توصیه‌های کاربردی زمان امتحانات

يكى از عوامل موثر بر يادگيرى و موفقيت تحصيلى، عوامل تغديه‌اى هستند، چراکه مغز همانند ساير اعضاى بدن به غذا و انـرژى نياز دارد.

تاریخ انتشار: 09:12 - چهارشنبه 1403/03/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
توصیه‌های کاربردی زمان امتحانات

به گزارش اصفهان زیبا؛ يكى از عوامل موثر بر يادگيرى و موفقيت تحصيلى، عوامل تغديه‌اى هستند، چراکه مغز همانند ساير اعضاى بدن به غذا و انـرژى نياز دارد.

در واقع نزديك به 50 درصد انـرژى مـصـرفـى كودكان و نوجوانان مورد استفاده مغزشان قرار مى‌گيرد.

 در زمان فعاليت‌هاى فكرى مانند زمان امتحانات و… اين مقدار باز هم افزايش مى‌يابد. اما حالا باید دید با چه توصیه‌هایی می‌توان در زمان امتحانات موفق شد.

توصیه

-‌در زمان مطالعه غذا نخوريد‌. براي اين كار زمان مشخصي را در نظر بگيريد تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد.

-‌‌در موقع مطالعه از خوردن تنقلات خودداري كنيد.

-‌از مصرف زياد شيريني‌جات و تنقلات خودداري كنيد‌. ممكن است اين خوراكي‌ها در نگاه اول انرژي‌زا به نظر برسند، اما اين قابليت كم دوام است و پس از مدت كوتاهي دوباره احساس خستگي به شما دست خواهد داد.

-‌مصرف غذاهاي نشاسته‌اي مانند ماكاروني‌، برنج و نان در شب امتحان به دليل تاثير در كيفيت خواب مفيد است.

-‌در صبح روز امتحان به منظور افزايش كارايي مغز بهتر است غذاهاي سرشار از فيبر يا پروتئين نظير: تخم‌مرغ‌، برشتوك‌، نان و عسل استفاده شود.

-‌دانش‌آموزاني كه اضطراب زيادي دارند و نمي‌توانند صبحانه مفصل بخورند، بهتر است صبح امتحان موز و كشمش میل کنند.

-‌بعضي از دانش‌آموزان به دليل اضطراب زياد امتحان خود را خراب مي‌كنند‌. مصرف سبزي‌هایی از قبيل ريحان‌، نعناع‌، كاهو و سيب درختي در كاهش اضطراب مفيد است.

-‌خوردن نان و پنير و گردو يا نان و تخم‌مرغ يا عدسی در روز امتحان كمك‌ مي‌كند در طول امتحان آرام باشيد‌، همچنين خوردن عسل و نوشيدني‌هاي حاوي عسل در كاهش اضطراب موثر است‌.

-‌از آنجایي‌كه كم‌خوني از دلايل كاهش يادگيري و تمركز است بنابراين درمان‌ كم‌خوني ضروري است.

-‌كمبود منيزيم نيز از دلايل كاهش يادگيري است. بنابراين مصرف تنقلات حاوي منیزیم نظير: بادام‌، فندق‌، گردو‌، كشمش و نخودچي مفيد است.

-‌از خوردن شيريني‌جات‌، چيپس‌، تخمه‌، پفك‌، غذاهاي چرب و نوشيدني‌هاي گازدار در شب امتحان خودداري كنيد. زيرا نمي‌گذارند خواب راحتي داشته باشيد.

-‌در ساعات مطالعه از خوردن ماست و دوغ ترش بپرهيزيد. ماست و دوغ ترش خواب‌آورند و فعالیت‌های فکری را کند می‌کنند.

-‌از خوردن قهوه و چاي پررنگ خودداري كنيد، اما چاي كم رنگ مفيد است.

-‌هنگام مطالعه در صورت بروز خستگي كمي استراحت كنيد. مصرف قهوه به منظور بيدار ماندن توصيه نمي‌شود.

-‌در طول روز به حد كافي مایعات بنوشيد.

-‌غذا را آرام بخورید و لقمه‌ها را خوب بجوید.

-‌صبحانه غذاي اصلي است. ناهار و شام را مختصرتر بخوريد، اما صبحانه را كامل میل کنید.

