لزوم رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت خدمت‌رسانی به مردم:

لزوم بازنگری در طرح جدید جمع‌آوری زباله

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، صبح شنبه روز اول هفته کاری‌اش را با حضور در بین خبرنگاران در تالار شورا آغاز کرد تا در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار، پاسخ‌گوی پرسش‌های آن‌ها باشد.

تاریخ انتشار: 10:52 - یکشنبه 1402/05/29
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
لزوم بازنگری در طرح جدید جمع‌آوری زباله

به گزارش اصفهان زیبا؛ محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، صبح شنبه روز اول هفته کاری‌اش را با حضور در بین خبرنگاران در تالار شورا آغاز کرد تا در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار، پاسخ‌گوی پرسش‌های آن‌ها باشد. گزارش امروز اهم سخنان سکان‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان است که در ادامه می‌خوانید.

درصدد رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت خدمت‌رسانی به مردم هستیم

به مناسبت روز خبرنگار و بر اساس برنامه‌ریزی حوزه روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر در روز خبرنگار اعضای شورای شهر در گروه‌های سه و چهارنفره از چند روزنامه و خبرگزاری بازدید کردند و تنها به رسانه‌های شهرداری بسنده نکردیم.

اگر مجموعه‌ای از قلم ‌افتاده است، عذرخواهی می‌کنم؛ اما این پیشنهاد که از همه خبرنگاران همچون دوره گذشته در یک آیین تجلیل شود، پیشنهاد خوبی است؛ به‌ویژه اگر این شیوه در گذشته بازتاب خوبی داشته است، می‌توان این اقدام را دنبال کرد و ادامه داد.

با آغاز سال سوم فعالیت شورای اسلامی شهر به‌دنبال رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت خدمت‌رسانی به مردم این کلان‌شهر هستیم. به‌عنوان مسئول به رونق و توسعه کمی و کیفی حوزه رسانه در شهر کمک خواهیم کرد. امیدواریم حیطه کار خبری به لحاظ کیفی و کمی رونق پیدا کند.

در آغاز سال سوم فعالیت شورای ششم هستیم. در این راستا مراحل انتخابات هیئت‌رئیسه را پشت سر گذاشتیم و کار بدون وقفه ادامه دارد. از ابتدای سال سوم با همراهی بیشتر شهروندان با توان و انرژی بالاتر به نیازهای شهر خواهیم پرداخت. در این راستا به‌دنبال برطرف‌کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خدمت‌رسانی به مردم این کلان‌شهر هستیم.

کش‌وقوس‌های احداث خط مترو در شاهین‌شهر

تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر ضروری است. در سراسر کشور برای راه‌اندازی مترو باید کار مطالعاتی قوی انجام‌شده و برای تصویب در شورای ترافیک بررسی شود. در این راستا مصوبه خط یک مترو اصفهان نیز تا ایستگاه قدس (فلکه دانشگاه صنعتی) در دستورکار است. شاهین‌شهر برای ادامه مسیر خط یک مترو مصوبه لازم را گرفته است.

در ابتدا لایحه‌ای به تصویب رسید که خط مترو شاهین‌شهر از کنار اتوبان معلم به شهر اصفهان متصل شود؛ اما مطلوب نبود؛ ازاین‌رو آن‌ها بار دیگر مصوبه جدید گرفتند. شهرداری شاهین‌شهر انتظار دارد، اصفهان خط یک مترو را تا مسیر جاده شاهین‌شهر ادامه دهد که باتوجه‌به هزینه‌های سنگین مترو شهر اصفهان و اینکه آن مسیر خارج از محدوده شهر قرار دارد، این کار امکان‌پذیر نیست.

