خبرنگاران در رابطه با مسائل مختلف پاسخ دهد.

سردار وقتی پشت تریبون قرار گرفت، ضمن اشاره به برگزاری جلسه‌ با هیئت‌های مذهبی و تأکید بر ایجاد نظم و آموزش پلیس‌یاران محرم و هماهنگی با پلیس راهور به جهت ایجاد سهولت تردد هیئت‌های مذهبی، اولین موضوعی که به صحبت در رابطه با آن پرداخت، تأمین امنیت محله‌ها در اصفهان بود؛ مسئله‌ای که اهمیت آن به‌قدری است که پلیس از چندی پیش طرح امنیت محله‌محور را اجرا و عملیاتی کرد تا براساس آن، هر محله به اقتضای ویژگی‌هایش دسته‌بندی و اولویت‌بندی شده و نیازهای پلیسی‌اش تعریف شود.

طرح امنیت محله‌محور، طرحی است که هدف از اجرای آن، رفع دغدغه مردم هر محله است که هم‌زمان با سایر استان‌ها در اصفهان نیز اجرا می‌شود.

او در ادامه سخنانش، اما برای متخلفان خط‌ونشان کشید و از نقره‌داغ‌کردن آن‌ها خبر داد: «150 نفر از اراذل‌واوباش در یک ماه گذشته دستگیر شدند و اصفهان دیگر محل امنی برای آن‌ها نخواهد بود؛ برای همین هم به آن‌ها توصیه می‌شود اصلاح شوند یا از اصفهان بروند؛ ضمن اینکه اراذل‌واوباش از این پس شناسنامه‌دار می‌شوند و رفت‌وآمدها و کوچک‌ترین رفتار آنان را با همکاری منابع و مخبران تحت‌نظر خواهیم گرفت.»

صحبت از اجرای طرح امنیت محله‌محور، اما پرسش «اصفهان‌زیبا» را در پی داشت که چرا با وجود اجرای این طرح، هنوز امنیتی در برخی از محله‌های اصفهان، به‌ویژه محله‌هایی که در پایین‌شهر قرار دارند و به پاتوقی برای خریدوفروش موادمخدر تبدیل شده‌اند، احساس نمی‌شود؛ ضمن اینکه مشابه طرح‌های این‌چنینی قبلا نیز از سوی پلیس اجرا شده، اما نتیجه مطلوبی نداشته است؟ این سؤالی است که ما از فرمانده انتظامی استان اصفهان پرسیدیم و جواب شنیدیم که اعتیاد، معضلی اجتماعی است و وظیفه ماست که تکلیف معتادان متجاهر را مشخص و آن‌ها را دستگیر کنیم که پلیس اتفاقا به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و در طول چند ساعت تمامی معتادان متجاهر را بازداشت کند؛ به گونه‌ای که یک معتاد کارتن‌خواب باقی نماند؛ اما در این صورت نگهداری آن‌ها هزینه بالایی را می‌طلبد و پیامدهای دیگری در پی دارد.

ما از شهردار اصفهان خواسته‌ایم که کمپ‌های مختلفی را دایر کند و پلیس نیز نیرو به‌منظور آموزش در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز کمک خواهند کرد.

اکنون در حال اتخاذ تصمیم‌هایی هستند. به دنبال حل ریشه‌ای کار هستیم؛ در یک ماه گذشته نیز نیروی انتظامی در حوزه موادمخدر احساس امنیت را ایجاد کرده‌ است و دیگر معتادی اجازه عرض‌اندام در محله‌ها را ندارد. اگر شما محله‌ای را می‌شناسید که خانواده‌ها در آن احساس ناامنی دارند، به ما اطلاع دهید تا امنیت را در آنجا برقرار کنیم.

کشفیات موادمخدر در مدارس

روز شنبه گزارشی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان از گرایش دانش‌آموزان به موادمخدر و الکل می‌داد.

به گزارش «تسنیم»، محمد جمالو، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر، در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به‌عنوان یک آسیب اجتماعی پراهمیت اظهار کرد: بر اساس آمار 1395، در حوزه دانش‌آموزی 2.1درصد جمعیت دانش‌آموزان دچار شیوع موادمخدر بودند و 0.15درصد دانش‌آموزان هنرستان شیشه، 0.36درصد حشیش، 0.96درصد ماری‌جوانا و 5.4درصد الکل مصرف داشتند.

این موضوع نیز پرسش دیگر «اصفهان‌زیبا» بود که سردار این‌گونه به آن پاسخ داد: «برای دانش‌آموزانی که موادمخدرمصرف می‌کنند، کلاس‌های مشاوره برگزار می‌شود؛ کشفیاتی نیز داشته‌ایم. سعی می‌کنیم از طریق مدرسه با اولیای این دانش‌آموزان صحبت کنیم. نوجوانان و جوانانی هم که در حاشیه خیابان اقدام به مصرف مواد می‌کنند نیز بازداشت می‌شوند؛ اما همان‌طور که اشاره کردم، برای نگهداری آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد؛ ضمن اینکه آن‌ها کم‌سن‌وسال نیز هستند و نمی‌توان آن‌ها را در زندان نگه داشت.»

