فوت‌وفن موفقیت در امتحانات

حالا که زمان امتحانات است، از یک‌طرف توجه به تغذیه مهم است و از طرف دیگر باید تکنیک‌ ها و فوت‌و‌فن موفقیت در این زمان را بدانید. در واقع یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری و موفقیت تحصیلی، عوامل تغدیه‌ای هستند.

تاریخ انتشار: 13:19 - یکشنبه 1401/10/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
فوت‌وفن موفقیت در امتحانات

مغز همانند سایر اعضای بدن به غذا و انرژی نیاز دارد. ورزش و عوامل محیطی نیز تأثیر مطلوبی بر یادگیری دارند؛ به‌همین‌منظور به چندعامل مؤثر در زمان امتحانات با نظر کارشناسان اشاره می‌کنیم.

تکنیک‌ های مطالعه

بهترین مکان مطالعه، اتاق مطالعه در منزل خودتان است. ساعت‌های مطالعه خود را به میزان حداکثر توانتان برسانید. بهترین ساعات مطالعه را صبح‌ها بعد از بیدارشدن از خواب و پس از آن، عصر بعد از استراحت یک‌ساعته بعدازظهر درنظـر بگیرید.

از مطالب با اهمیت‌تر و فصل‌های مهم‌تر مطالعه را شروع کنید. به‌جای لب‌خوانی و بلندخوانی، چشم‌خوانی کنید. درضمن می‌توانید از برنامه مطالعه مکتوب استفاده کنید. این را بدانید که با نوشتن دروس، مطالب بهتر در ذهنتان می‌ماند.

زیر مطالب مهم را با رنگ‌های مختلف خط بکشید یا برجسته کنید. بر نکات اصلی درس‌ها تمرکز کنید. ‌اشکال‌ها و نکته‌های فرّار را برجسته کنید و آن‌ها را برای لحظات پایانی منتهی به امتحان بخوانید. از خودتان درس بپرسید و رفع اشکال کنید. آزمون‌های گذشته دروس را بررسی کنید.

پس از هر یک‌ساعت مطالعه، به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. کارهای غیرضروری را در این روزها کنار  بگذارید.

شب‌ها زودتر بخوابید تا صبح سرحال باشید. حدود ‌8ساعت خواب در شبانه‌روز را فراموش نکنید. گاهی برای مطالعه و خودتنظیمی به خودتان پاداش دهید. روزانه بین یک تا دوساعت بیرون از منزل تفریح کنید.

تا آخرین امتحان، خودگویی مثبت داشته و خوش‌بین باشید.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای

صبح روز امتحان غذاهای سرشار از فیبر یا پروتئین نظیر تخم‌مرغ، برشتوک، نان و عسل استفاده کنید. در موقع مطالعه، از خوردن غذا و تنقلات خودداری کنید.

برای پیشگیری از استرس امتحان، بهتر است صبح روز امتحان مواد غذایی شیرین مثل موز یا کشمش و یا عسل میل کنید؛ همچنین می‌توانید سبزی‌هایی از قبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب درختی را برای کاهش اضطراب بخورید یا اینکه با خوردن نان و پنیر و گردو یا نان و تخم‌مرغ یا عدسی در روز امتحان به خود آرامش دهید.

اگر مبتلا به کم‌خونی هستید، خود را درمان کنید؛ چراکه کم‌خونی از دلایل کاهش یادگیری است. تغذیه متعادل داشته باشید. غذا را آرام بخورید و لقمه‌ها را خوب بجوید.

صبحانه را کامل میل کنید؛ اما ناهار و شام را مختصرتر بخورید. از تنقلات حاوی منیزیم نظیر بادام، فندق، گردو، کشمش و نخودچی استفاده کنید. ‌غلات، سبزی‌ها، میوه‌‌ها، گوشت و لبنیات به حدکافی مصرف کنید.

درطول روز به حدکافی مایعات بنوشید. خوردن گیاهانی مثل نعناع، زنجبیل تازه و جین‌سینگ را فراموش نکنید. از غذاخوردن بیرون از خانه خودداری کنید.

زمان امتحانات، از مصرف قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید.از غذاهای دارای طبع سرد (ماست،‌ دوغ،‌ خیار)، ترشی‌ها و تنقلاتی مثل چیپس و پفک، غذاهای چرب و شیرینی‌های صنعتی خودداری کنید

 

توصیه‌های فیزیکی

سعی کنید زمان امتحانات، مغز و ذهنتان را گرم نگه دارید؛ مثلا اسفند دود کنید یا از اسپری گلاب که آرام‌بخش نیز هست، استفاده کنید. از اسپری‌های خـوشبوکننده و ضدعرق‌های شیمیایی بپرهیزید.

این اسپری‌ها می‌تواند مغز را سرد و از تسلط بر امتحان ممانعت کند. از پخت غذا در ظروف آلومینیومی خودداری کنید که مضر است؛ از جمله اینکه حافظه را کاهش می‌دهد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − یازده =