اگر شاهین‌شهر توانایی اجرای ادامه مترو تا این شهر را ندارد، می‌تواند از طریق نماینده خود در مجلس از دولت کمک بگیرد. در همین رابطه سال گذشته جلسه‌ای در استانداری برگزار شد. هزینه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا شاهین‌شهر ۹هزار میلیارد تومان برآورد شده است. براین‌اساس، مقرر شد شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر و همچنین صنایعی که در این مسیرها قرار دارند، هرکدام سه‌هزار میلیارد تومان از اعتبار آن را تأمین کنند.

این مهم هرچند موردقبول مدیریت شهری اصفهان بوده، اما تاکنون عملیاتی نشده است. مدیریت شهری اصفهان طرحی را برای ادامه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا میدان دانشگاه صنعتی آماده کرده است؛ اما هنوز مصوبه وزارت کشور را ندارد. برای پنج کیلومتر از مسیر خط یک مترو مقابل بیمارستان امام‌حسین(ع) و منطقه صنعتی امیرکبیر تا دهنو پنج ایستگاه پیش‌بینی شده است.

در این راستا طراحی‌های لازم انجام و تجهیز کارها هم در سال ۹۶ شکل گرفت؛ اما مدیریت بعدی که فعالیت خود را آغاز کرد، چون مصوب نبود، صلاح ندید که آن را ادامه دهد؛ به همین دلیل منجر به فسخ قرارداد شد. در دوره ششم این طرح تکمیل شده است؛ ازاین‌رو قصد ادامه مسیر خط یک مترو را تا میدان دانشگاه صنعتی که در محدوده شهر است، داریم.

اتصال خط مترو به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و بهارستان مطلوب است؛ اما باتوجه‌به اینکه هزینه احداث مترو اصفهان سنگین است، آن شهرها باید از دولت کمک بگیرند.

کارنامه خوب مدیریت شهری در حوزه فرهنگی

شورای اسلامی شهر دوره ششم در بدو فعالیت خود مباحثی را در حوزه‌های مختلف برای مدیریت شهر ترسیم کرد. یکی از این حوزه‌ها فرهنگی است. کارنامه مدیریت شهری در حوزه فرهنگی خوب بوده است. در این راستا توانسته است نهادهای مردمی را فعال کند. درواقع بیشتر برنامه‌ها و رویدادهای شهری با مشارکت و فعالیت نهادهای مردمی برگزار می‌شود که حرکت بزرگی را با هزینه‌های اندک شکل داده‌اند.

اگر نقاط ضعفی در حوزه فرهنگی وجود دارد، باید احصا و برطرف و نقاط قوت نیز تقویت شود. کمیته فرهنگ شهروندی ظرفیت خوبی است. از گذشته کارهای خوبی انجام شده است و ادامه دارد؛ هرچند انتقادهایی نیز درباره تابلوهای شهری با موضوع‌های فرهنگ شهروندی وجود دارد که باید بهتر از این عمل شود. در این باره مقرر شده کمیسیون فرهنگی شورا نشستی را برای بررسی نقاط قوت و ضعف این موضوع داشته باشد.

تشکیل شورای مشورتی بانوان از سوی شهردار بوده است. شورای اسلامی شهر در این موضوع دخالتی ندارد؛ اما عضو بانوی شورای شهر با این شورای مشورتی همکاری دارد تا نکات حوزه بانوان را به این شورا منتقل کند. در آغاز سال سوم فعالیت شورای اسلامی شهر اصفهان، کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شکل گرفت. براین‌اساس پنج نفر از اعضای شورا، عضو این کمیسیون هستند. در این راستا فعالیت‌ها در این حوزه‌ها با انسجام بیشتری پیگیری و انجام می‌شود.

اختصاص ۹۰درصد بودجه فرهنگی شهرداری به رویدادها و پروژه‌های عمرانی

نقد حوزه فرهنگی مدیریت شهری باید منصفانه باشد. قضاوت نکنید، قضاوت کار سختی است؛ چراکه اشتباه از هرکسی سر می‌زند؛ اما اینکه بدون اطلاع از جزئیات مجموعه را محکوم و قضاوت کنید، اشتباه است. عملکرد کمیته شهروندی و انتخاب موضوع، تیتر، طرح و گرافیک پیام‌های فرهنگی را معاون فرهنگی شهردار انتخاب نمی‌کند؛ بلکه کمیته فرهنگ شهروندی این مهم را برعهده دارد. این مجموعه از قبل فعال بوده و ادامه دارد.