او در پاسخ به پرسش دیگر «اصفهان‌زیبا» در رابطه با خریدوفروش مشروبات الکلی تقلبی در اصفهان نیز گفت: «از آنجا که مصرف مشروبات الکلی تقلبی سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد و ممکن است به قیمت جانشان تمام شود و همچنین از نظر شرعی نیز مصرف آن حرام است، پلیس برخورد جدی با خریداران و فروشندگان این مشروبات انجام می‌دهد؛ به‌ویژه برخورد با شبکه‌های تولید و توزیع که در این رابطه توفیق‌هایی نیز به‌دست آورده‌ایم؛ البته آماروارقام مربوط به مصرف و توزیع و تولید مشروبات الکلی در اصفهان بسیار اندک است و خوشبختانه نگران‌کننده نیست.»

سردار علینقیان اما در ادامه سخنانش به اجرای طرح‌های دیگری نیز اشاره کرد: «بیش از ۲۵۰ طرح اعم از امنیت اجتماعی، مبارزه با موادمخدر، مبارزه با سرقت و… بر اساس اصول علمی و جرم‌شناسی تهیه شده است که این اقدامات همراه با حضور پلیس‌های تخصصی استان در هر محله و تعامل با بزرگان محله‌های اصناف و استادان دانشگاه و فرهنگیان بوده و بیش از ۶۸ کارشناس و مددکار اجتماعی و مربی این طرح را یاری می‌کنند.»

کشف حدود ۴۰۰ فقره سرقت سنگین

سرقت اما موضوع دیگری بود که فرمانده انتظامی اصفهان در ادامه سخنانش به آن اشاره کرد: «در خصوص پدیده سرقت در قالب طرح محله‌محور ده‌ها طرح تعریف، پیاده و عملیاتی شده است. با کشف حدود ۴۰۰ فقره سرقت سنگین، صدها متهم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند، چندین فقره سارقان به عنف، انهدام ۲۳ باند سرقت، دستگیری ۲۱۵۸ نفر سارق و کشف بیش از ۱۰۹میلیارد وجه سرقتی از دستاوردهای این طرح در یک ماه گذشته است. کشف و جمع‌آوری سلاح‌های شکاری و دستگیری ۱۵۰ نفر اراذل‌واوباش محلی از دستاوردهای اجرای طرح محله‌محور است که باعث شده تا ۲۰درصد موضوع سرقت در سطح استان کاهش داشته باشد. علاوه بر این، در زمینه پدیده مبارزه با قاچاق کالا و تأثیری که بر اقتصاد کشور می‌گذارد، کشف مقادیر کالاهای قاچاق، هزارمیلیارد و ۵۹۳ میلیون ریال، دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر قاچاقچی اصلی که به‌صورت باند و شبکه‌ای کار می‌کردند، توقیف ۹۸ دستگاه خودرو و اقلام زیادی که از این افراد کشف‌شده ازجمله اقدامات بوده است.»

پای خلاف‌کاران، اما به فضای مجازی نیز باز شده است تا هر روز و با بهانه‌های مختلف از شهروندان اخاذی کنند؛ این موضوعی است که سردار در ادامه سخنانش به آن اشاره کرد و گفت: «پلیس فتا بیش از ۲۴۰۰ مورد سایت‌های مجرمانه در فضای مجازی را شناسایی و برای تعیین‌تکلیف به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند؛ آموزش‌های عمومی و تهیه محتوای آموزشی به‌منظور ارتقای سطح اطلاعات مجازی مردم نیز انجام شده است. پاسخ‌گویی به نیازهای تلفنی و ارائه مشاوره‌های فنی، بایدها و نبایدهای پلیسی و اجتماعی است که در بیش از ۶۲۴۵ مورد تماس تلفنی شهروندان تنها در تیر اتفاق افتاده است. نکته مهم، کشف بیش از ۸۵درصد جرائم سایبری در استان اصفهان بوده است که با توجه به گستردگی فضای مجازی، توفیق خوبی به‌شمار می‌رود.»

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر انتشار فایل صوتی منتسب به پلیس در رابطه با متهمان خانه اصفهان گفت: «این فایل را به‌شدت تکذیب می‌کنم. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. صددرصد شبکه‌های آن‌طرف آبی به‌دنبال دروغ‌گویی هستند و این فایل نیز از سوی این شبکه‌ها منتشر شده است.»

 او در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برخورد با بی‌حجابان بیان کرد: «شهروندان خودشان حجاب را رعایت می‌کنند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به‌عنوان یک واجب شرعی قرار می‌دهند؛ ما نیز همین انتظار را از آن‌ها داریم.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 1 =