-‌تغذيه متعادل داشته باشيد و از غلات‌، سبزيجات‌، ميوه‌جات‌، گوشت و لبنيات به حد كافي مصرف كنيد.

-‌نرمش و ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید. نرمش و ورزش جریان خون مغز را افزایش داده و یادگیری را بهتر می‌کند.

-‌شب‌ها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید، اما حتما به حد کافی استراحت کنید. به علاوه خواب کوتاه قبل از ظهر نیز مفید و نشاط‌آور است.

-‌در ایام امتحان بیشتر مواظب سلامتی خود باشید و از غذا خوردن بیرون از خانه خودداری کنید.

منابع غذايى مفید

از جمله مواد غذايى مفيد، منابع غذايى طبيعى حاوى ليسيتين است كه از جمله مـى‌تـوان به گندم با سبوس، تخم‌مرغ، ذرت، انواع آجيل، جگر، سويا، حبوبات، سبزيجات داراى برگ تيره، گل‌كلم و روغن‌هاى گياه اشاره کرد.

مواد غذايى حاوى سلنيوم فـوايـد متعددى براى تقويت حافظه و يـادگـيرى دارند که اين عنصر بيشتر در مواد غذايى، جوانه گندم، محصولات تهيه شده از غـلات كـامـل با سبوس و جوانه سبوس گندم،‌ حبوبات، جو، برخى از انواع ماهى نظير: ماهى تن، جگر، قلوه، سبزيجات داراى برگ سبز تيره، بادام زمينی، زرده تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگى وجود دارد.

روی نیز در بيشتر از بيست واكنش آنزيمى سيستم مغز و اعصاب نقش دارد که  مواد غذايى حاوى آن عبارت‌اند از: گردو، ماهى، مرغ، جگر، گوشت، جوانه گندم و محصولات تهيه شده از گندم سبوس‌دار مى‌توانند در افزايش قدرت مغز نقش داشته باشند.

گياهان مناسب

 برخى از گياهان اثرات مثبتى بر هوش و حافظه و قدرت يادگيرى دارند. البته ميزان مواد موثر موجود در گياهان با يكديگر متفاوت است و بستگى به عوامل متعددى از قبيل شرايط خاكى كه گياه در آن پرورش يافته، شرايط آب و هوا، فصل برداشت گياه و… دارد.

برگ نعناع حاوى اسيدهاى چرب اساسى متعددى است و به خون‌رسانى مغز كمك كرده و باعث تقويت سلول‌هاى عصبى مى‌شود، به همين دليل اثرات آرام‌بخش و افزايش‌دهنده قدرت تمركز دارد.

زنجبيل تازه‌(نه حالت خشك و ادويه) نیز اثرات بسيار زيادى بر حالات روحى و روانى دارد.

زنجبيـل بـاعث افزايش مقاومت نسبت به تنش‌هاى عصبى مى‌شود و از سوى ديگر خون رسانى به مغز را بهتر كرده و باعث بهبود يادگيرى مى‌شود.

 مقاومت نسبت به خستگى و قدرت تمركز را افزايش مى‌دهد و براى رفع بى‌خوابى و ساير اختلالات خواب نیز موثر است.

ممنوعیت غذایی

براى افزايش قدرت مغز بايد از مصرف مواد غذايى محرك سيستم اعصاب و مواد حاوى كافئين مانند قهوه، چاى، نوشابه‌هاى گازدار و نیز ترشیجات در زمان امتحانات خوددارى کرد.

عوامل محيطى و ورزش

عنصر آلومينيوم با كاهش حافظه ارتباط دارد. بنابراين در طبخ غذا بهتر است از ظروف آلومينيومى استفاده نشود.

اسپرى‌هاى خوشبو كننده ضد عرق نيز حاوى مقادير قابل توجهى آلومينيوم هستند. از اين رو كودكان و نوجوانان نبايد در معرض آن قرار گيرند.

ضمنا يك عامل بسيار مهم كه باعث افزايش اكسيژن‌رسانى به مغز و در نتيجه افزايش قدرت يادگيرى مى‌شود و بايد در كنار عوامل تغذيه‌اى در نظر گرفته شود، ورزش منظم و مداوم است كه مى‌تواند به 4-3 دوره 10 تا 20 دقيقه‌اى در طول روز تقسيم شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − 10 =