در موضوع پیام‌های فرهنگی منتشرشده بر تابلوهای شهری با موضوع رسانه تشبیه انجام نشده و پیام‌ها استعاره‌ای در نظر گرفته شده بود که مناسب و جالب نبود. حیف‌ومیلی در حوزه فرهنگی در کار نبوده است. ۹۰درصد بودجه فرهنگی شهرداری به فعالیت و رویدادها و پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد. ریز هزینه‌های انجام‌شده در حوزه فرهنگی ثبت‌شده و قابل‌دسترس برای همه، به‌ویژه خبرنگاران است.

هرچند درباره موضوع‌هایی دغدغه وجود دارد که پرسیدن درباره آن‌ها خوب است، اما اینکه در غیاب دیگران آن‌ها را محکوم کنید و عنوان حیف‌ومیل بودجه به‌کار رود، صحیح نیست.

در شرایط بحرانی که برخی فکر می‌کردند محور تاریخی چهارباغ باید از شکل موجود خارج شود، شهرداری و شورا مکاتبه‌های بسیاری داشتند و تأکید شده راه‌حل مسئله این نیست که این محیط مناسب برای خانواده‌ها از مردم گرفته شود. انجام بسیاری از کارها در شهر به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز دارد. یکی از این اقدامات، احیای دولت‌خانه صفوی است که از قدیم مدنظر بوده است؛ اما رقم فراوانی اعتبار می‌خواهد که امیدواریم محقق شود.

لزوم حل مسئله آب اصفهان با راه‌حل فنی

در موضوع آب و جریان زاینده‌رود در سطح ملی جلسه‌هایی برگزار و مکاتبه‌هایی نیز انجام شده است. در این راستا، پیگیر اختصاص حقابه پنج‌هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی از زاینده‌رود هستیم که به‌تازگی این مهم از سوی استانداری پذیرفته شده و در کارگروه فضای سبز شهر به رسمیت شناخته شده است.

براین‌اساس موضوع به شرکت آب‌منطقه‌ای ابلاغ شد که در زمان رهاسازی آب، این حقابه هم احیا شود؛ البته مطالبه‌گر حقابه محیط‌زیست و باتلاق گاوخونی نیز هستیم. کارشناسان معتقدند موضوع آب بی‌دلیل مسئله اجتماعی شده است. در این راستا دنبال حل مسئله آب اصفهان با راه‌حل فنی هستیم.

احداث تونل کوهرنگ از سال ۷۳ آغاز و در طول ۲۰ سال اجرا شده است؛ براین‌اساس از سال ۸۹ آب در آن رها شده است؛ اما اجازه پمپاژ آب ‌داده نمی‌شود. با اینکه مسائل فنی رفع شده، اما بی‌دلیل تبدیل به مسائل اجتماعی پیچیده شده است. در این راستا، دغدغه داریم که اگر آب از دریا به استان رسید، آبی که از زاینده‌رود منتقل می‌شد به خود زاینده‌رود برگردد.

لزوم انتقال صنایع آلاینده با شعاع ۵٠کیلومتری دور از شهر

در حوزه زیست‌محیطی جلسه‌هایی را با معاون رئیس‌جمهور داشتیم. سازمان محیط‌زیست برای رفع مشکلات پای کار آمده است که جای تشکر دارد. لازم است با صنایع آلاینده برخورد شود. در این راستا انتظار داریم صنایع به خارج از شعاع ۵۰کیلومتری منتقل شوند که البته اقدامات خوبی در دست انجام بوده و نیازمند پیگیری مدیریت شهری و همکاری دولتمردان است.

بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور اجرا شد. پرونده‌های زیادی در کمیسیون ماده ۱۰۰ داریم که رأی تخریب قطعی برای آن‌ها صادر شده است، اما امکان اجرای آن وجود ندارد؛ براین‌اساس در بودجه نمایندگان تبصره‌ای را اضافه کردند.

بر اساس آن ۹ ماه فرصت وجود دارد که ساختمان‌هایی که به هر دلیل تخلفی تا قبل از سال ۱۴۰۰ دارند و قطعی شده، می‌توانند به‌شرط آنکه اصول شهرسازی و ایمنی را رعایت کرده باشند، رأی تخریب به جریمه تبدیل شود. فرصت بهره‌مندی از این قانون محدود است که امیدواریم شهروندان از آن استفاده کنند.

لزوم حفظ، تقویت و بازسازی میراث‌فرهنگی

در میدان امام(ره) به‌صورت شبانه‌روزی مردم حضور دارند. اگر برنامه‌ای هم برگزار می‌شود، تعارضی با حفظ میراث‌فرهنگی ندارد؛ درواقع با حفظ، تقویت، بازسازی و محترم‌شمردن میراث موافق هستیم و با هر کاری ضد آن باشد، مخالف هستیم.

مدیریت شهر و شورا داوطلب شده است طی تفاهم‌نامه با سازمان میراث‌فرهنگی برای هر آثار باستانی در معرض آسیب با نظارت و ضوابط سازمان میراث هزینه کند تا حفظ شود؛ ما هم نگرانی برای حفظ ابنیه میراثی داریم که باید مراقبت کرد.

لزوم بازنگری طرح جدید جمع‌آوری زباله

در خصوص ایده تغییر جمع‌آوری زباله از در منازل، برنامه و پیش‌بینی‌هایی انجام شد که حدود یک سال پیش رقم خورد؛ با توجه ‌به اینکه فصل تابستان نگهداری زباله در منزل سخت و دارای شیرابه است، مقداری شرایط را در شهر به‌سمتی برد که به گلایه‌مندی شهروندان منجر شد.

اکنون این طرح در دست بازنگری است که آیا می‌توان متناسب با فصل جمع‌آوری زباله تغییر کند؛ برای جمع‌آوری پسماند خشک نیز سامانه اصپاک رونمایی می‌شود که اگر این طرح موفق باشد، به‌صورت آزمایشی برای جمع‌آوری زباله‌های تر نیز انجام می‌شود؛ اما درمجموع به سمتی می‌رویم که مدیران شهری به جمع‌آوری زباله با روش دیگر متقاعد شوند.

اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو؛ از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری

مدیریت شهری باید اطلاعات دقیقی در خصوص رینگ چهارم حفاظتی در اختیار شهروندان قرار دهد. خیابان امام خمینی(ره) جزو حلقه ترافیکی نیست و در هیچ دوره‌ای در اولویت تعریض نبوده است. حلقه حفاظتی چهارم به طول ۷۸ کیلومتر اتوبان معلم را قطع می‌کند و به‌سمت میدان دانشگاه صنعتی و سپس خمینی‌شهر می‌رود که ۴۶ کیلومتر آن در اصفهان قرار دارد.

مدیریت شهری باید با برگزاری تور بازدید، شهروندان را از اقدامات شهری مطلع کند تا ببینند در منطقه ۱۵، چهار تقاطع سنگین با هزینه بیش از ۲۰۰میلیارد در حال اجراست. بودجه شهرداری ۲٠هزار میلیارد تومان و بودجه حمل‌ونقل ۸,۱۰۰ میلیارد تومان است که چهارهزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است.

با توجه ‌به اهمیت این موضوع تا پایان سال پنج‌هزار میلیارد تومان دیگر بودجه به حوزه حمل‌ونقل افزوده خواهد شد؛ از بودجه شهرداری اصفهان نیز دوهزار میلیارد آن مخصوص پروژه‌های فرهنگی است.

دولت دراین‌خصوص اوراق مشارکتی ۵۰هزارمیلیاردی به شهرها ارائه می‌کرده که هم‌اکنون به دلیل توان مالی دولت این میزان اعتبار کاهش پیدا کرده است.

اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری است. در این راستا تلاش می‌کنیم زمان اجرای خط دو مترو را کوتاه‌تر کنیم.

هفته آینده تونل خط دو مترو اصفهان به میدان قدس می‌رسد

هم‌اکنون در ۱۶ ایستگاه مراحل نازک‌کاری و سفت‌کاری انجام شده است؛ پیمانکاران پنج ایستگاه نیز انتخاب شده و هفته آینده تونل خط دو مترو به میدان قدس می‌رسد. درصدد هستیم خط دو مترو از سمت شمال هرچه زودتر تکمیل شود. در حال حاضر ۲۲۰ پروژه فعال عمرانی در شهر وجود دارد که اغلب ممکن است در محله‌ها باشد و به چشم شهروندان نیاید یا کمتر ببینند.

در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵میلیارد تومان بودجه هزینه شده است. برای احداث تقاطع غیرهمسطح آشتیانی ۱۲۵هزار میلیارد تومان هزینه شده است که محور اصلی سمت غرب رینگ چهارم را شامل می‌شود. برای اجرای رینگ به‌سمت خمینی‌شهر نمایندگان باید به کمک شهرداری بیایند تا بتوانیم این پروژه را به‌سرعت اجرایی کنیم و بزرگراه شهید خرازی از ترافیک نجات پیدا کند.

اصل این است که رینگ حفاظتی از سمت غرب آغاز شود تا ترافیک خیابان امام خمینی(ره) و سمت غرب به اتوبان خرازی نرسد و به‌سمت شمال سرازیر شود. سال گذشته بودجه محله‌ها ۴۰میلیارد تومان بوده و امسال ۶۰۰میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است.

در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵میلیارد تومان بودجه هزینه شده است؛ دراین‌خصوص موضوع‌ها در محله‌ها متفاوت است؛ از آسفالت‌ریزی گرفته تا آزادسازی گلوگاه‌ها، احداث پارک‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بسته به میزان نیاز هر محله انجام می‌شود. امسال هر محله به اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی نیاز داشته باشد، دریغ نخواهیم کرد.

کذب‌بودن خبر ارائه ۱۴میلیارد تومان از سوی شهرداری به ۱۹۰ مدرسه ‌

خبر منتشرشده در خصوص ارائه ۱۴میلیارد تومان به ۱۹۰ مدرسه برای اجرای برنامه‌های ورزشی کذب است؛ تنها هزینه اندکی برای خدمتکاران به‌منظور بازکردن درب مدارس در نظر گرفته شد؛ دراین‌خصوص مدیر روابط‌عمومی شورا با معاون ورزشی سازمان فرهنگی تماس‌گرفت و برای همه خبرنگاران کذب‌بودن این موضوع به‌ یقین نشست.

شهرداری برخی مدارس را تجهیز کرد تا صبح‌ها درب مدارس را برای کاربری ورزش شهروندان باز بگذارند و در اختیار بانوان و آقایان قرار دهند تا تعداد ایستگاه‌های ورزش در شهر افزایش پیدا کند.

لزوم برخورد با تمام عوامل آتش‌سوزی‌ها

آتش‌سوزی حتی یک درخت در اصفهان زیاد است، چه برسد به اینکه چند درخت در شهر دچار آتش‌سوزی شود. به‌تازگی این اتفاق در میدان امام حسین(ع) رخ داد که عوامل آتش‌سوزی از سوی شهرداری پیگیری شد. درختان موجود زنده و مؤثر در شهر هستند و باید با تمام عوامل آتش‌سوزی‌ها برخورد شود.

اجرای کنارگذر شرق، پروژه‌ای دولتی است

اجرای کنارگذر شرق، پروژه‌ای دولتی است. در این راستا مقرر شد هزینه‌های اجرای آن را سازمان همیاری‌های شهرداری که شامل تمام شهرداری‌هاست و سازمان باغ رضوان در دستورکار قرار دهند. بخشی از این کنارگذر که به اتوبان اصفهان‌کاشان می‌رسد، اجرا شده است.

مقرر شده است این پروژه با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها به منصه ظهور برسد. من از کندی یا سرعت اجرای این پروژه اطلاعی ندارم. شورا نمی‌تواند برای اجرای این پروژه، مصوبه‌ای قرار دهد؛ چون پروژه دولتی است؛ اجرای کنارگذر غرب نیز به همین صورت است و باید با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شود.

دقیق‌سازی ارتفاع‌ها در طرح تفصیلی مدنظر شوراست

اجرای پروژه ساخت مسکن نیز با ردیف‌های اقتصادی در حال اجراست. ارائه ارتفاع‌ها نیز طبق ضوابط انجام می‌شود. بازنگری طرح تفصیلی در شهر موضوع مهمی است که هم اکنون در حال اجراست. در گذشته انجام ارتفاع‌ها بدون مصوبات انجام می‌شد؛ اما از سال ۹۴ بازنگری طرح تفصیلی در دستورکار قرار گرفت.

پیشنهادی ارائه دادیم تا با عنوان طرح دقیق‌سازی ارتفاع‌ها برای مکان‌هایی که می‌توانند بر اساس ضوابط شهرسازی ارتفاع بگیرند، این موضوع با رعایت سرانه جمعیتی اصفهان در نظر گرفته  شود.

اختصاص ۶۰۰میلیارد تومان بودجه برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان

برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان ۶۰۰میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است. این بودجه با هدف ایجاد نشاط و تفریح در شهر و با توجه‌ به تراکم جمعیتی نه‌تنها در کوه صفه، بلکه در مناطق مختلف شهر اصفهان هزینه خواهد شد؛ همچنین تخفیف ویژه جهت موضوع‌های گردشگری برای شهروندان پیش‌بینی شده است.

درصدد ایجاد مدیریت بافت فرسوده در اصفهان هستیم

صدمه به آثار تاریخی در هر موضوعی تأثربرانگیز است؛ درحالی‌که عنوان می‌شود صدای بلندگوها در میدان امام به آثار تاریخی خدشه وارد می‌کند، به دنبال این هستیم که مدیریت بافت فرسوده در اصفهان ایجاد شود و برای این موضوع با وزارت کشور مکاتبه کردیم. هم‌اکنون شورای‌عالی بافت تاریخی در اصفهان تشکیل شده که تمرکز آن روی بافت تاریخی است. اتفاق خوبی که در این کارگروه رقم خورد، تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان بود.

در حال حاضر در حال مذاکره با وزیر و معاونان آن هستیم تا در قالب تفاهم‌نامه این مجموعه به شهرداری واگذار شود. مصوبات اجرای دولت‌خانه صفوی هم گذرانده شده، اما این مهم در بودجه شهرداری دیده نشده است؛ ازاین‌رو به‌دنبال ساختارمندکردن احیای بافت تاریخی در شهر هستیم.

هدف نخست، تشویق شرکت‌های بزرگ و ورود سرمایه‌گذاران به این بافت است تا با کمک آن‌ها مشکلات بافت‌های فرسوده رفع شود. سامان‌دهی بافت فرسوده شهرداری بسیار اهمیت دارد. مهم این است که جریانی راه‌اندازی شود تا مالکان بناهای در حال تخریب را پیدا کنند و وضعیت این بافت‌ها سامان‌دهی شود.

طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است

طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است. قرار است اجرای این طرح به‌صورت راهبردی و متفاوت‌تر از طرح‌های قبلی که فقط به کالبد شهر توجه داشت، در دستورکار قرار گیرد و مختصات جامعه‌شناسی شهر هم با حضور مشاوران شهرسازی به آن افزوده شود. متولی اجرای این طرح وزارت راه و شهرسازی است.

براین‌اساس در سال ۹۴ تفاهم‌نامه‌ای دراین‌خصوص امضا شد که شهرداری و شورای شهر در آن دخیل باشند. اجرای این طرح با دو سال تأخیر در مرحله انتخاب مشاور است؛ البته آنچه نشان می‌دهد برای رفع تکلیف است و نباید به آن خوش‌بین بود.

امیدواریم تدوین این طرح با طرح‌های طولانی‌مدت دولتی فقط برای رفع تکلیف نباشد. در این راستا ما مشاوران جامعی نداریم که آینده را با توجه ‌به مقیاس‌های جمعیتی ترسیم کنند.

پیاده‌گردی جزو تفریحات سالم شهروندان در شهر باشد

اصفهان پارک‌های طبیعی زیادی دارد که شهروندان می‌توانند با پیاده‌روی از این فضاها لذت ببرند. در این راستا باید فرهنگ استفاده از پارک‌ها در شهر ارتقا پیدا کند و پیاده‌گردی جزو تفریحات سالم شهروندان در شهر باشد؛ اما شهروندان ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی در شهر تردد کنند که به آلودگی هوا کمک می‌کند و هوای شهر ناسالم می‌شود.

اضافه‌شدن 150 اتوبوس جدید تا مهر به ناوگان حمل‌ونقل

توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر از وظایف مدیریت شهری است و تکمیل خط دو مترو هم در این راستا در دستورکار قرار گرفته است. همه توان و ظرفیت‌ها به کار گرفته شده است تا این خط به‌سرعت به بهره‌برداری برسد؛ برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند.

در حال حاضر با خط یک مترو روزانه ۱۲۰هزار نفر جابه‌جا می‌شوند. براین‌اساس درصدد هستیم در خط دو هم همین اتفاق رخ دهد و میزان استفاده شهروندان از خط دو افزایش پیدا کند.

در حال حاضر ۷۳۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است؛ ازاین‌رو امیدواریم با پیگیری‌ها و مصوبات شورا و با کمک دولت ۱۵۰ دستگاه خودروی دیگر تا مهر به ناوگان اضافه شود و مردم بتوانند بیشتر از این وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر استفاده کنند.

درصدد هستیم با توجه ‌به افزایش قیمت خودرو به تاکسی‌رانان شهر وام قرض‌الحسنه ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند در راستای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کنند؛ دراین‌خصوص می‌توانیم به افزایش ناوگان تاکسی‌رانی در شهر کمک کنیم.

برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته شود و موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی در شهر وارد شوند.

مدیریت شهری روی قطع درختان حساس است

حساسیت درباره قطع درختان در شهر بسیار مطلوب است؛ ازاین‌رو قطع بی‌مورد درختان را توسط هر سازمان یا شخصی باشد، پیگیری می‌کنیم. موضوع قطع بی‌مورد درختان در شهر را به کمیسیون خدمات شهری در شورا و معاون خدمات شهری شهردار گزارش می‌دهیم. درخت‌هایی که برچسب اسکن‌شده در شهر دارند و از جداره و تنه آن‌ها عکس‌برداری و مقرر شده که قطع شوند، درختانی هستند که حیات ندارند و ممکن است وجود آن‌ها آسیب‌زا باشد.

در شهر اصفهان طرحی تدوین شد مبنی بر اینکه درختان کمتر قطع شوند. در این راستا طی مدت شش ماه با حضور کارشناسان و مدیران شهری روی اجرای این طرح صحبت و نتیجه آن شد که درختان مضر قطع شوند. مدیریت شهری از گذشته تاکنون برای قطع درختان حساس بوده است؛ چراکه به این موضوع واقف است که درخت سالم زنده و موجب پاکیزگی هوا در شهر می‌شود و دلیلی برای قطع آن وجود ندارد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × سه =